Je ziet regelmatig CO topics over VU-meters. Het gaat dan meestal om een analoge meter met transistortrapje of de LED-bar uitvoering met LM3915. Terwijl de buizenaudioboys meestal een indicatie met een EM84 o.i.d. willen.
Ik had al een tijdje een oude Philips VU-meter liggen en wilde die toepassen op een microfoon (buizen)pre-amp voor mijn AM zender. Ik stel de zaak dan zo in dat 0 VU overeenkomt met 100% modulatie. Aansturing moest met een buisje gebeuren.
De originele VU meter is een weekijzermeter, direct aangesloten op de 600 Ohm uitgang van b.v. een mengpaneel. De specificatie geeft aan dat 0 VU overeenkomt met 1mW over 600Ohm (een spanning van 0,775VRMS). Een weekijzermeter kan zowel AC als DC meten.
Mijn Philips meter is een draaispoelmeter en die werkt alleen met gelijkstroom, er is dus een diode nodig. De EABC80 buis blijkt zeer geschikt voor een VU-meter omdat het buisje zowel kan versterken als gelijkrichten. Het bevat een triode met drie ingebouwde diodes, waarvan één met aparte kathode. De buis wordt normaal gebruikt als AM/FM detector/pre-amp en is in vrijwel elke oude radio met AM + FM ontvangst te vinden.
Het schema is eenvoudig. Een triode voor versterking en daarachter een top-top gelijkrichter (spanningsverdubbeling) met twee diodes. De ene diode bestaat uit parallelschakeling van diodeplaatjes aan pen 1 en 6 en de kathode aan pen 7. De andere diode (pen 1 en 2) is apart uitgevoerd en kan dus reverse aangesloten worden. Omdat kathode (pen 7) vastligt komt er een negatieve gelijkspanning uit, de + van de meter moet dus aan massa liggen. De C van 1uF dempt de meter een beetje en kan evt. worden weglaten, of vergroot als de gebruikte meter nog teveel "zwiept".
Afregelen is simpel. Sluit een LF generator met 600 Ohm uitgang aan op de potmeter. Stel de generator in op een Uuit van 0.775V en regel de potmeter tot de meter 0 VU aangeeft. Je kunt de meter direct parallel aan een luidspreker zetten en door de C van 47uF weg te laten wordt de versterking van de triode nog wat minder.
Ik ga de meter inbouwen in een bestaande pre-amp, hier een foto van de proefopstelling en een ook een kort filmpje.