Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Bij spiegelende oppervlakken word dit aangeraden. Heeft met de emissie waarde te maken, die wordt beïnvloed door spiegelingen.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 2 november 2012 23:15:05 (45%)

fred101

Golden Member

Het is een degelijk ding maar de gebruiksaanwijzing is de slechtste die ik ooit heb gezien. Niet meer dan een oort stripverhaal. Er staat een plaatje dat je een getal in de hoek kan veranderen maar niet wat je daarmee mee doet. Ik wist dus niet wat dat was. Goed dat je het zegt. Nu nog uitzoeken wanneer je welke waarde gebruikt.

Voor mij is het bekangrijkste dat ik zie of iets heter is dan de omgeving maar soms wil je ook weten hoe warm iets echt is. Ik richte bv op het water van de ultrasoon en dat stond op 50 graden maar hij zei 65 graden. Dat is natuurlijk alles behalve zwart.

Zijn daar lijstjes van ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Spiegelende oppervlaktes werken inderdaad niet zo goed. Zelf heb ik er een die ik voor nog geen 10 dollar heb gekocht op ebay. Hij werkt prima om te kijken of iets warm wordt. Hij klopt op korte afstand redelijk.

Officieel is hij voor -50c ~ 380c maar na 600c sprong hij pas op overload. De vraag is alleen of deze resultaten nog te vertrouwen zijn.

Moet nog een keer controleren of de gemeten waardes ook een beetje kloppen.

Als je aan kleinere koelplaatjes of ongekoelde torren (ergens midden op een print) wil meten, is zo'n Fluke wat onhandig. Daarvoor gebruik ik zo'n mini IR-thermometer.
Daar mag je uiteraard dezelfde nauwkeurigheid niet van verwachten, maar het verschil met mijn Fluke 62 Mini blijft onder de 2°C.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Wie meer informatie zoekt over IR temperatuur meten kan o.a. bij FLIR terecht, b.v. hier :)

Voor iets waar je gewoon bij kunt zou ik zelf geen IR thermometer gebruiken, een voor de toepassing geschikt thermokoppel is zowel handiger als nauwkeuriger.
Thermografie is wel een gaaf hulpmiddel, FLIR moest voor ons werk eens iets betaalbaars uitbrengen dat op korte afstand te focussen is.. Want de i-serie is leuk, maar fixed focus en onder de meter niet echt scherp.

fred101

Golden Member

Er zijn diverse projecten te vinden op oa you tube waarbij ze dit soort IR meters dmv bv een Arduino een oppervlak laten scannen en zo dmv een PC programma een Thermische foto maken. Best knap gedaan. Entje gebruikte servos en spiegels en hel vel digitle bewerking. Hel knap gedaan. Niet geschikt voor dynamische toestanden want het duurt wel een minuutje ofzo maar toch heel leuk. De hardware is niet zo complex. De camera moet van van links naar recht draaien met een stappen motor en van boven maar beneden idem. Twee motoren en een oort kogelkop. ( statief kop en wat motoren en tandwielen) de computersoftware is waarschijnlijk een heel ander verhaal.
Ik zag er ook een waarbij ze een gewone camera op de IR camera gebruikte, volgns mij om het meetkader te bepalen Ik zou zelf dan het plaatje van de gewone camera transparant over het warmte plaatje heen monteren. Dan krijg je veel meer detail. Als ik digitaal bedreven was wist ik het wel ;-)

Ik heb ook een thermokoppel.
Vraagje daarover. Ik het ook een PT100 aan zo'n 3,5 digit LED panelmeter. Mijn prema kan ook met een pt100 meten ( dat is een stuk makkelijker dan zo'n thermokoppl wat niet mag knikken) zijn alle pt100 gelijk en kan ik die zo direct aan mijn multimeter hangen of moet daar nog wat tussen. Bij mijn thermokoppel moet er ook een adaptertje tussen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: Al eens hier naar gekeken?
En ook naar de "Niaf"-je ?
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Hi gerard, bedankt, het kwartje is gevallen. Mijn Prema gebruikt 4 aansluitingen, en mijn pt100 heeft 2 aansluitingen. Maar de meter gebruikt dus geen speciale versie maar gewoon een Kelvin aansluiting zoals in de wiki stond. Zet ik er gewoon 4 stekkers aan ( aan het eind van de siliconen kabel). Dat is wel minder precies maar voldoende om temperatuur veranderingen te zien.
Die nieaf advertentie had ik gezien maar ze zijn nu ook weer niet pecial genoeg om nu een tweede te kopen om de eerste te maken

Mooi boek van Flir, er zit wel vreselijk veel techniek achter, en ook daar heb je met emissie waarden te maken. Ik wist ook niet dat er twee methodes waren thermografie en radiometrie en ik dacht dat de duurdere Flirs radiometrie gebruiken ( quatum effect ipv micro bolometers)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 3 november 2012 13:34:51 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 november 2012 18:36:31 schreef jojo:
[...]Heftige mix ;-)
Ammonia is toch basisch? Azijn zurig, dus dat zou dan niet lekker samengaan. [....]

