fF en pF meten/vergelijken

rbeckers

Overleden

Netjes!
(Gelukkig heb ik PVC regenpijpen. ;) )

fred101

Golden Member

Ik ben weer wat verder gegaan, weinig kunnen doen van de week. Ipv de TL084 heb ik nu ivm crosstalk ( zet de voeding af en het ingangsignaal op de opamp en je meet nog steeds een behoorlijk signaal op de uitgang.)
Nu pakte ik een CA3140. Maar deze heeft een grotere Voffset wat geen ramp is, je kan hem compenseren maar grootste probleem was dat deze absoluut niet lineair was. Een 1 M weerstand gaf de gewenste 159 mV bij 1Khz. Maar een 10 M weerstand gaf ongeveer 12 mV en een 100 M gaf 10 mV. Ik kan het niet verklaren. Ga dadelijk eens een andere proberen. Misschien is deze niet lekker of zit er iets in het breadboard niet goed.
Maar Freddy had ook problemn met opamp gebruik. Alleen bij 1KHz lijkt me dat zo vreemd, dat is bijna DC. Ik zal eens 200 Hz ofzo proberen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Voor wie het nog volgt ;-)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/pcbfftester.jpg

Met opamps opgebouwd. Werkt buiten verwachting goed. Was een erg goed idee van Freddy.

Het schema: http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/fftesteropamps.jpeg

Op 10KHz ging het eigenlijk nog beter maar het voordeel is van 1KHz is dat iedere fatsoenlijke multimeter ermee overweg kan. Ik had eerst 10pF is 10mV maar ik heb dat veranderd naar 10pF is 100mV. Nu kan ik met een 6,5 digit meter dus 1uV meten wat dan 100 aF is (met een korrel zout want zo'n ding heeft ook zijn grens) maar meer realistisch kan ik zo redelijk betrouwbaar met 1fF resolutie meten.
Wel grappig, voor een paar euro maak je in een uurtje een capaciteitmeter met een resolutie waar je anders 1000 euro voor kwijt bent. Door de ingang naar 1Vtop of bv 0,1Vtop te veranderen kun je tot 10nF meten en als je de terugkoppelweerstand van 470 K schakelbaar maakt naar 47K, 4K7 en 470 ohm kan je zelfs 1 uF elco's meten.

Missie op meerdere manieren geslaagd :-) dank iedereen voor de ideetjes en input.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs