RAAF12
Golden Member
Oeps, C2B is missing!!!!
Zit de case van de transistor vastgesoldeerd aan de print?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (59%)]
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Ja de case zit vast. Maar meer C's zaten niet bij de kit. Ik zie op de foto van Flash2b ook geen C2b. Ik ging er van uit dat dat goed was.
Uit de handleiding
The footprints for R1, C2a, C2b and C2c are to experiment with the pulse. Install the 1Meg resistor on the backside as
this gives a flat-top pulse.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De pulser is met 50 Ohm afgesloten, de coax is 50 Ohm en als de scoop geen 50 Ohm is krijg je reflecties op je kabel. Daarom moet de scoop ook 50 Ohm zijn. Het beste een interne 50 Ohm als die er is en anders een 50 Ohm inline terminator, maar ik heb ook goede evaring met en 10 of 20 dB verzwakker. Als je in 50 Ohm omgevingen meet is een inline terminator zeer zeker aan zinvol om te kopen. Tot 1GHz zijn ze niet echt duur.
Je kan als je handig bent er zelf een maken. Twee bnc connectors met de kernen aan elkaar. Twee 100 Ohm weerstandjes tegenover elkaar ( dat is beter dan één 50 Ohm) naar een koperen buisje met uitgeslepen luikje ( om de weerstanden te kunnen solderen) wat je aan de connectors soldeert en aan het buisje . Dit met de juiste binnendiameter om 50 Ohm te blijven tov de kern. Dan het "luikje" er in solderen om hem dicht te maken.
In geval van nood een T stuk met terminator maar veel bnc terminators van radiobeurzen ect zijn ex ethernet en bestaan uit een gewone through hole weerstand en doen boven 100 MHz niet veel meer, ook een T is niet perfect voor high speed.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Momenteke.. er is blijkbaar wat verwarring ...
de verticale 50 ohm op de printplaat is deel van de pulser.
vanaf de SMA loop je via een kabel naar de scoop. de scoop zelf moet je ook op 50 ohm instellen ! als je scoop geen 50 ingang heeft dan moet je daar een 50 ohm feedthrough instellen. anders klopt het signaal level niet met wat er op het CAL papier staat.
voor scoops met een 50 ohm ingang :
............... ..............
. .
. SMA kabel scoop .
emitter---+----(o -)--------------(- o)--+---
50r . . 50r
| . . |
gnd . . GND
............... ...............
<pulser> <scoop>
voor scoops zonder 50 ohm ingang :
............... ..............
. .............. .
. SMA kabel .50r feedtru .. .
emitter---+----(o -)-----------(- 0)----+------(- o)-----
50r . . | |. .
| . . -50r- . .
gnd . .............. .
............... ...............
<pulser> <scoop>
in princiepe moet die kabel zo kort mogelijk tot onbestaande zijn.
je hebt dus eigenlijk 50 ohm in de pulser ( die verticaal gemonteerde 1206 weerstand) naar grond, en 50 ohm aan de scoop kant naar grond. )
Allen C2 is te monteren. dat is de 2pF cap. samen met de stripline doet die zijn werk. bij de voorgebouwde is die al geinstalleerd.
C2a , c2b c2c zijn extra footprints voor mensen die willen experimenteren met verschillende capaciteitswaardes, of er extra hardline coax willen aan solderen.
Animal64
Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.
Ik heb me er inmiddels ook toegezet om het bouwpakketje (pulser 51) in elkaar te solderen. SMD was ook nieuw voor mij, maar dit viel reuze mee. Door de waarschuwing van flash2b over blaren op zijn vingers heb ik maar een cocktails prikker gebruikt om de onderdeeltjes op hun plaats te houden. Meeste tijd was ik kwijt om de 20k weerstand op te sporen die van het buro was gestuiterd. Dit is mijn versie:

Ben zo vrij geweest mijn eigen logo toe te voegen 
Nu over het gebruik. Ik heb hem aan mijn Rigol DS5102CA gehangen (met 50 ohm afsluiting) en verbaasde me over het resultaat.

Hoe interpreteer ik dit nu correct? In het calibratie rapport van free staat voor mijn pulser een Vpp van 9.5V. De Rigol komt tot 11.5 Volt. En ik krijg via de cursor meeting een Tr van 20-80% van 1.2ns. Wat betekent dit nu voor mijn Tr en bandbreedte? Is Tr nu 1.2ns ofwel een bandbreedte van ca. 0.35/(1.2 10-9)=290MHz??? Dat lijkt me vrij hoog.
Ik heb ook met mijn Tek 2246A getest. Dit was wat lastiger omdat de puls wel erg smal is (wel identieke vorm).

Het wordt een beetje gokken wat betreft Tr 20-80% maar ik zou zeggen zo'n 2 a 3 ns. Dat zou heel goed kloppen met de bandbreedte van de scope 100MHz. Vpp is iets lager dan bij de Rigol.
Ik heb ook nog een de Philips PM3215 (50MHz) geprobeerd maar die mist de puls volledig. Is de Rigol nu zo goed??? Waar gaat het fout?
guidob
Overleden
Hoe heb je afgesloten met 50 ohm? Met de interne weerstand vd scope?
If so, dan kan het zijn dat het lang niet meer 50 ohm is.
Dan kan het zijn dat de 11V toch niet de hele puls is, maar toch maar een gedeelte. En dat je dus maar een gedeelte van de tijd meet = BB te hoog.
Probeer eens een externe 50 ohm feed-through afsluiting. Fred geeft dat ook al aan 1 pagina terug (ook zo'n rigol).
Op 8 april 2013 19:43:55 schreef Animal64:
Ik heb ook met mijn Tek 2246A getest. Dit was wat lastiger omdat de puls wel erg smal is (wel identieke vorm).
Gebruik je 10x zoom (zoals op de foto van mijn TEK 2246).
En idd je hebt geen afsluitweerstand van 50Ω gebruikt.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (11%)]
Animal64
Mijn Rigol heeft geen 50 ohm ingang dus heb ik afgesloten met een exterme 50 ohm feedthrough (PM9585) dat is niet ideaal want die is opgegeven tot 250MHz. Ik heb het ook via een T en afsluitweerstand gedaan (tot 1GHz) maar het resultaat was identiek. Dus heb ik de foto's niet meer opnieuw gemaakt.
Ik heb net even getest met de afsluitweestand aan de signaal generator op 20MHz (sinus, hoger kom ik niet) en meten via hoogohmige ingang op de 53131A; die geeft dan bij ingesteld 10V pp +/- 5V. Dus correct. Zonder afsluitweerstand op de 50 ohm ingang op de 53131A ook +/- 5V. Idem met 10Mhz blok. Met enige slagen om de arm denk ik dat de afsluitweerstand mijn probleem niet echt is.
@flash2b ik zag al dat je een 10x zoom had gebruikt. Ik ken mijn Tek niet goed, gebruik hem niet zo vaak. Dus moet even in de manual duiken waar die optie ergens verstopt zit.
--- ahhh gewoon de 10x mag knop dacht dat dit alleen verticaal 10x was. Net even gebruikt wordt een stuk duidelijker. Tr tussen de 10% 90% lijnen is nu 3 ns. Vpp is 10.4V.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die Rigol liegt waarschijnlijk, iets waar DSOs erg goed in zijn. Kijk maar naar je cursors. Hij staat op 2 ns/div. Dus 1.2 ns moet meer dan een halve divisie zijn en dat klopt al niet. De amplitude in de automeet klopt ook niet met de graticule dus waarschijnlijk kan de adc het niet aan en mist een hoop waardoor het sneller en meer lijkt dan het is. Uiteindelijk ziet een DSO niet het echte signaal maar reconstueert het vanuit zijn geheugen met 8 bit aan de hand van punten en vult zelf de ontbrekende stukjes in. Daar kan kunnen ze behoorlijk de mist ingaan. Jij ziet al meer dan de amplitude en nog geen dak. De amplitude klopt dus niet.
Wil je BW kunnen meten dan moet je een stuk dak zien, dan weet je namelijk zeker dat hij ook de echte amplitude gezien heeft. In jou geval was op de top van de amplitude de echte puls al lang voorbij. Als de puls wat jittert en de scoop ook ( en dat doet hij) dan pikt hij overal wat punten en bouwt daar dit foute beeld mee op. In dit geval zou je de puls nog langer moeten maken. Ook zou je hem eens op equivalent sample kunnen zetten en kijken wat dat doet, en in ieder geval niet op sin(x) want dit is geen sinus.
Wat je nu weet is dus dat je 50 terminator niet geweldig is ( de hobbels na de puls) en dat je scoop niet echt betrouwbaar is.
Animal64
Fred,
Je maakt me echt blij..... Dat mijn scoops zijn beperkingen hebben was me wel duidelijk, maar 500Keuro voor die Agilent zat er na overleg met mijn vrouw dit jaar niet in. Wat mij het meest verbaasde was dat ik met alle combinaties vrijwel dezelfde resultaten krijg. Dus alle aflsuitweerstanden tot 1GHz gaven een even goed/slecht resultaat en ook de Tek en Rigol een vrijwel gelijke signaal vorm.
