is een zekering annex weerstand, De condensator was dus niet OK, waarschijnlijk overgangsweerstand!! gelukkig!!

Hartelijk dank voor alle info. Ik heb de gele cond. vervangen door een blauw (antiek, ooit uit een apparaat gesloopt) exemplaar en jawel...we kunnen weer Senseo-koffie drinken zonder 10x te moeten herstarten.....

@ bjokal, dank voor je info betreffende defecte condensator. Ik heb een Inventum Cafe Invento met hetzelfde probleem. 2 MKP's vervangen (1 van 1u en 1 van 100n) die nog 1/3 van de capaciteit bezaten. Heb direct gekozen voor hogere werkspanningen, blokjes pasten precies. Probleem opgelost!! Mijn dank

Ik dacht zo , feedback kan nooit kwaad , al was het maar om anderen in de toekomst te helpen.
Ook mijn Senseo had de geest gegeven als gevolg van ,....ja , ik weet het niet want plots deed ie het niet meer.
Bij het aanzetten ging het ledje branden om dan na enkele seconden weer te doven.
Goed dat ik het even opzocht op dit schitterende forum hier , en jawel hoor , het vervangen van de gele condensator bracht soelaas.
Mijn senseo pompt weer op volle toeren.
Dus dat gele kreng (geen 2 Euro) is de aanzet van veel senseo's op de schroothoop vermoed ik.

It just that you guys know.

Beste groeten

Inmiddels zijn er veel mensen bezig om zo veel mogelijk senseo's van de afvalberg te houden.
Ook de mensen van Repair Cafe.

Er is nu ook een reparatie handleiding voor een groot aantal verschillende senseo's gemaakt.

Deze is op het forum van repaircafe te vinden.

Zeer interessante topic!
Exact dezelfde problemen en mijn condensator is effectief ook afgenomen naar 0.1microF.

Mijn probleem: heeft iemand een goede tip waar ik snel zulke condensators los kan kopen? Liefst niet online want dan betaal ik meer verzendingskosten dat iets anders.
Ik woon in Antwerpen, maar krijg online precies niet meteen goede winkels gevonden. Alleen winkels die totaaloplossingen aanbieden...

Niet meteen wat ik zoek.

Ja als je alleen een een condensator nodig hebt.. Je zou eoo-bv.nl (<voormalig Dick Best) kunnen proberen. Echter heb je wel een minimum order bedrag, dat je bij de meeste trouwens ook wel hebt. Stuur anders even een mailtje naar mij dan komen we er wel uit. Je kan ook bij vraag en aanbod een advertentie zetten.

Het hoort hier misschien niet thuis maar toch maar even melden. Ik heb de laatste tijd ook veel van deze condensators in de Nespresso apparaten vervangen, allemaal waren ze flink in waarde gekelderd van 680nF naar nog geen 100nF.

Ik woon in Antwerpen, maar krijg online precies niet meteen goede winkels gevonden.

Ik denk dat je die C wel bij Stefaan kan kopen. Een Vishay type Y2 van 470nF (€1.80) heeft hij liggen. Zie de webshop.
Ik was daar in de echte winkel om oa. een speciale Quad 33 potmeter te kopen maar hij heeft ook veel andere onderdelen op voorraad.

Mod-edit: Alle info staat hier: http://www.circuitsonline.net/shops/176/dada-electronics.html

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Vraag eerst even na of die wel echt 470n is, dat is voor Y2 ongebruikelijk en op de foto staat een 47n afgebeeld...

Hier staat ie
http://www.dadaelectronics.eu/shop/components/capacitors/film-capacito…

edit: inderdaad de opdruk op de C zelf is 47nF en in de tekst staat 470n

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (27%)]

Hey iedereen,

Thanks for responding! Ik ben gisteren toevallig bij Stefaan geweest (dada electronics) en hij heeft mij een een 470 nF van deze reeks mee gegeven:

http://www.dadaelectronics.eu/shop/components/capacitors/wima-film-cap…

Denken jullie dat die ook werkt of zou ik toch terug moeten voor die Y2 condensator? Een X2 had hij niet meer liggen.

Ik zou niet meteen weten wat het verschil is tussen de twee.

Alvast bedankt!

welke spanning staat erop ?

