Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Ik zie daar toch duidelijk 58.000 op het kristal staan, hoor.

Het nadeel hier van is dat als er geen te testen diode is aangesloten hij toch een spanning meet.

Dat valt softwarematig op te lossen: als je de maximum-spanning meet, toon je "OPEN" o.i.d. op het scherm.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nop er staat S8.000 (8Mhz)

En die software matige oplossing ga ik er in bouwen.
Bedankt voor de tip!

Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen? Mischien wat minder bier driken als aan het code schijven ben :D

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op mijn werk heb ik onze Raspberry Pi mogen verbouwen:
http://www.bitwizard.nl/wiki/images/thumb/3/37/No_LM1117.jpg/640px-No_LM1117.jpg
Ik heb de lineaire 3V3 regelaar losgesoldeerd met onze heteluchtbout, en zowel de 3V3 als de 5V rails met twee goedkope DC-DC convertors van eBay gevoed, vanuit een 12V bron. Het resultaat: Een vermindering van het stroomgebruik van 25%! Van 2,4W naar 1,8W idle. Voor meer foto's:
http://www.bitwizard.nl/wiki/index.php/Reducing_power_consumption_of_a…

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

En toen kwam ik op tweakers dit tegen linkje.
Maar zo'n uitbreiding kunnen we natuurlijk ook zonder problemen zelf maken.

In je verhaal meld je niet precies wat je eraf hebt gehaald. is dat enkel gr1?

Strak bakje heb je er omheen :)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Hmja, dat kabeltje met breakout printje stelt natuurlijk geen drol voor, dat is even nuttig als een stukje gaatjesbord.

Als ze nou nog een buffer oid op de i/o gebakken hadden om de interface richting de pie te beschermen was het alweer een stuk nuttiger geweest.

Ik heb, tijdelijk ben ik bang, een 3D printer thuis staan. Design downloaden van thiniverse, printen, klaar!

Klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Het (mooi) 3D printen is nog wel een behoorlijke "kunst". Het programma wat van een 3D model het patroon maakt wat de printkop moet volgen dat heet een slicer. De oude had 216 parameters om in te stellen. De nieuwe heeft er nog maar 45.... Alles wat je verkeerd doet gaat de print gewoon helemaal fout.
Ik had Stijnos aangeboden een behuizingkje voor hem te printen, maar daar heb ik al een paar dagen niks meer van gehoord....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Lijkt mij een gaaf ding wat hier ook ooit een gaat komen. Ideaal om bv ontbrekende knoppen na te maken. Bv voor mijn GR1620, of de schakelaar meenemers van de fluke KV devider.
Alleen was ik al bang dat het instellen, ontwerpen enz niet meevalt en veel werk is, klopt dat ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 juli 2012 23:03:59 schreef Tommyboy:
Op mijn werk heb ik onze Raspberry Pi mogen verbouwen:
[afbeelding]
Ik heb de lineaire 3V3 regelaar losgesoldeerd met onze heteluchtbout, en zowel de 3V3 als de 5V rails met twee goedkope DC-DC convertors van eBay gevoed, vanuit een 12V bron. Het resultaat: Een vermindering van het stroomgebruik van 25%! Van 2,4W naar 1,8W idle. Voor meer foto's:
http://www.bitwizard.nl/wiki/index.php/Reducing_power_consumption_of_a…

Bij het lezen van die post kreeg ik een Deja-vu, maar ik weet al wat het was: http://hackaday.com/2012/06/30/raspberry-pi-power-regulator-transplant… :)

Op 4 juli 2012 09:44:03 schreef fred101:
Lijkt mij een gaaf ding wat hier ook ooit een gaat komen. Ideaal om bv ontbrekende knoppen na te maken. Bv voor mijn GR1620, of de schakelaar meenemers van de fluke KV devider.
Alleen was ik al bang dat het instellen, ontwerpen enz niet meevalt en veel werk is, klopt dat ?

Ik heb thuis ook zo'n ding, de Prusa Mendel. Die wilde eerst voor geen meter printen, nu zit er een nieuwe extruder (plasticsmelter) op, en werkt het ding weer perfect. Het instellen valt met het programma pronterface nogal mee (je hoeft eigenlijk alleen de 'dichtheid' in te stellen. Het printen zelf gaat wel eens fout, maar als je het in de vingers hebt, valt ook dat wel mee.

Op 4 juli 2012 09:44:03 schreef fred101:
Alleen was ik al bang dat het instellen, ontwerpen enz niet meevalt en veel werk is, klopt dat ?

m.i. moet je er goed mee omgaan. Dus "werkende instellingen" gebruiken, dan kijken wat je kan tunen om DIT Model beter te printen. Dan print je iets 2, 3 of 5x, en wordt het steeds beter.
Onthouden wat je wil, en hoe je dat kan bereiken, en uiteindelijk kan je dan niet te moeilijke dingen in 1x goed printen.
Hetzelfde geldt met het ontwerpen van objecten. Op een gegeven moment weet je wat er mooi geprint kan worden en wat niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het verschilt erg per 3D-printer hoe hoog je de printkwaliteit kan krijgen, en per printer ook nog eens flink afhankelijk van goed hij gebouwd is. Op mijn werk (FabLab) hebben we ook een aantal printers staan en het heeft me flink wat uren gekost voordat ik door begon te hebben hoe e.e.a. zo optimaal mogelijk ingesteld kan worden. Op het moment ben ik bezig om de printsnelheid en resolutie omhoog te brengen; ik zal er binnenkort eens wat foto's van maken.
Overigens nog een tip: gebruik het programma Cura, deze is niet erg snel met slicen, maar werkt wel erg fijn voor de rest.

Op 4 juli 2012 03:22:58 schreef MAH:
In je verhaal meld je niet precies wat je eraf hebt gehaald. is dat enkel gr1?

We hebben alleen RG2 losgehaald, verder niks aan de Pi gesoldeerd.

En over die uitbreiding: Wij hebben net zo'n bordje in de verkoop, maar dan wel nuttig:
Mod-edit: Je bent al eerder op ongewenste reklame uitingen gewezen
Deze heeft ook clamping diodes, zodat de inputs 5V tolerant worden. Bovendien zit er een soldeerjumper op, waarmee je in kan stellen of je aangesloten apparaten (over SPI of I2C) 3V3 of 5V aangeboden krijgen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 juli 2012 15:15:41 (0%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 4 juli 2012 12:20:21 schreef Marcovannoord:
Overigens nog een tip: gebruik het programma Cura, deze is niet erg snel met slicen, maar werkt wel erg fijn voor de rest.

Mijn eerste cura-patch zou een dezer dagen in de officiële versie moeten komen.
(waarschijnlijk in een stukje dode code, want het was ECHT fout, en niemand heeft het gemerkt). :-)

@maarten hieronder: gelijk heb je. Ik ook. http://www.bitwizard.nl/catalog/contact_us.php Zo beter?

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 5 juli 2012 15:33:36 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Deze hoort misschien meer in het ontwerpfouten of humortopic, maar nu het toch over Bitwizard gaat:

Mocht u een lek in ons systeem vinden, breng ons dan op de hoogte. Wij waarderen die houding en zullen rechtzaken aanspannen o.i.d.

Overigens vind ik het altijd fijner shoppen als er iets van een naam of adres op de site van een shop staat, zelfs al weet ik nu toevallig dat het vertrouwd is. In geval van een B.V. is dat natuurlijk wel bij de KvK te achterhalen, maar toch.

@rew: Ziet er keurig uit. Heb je nog naar dat weggevallen 'geen' gekeken? :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Zullen we er weer een showtopic van maken (ipv een reklametopic)?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Weer wat showen dan. Geen high-tech, ook geen kunstwerkje, niet eens een echt pcb maar wel verrekte handig.

http://www.uploadarchief.net/files/download/elcolektest1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/elcolektest2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/elcotester.png

Mijn oude elco lektester/reformer eens flink herzien. Het sterke punt was dat hij gekoppeld aan mijn externe 500V voeding 25mA kon leveren dus elcos op lekkage testen ging lekker snel. Nadeel was dat het altijd een warboel van snoeren was, hij lekker warm werd, die voeding goed voor 1300mA was en dat ik hem vaker gebruikte voor formeren/testen van lang niet gebruikte elcos en dan ging het vaak weer te snel.

Nu zitten er twee minitrafotje met de secundaire aan elkaar (er was geen plek voor een HV trafo. Maar deze leveren onbelast ongeveer 450V en belast met 1mA nog 365V en dat is een mooie waarde, ze worden niet heet in ieder geval. Via een schakelaar kan ik nu 150 en 230V kiezen. Binnen die range dan weer 7 stappen en een ontlaadstand. Voor hogere spanningen tot 2KV zitten er nog steeds twee externe aansluiting (tot 500V en tot 2KV)

De meter is 750uA volle schaal (omschakelbaar naar 15mA en uitschakelbaar bij ontladen. Ik wilde er een mooie nulmeter in zetten maar die paste net niet omdat hij te diep was)
Nadeel is dat het nu wat langer duurt (een 470 uF duurt een minuut of twee, maar voordeel is dat formeren nu makkelijker gaat en ik bij een lektest in een keer de goede spanning kan selecteren en dan ook niet meer hoef te schakelen dus zoveel trager gaat het nu ook weer niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 juli 2012 09:19:26 schreef rew:
Ik heb, tijdelijk ben ik bang, een 3D printer thuis staan. Design downloaden van thiniverse, printen, klaar!

Klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Het (mooi) 3D printen is nog wel een behoorlijke "kunst". Het programma wat van een 3D model het patroon maakt wat de printkop moet volgen dat heet een slicer. De oude had 216 parameters om in te stellen. De nieuwe heeft er nog maar 45.... Alles wat je verkeerd doet gaat de print gewoon helemaal fout.
Ik had Stijnos aangeboden een behuizingkje voor hem te printen, maar daar heb ik al een paar dagen niks meer van gehoord....

Rew, ik heb hem zo goed als af, probeer hem je morgen te sturen als freecad files. Het kostte me even om het cad programma onder de knie te krijgen

Op 4 juli 2012 09:19:26 schreef rew:
De oude had 216 parameters om in te stellen. De nieuwe heeft er nog maar 45....

Andere slicer nemen!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Zo, mijn eerste zelfgemaakte printplaat is in één keer gelukt! Ik ben maar simpel begonnen met een dobbelsteen met een PIC16F628A. Foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0487.jpg
En de verplichte onderkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/onderkant_print1.jpg
Ging best aardig al zeg ik het zelf, en het was nog vrij makkelijk ook. Ik heb geëtst met natriumpersulfaat en het ontwikkelen is gedaan met behulp van transparante sheets en Uv-licht.

De randen zijn goed scherp, maar de doorlaatbaarheid van het zwart op de overheadsheet moet nog wat minder worden, aangezien er wat onregelmatigheden zitten op de ground plane.

[Bericht gewijzigd door kloppertje op vrijdag 6 juli 2012 23:22:07 (15%)

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Mooi :)
Sense and Simplicity!

[Bericht gewijzigd door Sandertje op vrijdag 6 juli 2012 23:42:21 (62%)

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

Ziet er mooi uit! En met die 1k weerstanden voor de LEDs zal de batterij (mits de controller netjes standby gaat) lekker lang mee gaan! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Bedankt voor de complimenten! Het zijn zelfs 1k5 weerstanden, en nog zijn de ledjes aardig fel :) Het verbruik met alle 6 leds aan is 1,95 mA, per led 0,23 mA en in stand-by +- 10 uA.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

na een dagje uit met de fluke 123 kwam ik erachter dat het wel fijn is als de accu's nog vol zijn na een weekje geleden nog opgeladen te zijn geweest . het standaard probleem van de 123 is dat deze stroom blijft trekken uit de accu om het geheugen vast te houden . omdat de klokinstelling en dataopslagfunctie me toch niet intereseren dacht ik maar eens iets te bedenken om de accu af schakelen als de meter toch niet in gebruik is. de vorige oplossing met reeedrelais werkte wel maar was te omslachtig . nu bestaat de schakeling uit 2 relais 4,5v 2x 1n4148 , weerstandje 220ohm en een druktoets. het relais neemt de drukknop over die de accu + inschakelt zodra de voeding inkomt van de meter. omdat het laadgedeelte ook de accuspanning wil zien als de meter uitstaat zit er over de ingaande laadconnector ook een relais heen wat de accu + koppelt als de oplader aangesloten is. ik wilde geen gaten aan de buitenkant maken , dus is de b meterfunctieknop van een achterliggende knop voorzien . dus nu eenvoudig de b en powerknop samen indrukken om de meter aan te zetten , dat werkt na een maand stilliggen nog steeds..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0968.jpg

ik heb alleen in het begin een foto gemaakt , dus hier is het nog maar half klaar. de relais zitten afgeisoleerd in een hoekje van de print . de voeding voor het 4,5v relais komt van de 3,3v A voedingslijn afvlakelco, zo is de relaisstroom nog iets lager zelfs :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem met de accu is erg bekend. Misschien wil je een duidelijker omschrijving maken zodat ook veel mensen hier iets aan hebben? Het klinkt toch wel redelijk ingrijpend wat je hebt gedaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 7 juli 2012 12:45:09 schreef kloppertje:
Bedankt voor de complimenten! Het zijn zelfs 1k5 weerstanden, en nog zijn de ledjes aardig fel :) Het verbruik met alle 6 leds aan is 1,95 mA, per led 0,23 mA en in stand-by +- 10 uA.

Ik zie precies geen pull-up/pull-down. Heb je die intern geactiveerd?

+ waarom zet je de schakelaar niet gewoon tussen de voedingsspanning van de pic? Je batterij zal nog vééél langer meegaan :-) Je hebt dan wel een andere manier om random nummertjes te genereren nodig.

Dit topic is gesloten