Show your projects! Part 26

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

@charl000 :
Kistjes van (duurdere) wijnflessen kunnen ook leuk worden na een paar laagjes vernis en zijn goed te krijgen als de kerstpakketten verorberd zijn...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Toen ik het kistje van charel000 zag, dacht ik dat dat ook een wijnkistje was eigenlijk. Het heeft precies de vorm. De duurdere met zo'n schuif-deksel zijn (muv de deksel zelf) best stevig.

Op 11 september 2012 18:38:40 schreef AgentP:
Nee, de leds voelen zelfs koud aan. Komt wel bij dat de lichtopbrengst ook niet erg hoog is. In een kamer met veel licht is het niet af te lezen helaas.

Ah, ik dacht al: als je door fotopapier heen wilt, moet je hele felle (en dus warme) leds hebben.

Misschien dat ik de voeding nog eens op 5volt probeer maar dat zit wel ver buiten de specs van de atmega8.

De voeding op 5V? De werkspanning van de atmega heeft weinig met je leds te maken toch? Gewoon de stroom door die leds maximaal maken (evt torren gebruiken als je die er nog niet tussen had zitten).

If you want to succeed, double your failure rate.

Single Digit Nixie Clock.

Ik heb hem in het vorige topic al laten zien alleen toen was de behuizing nog niet af.
ik zou hem graag nog eens laten zien nu hij helemaal af is.

de behuizing is gemaakt van Wengé en de voorkant is met leer bekleed.
onder het leer en de achterkant zijn plaatjes vliegtuig triplex van 3mm.

hij staat nu al een paar weken aan en houd de tijd goed bij.

Voorkant:
http://i46.tinypic.com/16huryq.jpg

Grote Foto:
http://i50.tinypic.com/116i97d.jpg

Achterkant:
http://i50.tinypic.com/2uemzci.jpg

Grote Foto:
http://i47.tinypic.com/nege8h.jpg

In Werking:
http://i47.tinypic.com/1oxef4.jpg

Grote Foto:
http://i50.tinypic.com/242itl1.jpg

en een filmpje van de klok in werking:
(het neon lampje gaat branden bij het eerste cijfer van de tijd
de tijd die je afleest is dus 18:04)
http://youtu.be/J1StC2EiZu8

Mooi hoor, die koperen (?) nagels in het rond maken het op de een of andere manier ineens tot een echte klok qua aanzicht.

Je filmpje is 'privé', en alleen voor genodigde gebruikers zichtbaar.

filmpje is verandert :-). ik had hem verkeerd ingesteld.
het zijn officieel "bronzen Meubelnagels" en worden vooral veel gebruikt bij "oude" antieke stoelen en banken om daar de bekleding mee vast te zetten.

het idee is in ieder geval goed overgekomen dat het meer een uitstraling van een klok moest krijgen :D :D :D .

Op 11 september 2012 19:31:29 schreef Kareltje:
Als jij een mooi kistje sigaren voor mij koopt, betalen we samen, jij het kistje, ik de sigaren. :-7

Haha, ik heb inmiddels genoeg zakgeld voor een echte behuizing :-)

Op 12 september 2012 07:44:30 schreef Jochem:
De voeding op 5V? De werkspanning van de atmega heeft weinig met je leds te maken toch? Gewoon de stroom door die leds maximaal maken (evt torren gebruiken als je die er nog niet tussen had zitten).

Ik heb hem zojuist op 5volt geprobeerd en hij werkt dan prima (voor 1 dag althans). Ook helderheid is dan heel goed. Ik heb alleen de output pins rechtstreeks op de led's zitten op dit moment, wat bij 5v heel wat meer trekt dan de 40mA limit uit de datasheet. Ook werkt bij 5volt de usb niet want die werkt met een 3.3volt data signaal. En daarvoor moet ik 3,6volt zeners hebben die ik zo snel even niet heb.

Je hebt wel een weerstand tussen je leds en je atmega toch? Hoe groot is die? Waarom verlaag je die niet gewoon ipv de boel naar 5V te verhogen? Ik neem aan dat de VFWD van je leds ruim onder 3.3V ligt, of heb je ze per twee stuks in serie?

Tidak Ada

Golden Member

@n polman :

Origineel ontwerp, met niet alledaags materiaal !

Wat heb je voor een houtsoort gebruikt voor de duigen en waar heb je dat vandaan?

Je kunt dus altijd nog kuiper worden worden...
Zo'n klein haringvaatje van Vlaggetjesdag zou ook kunnen (maar dan wel ongebruikt, anders gaat het zo stinken...)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 september 2012 15:05:49 schreef Jochem:
Je hebt wel een weerstand tussen je leds en je atmega toch?

Nee, eenvoudig en gemakkelijk was een doel bij deze klok. De witte leds hebben een forward current van ongeveer 20mA bij 3.3volt. Dus er zijn geen leds in serie.

Dan is ook het doel van je klok, niet heel lang mee gaan neem ik aan? Of je atmega brandt zijn vingers of je leds knijpen er tussen uit. Altijd een weerstand in serie met een led. Al zijn het maar enkele ohms!

Op 12 september 2012 17:07:37 schreef leddel:
Dan is ook het doel van je klok, niet heel lang mee gaan neem ik aan?

Ik verwacht niet echt problemen met de dunne draadjes die ertussen zitten op 3.3 volt. Normaal gesproken gebruik ik altijd wel weerstanden. Eventueel kan ik altijd nog een 10tal ertussen zetten.

Op 12 september 2012 16:54:26 schreef AgentP:
Nee, eenvoudig en gemakkelijk was een doel bij deze klok. De witte leds hebben een forward current van ongeveer 20mA bij 3.3volt.

Zo werkt dat niet. Je stuurt een led met stroom. Punt. Dus een weerstand gebruiken of een andere stroombegrenzing. Waarschijnlijk doet je atmega op dit moment dienst als stroombegrenzing. Je hebt kans dat hij dat niet al te lang leuk gaat vinden.

En als jij dunne draadjes gebruikt, dan is dat echt niet de bottleneck voor een stroompje van 20mA hoor!

Op 12 september 2012 16:52:30 schreef Tidak Ada:
@n polman :

Origineel ontwerp, met niet alledaags materiaal !

Wat heb je voor een houtsoort gebruikt voor de duigen en waar heb je dat vandaan?

Je kunt dus altijd nog kuiper worden worden...
Zo'n klein haringvaatje van Vlaggetjesdag zou ook kunnen (maar dan wel ongebruikt, anders gaat het zo stinken...)

dank je :D

de gebruikte houtsoort is Wengé en deze heb ik gekocht bij de Arnhemse Fijnhouthandel
www.af.nl

zij hebben een hobbyzolder waar ze kleine stukken van veel verschillende edel houtsoorten hebben liggen. waaronder Eiken, Wengé, Noten, Mahonie etc. ook verkopen ze tropische houtsoorten waaronder Ebben enzo. alleen wil je hier het prijskaartje niet van zien XD.

hahaha zie(ruik) hier de haringklok XD.

kuiper is idd wel een mooi beroep hoor ;-). alleen is dat nog een stapje moeilijker dan mijn klokje omdat de vaten dan ook nog eens iets rond lopen..

Tidak Ada

Golden Member

Ah Ik dacht al dat je het daar vandaan zou hebben ;) Ik heb dat adres ook. Hoop er ooit wat te vinden voor een klok, die ik aan het maken ben met grote meters, relais en dekatrons.
Een lange termijn project....

Misschien wordt het ook wel een kast uit de kringloop. Ik heb pas een hele mooie gezien, maar die was te groot voor ons huis (formaat 19 "kast).

maartenbakker

Golden Member

Op 8 september 2012 22:04:16 schreef Tidak Ada:
Maarten,
Hoe ga je dat oplossen met de waterdichtheid van de vlotterschakelaar ?

Ik zelf heb voor mijn vijver ooit de vlotterschakelaar in eed PVC afvoer eindkap gemonteerd en daar in een stukje buis gelijmd. Dan op het andere einde weer een eindkap (niet verlijmd of beter zo'n schroefkap) met een wartel voor de verbindingskabel naar de elektronica/pomprelais.
In ieder geval moet de invoer van de draden goed waterdicht gemaakt worden en boven water gemonteerd worden.

Het is verstandig om een VDR (of was het nu een NTC ?) over de contacten van de reed in de vlotterschakelaar te plaatsen. Zeker met een indsuctieve belasting als een relaisspoel. Kan hij in dat oranje kroonsteentje naast die elco stoppen.
Ik wil wel eens gluren Gevonden ! Hij komt bij het boekje in de envelop.

Dankjewel, heb hem ontvangen! De vlotter heb ik zelf niet gemonteerd, het geheel zoals op de foto is naar Belgie vertrokken. Het is een dusdanig succes dat ik nog zo'n vlotter ga bestellen (bij Conrad iets goed gelijkends gevonden) voor een tweede tank die ze daar hebben.

Naar verluid is er een oplossing gemaakt met een paar wartels, ik zal toch eens om een foto vragen!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 september 2012 11:48:51 schreef n polman:

Mooi stukje vakwerk. Leuke elektronica in een prachtige behuizing!

(Zouden ze daar bij de Arnhemse Fijnhouthandel ook geel hou hebben? :-) )

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Special Member

Op 12 september 2012 11:48:51 schreef n polman:

en een filmpje van de klok in werking:
(het neon lampje gaat branden bij het eerste cijfer van de tijd
de tijd die je afleest is dus 18:04)
http://youtu.be/J1StC2EiZu8

Heel mooi ding. For some reason denk ik dat het 80:41 is. (Dat knipperend lampje zie ik dus als eindsignaal ipv als beginsignaal. Achja, ook leuk, wordt 't daarna 80:51 en zo verder. Ben benieuwd hoe snel mensen door zouden hebben dat 't een klok is als je een "normale" 4-digit klok maakt maar de getallen op een andere volgorde zet...)

@pros:
Geel hou? Beitsen, als dat tenminste ook op theeloos hout hecht.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Hangt er van af Pros, welke golflengte het geel heeft dat je wilt :D
Maar in de kleur van je haar is vast wel wat te vinden !

Edit:

Is dit een goeie gele kleur:

http://www.af.nl/voorraad/massief/bilinga/P1010011_small.JPGhttp://prosje.be/CO/Fotos/PrIcoonGeel.png

Het heet Billinga (Opepe voor de Belgen). Echt het kleurtje van je haar, Pros ;)

@Pros: teakhout is erg mooi, kan zelfs met de juiste afbewerking goudgeel stralen; zoethout, weet de juiste benaming even niet meer, is ook mooi en lekker als je er op kauwt.
Mac.

[Bericht gewijzigd door McDuff op 15 september 2012 15:16:49 (36%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Even dit topic een schopje geven...

Mijn project is niet echt elektronica-gerelateerd, het is een Website.
Het is nog niet helemaal klaar, maar hier is de link Klik hier voor de site!

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

@Dennis_, Leuk gemaakt met die slideshow, leuk als binnenkomer..
Maar, je mist zo alles van je projecten. Schema op een blokje van 50x50 pixels werkt niet..

Losse plaatjes, veel tekst er omheen maakt een stuk meer duidelijk :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op 15 september 2012 16:38:47 schreef RoelA:
@Dennis_, Leuk gemaakt met die slideshow, leuk als binnenkomer..
Maar, je mist zo alles van je projecten. Schema op een blokje van 50x50 pixels werkt niet..

Losse plaatjes, veel tekst er omheen maakt een stuk meer duidelijk :)

Welk schema?

M'n site is momenteel nog in de "beta-fase", de rest komt later wel...

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
pa3gws

Golden Member

@Dennis

Buiten het feit dat ik er geen chocola van kan maken.
Moet je opletten dat de zaak overzichtelijk blijft.
Zo kan ik met mijn wat oudere:-) ogen sommige lettertjes niet lezen.
En dat komt met name door de kleur keuze.
Verder gewoon lekker doorgaan met de site, er kan nooit teveel info op het net te vinden zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

de eerste aanzet is al weer een tijdje terug gepost. maar nu is het vrijwel af, beter zal het niet worden muv professionele prints bij de printenboer. maar dat is voor later.

electronische ontsteking voor een wat oudere fiets, loopt er wel een stuk beter door.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff390/lemans41/P9170183Medium.jpg

en een klein filmpje

http://s1233.photobucket.com/albums/ff390/lemans41/?action=view&cu…

groet Anne

Dit topic is gesloten