Even zeuren ;-) planer transmissionline:
Een op pcb geëtste transmiselijn boven een massavlak ( onderkant pcb of layer) is microstrip.
Als het een 3 D constructie is heet het stripline. Dus massa er boven en onder.
Als het microstrip is waar het massavlak op de stripzijde wordt gebruikt ipv eronder, dan is het een coplanar waveguide

Althans, volgens Joel Dunsmore, die bij Agilent de laatste 30 jaar wel eens wat VNAtjes heeft ontworpen ;-)
( die zitten al over 1 THz ! Wat zou dat wel niet kosten ? )

inderdaad microstrip. maar hier wordt ie gebruikt als 'charge capacitor'

morgen d-dag
fototoestel baaterijen geladen en geheugen kaart leeg -check
memory stick - check
doos met geteste pulsers - check
sma semi rigid kabels - check
attenuator - check
agilent t-shirt -check

ik bezoek ook hun museum. fotoverslag volgt.

Free, en een USB stick voor in de DSA-X93204A scoop?

Volgens mij zag ik een gat, voor rechts onder.

Agilent T-shirt? Hey, schiet daar dan ook eens een foto van... Ik zou die wel eens willen zien, vind ik niks van op internet.

Ik ben echt benieuwd naar alle foto's!

- - big bang - -

Mission accomplished. Allen getest en werkend. De scoop was een 'full option', dik 450.000 $...
Dat ding is een droom om mee te werken.
De generatoren lopen alemaall tussen de 170 en 210 picoseconden(20% tot 80%) voor een 8 volt pp signaal hebben allemaal een mooie vlakke puls bovenaan met weinig overshoot. De puls is ongeveer 5nS lang.

De stijgtijd is dus voor deze generatoren ongeveer 30pS voor 1 volt. De ingebouwde calibrator doet 15pS voor 1 volt.

De generatoren zijn uitgemeten door middel van een agilent sma coax kabel en attenuator (50 ohm in). De kabel en attenuator zijn weggekalibreerd via de interne scoop calibratie. Dus wat je ziet op de plots is de effectieve puls in een 50 ohm belasting. De 'reference plane' is het uiteinde van de pulsgenerator sma connector. ( aangezien we de kabel en attenuator weggecalibreerd hadden. De attenuator heeft een 26.5 Ghz bandbreedte. )

Ik heb fotos van de opstelling, de calibratiepuls, ik terwijl ik aan het meten ben , screenplots van alle generatoren en ik heb macrofotos van de ad convertor. Ze hadden de module liggen. Het is een hybride met rf connectoren op haar rug. Gallium arsenide is te traag... Ze gebruiken indium phosfide. De hybride heeft een amp en de a/d aan boord. De data wordt gedemuxt en over seriele bussen naar buiten gebracht. De tweede chip neemt die binnen en pompt die data naar een tros gddr5 rams...

Het bezoek aan het museum was ook de moeite. Ik heb een bak fotos en weetjes. Het zal een lang artikel worden....

Nogmaals respect man!
We zijn zeer benieuwd.
Komen de foto's ook op jou site siliconvalleygarage?

- - big bang - -

Een onvergetelijk bezoek dus, ik ben ook benieuwd naar het foto verslag.

Zou Jim Williams nog opgekeken hebben van de resultaten, met deze scoop?

De pulser is sneller dan wat williams kon meten met zijn apparatuur. Ik had een paar varianten gebouwd met zeer breedbandige transistoren die ik liggen had (1.5GhZ, 2.5GHz) en dat zijn allemaal flops... Er zit ofwel enkrme jitter op de amplitude , of de fstijgende flank vertoont een knik. Die 2n2369 presteert het beste.
Er zit wel verschil tussen de fabrikanten.

De transistor die in mijn pulser zit is een 2n2369a gemaakt door SGS , hij zit in een metalen , niet vertinde , behuizing met gouden pootjes. De motorola transistor is simpelweg vertind met vertinde pootjes. Ik heb de motorola's ook en ze zijn iets trager.

Aangezien de transistoren gestempeld zijn met het oude SGS-ATES loge ( 2 schakels van een ketting, een wit, een zwart ) dateren ze van voor 1987...

@free_electron

Heb je ook metingen gedaan met de SMD variant van de 2N2369, de mmbt2369? Deze zal misschien lagere parasieten hebben?

En op welke repetitiefrequentie draaien de pulsers?

- - big bang - -

Op 23 februari 2013 18:26:12 schreef Squant:
@free_electron

Heb je ook metingen gedaan met de SMD variant van de 2N2369, de mmbt2369? Deze zal misschien lagere parasieten hebben?

het bord is gemaakt voor de TO behuizing. in princiepe moet deze de laagste parasieten hebben aangezien de die er los in zit. er is geen plastic wat contact maakt met de die of bondwires. alleen lucht ...

De pulsers zijn vrij consistent in zowel amplitude als stijgtijd als pulsbreedte. ik ga straks de numbers eens crunchen en post dan wat plots.