Kun je inderdaad net zo goed direct amonium acetaat gebruiken met wat azijnzuur erbij on te bufferen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Laatste aanwinst:

Een Prema 5000 (6.5 digit). Is nog goed nauwkeurig.
Ik heb wel even de displays vervangen, want die waren (zoals in de meeste apparaten uit die tijd) net nachtkaarsjes...
De behuizing viel me erg mee. Een dikke gegoten diecast behuizing, waar je rustig met een auto over kunt rijden zonder ernstige gevolgen...

http://www.uploadarchief.net/files/download/prema_3.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/prema_4.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als hij van hout was geweest had het een pros-werkje kunnen zijn, zo met dat geel.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/11/GR107N.jpg

Een surprise pakket. Vandaag lag er een pakket uit the USA, een briefje erbij, "Have fun, Ken". Dat is een GR verzamelaar waar ik veel contact mee heb. Hij wist dat ik nog geen spoel had :-)
Leuke verassing.
Een pre-1936 variometer achttige variabele spoel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En Fred... tot hoeveel Ghz gaat hij? :p
Is dat dat op de "variac" manier opgebouwd, of meer "gyrator" style?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Het is een variometer. Een vaste spoel van litse met twee terminals en een rotor met litse naar de twee andere terminals.
Je kan de spoelen in serie of parallel zetten. Hij is 48-561 mH ( als het goed is in serie maar ik moet hem nog nameten. De documentatie die ik vond was van de moderne versie ( 1396 -1968) dit is het eerst model, waarschijnlijk ergens uit 1932-1935

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ze maakten al mooi spul in 1396! :-)

Je kan de spoelen in serie of parallel zetten

Ah, daarvoor dienen die die vier bouten? Waarschijnlijk vervangers voor het origineel, want ze passen IMHO niet in het plaatje...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Die maak ik nog op de draaibank uit de bouten die er nu inzitten. Helaas kan ik niet zelf vernikkelen.
Er moeten ook nog twee van die kortsluitplsatjes tussen maar die zagen er toen net zo uit als nu.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt RVS nemen...
Bolle kop wordt moeilijker, maar een gedraaide cylinderkop of een kop met een kartelrand is nog mooier. Misschien heeft er wel iets opgezeten in de vorm van een wekkersleutel.

Wat is het M8 ? Dan kan je prachtige cylinderkop bouten krijgen in RVS (gedraaide wel te verstaan) bij Fabory http://www.fabory.nl/ .

Gek eigenlijk, dat er geen messing bouten in zitten. Dat was gewoner in die tijd en dan een dun laagje metaalvernis er op om ze mooi te houden (niet het contactgedeelte natuurlijk).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Draai ze dan van RVS bouten, even schuren, polijsten, en ze kleuren mooier dan uit staal.
Grr.. Tidak was me voor.

Je kunt RVS nemen

Het zou me verwonderen, moest dat metrische draad zijn. En om nou in het UK of de USA 4 RVS bouten te bestellen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

De twee rechtse zijn nog origineel, hol zodat er een banaan in kan en gegroevd.
Het is amerikaanse draad. Ik heb wel een AFC tapset dus misschien maak ik ze wel uit RVS. Ik kan geen schroefdraad snijden op de draaibank.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De moderne versie noemt hij dat, 50 jaar oud :P
Leuk om zoiets op de mat te vinden. Nog wel een beetje vroeg voor sinterklaas hoor. Dus nog even terug stoppen in de verpakking.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

AFC ?? Je bedoelt toch zeker UNC ?? http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_National_Coarse
,
(AFC heeft, dacht ik iets met local oscillators te maken ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het zou mij verbazen als ze hier in Nederland nergens UNC en UNF bouten verkopen in RVS

Tidak Ada

Golden Member

Anders bestellen in de VS ?
Kan die Ken niet helpen ?

Toch hadden we die UNC/F's liggen in het centraal werkplaatsmagazijn. Wat moet je anders met al die Amerikaanse research apparatuur, als je daaraan iets moet modificeren. ;)
FABORY heeft ze, maar alleen in inbus

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten