Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Tidak Ada

Golden Member

Was dat niet bedoeld voor eigen experimenten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met een plastic stans, zie mijn EE2000 doos, boven in het midden.

In de originele verpakking (EE2050), zonder gaatjes dus ;O)

Lambiek

Special Member

Nooit gezien op deze manier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Wasluis1971

Golden Member

Ik heb (uiteraard) niet alle experimenteerdozen gehad, maar dit vond ik toch wel een van de leukste toestellen die ik wél kon bouwen:
https://www.youtube.com/watch?v=j9DIUYZGz5U
De schakeling werkt helaas niet bij flatscreens...

Leve het transistortijdperk!

Werd vroeger gebruikt om zwart kijkers op te sporen .....

Wat leuk dit 'nederlandse' forum over de EE-dozen. Op de een of andere manier ben ik hier nooit op terecht gekomen :-( . Bij mij hebben de EE-dozen ook een heel belangrijk deel van mijn leven uitgemaakt.

Zo heel af en toe, in de winter maanden, wil ik nog wel eens wat bouwen. Gewoon puur uit nostalgie. De dozen laat ik graag compleet en origineel.

Veel is te lezen op mijn website http://www.sjelab.nl/sjelab.htm .

Wasluis1971

Golden Member

Leuke en informatieve website, Sjakos! Ik had uw website trouwens al eens eerder bezocht.

Zoals reeds eerder vermeld heb ik niet alle dozen uit de Philips EE-serie gehad, maar de schakelingen die ik wél kon maken heb ik vaak en met heel veel plezier gebouwd.

De leukste doos vond ik toch wel de EE2005. Met de onderdelen uit die doos (en die uit "voorgaande" dozen) konden heel veel verschillende schakelingen, waaronder het peilapparaat (zie mijn vorige bericht in dit forumonderdeel) en enkele kwalitatief goede radio-ontvangers gebouwd worden.

Een andere bijzondere (en met name leerzame) doos was de EE 2015 (digitale techniek). Door met de onderdelen uit die doos te experimenteren heb ik veel geleerd over logische operatoren. Die kennis komt mij heden ten dage nog steeds van pas! De toestellen die met de onderdelen uit de EE2015 gemaakt konden worden vielen me alleen wel wat tegen.

Leve het transistortijdperk!
maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2018 16:31:22 schreef Sjakos:
Wat leuk dit 'nederlandse' forum over de EE-dozen. Op de een of andere manier ben ik hier nooit op terecht gekomen :-( . Bij mij hebben de EE-dozen ook een heel belangrijk deel van mijn leven uitgemaakt.

Zo heel af en toe, in de winter maanden, wil ik nog wel eens wat bouwen. Gewoon puur uit nostalgie. De dozen laat ik graag compleet en origineel.

Veel is te lezen op mijn website http://www.sjelab.nl/sjelab.htm .

Mooie website!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eindeloos radio's bouwen, dat was wel het mooiste, toen er nog volop MG zenders waren en dan tot diep in de nacht luisteren. Dubbel supers bouwen met de oude en nieuwe MG spoelen. Zo heb ik inderdaad heel wat uurtjes lerende wijs door gebracht. Ik herinner mij nog dat een vriend die Philips dozen maar niets vond. Hij had een Tandy doos, dan hoefde je alleen maar draadjes aan te sluiten. Ja maar die schakelingen haalde het niet bij die van Philips.

Ik geloof dat aan het einde van het jaar de laatste nederlandse AM zender op de 1008kHz de lucht uit gaat. Dan is het wellicht weer een uitdaging om weer eens wat te gaan bouwen.

Die Teleac cursus die herinner ik mij ook nog. Met de EE2050T, die doos zelf heb ik nooit gehad, maar het boekje heb ik wel. Als iemand interesse heeft, kan deze een keer inscannen.

Ik heb mijn dozen helaas niet meer, destijds door vele verhuizingen en klein behuist weg moeten doen.

Wat ik wel apart vond is de pickup versterker met BF194. Dat ding kon je gelijk als fm zender gebruiken. Ik woonde destijds 100 meter vanaf de CAI antenne op een flat.
De gehele wijk kon mee genieten aangezien bij mijn opa 3 km verderop de boel keihard door kwam. Door aan de bedrading te verzetten kon je de frequentie enigzins veranderen.

