Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

Bedoeld fred niet die ACME schroefdraad? (jeweetwel, van die coyote ;) )

trouwens nog best schrikken hoeveel verschillende schroefdraadtypes er zijn

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 19 november 2012 22:57:55 (35%)

Met die hut wil ik nooit maar dan ook echt nooit meer zaken doen !
2 jaar terug moest ik wat grote tafelbladen maken van sloophout (balken van 11cm dik en ongeveer 24cm breed) daarvoor had ik draadeinden nodig M16*2000mm ik had er 64 van nodig.
Toen kwam de rekening 65euro per stuk excl. de btw omdat ze de standaard niet op voorraad hadden en dus gecertificeerde geleverd hebben zonder mij dit te melden

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Je gaat me toch niet vertellen dat je 5k uitgegeven hebt aan draadeind? :o

een tafel van sloophout , maar gecertificeerde bevestigingen ... overdrijven is een vak ( ook al was het onbewust ) een draadeinde van m16x100cm doet al 14 euro , dus je was er sowiso al een 1800 euro voor kwijtgeweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

uit eindelijk iets van 3600 euro, zou ik na moeten kijken in de facturen.
Het was een spoedklusje, dus het spul was al verwerkt en ingekort tot 1600mm.
de factuur kwam pas 3 weken na aflevering dus het is behoorlijk touwtrekken geweest om nog iets van coulange te krijgen.
Klusje heeft 3000 euro en een hoop stress opgeleverd, sindsdien ben ik echt klaar met die hut

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

m16*1000mm kost mij normaal 7,40
Overigens de zwaarste tafel ging wel over de 1000KG en werd iedere dag opgehezen in het plafond, samen met alle pc's etc erbovenop, dus ik snap wel dat de arcitect en verzekering hier eisen aan de hijsogen stelde, maar voor die draadeinde was het idd overkill.
Zal ff kijken of ik nog foto's heb, best wel gave tafels met een dikke u balk 200*100mm in het hart van de tafel als kabelgoot

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 19 november 2012 23:20:05 (86%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ontopic, de Interstate F44 die ik van CO member Borroz heb over genomen aan mijn TDS620A

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mooiste_meetapp_1.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

With the UNF/UNC system the number stamped on the wrench or socket is the dimension of the hexagonal bolt head measured across the flats (AF = Across Flats); so the wrench required for a 1/4 UNC bolt would have be stamped 7/16. Whitworth wrench sizes, however, indicate the size of the bolt, i.e., a wrench required for the equivalent 1/4 BSW bolt will have 1/4W stamped on it.

Denk dat ik daarmee in de war ben, ik had toen tap sets gekocht voor restauratie van een 1943 liberator en whitworth voor een 54 triumph, maar ook de nodige sleutels en doppen. Ik zal wel UNC en AFC door elkaar halen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

[oftopic] maar wel nuttig om te weten.
Oude apparaten uit Engeland of de andere UK landen bezitten meestal (bijna altijd)Whitworth draad
Het Amerikaanse UNC lijkt ogenschijnlijk precies op Whitworth ,ook de maten, maar er zit 1 groot werschil in, wat bijna niet te zien, of te meten is, dat is namelijk de tophoek van de draad.
Metrisch en UNC/UNF heeft een tophoek van 60°
en Whitworth 55°.

Ik heb zelf nog meer dan 10 jaar met Whitworth draad gewerkt ( maar ik ben ondertussen ook een "oud apparaat" aan het worden :-) ).
Het verschil tussen het Amerikaans systeem en Whitworth mag dan wel offtopic zijn, nutteloos is het zeker niet.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
maartenbakker

Golden Member

Ook off-topic: vrijwel iedereen heeft wel een paar UNC-schroefjes in huis. Maatje #6-32 waar alle 3,5" harde schijven en veel computerkasten mee vastgeschroefd zitten.

Die verschillende tophoek van UNC/UNF/Metrisch en Withworth kan mogelijk betekenen dat er dingen stukgedraaid worden of niet goed vast willen, dus naar mijn idee inderdaad wel relevant. In elk geval zullen voorgeschreven aantrekkoppels wel niet meer kloppen als het opzich verder redelijk past.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Hier wat interessante links naar Wiki :

Zou misschien handig zijn om die links bij de CO-links te plaatsen (MODS ???}

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak: ik zou dan eerder dit linkje opnemen, want daar staan nog veel meer draadtypes in..

Tidak Ada

Golden Member

Kan er nog wel bij hoor, maar de andere geven wat mmer theorie en geometrie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Deze werkt alleen voor metrisch (ISO) en BSW (Heb hem hier ook liggen). UNC en de verdere reutemeteut zal je toch op een andere manier moeten uitzoeken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zijn er nog trucjes om die schroeven te onderscheiden? Heb hier ook Amerikaanse schroeven liggen en draai ze soms toch per ongeluk in een metrisch gat..

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat vergelijken met een meetloep/-microscoop het gemakklijkste is.

@MODS :
Misschien is het handig deze discussie naar "Ontwikkeling" over te hevelen ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 21 november 2012 10:58:02 (38%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Da_Vinci:
Verzamel een aantal schroeven waarvan je zeker weet dat het metrich is.
Dan kun je de verdachte schroef/bout tegen de 'bekende' bekende schroef leggen.
M6 zal mooi in de draad van een andere M6 passen, 1/4 UNC in M6 en v.v. dus niet.
Een Amerikaanse UNC is ook wat grover van spoed.
Als je ze langs melkaar legt zie je het verschil goed.

@Mods: Met TA eens

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zeker mooie scoop, heb exact dezelfde. 400Mhz analoog, 4ch.
Goede triggering en legio mogelijkheden.

Toendertijd hij gemaakt werd was het een echte hf scoop. Stijgtijd van wat is het... 875ps of zoiets.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten