ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Kif: meetsnoeren op een multimeter ingestoken op stroommeting en dan gaan meten op spanning is er ook nog zo eentje (dan wel met een multimeter die het nog niet komt zeggen).

Om verder te gaan met het verhaal van Scud; vroeger op het werk zoiets eens voorgehad met een lineaire robot (zwaar ding 2ton, werkvlak zo'n 17m X 14m) waarvan de X-as aangedreven werd door 2 servomotoren op dezelfde as. Deze motoren hadden elk een resolver voor positiemeting, elk een servodrive module waarvan de ene als master en de andere als slave stond.
Het boeltje werkt zo: de master servomodule krijgt een coordinaat binnen, die module stuurt zijn motor naar de juiste plaats, want kan gemeten worden op de master resolver. De slave servomodule krijgt de stroommeting van de mastermotor binnen en copieert deze naar de slave motor, de slavemotor wordt dus blindelings hetzelfde gestuurd als de master. De slave heeft ook een resolver voor de slave servodrive.
Na een grondig onderhoud van twee weken en het vervangen van speciale kabels door de energierupsen, gaan we in test.
Wat er toen gebeurde weet ik nog als gisteren... die robot wil naar een positie accelereren, maar blijft nagenoeg ter plaatse staan en begint over een 10tal cm ENORM te vibreren, nooit gehoord. Het was zo hevig dat ik dacht dat de tent ging invallen...
Daar hebben we menig uurtje achter mogen zoeken, de dag erna nog samen met iemand van Parker Hannifin (Duits) om het op te lossen.
Het probleem was dat er twee kabels verwisseld geraakt waren van de resolvers. Je zit dus op de linkse motor te sturen en op de rechtse zijde te meten. En omgekeerd.

Als je dergelijk beest met een maximale acceleratie ziet heen en weer donderen, dan slik je toch wel eens een paar maal na mekaar.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik dacht even dat het een zelfde verhaal ging worden als een paar dingen die ik al met zulke constructies heb meegemaakt of uit de eerste hand heb gehoord:

portaalmachines met master/slave servo's, waarbij de slave na het vervangen van een kabel de verkeerde kant op loopt, waardoor de hele machine scheef trekt en op een haar na van de rails loopt.

Ook zo'n constructie waarbij, tijdens het testen op volle snelheid (36m/min, valt dus nog wel mee), de kabel van de slave motor ergens achter blijft hangen, waarbij deze helemaal uit elkaar gescheurd wordt, en alleen de master verder loopt.

Toen heeft een collega van me toch maar eens beveiliging ontworpen om de machine uit te schakelen als de gelijkloop buiten tolerantie komt.

Het meest vervelende was een geval waarbij de encoderkabel tussen de regelaars niet in orde was; de slave ging heel langzaam driften, en dat duurde precies lang genoeg dat je alweer in de auto naar huis zat voordat de machine een keer uitviel.

Die beveiliging werd, net als sommige andere beveiligingen, nog wel eens overbrugt tijdens het testen, waarbij de motoren niet gekoppeld zijn. Sommige mensen maken die overbrugging dan netjes met een kort stukje zwarte kabel (alles in die kasten was zwart), dus die zie je nooit zitten. Zelf heb ik toen maar aangeleerd om dergelijke overbruggingen met grote lussen knalgele kabel te maken, zodat je ze niet kunt missen als je in de kast kijkt.

We gebruikte daar ook een type relais (weet het merk niet meer) met zo'n klein heveltje waarmee je ze handmatig aan kunt zetten (blauw voor DC, oranje voor AC, geloof ik). Nog los van alle prutsers die het verschil niet snapte tussen de AC en DC relais, ging het nogal eens mis met die heveltjes. Er zat namelijk een klein nokje op de behuizing die je eraf moest breken voordat je dat heveltje voor de eerste keer om kunt zetten. Sommige mensen tillen dan het heveltje op om hem over het nokje te krijgen, waarbij het relais intern dusdanig beschadigd wordt dat hij het vaak nog wel doet, maar erg onbetrouwbaar wordt. Leuke storingen om te zoeken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja een tip van mij, voor iedereen die een etstank heeft met een aquarium verwarmingselement, of de ET10/20.

Bij mij is het plastic, dus alle mooie strepen/versiering, er af gegaan en opgebroken in allemaal hele kleine stukjes. Mijn etstank is een beetje een zooitje nu.

LED there be light

Nog een goeie domme:
iemand bovenaan aan een Rittalkast bezig met een tube silicone in zo'n spuitpistool. Maar aan het drukken doorsteken en knoeien. Er zat blijkbaar een propje in.
"Zat", want ineens komt er een hele dreun silicone uit, die valt naar beneden, op iemands haar die net eronder in de kast bezig was.