Thevel

Golden Member

Op 2 december 2018 00:33:07 schreef Sjakos:

Zie ik het goed, werd daar een Frieland beltrafo bijgeleverd?
Wel lekker kortsluitvast... :)

TinusTech

Golden Member

Op 2 december 2018 00:33:07 schreef Sjakos:
Eindeloos radio's bouwen, dat was wel het mooiste, toen er nog volop MG zenders waren en dan tot diep in de nacht luisteren.....

Beetje o.t. maar toch.. Het is een groot misverstand dat er niets meer te horen is op de middengolf. Er is veel storing, dat is waar, maar als je met een buitenantenne of loop luistert of met een portable in het bos, weet je niet wat je hoort. Oost en Zuid Europa, kleine locale zendertjes uit Engeland. In de winter komen 's nachts de Amerikanen, ook vaak lokale stations.
En verre zenders die vroeger door de grote lokalen niet hoorbaar waren (van de week nog Tabriz, Iraans Koerdistan gehoord.)

Een lijstje met loggings van middengolfenthousiasten van de Benelux DX-club.

Schimanski

Golden Member

En vergeet de vele lokale AM stations niet. radio-tv-nederland

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Begrijp mij goed, dat na het verdwijnen van de nederlandse zenders op de MG band de zwakkere zenders aan bod komen. En het dus leuker wordt om radio's te bouwen en te verbeteren om deze zenders te kunnen ontvangen. Er is idd genoeg om te beluisteren. We hebben hier enige tijd "Radio Maria" gehad op de 675Khz met een behoorlijk vermogen vanuit Lopik ( Ik woon in Utrecht). Op dat deel van het spectrum was niet veel anders te ontvangen en moest je de antenne echt de andere kant op draaien om nog iets anders te horen. Na het einde van het contract is die mast heel snel neergehaald. :-)

Schimanski

Golden Member

Utrecht... Voor zolang als het duurt* Radio Paradijs (Ruud Poeze) 24/7 op 1584kHz.

In de Haagse regio Groeistad 24/7 op 747 kHz.

Beide leuke muziek, heb Groeistad op de autoradio en Paradijs vaak op de webstream.

(*) Ze draaien een jingle: "Hoelang, ach als we de kerst maar halen..."

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Anoniem

Op 7 maart 2018 22:22:21 schreef Fotohuis:
Een EE2000 ergens uit 1976 maar nog steeds in bezit en compleet.

[afbeelding]

Daar is dus alles mee begonnen.

Mooi he. Ik heb hem ook maar vind het zonde om te gebruiken. Dus als ik een keer in een nostalgische bui ben gebruik ik losse dozen, EE2003, EE2004, EE2005 en EE2006. De schuco dozen (ABC reeks) heb ik compleet op de scoop na.

Lopend project: Vleermuisontvanger gebaseerd op EE2016 Ultrasoon-doos. Hierbij heb ik de oorspronkelijke schakeling gebruikt zonder aanpassingen (4.7.14), maar ook hier zelf een nieuwe layout gemaakt zodat alles op één bordje past (gaarne op de plaatjes klikken voor mooie high-res versie):

Het bedradingsschema gebaseerd op de nieuwe layout:

Net als bij de FM-ontvanger (zie mijn aangepaste EE2013-ontvanger op één bordje - een paar posts eerder) ook hier weer in "etages" gebouwd om het geheel op één bordje te krijgen, de in blauw aangegeven onderdelen liggen "onder", zoals ook te zien in onderstaande foto:

De console (de 3D-geprinte kleine versie) moet nog aangekoppeld worden. Volgend weekend komt de test.

/Jurjen

Ik had de EE2003 en later de EE2010 en EE2016. Allemaal zelf gekocht.
Toen ik een jaar of 25 was, had ik ze aan een neefje gegeven. Die heeft ze inmiddels ook niet meer (hij is nu zo'n 40).

Ik had bijna alle schakelingen uit de boeken gebouwd. De meeste kreeg ik zonder problemen aan de praat. Behalve de FM-ontvanger, die ruiste alleen maar. De KG-ontvanger heb ik nooit geprobeerd.
De MG-ontvanger deed het prima. Om een of andere reden ontving ik de BBC World Service (op 648 kHz dacht ik) verreweg het best. Daar heb ik een hele hoop Engels van opgestoken. Deze schakeling had ik lang zo gelaten.

Ik heb de papieren onderleggers nooit gebruikt. Je moest de gaten zelf uitstansen met de meegeleverde plastic stanser. Die was niet scherp genoeg.

Heeft iemand een idee waarom in de EE2010 een quad OTA zit in plaats van gewone Opamps?

