Alle drie heel erg bedankt voor de bruikbare feedback
Wasluis1971 :
De twee parallel geschakelde keramische condensatoren van 10 pF...Bij mij functioneerde deze schakeling altijd een stuk beter als ik één van de twee keramische condensatoren weghaalde...
OK dan ga ik er 1 achterwege laten.
Paulinha_B :
Een potmeter kan prima maar het moet er wel eentje zijn met drie aansluitingen. De waarde is misschien minder relevant.
kranenborg :
- In het oorspronkelijke bouwplan zit de 47K-trimmer voor de zenderafstemming veel te dicht bij de spoelen, als je met je hand in de buurt komt beïnvloed je de ontvangst. Daarom zou ik inderdaad een potmeter in de console gebruiken, dan blijf je er ver vandaan. Wel er op letten dat de leiding van de 100k weerstand naar de potmeter zelf ook niet dicht bij de spoelen ligt, anders heb je het probleem gewoon weer terug
Dus heren geleerden begrijp ik als electonica aspirant het goed dat de 47K trimmer met drie aansluitingen (21-23) op het montagebord vervangen kan worden door een EE2003 10K logaritmische potmeter met drie aansluitingen (14-16) en met schakelaar (17-18) danwel een 50K lineaire potmeter met aansluitingen (Left, Middle, Right)?
Zie bijlagen voor de locatie en identificatie van de aansluitingen op de trimmer en potmeters.
Worden de trimmer aansluitingen (21-23) dan vervangen door 10k log potmeter met schakelaar (17-18) en aansluitingen (14-16) danwel een 50K lin potmeter met aansluitingen (Left, Middle, Right) m.a.w. is de mapping dan:
21 => 14
22 => 15
23 => 16
21 => Left
22 => Middle
23 => Right
Is dit correct?
kranenborg :
- De EE2013 FM-ontvanger is een goede keus omdat hij geen afregeling/regeneratie-instelling of iets dergelijks nodig heeft.
- Bij mij werkte hij altijd prima (niet extreem gevoelig, maar wel goed genoeg, ook zonder antenne!).
- Ik maakte de spoel als een geheel, niet als twee aparte delen. Je draait de spoel dan gewoon in de middelste veer in het circuit, daarna maak je de uiteinden vast.
- De aanraakafstemming is ook een leuke variant, ik gebruikte daar overigens gewoon de EE-druknoppen voor.
- Inderdaad: slechts één 10pF condensator gebruiken, niet twee want dan lig je buiten de omroepband.
Dank voor de tips. Every day's a schoolday
kranenborg :
De overige genoemde ontvangers zou ik niet proberen, die vereisen afstelling etc. en gezien je eerdere ervaringen daarmee kan je je afvragen of dat zinvol bestede tijd is.
Tsja maar gewoon voor de wetenschap en uitdaging wil ik toch een van de 5.06/5.07/5.08 radios proberen met die rode en witte spoelen. Dat ziet er in ieder geval heel interessant/complex uit
Maar eerst eens de EE 2013: 4.6.1 FM...