Ik weet nu hoe je zoiets nog uit je haar krijgt: een andere look...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

De laatste postings in Wounded in Action bracht het volgende in mijn herinnering:

Een tiental jaar geleden begon men met de heraanleg van de Rooseveltplaats in A'pen. Daar moest dus vanalles en nog wat weggenomen worden, ondermeer een xxx-kast van de plaatselijke trammaatschappij (functie v/d kast ken ik niet).

Dat ding was aangesloten op de bovenlijn, dus wordt daar eerst een ploeg van de trammaatschappij heengestuurd met een hoogtewerker om die verbinding af te koppelen. Vervolgens komt hun technieker aan de beurt om de kast af te breken, want "de spanning was er af".
Jaja, hùn spanning, maar niet de onze (v/h elekticiteitsnet)! De kwiet zet zonder pardon zijn kabelschaar aan het werk, en kan 5 minuten later afgevoerd worden door een ambulance.

Tip van de dag: ook als je "zeker" bent dat een leiding of een weet-ik-veel kast spanningloos is, toch maar effe meten. Zowel met een meter als met de bovenkant van je vingers. Want een meter kan stuk gaan, maar de gevoelige huid aan je knokkels laat je niet in de steek.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Je meter af en toe eens in iets prikken waar WEL spanning op staat om te testen of ie het nog doet is ook een goede tip.

Gaan voelen met vingers ben ik nooit zo'n voorstander van. Dan nog liever de boel geforceerd kortsluiten met twee geisoleerde schroevendraaiers. Mits er geen 200A zekering achterhangt. Bij een normale installatie kost je dat hoogstens twee schroevendraaiers en een lichtshow. En dat alleen in het onwaarschijnlijke geval dat de meter alleen tijdens het meten van die kast defect was.

Dan heb ik nog een tip die ik wel gebruik: Eerst meten als er nog spanning op staat. Dan zie je het verschil met wanneer je denkt de spanning er afgehaald te hebben, en heb je je meter ondertussen gecontroleerd dat ie het nog doet. Bovendien bescherm je jezelf tegen de stomme fout dat je twee keer de fase draad prikt om de spanning te meten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 juli 2009 20:50:19 schreef klein is fijn:
Gaan voelen met vingers ben ik nooit zo'n voorstander van. Dan nog liever de boel geforceerd kortsluiten met twee geisoleerde schroevendraaiers. Mits er geen 200A zekering achterhangt.

Als je 35 jaar aan netkabels hebt gewerkt die soms aan beide einden gevoed werden, en afgezekerd waren met 2 x 200A, denk je daar natuurlijk anders over. Dan toch liever een flinke prik in je vingers, dan vuurwerk waar zelfs Loki afgunstig op is.

Het testen van een spanningsmeter op een meetpunt waar gegarandeerd spanning op staat, alvorens de meter te gebruiken op een spanningloos deel v/d istallatie is (hier) een standaardprocedure. Maar in het verleden hadden we spanningsmeters waar je een vage rode ring in het rubber-omhulsel moest indrukken om een meting te doen. En dat gaf geen betrouwbaar resultaat.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 18 juli 2009 21:05:04 schreef rew:
Dan heb ik nog een tip die ik wel gebruik: Eerst meten als er nog spanning op staat. Dan zie je het verschil met wanneer je denkt de spanning er afgehaald te hebben, en heb je je meter ondertussen gecontroleerd dat ie het nog doet. Bovendien bescherm je jezelf tegen de stomme fout dat je twee keer de fase draad prikt om de spanning te meten....

Toen ik nog bij de spoorwegen werkte moesten we ook wel eens meten aan de bovenleidingspanning (1500VDC). We hadden hiervoor een speciale high voltage probe:
http://www.ijss.net/High_Voltage_Probe.jpg

Voordat we ook maar iets gingen doen met hoogspanning in de trein, gingen we deze meten, ook al had je zelf de stroomafnemers naar beneden gelaten. Dit deden we met een kastje waar dmv batterijen een spanning van ca. 19V aanwezig was. De procedure was dan testpunten aanraken, 19V aflezen, hoogspanning aanraken, als het goed is <10V aflezen, testpunten weer aanraken en weer 19V aflezen. Daarna pas mochten we beginnen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 juli 2009 20:37:33 schreef pros: Tip van de dag: ook als je "zeker" bent dat een leiding of een weet-ik-veel kast spanningloos is, toch maar effe meten. Zowel met een meter als met de bovenkant van je vingers. Want een meter kan stuk gaan, maar de gevoelige huid aan je knokkels laat je niet in de steek.

Dit vind ik wel een héél domme fout!!! Dit is nooit veilig!! Eventueel nog met 115V, maar daar boven never!!! Je huidweerstand hoeft maar even te laag te zijn en je staat met je zweetvoeten in natte schoenen en je kunt met een zwarte ambulance worden afgevoerd......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

De procedure was dan testpunten aanraken, 19V aflezen, hoogspanning aanraken, als het goed is <10V aflezen, testpunten weer aanraken en weer 19V aflezen. Daarna pas mochten we beginnen.

Dat lijkt me een heel verstandige aanpak. Die sluit heel wat misvattingen uit.

(Verlate boodchap aan KiF)
Als een hoogspanningsagent een (deel van) een HS-cabine spanningsloos zet, moet hij bewijzen dat die inderdaad spanningsloos staat. Daar bestaat maar 1 manier voor: aanraken met de blote hand. :-)

@Tidak Ada: wat zou jij dan voorstellen, als alternatief?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Misschien iets er tussen houden dat de spanning verlaagt. neonlampje + eventuele weerstand; anti-serie geschakelde Zeners en een LED???

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 18 juli 2009 22:09:17 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
klein is fijn

Moderator

Op 18 juli 2009 21:57:43 schreef pros:
(Verlate boodchap aan KiF)
Als een hoogspanningsagent een (deel van) een HS-cabine spanningsloos zet, moet hij bewijzen dat die inderdaad spanningsloos staat. Daar bestaat maar 1 manier voor: aanraken met de blote hand. :-)

Oke, daarbij is het wel verstandig. Je kan beter zelf het loodje leggen dan niet meer met jezelf kunnen leven omdat iemand anders het loodje heeft gelegd door jouw fout.
Al neem ik aan dat ze voor die handeling een reeks meters er op losgelaten hebben..

Wij kregen driemaandelijks een inspuiting met (een soort van) siliconen-olie. Niet aangenaam, want je was er twee dagen onwel van. Maar het spul was wel doeltreffend, want 400V was best te verdragen. Beetje kramp in de biceps van beide armen, maar meer voelde je niet...

@KiF: kan je je voorstellen, dat een hoogspanningsagent een lijn "vrijgeeft", maar toch de uiteindelijke test niet aandurft? Zo'n kwiebus hebben we hier in huis gehad. Het was telkens: "as gai der nie oankomt, koamen wai der oek nie oan!", waarna hij met z'n bibberend handje het bewuste onderdeel even aanraakte als ware het een Leuvense stoof. >:)

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 18 juli 2009 22:30:56 (40%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hugghh ??

Op 18 juli 2009 22:18:57 schreef pros:
Wij kregen driemaandelijks een inspuiting met (een soort van) siliconen-olie. Niet aangenaam, want je was er twee dagen onwel van. ...>:)

 
Kan je hier eens wat meer over vertellen aub ?
Nog nooit van gehoord en ik veronderstel dat je
baas niet stiekum borstjes bij je probeerde te
kweken ... ?
 

@Tidak Ada: alle onderdelen die je noemt, kunnen stuk gaan. Het idee is juist dat je het pas echt zeker weet als je het zonder feilbare instrumenten kunt vaststellen.

Zomaar een idee: bij hoge spanningen zou je eerst nog kunnen voelen met iets wat een hoge weerstand heeft, waardoor je het wel kunt voelen, maar het geen ernstige schade kan aanrichten. Een stuk kunststof met grafiet, zoals gebruikt wordt in voor anti-statische toepassingen lijkt me wel geschikt. Uiteindelijk is aanraken natuurlijk het enige bewijs.

@Pros: dat klinkt niet echt gezond. Werd het gevaar daar echt minder van, of voelde je het alleen minder? Het lijkt me helemaal geen goed idee, want als je niet oppast worden mensen daar onvoorzichtiger van, op dezelfde manier dat sommige mensen onveiliger gaan rijden omdat ze een auto hebben vol met elektronische hulpjes (ABS, ESP, etc.), maar daardoor netto minder veilig zijn.

EDIT nog zomaar een idee: wat als je om beide bovenarmen een band zou dragen die aan de binnenkant elektrisch geleidend zijn, eventueel nog met geleidende gel of zo, en onderling verbonden zijn? Op die manier zou je een stroomdeler kunnen maken met de torso, met natuurlijk het doel de stroom door het hart te verminderen als je met beide handen een spanningvoerend deel zou aanraken.

Is er een goede reden om dat niet te doen, of bestaat zoiets ook?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 18 juli 2009 23:00:26 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 juli 2009 21:57:43 schreef pros:
[...]
Dat lijkt me een heel verstandige aanpak. Die sluit heel wat misvattingen uit.

(Verlate boodchap aan KiF)
Als een hoogspanningsagent een (deel van) een HS-cabine spanningsloos zet, moet hij bewijzen dat die inderdaad spanningsloos staat. Daar bestaat maar 1 manier voor: aanraken met de blote hand. :-)

@Tidak Ada: wat zou jij dan voorstellen, als alternatief?