Later heb ik nog wat geklunst met kapotte componenten. Er was een pootje van de LDR afgebroken, vlak bij de behuizing. Niet meer te herstellen. Het type stond niet in de beschrijving. Pas later ontdekte ik, dat je die best kon vervangen door het eerste de beste andere type. De kapotte JFET heb ik zelf vervangen met wat klunzig soldeerwerk.

De ultrasoon-kit viel tegen. De transducers waren heel richting-gevoelig.

Al met al heb ik er veel plezier aan beleefd. Jammer dat de theorie vaak niet ver genoeg ging om het echt te begrijpen.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen Jurjen met de vleermuis ontvanger. Dat is in de zomer wel leuk om te bouwen.

De reden waarom de LM3900 gebruikt werd, overigens geen OTA maar een norton opamp, was dat de batterij spanning maar een enkele 9V was. De meeste opamps konden hier toentertijd niet goed mee overweg. Gezien de uitgangsspanning van opamps in die tijd toch niet veel verder konden komen dan +/- 2V van de voedingsspanning. Bij de LM3900 is dit 0,5V. Verder was deze opamp uiteraard goedkoop en waarschijnlijk ook robuuster dan zijn collega opamps. Wel handig voor een beginnende experimenteerder.

Wasluis1971

Golden Member

De LM3900 is nog steeds goed verkrijgbaar en kost geen drol, maar deze chip heeft (vind ik) toch wel een heel beroerde pinout.

In het verleden heb ik daarom wel eens geprobeerd om enkele LM3900-trappen in de schakelingen uit de handleiding van de EE2010 te vervangen door 741's, maar dat bleek in verreweg de meeste gevallen toch niet zo succesvol.

Leve het transistortijdperk!
fatbeard

Honourable Member

Op 8 maart 2018 10:40:57 schreef Lambiek:
[...]
Voor zo ver ik me kan herinneren zaten die gaten er gewoon in toch, ik heb er nooit gaten in hoeven maken. Tenminste niet dat ik weet.

Mogelijk herinner je je de EE8, EE1000 of de EE1050 reeks, daar zaten de gaten er al in.
Moest ook wel, dat was meer een soort dun karton...

Maar daar is het voor mij niet mee begonnen: de eerste was een Pionier Junior II (kristal ontvanger met tweetraps versterker). Díe heb ik niet meer, wel nog de EE8 (uitgebreid naar EE20). Zoek daar alleen nog een AF116 voor om de boel kompleet te krijgen (de pootjes zijn afgebroken)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Klopt, ik had de eerste serie met de hoofddoos EE20. De plaat is dik hardboard met gaten en daarop gaat een witte voorbeeldplaat waar voor het eerste gebruik de voorgestanste gaten worden uitgehaald. Dat kan eenvoudig met een pen door te prikken.Vervolgens leg je de plaat erop en zet met veer en klemmende ton door het gat de dunne sjabloon met het sporenplan vast. Het is natuurlijk weinig creatief maar wel leuk om te doen.... De MG radio met ferrietstaaf bijv. vond ik wel mooi om langere tijd erop te laten staan. Het 'orgel', is een octaaf, acht verschillende tonen. Meerdere toetsen tegelijk indrukken heeft geen zin, zie de schakeling..

Met een was forsere (Darlington?) tor kan je wellicht de 150Ω luidspreker vervangen door een 8Ω type. Platte 4.5V batterijen zie je niet zoveel meer. Zijn daar nog exemplaren van te koop? edit:
Ik zal straks even in het bakje kijken of ik nog een AF116 met lange draden heb liggen. Volgens mij zijn ze ook nog wel te koop. Op=op maar de AF114 is nog nieuw te koop, Siemens zelfs, in de shop, die is iets beter in specs dan de AF116, ik gebruikte hem ooit in een FM zendertje :-) En met de lange draden, zoals gewenst. Er zijn ook adressen die uitgesoldeerde versies met korte draden te koop hebben.
https://home.kpn.nl/fbakelaar/INDEX.HTML
Even bellen en mailen kan ook, dan gaat het spul vandaag nog op de post.

RAAF12

Golden Member

Op 14 april 2018 22:00:57 schreef Fotohuis:
Werd vroeger gebruikt om zwart kijkers op te sporen .....

Nee zo ging het niet. De buitendienst had lijsten van de huishoudens die kijk en luistergeld hadden betaald. De adressen die niet hadden betaald werden bezocht.