Weer wat showen dan. Geen high-tech, ook geen kunstwerkje, niet eens een echt pcb maar wel verrekte handig.
Mijn oude elco lektester/reformer eens flink herzien. Het sterke punt was dat hij gekoppeld aan mijn externe 500V voeding 25mA kon leveren dus elcos op lekkage testen ging lekker snel. Nadeel was dat het altijd een warboel van snoeren was, hij lekker warm werd, die voeding goed voor 1300mA was en dat ik hem vaker gebruikte voor formeren/testen van lang niet gebruikte elcos en dan ging het vaak weer te snel.
Nu zitten er twee minitrafotje met de secundaire aan elkaar (er was geen plek voor een HV trafo. Maar deze leveren onbelast ongeveer 450V en belast met 1mA nog 365V en dat is een mooie waarde, ze worden niet heet in ieder geval. Via een schakelaar kan ik nu 150 en 230V kiezen. Binnen die range dan weer 7 stappen en een ontlaadstand. Voor hogere spanningen tot 2KV zitten er nog steeds twee externe aansluiting (tot 500V en tot 2KV)
De meter is 750uA volle schaal (omschakelbaar naar 15mA en uitschakelbaar bij ontladen. Ik wilde er een mooie nulmeter in zetten maar die paste net niet omdat hij te diep was)
Nadeel is dat het nu wat langer duurt (een 470 uF duurt een minuut of twee, maar voordeel is dat formeren nu makkelijker gaat en ik bij een lektest in een keer de goede spanning kan selecteren en dan ook niet meer hoef te schakelen dus zoveel trager gaat het nu ook weer niet.