Helaas ongeschikt voor de toepassing dit is een exemplaar wat max 200V AC mag hebben.

400VDC MKS is een afrader, 400VDC MKP doet het tot hij stuk is, 630VDC MKP is acceptabel, 1000VDC MKP zal niet stuk gaan. X2 is een compromis dat vaak qua houdbaarheid ergens tussen 630VDC en 1000VDC zal hangen maar wel gegarandeerd brandveilig etc. is.

Beste,

Hartelijk dank voor de informatie.
Deze condensator zou dus wel goed moeten zijn:
http://www.dadaelectronics.eu/shop/components/capacitors/film-capacito…

Graag zou ik nog wel twee dingen weten.
1) Hoe komt u aan 200 AC (RAAF12)? Stefaan van het winkeltje zei tegen mij dat dit geschikt was tot 280 AC en dus ver boven de voedingsspanning. En dat de levensduur van de capaciteit niet zou worden bepaald door de spanning dat de condensator aan kan.

2) Waarom is een 400 VDC MKS niet geschikt en 400 VDC MKP nog wel geschikt? Is dit omwille van brandveiligheid? Of hoe moet ik dit precies zien?

Groetjes

Omdat Stefaan de specificatie van dit polyester type ook op de site heeft staan. Daarin staat oa. vermeld 200V AC en 400V DC.

En moet geschikt zijn als serie (voeding) condensator op de 230V AC netspanning. Dat Vishay type voldoet daaraan. Ik heb Stefaan nog even gemailed met de vraag of de foto of de tekst goed is.

OK,

Heel hartelijk dank. Hij heeft deze aan mij meegegeven omdat hij zei dat die een 230V netspanning aan moest kunnen. Bizar...

Alvast hartelijk dank!

400VDC is altijd ongeschikt, maar MKS heeft hogere verliezen en kan niet goed tegen pieken. Die ligt er dus in no-time uit.

Ok,

bedankt voor de informatie. Ik koop mezelf morgen die Y2.
Hopelijk past die in de behuizing, want deze is een 1.3 cm hoger.

Maar dat lossen we dan weer wel op.

afgelopen 2 maanden al 4 van die senseo toestellen gemaakt. alle 4 de mkp stuk van .470uf heb er mkp's uit een inductiefornuis ingezet, als die dingen gewoon parallel over de 230v hebben gezeten zijn ze meestal gewoon goed, zeker de grijze en blauwe. de gele zijn rommel eerste klas.

in de senseo wordt er 5v van gemaakt middels de zener vlak langs de mkp x2. er zit ook geen 1Mohm weerstand over de mkp, dat zag je vroeger juist wel. het valt me op dat veel toestellen met mkp problemen die weerstand van 1Mohm niet meer hebben.

Is correct Testman, zat ik ook over te denken. Zal wel goedkoper in productie zijn. Die RIFA condensatoren (die geweldig uit elkaar konden spatten) had ze er standaard inzitten

Op 27 april 2014 17:48:39 schreef testman:
afgelopen 2 maanden al 4 van die senseo toestellen gemaakt. alle 4 de mkp stuk van 470uf. heb er mkp's uit een inductiefornuis ingezet, als

Dat waren dan wel hele grote MKP's, een wonder dat je die in de Senseo pasten.

Eerder een test gedaan van de minimum cap nodig om dat werkend te houden. Dat blijkt rond de 140nF te liggen. De gele defecte krengen waar 0.47 op staat meten dan ook nog amper 100nF. Heb er al vervangen door 0.33uF X1 type's (AV grijze). De laagspanning blijft netjes stabiel in alle functies.

Op 27 april 2014 17:19:35 schreef driesione:
Ok,

bedankt voor de informatie. Ik koop mezelf morgen die Y2.
Hopelijk past die in de behuizing, want deze is een 1.3 cm hoger.

Maar dat lossen we dan weer wel op.

Ik kreeg een emailtje terug van Stefaan dat de Vishay C van het Y2 type op de webshop de goede waarde is dus 470nF.
De waarde op de foto's zijn enkel een illustratie.

De ruimte op de print is voldoende groot voor deze condensator want er zijn twee posities mogelijk doordat er 3 gaten op de print aanwezig zijn.