blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Heren 
Deze keer een vraag.
Ik zou het leuk vinden om de PSU Destroyer Mark I uit te voeren met een standaard PIC processor zoals de 16F628, als het hiermee gaat.
Mijn programmeer kwaliteiten komen niet overeen met mijn analoge ontwikkelingen.
Met andere woorden, voorlopig zie ik mijzelf niet dit met een PIC processor uitvoeren.
Ik vraag dus de lezers hulp hierbij.
Wie kan hiervoor software schrijven en wil dit delen op dit forum?
Ik wil dit in goed overleg doen met de genen die eventueel gaan helpen hiermee.
Dit om er voor te zorgen dat er geen of zo min mogelijk bugs in de software zullen zitten,
zodat er niet onnodig voedingen of deze tester opgeblazen word.
Dit zijn de voorlopige eisen aan het geheel.
Puls generator PIC, Voorlopige specificaties...
Frequentie = 0,5 tot 5Hz in 0,1 Hz stapjes
Pulsbreedte = 0,1 tot 10-miliSec in 0,1-miliSec stapjes.
Zowel een Q als een niet-Q uitgang.
Door een pulsdrukker gestuurde "Singe Puls" of "Continu Puls"
Door een pulsdrukker gestuurde "Singe Puls"
Door een pulsdrukker gestuurde on/off stand voor de uitgangspuls.
De Frequentie als de pulsbreedte ingesteld d.m.v. encoder.
Zowel de encoders al de pulsdrukker ont-denderd.
Een of twee ingangen die gebruikt gaan worden voor fout detectie.
Zoals temp of b.v. te lang, te grote stroom.
Deze ingangen moeten dominant zijn boven al het andere dat de PIC doet
Uitlezing via een standaard 2x16 LCD.
Iemand intresse om mij hiermee te helpen, zoja is er dan een appart topic nodig?
Gegroet,
Blackdog
benleentje
Golden Member
Een of twee ingangen die gebruikt gaan worden voor fout detectie.
Zoals temp of b.v. te lang, te grote stroom.
Is dat via een ADC in de pic of komt dit van een extern circuit. De pic16F628 heeft geen ADC ingebouwd.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi benleentje,
Zover ik weet zijn er digitale Temp sensoren, deze hebben geen AD nodig.
Wat meer een probleem wordt, is het benodigde aantal in en uitgangen.
en hoe je het probleem oplost dat het systeem ten alle tijde "responsive" is!
Het kan natuurlijk ook zoiets zijn als een 16F73 familie.
Het is denk ik goedkoper een PIC te gebruiken met meer poorten
dan ingewikkeld te gaan doen met pennen in een matrix te hangen.
Maar er zijn hier vast mensen die dat beter weten dan ik 
Mijn lijstje is de eerste opset van wat ik denk dat zinnig is.
Gegroet,
Blackdog
benleentje
Golden Member
Met meer io poorten maak je het voor jezelf makkelijker. Aan de onderkant als het een eindproduct moet worden is er altijd weer de bom. In jouw geval is dat niet zo dus ik zo een 16F877. 32 io pennen en eventueel adc kanalen.
Dat het altijd benaderbaar is ligt volgens mij aan goed werkende software.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, als zo'n stukje software traag of niet zou reageren op de gebruiker, heb je ofwel nog HEEL veel te leren op het gebied van embedded software, of je kunt beter gaan bloemschikken. (hint voor degene die de software van de parkeer automaten in Nijmegen heeft gemaakt!).
Wat jij wilt is eigenlijk vrij simpel (maar nog wel best een hoop werk), dus dat zou geen enkel probleem mogen zijn voor iemand die snapt wat interrupts zijn. De interactie met de gebruiker, dus de encoders, het display, etc. mag dan simpel met blocking functions gedaan worden.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ja, ik zou graag een bijdrage in die vorm leveren, maar tijdgebrek weerhoud me ervan om dat aan te bieden. Zoiets moet je alleen beloven als je er echt voor kunt gaan.
Wat sparky zegt klopt volkomen: dit klusje kan elke willekeurige PIC op z'n sloffen. En die parkeerautomaten software zal wel door een moderne-PC-programmeur in elkaar geflatst zijn dan; die kunnen geen clockcycles tellen.
blackdog
Golden Member
Hi Heren,
Daar het er niet inzit dat er een Puls sectie komt met een PIC processor het ik de Pulser met de HEF4093 een beetje aangepast.
Ik had via Marktplaats wat mooie 10 slagen potmeters gekocht en twee hiervan heb ik nu gebruikt om de frequentie en de pulsduur in te stellen.
Hierdoor zijn er wat waarden veranderd in het schema.