De repetitiefrequentie is geen constante. dat schommelt geweldig maar er komen zeker honderdduizend pulsen per seconde. ik heb een 'long recording' van de scoop die de pulsen vangt. de tijd tussen de pulsen is in de orde van een paar microseconden.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (18%)]

Ok, dat komt in orde als we er willen op triggeren :-)

- - big bang - -

Bij mij was de frequentie (maar ook amplitude) ook vrij onregelmatig. Ik heb toen een 10 slag potmeterje in de feedback van de boost converter gezet. Daarna de spanning op die manier zover verhoogd tot de frequentie en amplitude stabiel werden. Dat was nodig omdat mijn 1S1 anders niet wilde triggeren.
Ik denk dat het en beetje tor afhankelijk is want de vorige tor deed het bij de ingestelde spanning prima terwijl zijn vervanger behoorlijk wat meer spanning nodig had. De puls werd er niet echt strakker of sneller van meer spanning, als hij gaat, gaat hij en op mijn Hameg en Philips sample scoop merkte ik weinig van dat fenomeen maar de Tek 1S1 ( met niet de juiste ( tot voor kort) unobtanium germanium kritische tor in trigger circuit) wilde niet triggeren. Daardoor kwam ik achter het voeding effect.

Free: Heb jij daar ook mee gespeeld ? Die moderne scopen triggeren zo goed dat je het vaak niet merkt, maar op die Agilent zag je dus ook dit effect. Zag jij ook amplitude verschillen ?

ik heb het JW schema aangepast. de 24k is verlaagd naar 20k. zo werken alle pulse generatoren.

de verticale jitter is er niet. amplitude verchillen zijn er wel van generator tot generator.
sommige transistoren jitterden in amplitude.. die heb ik in de vuilbak gemieterd.

all geteste generatoren zijn stabiel. repetitiefrequentie is random maar dat is normaal.

Dag free, is het nog mogelijk om een set aan te schaffen? Ik kwam dit initiatief tegen en was er helemaal weg van! Ik stuur je ook een email.

(Tevens first post, aangenaam kennis te maken allemaal)

De rosmalen doos gaat dinsdagavond dicht en vertrekt woensdag.
De actie is nu afgesloten. er zijn generatoren over , hoeveel precies weet ik niet , waarschijnleijk een 5 tal. ik post vanzodra alles de deur uit is.... gans de living ligt vol met 'pakskes'

Dit is de stand van zaken :

Kit    Cal   PCB   PM : PAID : SHIPPED : Rosmalen
                     Kit    Cal   PCB   PM : PAID : SHIPPED : Rosmalen
Aart               : 1x   :     :     : PM : PAID :         :
Animal64           :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Bas Smit/big bang  :      : 2x  : 2x  : PM : PAID :         :
Benst              :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Blackdog           :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
carpin             :      :     :  2x : PM : PAID :         :
erelder            :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
exofx              :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Flash2b            :      : 1x  :     : PM : PAID :         : rosmalen
Ghole              : 1x   :     :     : PM : PAID :         :
GuidoB             :      : 1X  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Haasje39           :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Henry S            : 1x   :     :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Hewlett            : 1x   : 1x  :     : PM : PAID :         :
Hugo Welther       : 1x   :     :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
jabo49             : 1x   :     :     : PM : paid :         : ROSMALEN
Jeroen             :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
knifter            : 2x   :     :     : PM : PAID :         :
Mr.Snuggles        :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Roland van Leusden : 1x   :     : 1x  : PM : paid :         :
Spikee             :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Squant             :      : 1x  : 1x  : PM : PAID :         :
stijntje           :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
switching power    :      : 2x  : 1x  : PM : PAID :         :
Tinus016           :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Theuno             :      : 1x  :     : PM : paid :         : rosmalen
WaterMelon         :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
martijnp           :      : 1x  :     : PM :      :         : rosmalen
:

Op 4 maart 2013 01:26:34 schreef free_electron:
De rosmalen doos gaat dinsdagavond dicht en vertrekt woensdag.

Free, naar wie gaat de Rosmalen doos? Ik heb je hier een paar dagen terug een mailtje over gestuurd.

de doos gaat naar jeroen moderator :)

Arg, net te weinig geld op Paypal rekening, dom! Free, geld komt er zsm aan, heb je een PM gestuurd.

Update: geld is overgemaakt.

[Bericht gewijzigd door martijnp op (14%)]

Free, wat is de status, is alles inmiddels verzonden ?
De bestelde bnc adapter uit China kwam gisteren binnen...

Gisteren? Die van mij ligt hier al 3 weken stof te happen. :)

jeroen, ik lees dat jij de print/kitjes in je bezit hebt.

Zoals ik al eerder heb aangegeven lukt het mij (helaas) niet om naar Rosmalen te komen. Groningen - Rosmalen is normaal geen probleem maar als je die dag nog andere verplichtingen hebt dan wordt het racen tegen de klok.

Is het versturen per post ook nog een optie? Kosten worden natuurlijk vergoed.

Anders gaat mijn broer, vanuit Zoetermeer, er wel naar toe. Is het mogelijk dat jij het pakketje aan hem mee wilt geven.
Als nadere indentificatie noodzakelijk is het geen probleem als je aan geeft hoe. Zonodig informeer ik je.
Mijn e-mail adres is openbaar.

Ik lees het wel.

Ik heb de kitjes nog niet ontvangen, ik hoop dat ze nog voor zaterdag arriveren. Maar per post opsturen is geen probleem. Je kunt ze ook door je broer laten ophalen, maar als ie alleen daarvoor naar Rosmalen moet komen is het wel erg veel moeite voor zoiets. In dat geval, stuur mij even een mailtje met de naam van je broer.

JaBo: Misschien wil MAH kitje voor je meenemen vanuit Rosmalen, kun je 't ophalen in Hoogezand.