Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Henry S.

Moderator

Op dinsdag 11 juni 2024 12:04:56 schreef MNM(tm):
Ik zou ook verwachten dat de OA95 het veel beter doet dan de BAT85: de Vf van de OA95 is 400mV, terwijl die van de BAT85 op het dubbele zit (800mV). De OA95 is, als detector, dus veel gevoeliger!

De eerder genoemde AA113 heeft een Vf van 0,2V (@0,1mA), en heeft ook nog eens een lage capaciteit van ~0,1pF.

Gebruikt in dit reflex radiootje:

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hoi George,

Misschien moeten we eens op een andere manier contact hebben om de problemen te analyseren. Schrijf me even een mailtje (zie mijn profiel)
Groet!

Op vrijdag 14 juni 2024 18:09:46 schreef kranenborg:
Hoi George,

Misschien moeten we eens op een andere manier contact hebben om de problemen te analyseren. Schrijf me even een mailtje (zie mijn profiel)
Groet!

OK zal ik doen.

Vanavond (laat) ga ik 3 soorten diodes testen.

Ik heb reeds de elco 680 uF vervangen door een 1000 uF en het lijkt tot iets betere ontvangst te leiden.

Ook een testje gedaan met een noodradio en ook daar bar weinig ontvangst op de MG: 1 zachte zender op 648 Khz. Op de FM wel veel zenders te horen. Dus mijn locatie in huis (d.w.z. de diner tafel) kan ook wel parten spelen m.b.t. de ontvangst.

Wordt vervolgd....

Ik heb een vergelijkend waren onderzoek gedaan met de BAT85 en OA95 en tussen beide geen verschil meet technisch kunnen aantonen laat staan kunnen horen. Volgens de specs zou dan bij 100mA een hogere Vf spanning te meten zijn tussen beide, maar 100mA door een detector jagen? m.a.w. een OA of AA is mogelijk beter, maar een BAT8x voldoet prima.

Ik ben nog wel bezig met het een en ander te experimenteren, helaas wordt ik iedere keer weer ingehaald door andere prioriteiten, maar de zomer-dip komt er gelukkig aan.

Op vrijdag 14 juni 2024 21:43:27 schreef Sjakos:
Ik heb een vergelijkend waren onderzoek gedaan met de BAT85 en OA95 en tussen beide geen verschil meet technisch kunnen aantonen laat staan kunnen horen.

Hoi Sjakos, erg leuk dat je ook mee doet met het onderzoek (5.02 regenerative extension (2024)). Ik als oudere jongere heb ook wat testjes gedaan maar zal ze morgen overdag herhalen zodat ik maar een paar zenders ontvang en kan vergelijken.

Ik heb de originele OA95 (uit oude EE dozen), de OA95-PHI (nos van Maarten / Elba), BAT 85 Shotkey diode (Smorenberg) en de 1N60 50V 50mA Scotty barrier diodes (opencircuit) geprobeerd te testen op gehoor (dus erg subjectief en dus niet objectief).

De top 4 van vanavond:

1 OA95-PHI
2 OA95
3 BAT85
4 1N60

Dus Maarten is tot nu toe my preferred supplier :)

Morgen nog een test run en ook nog onderdeeltjes vernieuwen voor de SW receiver van Jurjen met de gele printplaat met IC LM 3900 en hopelijk komt ie tot leven.

Wordt vervolgd...

[Edited 23:35]

Paulinha_B

Honourable Member

@George: AO95 is wellicht bedoeld als OA95? En het kan ook geen kwaad om de naam van meneer Schottky aan te houden :) , dat is een kwestie van respect voor de persoon.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 14 juni 2024 23:26:33 (18%)

Hoi George,

Begrijp ik uit bovenstaande test dat je met de regeneratieve 5.02 versie met de OA95 op dit moment heel veel zenders ontvangt - hoeveel ongeveer (gezien je op opmerking over overdag testen om het aantal zenders te beperken)?
Dan lijkt het er op dat je deze versie alvast heel goed werkend hebt gekregen? Dat zou heel mooi zijn!

/Jurjen

@Paulinha_B Ik ben AO en bedoelde de OA95. Excuus. Ik zal het verbeteren. Shotkey staat op de factuur van smorenberg. Bij opencircuit staat er weer Scotty (i.p.v. Schottky). What's in a name :-)

@Jurjen De ontvangst lijkt verbeterd (door vernieuwen en verhogen elcos) en de nieuwe oude voorraad (nos) OA95-PHI. Het aantal zenders is +/- 5 die meestal niet al te luid binnenkomen maar dat telt toch.

:-)

[Edited: 23:40]

[Bericht gewijzigd door George Meervaart op vrijdag 14 juni 2024 23:40:35 (14%)

Paulinha_B

Honourable Member

What's in a name

Dat zegde ik reeds: respect voor de persoon. https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_H._Schottky

Bedankt overigens voor de bijsturing AO95 -> OA95, netjes!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 14 juni 2024 23:41:32 (15%)

Walter had ik al even opgezocht ;-)

Ik zie dat ik ook nog 2 AA118 diodes heb liggen dus die gaan morgen mee in de test.

Voor de volledigheid: het achtervoegsel -PHI gebruik ik om onderscheid te maken tussen de merken, is dus geen officiële aanduiding. Wel is het een exemplaar uit vrij late productie (jaren '70 denk ik), dus dat kan eventuele verschillen nog verklaren.

Ik ben op het moment ook druk met beursvoorbereidingen voor volgende week, maar ik ben je niet vergeten. Alleen wel al 2 keer in de opslag geweest en niet meegenomen wat ik ook nog even uit moest zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op vrijdag 14 juni 2024 23:35:00 schreef George Meervaart:
@Jurjen De ontvangst lijkt verbeterd (door vernieuwen en verhogen elcos) en de nieuwe oude voorraad (nos) OA95-PHI. Het aantal zenders is +/- 5 die meestal niet al te luid binnenkomen maar ...

Ik heb ter voorbereiding van onze call vanavond even een snelle test gedaan door de prestaties van mijn Regen-5.02 te vergelijken met de 5.02 zonder regeneratie (dat kan heel makkelijk door de beide langere draden naar het regen-spoeltje - ééntje van de transistor en ééntje van de smoerspoel - los te koppelen, en de oorspronkelijke draadbrug (in het regen-schema gestippeld aangegeven) weer te herstellen).

Het resultaat: met regeneratie krijg ik ruwweg (want natuurlijk heel subjectief) ruim een verdubbeling in geluidssterkte/gevoeligheid (en de regeneratie is dan vlak voor oscillatie ingesteld, en daarmee de ontvanger op zijn gevoeligst). Dit is dus een hele goedkope manier om wat extra gevoeligheid te krijgen, zo blijkt. Ben benieuwd of jouw regen-5.02 iets vergelijkbaars laat zien ... .

PS, voor iedereen hier: de 5.02 zonder regen hier is sowieso al beter dan het EE2003 origineel door de toevoeging van de tweede diode en aanpassing C in de detector ... (zie opnieuw het regen-schema).

Na een lang onderhoudend, leerzaam en onderzoekend gesprek met Jurjen is de

5.02 regenerative extension (2024)

goed gekeurd door de vereniging van oude EE fans :-)

De ontvangst is gewoon niet zo best door mijn locatie. Ook met een noodradiootje is de ontvangst slecht (alleen BBC5 en Caroline te ontvangen met het mini spriet antennetje).

Ik heb al mijn OA95 diodes (van elba/maarten) ingezet dus de diode test laat ik schieten.

Als laatste hebben we mijn

SW receiver van Jurjen met de gele printplaat met IC LM 3900

opstelling bekeken en tijdens het gesprek viel me een contactbreuk op waardoor na herstel de stilte verruild werd door ruis :-)

Helaas nog geen zenders ontvangen maar ik ga op advies van Jurjen de parallele weerstand Rx (naast de 47K ohm weerstand) testen met verschillende waardes: 51K, 68K, 100K, 120K en 150K.