Doordat de Fetdriver UCC27524 niet zoals de ICL7667 inverterend is had ik een deel van de HEF4093 over.
Hierdoor kan ik de sturing verdelen over de 4x UDD27524 die bij de Fets komt.
Waarschijnlijk gaat het geheel uit twee kastjes bestaan, een met de pulser waar alle bedien organen in zitten
en de tweede een kleiner Alu doosje dat je in de aansluitbussen kan prikken van een voeding als deze de bussen op 19mm afstand heeft.
Aangepast schema van de pulser.
De Output sectie is ook aangepast en morgen komen eindelijk de Fets binnen die in nalevering stonden 
De FEt is dus een IRF2804 geworden die een grotere piekstroom kan hebben en wat lagere inwendige inductie heeft.
Ik heb toch gekozen voor Drain weerstanden omdat ik een redelijk reeel deel wil hebben
en dat niet de cpaciteiten en de Fet en bedradingsinductie volledig het gedrag bepalen.
Dit kost me natuurlijk wel wat spanning bij max belasting maar het zij zo...
Het meten over de Drain weerstand ziet er ook mooier uit.
Het meten over de Source weerstand is niet zo schoon.
Dit komt omdat door de hoge capacitieve Gatestroom en de inductie van de Source en Sourceweerstand er pieken op dat signaal zitten (Gedempte Oscilaties)
Dus er zit nu, in iedere Drain een 0,01 Ohm weerstand.
Ook vanaf iedere Drain een 402 Ohm weerstand die samengeknoopt zit en naar de BNC meetuitgang gaat.
Dit maakt samen rond de 50 Ohm uitgangs impedantie voor het aansturen van de 50 Ohm meetkabel.
Ik gebruik de enable ingangen van de UCC27524 om de output sectie aan of uit te zetten.
De verwachte Max stroom zit als ik het goed bouw tussen de 1200 en 1400 Ampére Max.
Dit zal wat lastig worden het te testen, moet hiervoor zeer korte bedrading hebben en lage overgangsweerstand van de gebruikte stekkerbussen.
Als het werk het toelaat kan ik morgen beginnen te solderen.
Nog opmerkingen voor ik begin? 
Gegroet,
Blackdog
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Daar het er niet inzit dat er een Puls sectie komt met een PIC processor het ik de Pulser met de HEF4093 een beetje aangepast.
Ik zit met hetzelfde probleem als Jochem, heb wat zaken die eerst af moeten voor dat ik me hier aan wil commiten.
Zou wel voor de Arduino kiezen aangezien daar al hele mooie dingen voor zijn zoals:
ArduinoPulseGenerator is a simple program for generating pulse sequences using an Arduino. There is an associated GUI that runs on the local computer, or you can simply connect to the Arduino with a serial console (9600 baud) and send it commands.
http://kms15.github.io/ArduinoPulseGenerator/
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (44%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En toch vind ik het sjiek om niet gewoon botweg de boel max open te zetten en dan te hopen dat de stroom binnen de perken blijft (en dan 1-2kA te meten), maar gewoon een stroombron te hebben gemaakt met een ingestelde stroom van 1.5kA. 
Beste Blackdog, ik zou je wel willen helpen met het PIC gedeelte.
Zit er veel haast achter? Ik ga namelijk wel eerdaags op vakantie.
blackdog
Golden Member
Hi Heren,
Had ik hier al weer een flink stuk geschreven als antwoord op jullie opmerkingen, sluit ik per ongelijk de browser af.
Ok, nog maar een keer dan...
rbeckers
Sorry dat ik je niet gelukkig kan maken 
Ik heb speciaal een batterij gevoede scoop gekocht voor dit soort problemen.
De massa van de BNC aan aarde heeft natuurlijk ook mijn voorkeur.
Maar trafo's en Diff-Amps geven te veel signaal vervorming.
Dus als deze muts niet goed oplet zal de polyfuse zijn werk moeten doen.
Roland
Ik kijk in ieder geval even naar je linkje.
Het is niet de bedoeling het aan een PC te hangen (extra common mode problemen)
Maar een los kastje met een 2x16 display, twee encoders en wat pulsdrukkers.
rew
Ik zou zeggen, maak eens een werkende testopstelling van je 1,5KA Stroombron, dan maak ik hem na...
Ik heb aardig wat ervaring opgedaan met mijn Williams snelle stroombron.
Het valt niet mee dit goed op te schalen naar het stroomniveau dat jij graag wilt.
De Fet in de Williams stroombron wordt door de LT1210 met 1,1A max output gestuurd om de pulsvorm netjes te houden.
Hier het schema dat ik er voor gebruik.