Ik had al een keer eerder geconstateerd dat de Rigol bij hoge frequenties tot 10% te hoge waardes voor Vpp oplevert dus als je dit meeneemt dan zijn ook de Vpp's vrijwel gelijk. Ook hier is bij zowel de Tek als de Rigol de graticule aflezing hoger (in pngeveer gelijke mate) dan de autometing. De delta x op de rigol is tussen de cursors ongeveer een half of iets meer dus die 1.2 ns zou op die gronden nog wel kunnen kloppen ........
Als ik mijn reparatieproject Tek485 aan de praat heb gaan we nog eens testen hopelijk levert dat een duidelijker conclusie op. Of ik moet de pulse nog een factor 5 verlengen zodat ik een pulse plafond kan meten.
Animal64
Hoi Fred,
Ik de equivalent sampling mode getest. Dat gaf inderdaad aan dat er iets mis was bij de real time sampling want Vpp stijgt nu door tot 12.6 V, er verschijnt een extra schouder in de peak na de top, en rise time 20-80 is nu 1.8ns.
Nu nog eens proberen met verlengde puls.
Rene
Heeft iedereen z'n pulsegenerator al binnen? Of moet het merendeel nog verzonden worden?
Ik heb ze namelijk nog niet ontvangen en was tot nog toe in de veronderstelling dat er een groot deel nog niet verzonden is, correct?
Nog even geduld hebben, ik zelf zit te wachten op een envelop met twee pcb's erin.
Moet wel zeggen dat het langer duurt dan normaal, post uit Canada heb ik met 3 dagen binnen, uit Amerika vanaf 7-14 dagen.
Als ik het overzicht hierboven zo eens bekijk dan zijn mijn spullen nog niet verzonden. Geen punt ook, ik kom er voorlopig niet aan toe.
Nee, is idd prima hoor. Ik wacht wel.
Zie inderdaad dat het laatste overzicht keurig bijgehouden is en dat ook mijne intussen geshipped is. Komt vanzelf aan.
Als het goed is moet er morgen hier en daar wat aankomen.
Een Nederlandse besteller op eevblog kreeg zijn juweeltje vandaag.
fred101
Golden Member
http://www.dfad.com.au/links/THE%20SECRET%20WORLD%20OF%20PROBES%20OCt0…
Hier staat nog wat interessante info in. Het gaat dan wel over probes maar vooral fig 11 en uitleg is hier wel van toepassing om het effect te begrijpen van wat er gebeurd tussen de start van puls en het moment dat hij op je scherm staat. En waarom hij er anders uitziet dan de werkelijkheid,
Ik zei dat DSOs kunnen liegen, dat is ook zo, maar ook een analoge scoop laat niet altijd de waarheid zien. Te snelle effecten worden bv niet gevolgd. Het verschil is alleen dat een analoge scoop die info mist, deze ook niet weergeeft en er niet zomaar iets van maakt omdat hij "denkt" dat het dat zou kunnen zijn,
Ik ben niet tegen DSOs, het is mijn meest gebruikte scoop, maar je moet bij een DSO altijd in je achterhoofd houden, klopt het wel wat ik zie ? Is het vreemd of onverwacht, test dan eerst wat meer, bv op een anloge scoop als je die hebt.
Leuke test, zet een 5 MHz blok op de ingang. Gebruik een heel lage tijdbasis zodat je scherm "volloopt" druk nu op stop en draai de tijdbasis op. Klopt nu de frequentie ect nog, draai de amplitude en check weer. Zoom nu uit door een snelle tijdbasis te kiezen. Zie je nu blokken of driehoeken ( of beide). Mijn 100 MHz Rigol maakte er zandkastelen van en meetinfo ging compleet de mist in, een antieke 60 MHz Tek DSO ook maar de meetinfo klopte nog steeds. Een 200 MHz Agilent gaf alles nog perfect weer.
Kortom, leer je scoop en eventuele beperkingen kennen, deze pulser is er een mooi hulpmiddel bij.
De envelop met daarin twee printjes lagen vandaag in mijn brievenbus.
10 minuten werk zie ik, zo klaar.
Thanks free_electron.
Hier ook een bruine envelop binnen, bedankt!
Doet het de calibratie kwaad als ik de transistor opnieuw verhit? De SMA connecter zit een beetje scheef en zit niet recht in de mooie behuizing. Waarschijnlijk gaat de 49.9 Ohm weerstand ertussenuit en met de blaasbout wordt het een en ander rechtgezet.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.