Even wat posten, heb de laatste paar weken ook zitten knoeien met gaatjesprint, en heb een paar nieuwe stijlen uitgeprobeerd.
Ten eerste: een schakelingetje dat een toonsequentie genereert afhankelijk van de vier ingangssignalen die het krijgt aangeboden (dit alles om in geval van deadlock te kunnen checken of 1) UPS spanning nog boven de minimum threshold is, 2) redundante voeding 1 op fase 1 nog spanning geeft 3) redundante voeding 2 op fase 2 nog spanning geeft 4) de temperatuur 5 graden of hoger is.
Onder het motto "waarom een een microcontroller pakken als je het ook met 86 discrete componenten kan" (een 4081 mankeert nog, maar die zit er ondertussen netjes op):
Voor de onderkantfetisjisten:
Dit was estetisch een FAIL maar functioneel ok.
Next, uit de reeks "pimp my cell", een afgeschreven N95 gemod om automatisch op te nemen en de toonsequenties van de vorige schakeling door te piepen:
(weinig hi tech, de triller heb ik verwijderd en heb een optocoupler in de plaats gezet, die de groene toets activeert), de potmeter is om het lijnvolume uit te regelen
Moving right along... een DTMF decodertje, aangesloten op dezelfde N95, met 12 open collector uitgangen om mijn servers, modems, routers en andere dingen aan en uit te kunnen zetten vanop afstand:
flip over
Dit is al wat netter...
Volgende module... USB switcher (aangestuurd door de DTMF decoder), op basis van een gesloopte USB hub, met bistabiele relais. Nog een oefening in het angstvallig vermijden van 75-cent microcontrollers...
Een schande, maar ja, ik had me verkeken op het benodigde printoppervlak, en heb een heleboel SMDs op de onderkant zitten.
En dan twee van deze: gemodde Linksys WRT54GL routers, schakelbaar met de DTMF module, ook op basis van bistabiele relais, en met een monitorfunctie (comparators die de ledjes in de gaten houden)
De kronkels zijn om de drie 1N400x diodes in serie met de voeding wat van hun warmte te laten dissiperen.
Dank aan Linksys' cost reduction project, nu had ik mooi plaats om mijn moduletjes aan de hoofdprint te solderen.
Volgend blokje... Video distributie versterker. Neemt 8 composite camera feeds, isoleert, versterkt, en splitst ze in twee. NE592 gebaseerd, met emittervolgers erachter voor de isolatie van mismatchen.
Tot mijn grote verbazing bleek dit schandelijk negeren van alle 5MHz regels weinig problemen qua reflecties en interferentie te geven. Niet dat het zo nauw kwam, voor beveiligingscameras steekt het niet op de laatste tiende dB SNR.
Ik heb jammer genoeg geen foto van het afgewerkte kastje wat nu 7000km van hier geinstalleerd staat, maar hier zie je iets van de opzet: twee redundante voedingen (16V, 7.5A), ieder op een aparte fase, ooit nog IBM thinkpad docking stations voedende.
Volgende stap is de intelligente controller op basis van de 8052, maar dat zal nog wel een paar maanden duren.