Thomas93
Dank je voor je aanbod, maar het lijkt mij een goed plan, om eerst lekker rustig op vakantie te gaan.
Daarna neem ik je aanbod graag aan, dan maken we samen er wat moois van.
Het lijkt me voor de lezers hier ook intressant om te zien hoe jij de software schrijft,
aan de eisen die ik stel aan de software en natuurlijk de aanpassingen die ik moet doen om het goed werkend te krijgen.
Dus als je de door jouw ontwikkelde software openbaar wilt maken, GRAAG! 
En dan nu de lang verwachte onderdelen ophalen en bouwen...
Gegroet,
Blackdog
PS,
Vergeet te vertellen dat ik de schema's nog een beetje heb aangepast zoals de BNC uitgang is nu goed geschaald naar 1V/KA.
Even een refress doen op het schema plaatje
rbeckers
Overleden
@blackdog
Als ik wat tijd heb dan wil ik wel een diff amp proberen.
Ik heb net de ventilatoren van mijn HP8160A vervangen en
dat koste meer moeite en tijd dan verwacht.
Edit:
Helpen optocouplers niet voldoende tegen extra common mode problemen?
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (19%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 3 juli 2013 11:19:41 schreef blackdog:
rew
Ik zou zeggen, maak eens een werkende testopstelling van je 1,5KA Stroombron, dan maak ik hem na...
Ik heb aardig wat ervaring opgedaan met mijn Williams snelle stroombron.
Het valt niet mee dit goed op te schalen naar het stroomniveau dat jij graag wilt.
Ik had het over jou schema. Gewoon een echte kortsluiting veroorzaken met de mosfets is makkelijk. Het is mooi sjiek om ze in een stroombron configuratie te hebben om de stroom tot 1.5kA te beperken.
Blackdog lijkt me leuk om weer eens een PIC projectje te doen.
Ik ga over 2 weken op vakantie en heb vakantie(student) kan al wel een begin maken.
Dit kan met een simpel PICtje al gedaan worden.
heb hier nog wel een PIC16F870 of een PIC16F887(let op geen 877) liggen die kunnen makkelijk dit klusje klaren.
blackdog
Golden Member
Hi rew,
De stoom wordt nu begrensd op rond de 1400-Ampére.
Ik denk dat het niet makkelijk is het beter te regelen, dan de manier met de BD139-16, die nu bij iedere Fet zit.
Op zo'n manier heb ik de stroom door iedere Fet goed en snel onder controle.
Denk eens aan de bandbreedte die nodig is als je het met een opamp(s) wilt gaan doen.
Denk ook aan de ruimte die nodig is om alles goed op te bouwen rond de Fets, dit is niet simpel.
De enige rede voor de BD139-16 is er voor te zorgen dat de Fets niet stuk gaan.
Verder was het uitgangspunt niet een stroombron maar een kortsluiter,
zodat ik kan analyseren hoe goed de stroombegrensing in een voeding werkt.
Dit direct aangelsoten op een voeding met zeer korte aansluitdraden 2x3cm
en met standaard aansluitsnoeren van rond de 1-Meter.
Dit is een plaatje van bijna alle onderdelen van de Output Sectie,
ze liggen op een stukje print met de hele dikke koperlaag.
Een deel van deze print ga ik gebruiken, ik zaag met de figuurzaag een sleuf in de print,
zodat de transistor aansluitdraden er doorheen steken.
De transistoren worden dus vertikaal gemonteerd op een beugel,
ik had al een plaatje laten zien hoe dit ongeveer er komt uit te zien.
Later vandaag misschien nog meer plaatjes al ik een beetje ben opgeschoten.
Gegroet,
Blackdog
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog
Golden Member
Hi testman,
De waarde van de weerstanden hoeven hier niet precies te zijn.
Je zou alleen kunnen denken aan inductie maar de R is hier dominant over de lengte van de weerstand.
Verde is de spreiding van de capaciteiten in de Fets veel groter dan dan de afwijking van de weerstanden.
Dit geld ook voor de basisweerstand van de BD139-16.
Je zit met de spreiding van de Source weerstand en de Vbe van de BD139-16 en de Hfe.
Dus de 5% is hier goed genoeg 
Gegroet,
Blackdog
Je kan beter één ingang van je beide inverterende 4093 NANDs aan de uitgang aan de Vcc hangen. Dat levert minder (potentiele) timings problemen op als ingangen aan elkaar.
blackdog
Golden Member
Hi Flash,
Ik weet waarom dit meestal gespecifiseerd word, maar dit is in het geheel niet aan de orde in mijn schakeling.
Kijk naar mijn schakeling aan iedere ingang zitte dikke condensatoren naar ground, die paar pF van de ingangen vallen geheel in het niet.
Ga je snel schakelen met deze poorten dan ben ik geheel met je eens, maar Max 5Hz 
De rede dat ik hier dus voor kies is, het makkelijker te bedraden...
Gegroet,
Blackdog
Waarom hangt de ene ingang van de eerste NAND dan wel aan de VCC?
:-):-) Dat scheelt dan ook weer een draadje !
Misschien kan je ook een 40106 gebruiken, dan heb je weer twee inverters extra voor wat anders? Of misschien een inverter per aansturing naar de FET driver ? (is gemakkelijker met testen als er een storing is in één van de drivers)
blackdog
Golden Member
Hi flash2b,
Waarom hangt die ene ingang van de eerste NAND dan wel aan de VCC?
Die slag is U! 
Geen idee waarom die aan de plus hangt, dat is geheel aan mij voorbij gegaan...
Ik weet nog niet hoe ik de bekabeling ga doen tussen de pulser en de Output sectie.
Ik moet nog nadenken over waar de voeding vandaan komt, gaat die eerst naar de Output sectie en dan naar de pulser?
Dat geeft weer een extra kabel naar de Output sectie toe enz.
Gelukkig is de ingang van de Fet driver vergevings gezind dus mag er wel wat rommel op het stuurlijntje zitten.
Dit als de voeding en uitgang van de pulser in één kabel zitten.
De 4x UCC27524 trekt natuurlijk aardig wat stroom vooral als je er 4 gebruikt zoals in mijn schakeling.
Er wordt dan ruim een Ampére per Fet gedumpt in de gate.
Dat is dus de Ri van de driver met in serie de 5,6 Ohm.
Gelukkig is die puls maar zeer kort en kan met lokale ontkoppeling goed worden opgelost (uitgesmeerd over de tijd)
Misschien zet ik toch een L200 of zoiets als regel ic in de Output sectie.
Dan weet ik zeker dat er een stabiele spanning aanwezig is voor de UCC27524.
Maar, goed opgelet flash2B!, het schema is al weer aangepast.
Gegroet,
blackdog
blackdog
Golden Member
Hi Heren,
Hier wat plaatjes betreffende de voortgang van de bouw van de "PSU Destroyer Mark I
"
Ik heb de FET's en de powerweerstanden op twee alu beugeltjes gemonteerd.
De strook in het midden is een stukje print met het dikke koper.
Dit is de onderzijde waarbij je kan zien dat ik wat dun montagedraad gebruik om de boven en onderzijde van de printstrook door te verbinden.
Op deze manier komt het in de alu doos.
Er kom op de zelfde hoogte van het stukje print in het midden een groot stuk van de zelfde print met hierin een gat zodat de transistoren hier doorheen steken.
Ik zal proberen later vandaag hier nog vat foto's van te plaatsen.
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi,
Ondertussen lamme klauwen van het figuurzagen, maar het maasa vlak is klaar, waar dus de drivers voor de FET's op komen.
De montage va nhet massavlak zodat het op de goede hoogte komt d.m.v. afstandbusjes.
Dit zijn de aansluitingen die naar de voeding gaan, de moeren worden nog gesoldeerd.
Dit is hoe het er ongeveer uit moet komen te zien na montage in het kastje.
Nu eerst even het zonnetje opzoeken 
Gegroet,
Blackdog
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zit je schema nu pas goed te bekijken, maar ik snap niet helemaal waarom je voor deze constructie hebt gekozen. De 5 milliohm source weerstand gebruik je om de BD139 open te sturen, en ze zullen het tegelijk schakelen van de 2 MOSFETs in elke set bevorderen. De 10 milliohm drain weerstanden gebruik je voor de stroommeting, en zullen (net als de source weerstanden) de goede verdeling van de stroom helpen.
Ik denk dat ik zelf de MOSFETs met de drains aan elkaar zou maken (waarschijnlijk gewoon via de koelplaat), de 10 milliohm weerstanden in de source lijn hebben gezet met een instelpotje voor de basis van de BC139, zodat je de maximale stroom nog iets kunt afstellen, en een enkele, grote shunt hebben gebruikt om de totale stroom te meten.
Ik vraag me trouwens ook af of de gate driver het leuk vindt dat je zijn uitgang via een 5.6 ohm weerstand naar de ground trekt; er zou dan zo'n 2A gaan lopen, en als dat met alle gate drivers tegelijk gebeurd, is dat 16A uit de 14V voeding. Waarschijnlijk gaat die dan onderuit, gaan de gate drivers (ongelijk) in undervoltage lockout, en gaat het hele zooitje enorm staan klapperen.