Anders wil je het ook echt niet hoor, die installaties zijn zo lomp. Het is 1500V volgens het boekje maar tegenwoordig is het 1800V om aan de verhoogde vraag te kunnen voldoen. Bij deze spanningen gaan er trouwens stromen lopen tot 3000A, waarbij de installatie in de trein bij 6000A max zelf afschakelt en het schakelstation bij 100kA.

Tidak Ada

Golden Member

Een elektrometer wil bij hoge spanningen ook nog wel eens een goede indicator zijn (alleen voor DC).
Ik bedoel dus zo'n ding met een stukje dubbel gevouwen tinfolie in vacuum, niet die elektronische apparaten.
En een vonkburg met een hoge weerstand lijkt me ook wel fault-proof....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 18 juli 2009 20:37:33 schreef pros:
Tip van de dag: ook als je "zeker" bent dat een leiding of een weet-ik-veel kast spanningloos is, toch maar effe meten. Zowel met een meter als met de bovenkant van je vingers. Want een meter kan stuk gaan, maar de gevoelige huid aan je knokkels laat je niet in de steek.

Een werkcollega, van in mijn vakantiewerk tijd, zou er destijds veel aan gehad hebben... Hij moest een gedeelte kasten en leidingen gaan veranderen/afbreken tegen een oud ziekenhuis. Het was naar het schijnt wat een kluwen, dat voorheen al spanningsloos gesteld was. Maar het addertje onder het gras was dat het oude circuit spanningsloos geschakeld was, maar het nieuwe niet. Gevolg: elektrocutie, stilgevallen ademhaling en een hartstilstand.
De man is door het oog van een naald gekropen omdat met er zo snel bij was om hem per ambulance naar een nabij gelegen kliniek te voeren voor reanimatie en verzorging. Hij is er uiteindelijk volledig van hersteld, buiten een zwart gat van 2 dagen in zijn herinnering. Om maar te zeggen.

Op 18 juli 2009 21:57:43 schreef pros:

Als een hoogspanningsagent een (deel van) een HS-cabine spanningsloos zet, moet hij bewijzen dat die inderdaad spanningsloos staat. Daar bestaat maar 1 manier voor: aanraken met de blote hand. :-)

Daar bestaat de meetprocedure voor zoals Smsmonster al aangaf. En verder was het bij ons op het bedrijf in het HScabine de vijfvoudige regel: eerst LSkant vrijschakelen zodat de HSkant onbelast afgeschakeld kan worden. Jezelf isoleren door een geïsoleerd bankje om op te staan en lange handschoenen. Vrijschakelen met de HSschakelaar. Daarna nog eens vrijschakelen met de mechanische scheider. En daarna de afgeschakelde kant AARDEN.
En daar zit het hem net, in een systeem met geaard nulpunt kan je afgeschakelde gedeelten aarden, das een bijkomende veiligheid.

Trouwens, mensen die aan installaties werken die draaien op echte hoogspanning bvb 380kV weten het ook, dat de zeer lange lijnen nog werken als een condensator, die opgeladen kan blijven en een enorme lading kunnen bevatten na afschakeling, genoeg om iemand uit een hoogspanningsmast te bliksemen. Dus, nog een tip: ontlaadt lijnen, baat het niet, dan schaadt het niet.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

Bij (reddings)werkzaamheden gaat er ook een aarddraad aan de bovenleiding van trams en treinen, als het goed is.

@rew hieronder: Ik dacht een soort haak die je over de bovenleiding hangt, maar kan ook wel een klem zijn. Misschien verschilt dat ook wel tussen de NS en de diverse trambedrijven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 juli 2009 11:11:10 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is de truuk daar ook al weer? Grote krokodilleklem op de rais en dan een ongeisoleerde koperen kabel over de bovenleiding gooien?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 juli 2009 22:55:53 schreef SparkyGSX:
@Pros: dat klinkt niet echt gezond. Werd het gevaar daar echt minder van, of voelde je het alleen minder? Het lijkt me helemaal geen goed idee, want als je niet oppast worden mensen daar onvoorzichtiger van, op dezelfde manier dat sommige mensen onveiliger gaan rijden omdat ze een auto hebben vol met elektronische hulpjes (ABS, ESP, etc.), maar daardoor netto minder veilig zijn.

Ik zou ook graag meer weten over hoe het zit/zat met die inspuitingen, en waar dat eventueel te verkrijgen is ?

pa3gws

Golden Member

Inspuiten met een soort van siliconenolie?
En hoe zit het dan met de gezondheid van de persoon.
Lijkt mij niet zo heel bevordelijk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zeg, jongens, je moet niet alles geloven wat ik hier neerpen, hé! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

Aaaa dan kan je natuurlijk ook gewoon een slokje siliconen olie nemen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten