bart112
Je kan altijd iets bijleren.
Hallo allemaal,
Ik will de 40 watt versterker gaan bouwen alleen ik vroeg mijn eigen af of de ringkerntrafo die ik wil gaan gebruiken
hier wel voor geschikt is. Kan deze nullen dan ook koppelen zodat er 24 volt uitkomt.
Dit is de trafo:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=20…
2x 12v 12.5A
Ik schat zelf dat ik deze trafo met een 1.7 Amp moet afzekeren en dan een trage omdat een ringkern een hoge piekstroom heeft bij inschakelen.
De 1.4 ohm 1% weerstanden die erin moeten kan ik niet om dickbest vinden. Zou ik dan een koolweerstand van 1.5 5% kunnen gebruiken omdat deze waardes meestal lager liggen dan de aangegeven waarde.
Hopelijk kunnen jullie wat meer licht op de zaak brengen. Want ik wil het zeker weten of het haalbaar is zodat ik alle onderdelen niet voor niets koop.
Alvast bedankt,
Bart
ik ken jou schema niet dus of 24 volt genoeg is weet ik niet. Maar de trafo is groot genoeg om 2 x 40 watt aan te kunnen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zal dit schema zijn verwacht ik zo....
bart112
Het schema dat ik wil gaan gebruiken staat hier op de website onder: schakelingen-->audio-->40 watt versterker.
Edit: Had heb bericht iets te laat gepost
Maar mag ik 1.5 ohm gebruik inplaats van 1.4 dit moet bijna geen verschil uitmaken zeker als de koperdraad weerstand heeft en de soldeer verbinding ook al.
[Bericht gewijzigd door bart112 op (34%)]
k denk van wel maar ik zit niet zo in de wereld van de versterkers dus ik kan je niet 100% zekerheid geven...maar die 0,1 ohm..tsjaa...k denk dat het niet uitmaakt
Sander
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Die weerstanden MOETEN 1,4 Ω zijn. Het zijn ook precisie-weerstanden van 1% tolerantie.
Je kunt ook een aantal andere 1% weerstanden zo schakelen dat je 1,4 Ω krijgt. Bijvoorbeeld een flink rijtje 5,6 Ω weerstanden.
bart112
hoe zou je deze dan moeten schakelen?
En wat gebeurt er als deze weerstanden net niet goed zijn?
Krijg ik er dan ruis in of doet de hele schakeling het dan niet?
[Bericht gewijzigd door bart112 op (63%)]
Ik doorzie eigenlijk niet zo goed waarom die weerstanden als 1% gespecificeerd zijn.
Scheelt het echt veel vervorming ? .. Het is geen high end 
Ik meen overigens wel eens topics over dit ontwerp met oscillatieproblemen ivm de routing gezien te hebben, allicht kan het geen kwaad even te zoeken.
bart112
At Fuzzbass:
Ik zat net door je site te ik zie dat je veel ervaring hebt op het gebied van audio elektronica. Misschien dat je het iets verder uit kunt leggen wat voor invloed dit op de schakeling heeft. Ik heb nog niet zoveel ervaring op dit gebied dat ik dit zelf helemaal uit kan vogelen.
Groetjes,
Bart
Volgens mij gaat het er bij de beide weerstanden van 1,4 Ohm meer om dat ze gelijk aan elkaar zijn dan om de absolute waarde ervan. Even in de datasheet van het IC kijken denk ik.
Uit welke datasheet komt hij dan ?
Ik ken deze schakeling zelf uit de Elektuur (Halfgeleidergids 1992, pag. 76, met printontwerpje)
Er staat mij vaag bij dat deze specifieke manier van aansturen van de boostertrap zelfs een vinding van hen is ? Maar dat kan onzin zijn.
Heb hem even opgezocht, Elektuur schrijft 1% weerstanden voor voor R6-9, zonder aan te geven waarom. Misschien leuk om eens mee te experimenteren, gepast potje er over berekenen en THD meten bij verschillende temperaturen en instellingen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Elektuur is hier zeker niet de uitvinder van, de schakeling is in de jaren '80 veelvuldig toegepast in de audioeindtrappen van diverse merken TV's. In elk geval ben ik hem bij Philips en ook bij Grundig tegengekomen. Ik denk dat hij ook wel in deze of gene datasheet van SGS of ST te vinden moet zijn.
Het schema is van SGS uit een application note.
De 1.4Ω weerstanden bepalen de ruststroom van de eindtrap en moeten gelijk aan elkaar zijn.
Je kan ook niet teveel van die waarde afwijken, te weinig bias = meer vervorming, en te veel bias = meer warmte.
Als ik me niet vergis heb ik 1.43Ω gebruikt omdat die op voorraad was.
@Aart: Geen High-end maar ook geen brol, THD zit rond 0,03%
De trafo is niet echt optimaal, te weinig spanning, en erg groot daar kanje twee stereoversterkers mee voeden.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
1.4 1.5 de absolute waarde doet e rniet zo heel veel toe.
Het is belangrijk dat beide weerstanden GELIJK zijn aan ELKAAR.
anders krijg je onbalans in dat systeem.
ehh F-E, volgens mij schreef ik dat enkele posts eerder al hoor.
En 1% weerstanden zijn in mijn beleving geen precisieweerstanden, ik gebruik niet anders (want niet of marginaal duurder dan 5% exemlaren).
De datasheet van het IC staat trouwens gewoon op deze site.
bart112
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dit is een variant op de versterker die ik onlangs met de TDA2030 en de BD249 // BD250 gebouwd heb. daar worden ipv 1.4 Ohm, 2.2 Ohm gebruikt. Mijn weerstanden zijn niet gematcht, stond ook niet in het elektuur artikel. Versterker werkt prima en sinus ziet er schoon uit op de scoop.
http://mycaramplifiers.com/200-watts-amplifier-tda2030-8.html
Kon de SGS datasheet even niet vinden, hier de versie van UTC , zie figuur 8:
http://www.zymcu.com/datasheet/electronics/TDA2030.pdf
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (17%)]
bart112
Als ik de reacties van verschillende mensen hier zie denk ik toch dat het niet veel uitmaakt of ik 1.5 ohm gebruik. Bij dickbest heb ik nu hoop 1.5 weerstandjes gekocht zodat ik 8 weerstandjes kan uitzoeken die het dichtste bij de 1.4 ohm zitten.
Volgens Henri S. is de spanning iets aan de lage kant. De trafo die ik besteld heb kan ik hiervaan de twee spoelen koppelen zodat ik hier 24 volt door krijg deze gelijk richten en een buffer condensator erachter
Dan nog is de spanning wat laag, zie het andere topic.
Dergelijke lage weerstanden selecteren gaat niet eenvoudig met alleen een multimeter.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
bart112
Zal het eerst eens proberen met de onderdelen die ik nu besteld heb en als het niet werkt of niet helemaal dan kan ik de onderdelen altijd voor iets anders kunnen gebruik. Ik laat nog van mijn horen.
Iedereen bedankt voor de reacties
Groetjes,
Bart
Henry heeft inderdaad een sterk punt.
Veruit de meeste multimeters zijn ongeschikt om lage weerstandwaarden te meten.
Beter 1,5 Ohm weerstanden van 1% kopen (die nauwkeurigheid haal je met een normale multimeter toch nooit).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bart112
Ik zit net nog eens over het schema heen te kijken ik zie dat de collector en de emiter van T1 omgedraaid in zijn in plaats van de normale tekenstand.
Is op deze manier is de collector stroom van T2 toch afhankelijk van die van T1
Op 1 augustus 2009 13:27:21 schreef bart112:
Ik zit net nog eens over het schema heen te kijken ik zie dat de collector en de emiter van T1 omgedraaid in zijn in plaats van de normale tekenstand.
Wat bedoel je met 'de normale tekenstand'? Beide getekende standen zijn normaal.
Is op deze manier is de collector stroom van T2 toch afhankelijk van die van T1
Het is een push pull ontwerp, elke transistor neemt de helft van de golfvorm voor z'n rekening.
bart112
Ik bedoelde dat het pijltje van in het symbool van de tor omgedraaid staat en dat de collector en de emitter aansluiten andersom staan ten opzichte van T2