Verder las ik op een duitse website (http://elektronik-experimente.hosinsul.de/EE2003-rundfunkempfangstechn…) nog dat de 0,1 uF mosterkleurige polyester condensator aan het rode transistorplaatje (BF 194) vervangen zou moeten door een 100 uF elco. Dit komt ook enigzins overeen met een andere versie van het bouwschema waarbij de 0,1 uF poco is vervangen door een 10 uF elco en waarbij een extra 100 ohm weerstand tussen luidspreker aansluiting 20 en de E aansluiting van het witte transistorplaatje (BC 238) is geplaatst.

Wordt vervolgd...

Op maandag 17 juni 2024 16:03:08 schreef George Meervaart:
Als laatste hebben we mijn

SW receiver van Jurjen met de gele printplaat met IC LM 3900

opstelling bekeken ...

Helaas nog geen zenders ontvangen maar ik ga op advies van Jurjen de parallele weerstand Rx (naast de 47K ohm weerstand) testen met verschillende waardes: 51K, 68K, 100K, 120K en 150K.

Hoi George,
Misschien is het verstandig om eens die 47 Kohm weerstand te vervangen door een iets hogere (68K) danwel lagere (33k) versie, en dan parallel de genoemde verschillende waardes voor de weerstand uit te proberen.

Mocht het nou niet lukken: het zijn gevoelige maar geen gemakkelijke ontvangers, ik zou op een gegeven moment stoppen en een iets simpeler maar bevredigender toestel te bouwen ... . Dit ter voorkoming van onnodige teleurstelling.

Hoi Jurjen,

Er komt nu alleen nog maar zachte ruis uit de SW met gele printplaat.

Ik heb alle variaties parallele weerstanden geprobeerd en zag door een berekening in excel (zie bijlage 1) dat de totale weerstand varieert tussen de 19K en 46K.

Daarnaast had ik ook nog een variabele weerstand m.b.v. een 50k potmeter geprobeerd (dus range van 0 to 50K, zie bijlage 2).

Ik zal de schakeling nog een keer nalopen want hij doet nu minder dan tijdens ons gesprek.

De transistors heb ik al getest en die kwamen door de test heen.

George,

Op de foto zie ik dat de 0.1uF condensator bij de rode transistor los zit, dat zal zeker effect hebben.
En had je de weerstand van 47k al gevarieerd (zie beschrijving boven), misschien moet hij juist groter zijn?

/Jurjen

Op de foto zie ik dat de 0.1uF condensator bij de rode transistor los zit

Ja dat had ik in het daglicht ook al door.

En had je de weerstand van 47k al gevarieerd (zie beschrijving boven), misschien moet hij juist groter zijn?

Ja ik heb al de 18 variaties geprobeerd (zie excel plaatje) en daarnaast nog met 50k potmeter (met alleen middelste en buitenste verbindingen om een variabele weerstand te verkrijgen) tussen de 0 en 50K geprobeerd.

Als laatste test heb ik een vorige versie van de SW receiver (met 100 ohm R tussen de witte transistor en de luidspreker #20, de 0,10 uF poco bij de rode transistor vervangen door een 10 uF elco en 100K paralelle weerstand naast de 47K) maar helaas zonder success.

We hebben reeds geconstateerd dat mijn lokatie niet ontvangst vriendelijk is.

Ik ga maar op zoek naar het volgende schema.

Heeft iemand nog suggesties voor een sterke ontvanger (bij voorkeur zonder antenne).

Onderdelen uit:

EE 2003:
5.02 MG
5.03 KG
5.04 FM

EE 2004/5/6:
5.05 MG met lampje als afstemindicator
5.06 Superhet MG & LG
5.07 Visserijgolfsuper
5.08 KGsuper

EE 2013:

4.6.1 FM
4.6.2 FM met aanraakafstemming en LED afstemindicator

Ik dacht verder nog aan een herbezoek aan:

JK 5.02 FET buffer extension (2024) (Alternative 2: Adding a high-impedance buffer to the original 5.02 design)

Ook kwam ik nog een bouwschema tegen getiteld:

Superregenaritive FM receiver (Jurjen Kranenborg 2004) FM 108-118 en 98-108

Suggesties zijn van harte welkom.

Ook nog een vraagje over de 47K trimmer in 4.6.1 FM met 3 aansluitingen vs een potmeter als variabele weerstand.

Kan en zoja hoe kan deze vervangen worden door een 50K potmeter (met 2 aansluitingen, midden en buitenkant)?

Wasluis1971

Golden Member

Op woensdag 19 juni 2024 23:17:28 schreef George Meervaart:
Ook nog een vraagje over de 47K trimmer in 4.6.1 FM met 3 aansluitingen vs een potmeter als variabele weerstand.

Kan en zoja hoe kan deze vervangen worden door een 50K potmeter (met 2 aansluitingen, midden en buitenkant)?

Ja hoor, dat kan prima (eigen ervaring).
Houd de geïsoleerde(!) aansluitdraden echter wel zo kort mogelijk!

De middelste aansluiting van de potmeter, de "loper", dient te worden aangesloten op de aansluiting tussen de weerstand van 100 kΩ en de keramische condensator van 10.000 pF.

Nog een vraagje, gewoon uit belangstelling:
Werkt de schakeling bij jou wel met de twee parallel geschakelde keramische condensatoren van 10 pF tussen de kathode van de capaciteitsdiode en massaleiding?
Bij mij functioneerde deze schakeling altijd een stuk beter als ik één van de twee keramische condensatoren weghaalde...

Leve het transistortijdperk!
Paulinha_B

Honourable Member

??? Zonder het hele schema te zien heb ik de stellige indruk dat het niet kan. Die trimmer/potmeter bepaalt toch de afstemspanning, hij hangt toch met zijn "buitenste" pootjes aan nul resp. voeding, en met zijn loper (via via) aan de BB110 afstemdiode?

Een potmeter kan prima maar het moet er wel eentje zijn met drie aansluitingen. De waarde is misschien minder relevant.

Dit alles onder het voorbehoud dat ik het verhaal wel goed interpreteer.

Wasluis1971

Golden Member

Op donderdag 20 juni 2024 10:32:57 schreef Paulinha_B:
??? Zonder het hele schema te zien heb ik de stellige indruk dat het niet kan. Die trimmer/potmeter bepaalt toch de afstemspanning, hij hangt toch met zijn "buitenste" pootjes aan nul resp. voeding, en met zijn loper (via via) aan de BB110 afstemdiode?

Je hebt helemaal gelijk, ik had George Meervaarts vraag niet goed gelezen. Je hebt inderdaad alle drie potmeteraansluitingen nodig.
Mijn excuses!

Leve het transistortijdperk!

Hierbij de relevante pagina's uit de EE2013 handleiding.

Paulinha_B

Honourable Member

@George: dankjewel!
@Wasluis: geen excuses! Toch niet voor een simpel misverstandje.

George, ik ben het eens met de aanwijzingen van de anderen hier.
Daarnaast:

• De EE2013 FM-ontvanger is een goede keus omdat hij geen afregeling/regeneratie-instelling of iets dergelijks nodig heeft.
  • Bij mij werkte hij altijd prima (niet extreem gevoelig, maar wel goed genoeg, ook zonder antenne!).
  • Ik maakte de spoel als een geheel, niet als twee aparte delen. Je draait de spoel dan gewoon in de middelste veer in het circuit, daarna maak je de uiteinden vast.
  • In het oorspronkelijke bouwplan zit de 47K-trimmer voor de zenderafstemming veel te dicht bij de spoelen, als je met je hand in de buurt komt beïnvloed je de ontvangst. Daarom zou ik inderdaad een potmeter in de console gebruiken, dan blijf je er ver vandaan. Wel er op letten dat de leiding van de 100k weerstand naar de potmeter zelf ook niet dicht bij de spoelen ligt, anders heb je het probleem gewoon weer terug ;)
  • De aanraakafstemming is ook een leuke variant, ik gebruikte daar overigens gewoon de EE-druknoppen voor.
  • Inderdaad: slechts één 10pF condensator gebruiken, niet twee want dan lig je buiten de omroepband.

De overige genoemde ontvangers zou ik niet proberen, die vereisen afstelling etc. en gezien je eerdere ervaringen daarmee kan je je afvragen of dat zinvol bestede tijd is.

Groet!