Levensduur (economische) van de huidige wasmachines.

Geen idee, het is nog al wat jaren geleden, maar t zou best kunnnen dat er nog al eens een broek oid met redelijk wat zand in ging, en gezien de positie van dat blok, zou er best eens wat "schuurmiddel" tussen kunnen zijn gekomen.

edit: ik herinner me donker grijze blokken net als dat hostaliet, die kleur

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (15%)]

Ik ben begonnen met een wasmachine die ik bij het grofvuil heb gescoord.Condensator was stuk. Toen dien die machine doodging kwam er een turnamat waar ik veel plezier van heb gehad. Dat ding ging weg voor een italiaan die weer plaats heeft gemaakt voor een..
even wachten hoor, ik moet even kijken wat er nu staat

Zo, ik heb even gekeken en er staat nu een AEG ÖKO_LAVAMAT 6955.
Ik kon het ding voor drie tientjes hebben omdat ie lekte.
Heb een slang in moeten korten en hij doet het nog steeds.
Kortom, waarom veel geld aan zo'n ding uitgeven als je zelf kan sleutelen?

Als je er normaal mee wast, dus niet op lage temperaturen EN een knap wasmiddel met juiste dosering kan het lang aan, ook een goedkoop whirlpooltje!!

Een Miele gaat wel lang mee maar is dan ook ouderwets. Onze Miele was ook 20 jaar. Toen heel duur. Nu een Samsung met 10 jaar garantie op motor. Niet zo duur maar veel zuiniger in wasmiddel, water, stroom enz. Ook een beter wasresultaat. Misschien is tie over 5 jaar kapot (wij wassen elke dag 1 of 2 keer) maar dan kun je weer een nieuwe kopen met de nieuwste techniek. Per saldo zal het niet zoveel uitmaken.

Een ding: nieuwste techniek is niet altijd per defenitie beter en zuiniger!! Ik heb liever dat de machine iets royaler is met water tijdens spoelen. Tegenwoordig is het zo weinig, dat een trommel vol met was nauwelijks goed gespoeld is en vaak nog rest zeep en andere ongein bevatten. In de generatie van een 8 jaar geleden kon je dat bij sommige modellen inprogrammeren, tegenwoordig helemaal niet meer mogelijk (extra spoelgang of meer water)Miele hebben mijn voorkeur nog steeds, daar deze een sneller en hardere slag hebben tijdens wassen/spoelen.

Heb ca 5 jr geleden een nieuwe Samsung gekocht en die draaid elk weekend zo'n 2 tot 4 volle wasjes en dat gaat nog steeds prima.
Zo'n Miele gaat idd wel 2x zo lang mee maar kost 4x zo duur....

heb jaren gewassen met een gekregen aeg lavamat waar in de tussentijd koolborstels ,lagers van motor en pompje van vervangen is. ding was een 12 jaar oud ondertussen maar bleek kleren te vreten middels de gaten in de trommel waar dunne stof happen kreeg van een scherpe rand in zo'n gat. sinds kort een miele uit de w serie aangeschaft met borstelloze motor die tijdens centrifugeren alleen hoorbaar is door de pomp die dan meeloopt. meteen een 24cm verhoging eronder gemaakt, dat had ik jaren terug al moeten doen. kan nu staand de was erin en eruit laden.

Op 18 juni 2013 21:35:37 schreef minimax:
Wij hebben hier nog een miele combinette W476 uit 1986 staan, dus reeds 27 jaar oud.
Naar verluid zijn deze machines door AEG (in Italie?) gebouwd, en onder de naam Miele verkocht.

Dat kan je snel weten: doe het toestel even open en op nagenoeg elk onderdeel zie je "Miele T-Nr" staan. AEG zou toch niet op elk onderdeel "Miele" gaan zetten. AEG zat toen trouwens nog in Duitsland, dit is dus geen correcte bewering.

Wat levensduur betreft: de toestellen van Miele worden ontworpen voor een levensduur van ca 10000 uur. Reken zelf maar uit hoeveel wasbeurten dat zijn... De goedkopere en middeklasse-merken gaan voor 4000 tot 6000 uur.
De factoren die de levensduur merkelijk verkorten zijn overmatig gebruik van wasmiddelen (tast dichtingen aan) en overladen van de machine (beter 2x wassen met gewone belading dan 1x te vol).

Wat ik vooral jammer vind aan de goedkopere machines (maar zelfs bij AEG gebeurt het) is dat de elektronische besturing het soms al na 6-7 jaar begeeft, en dat een nieuwe dan 300€ kost. Dat heeft niks te maken met het gebruik van de machine maar vooral met slechte fabricatiekwaliteit of slecht ontwerp. Met een goedkope machine neem je dus meer risico dat je er eentje "van op een maandag" hebt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Soms sta ik verbaasd te kijken van een goedkope Whirlpool die 15 jaar intensief gewerkt heeft. Soms sta ik bij een AEG van €800 die na zes jaar "perte totale" is. Maar bij Miele is het jongste toestel dat ik ooit afgedankt heb 14 jaar, en dat toestel draaide 3x per dag...

Waar zitten de verschillen? Ik citeer uit mijn website:

De levensduur van een wasmachine hangt af van een aantal dingen:

Het gebruik
- Aantal wasbeurten. Dit is belangrijker dan het aantal jaren. Slijtage gebeurt immers voornamelijk tijdens het gebruik, niet tijdens het stilstaan. Fabrikanten gaan uit van 5 wasbeurten per week. In een huishouden met kinderen is 10 realistischer, met uitschieters tot 20-25x per week. Ook de meest voorkomende soort wasbeurt speelt ook mee; katoen = meer wasbeweging/harder zwieren tegenover bijvoorbeeld synthetisch.
- Onderhoud. Aan een wasmachine is weinig onderhoud nodig maar af en toe de filter eens leegmaken, het toestel eens afwrijven (vooral: zeepresten wegnemen onder de zeepbak), jaarlijks eens op 95° laten wassen met een fles azijn er bij, het toestel met de nodige zachtheid behandelen en de zakken goed uitledigen alvorens het wasgoed in het toestel te doen... Je vermijdt er veel miserie mee.
- De elektricien. Wij hebben al vaak toestellen "onherstelbaar" zien verklaren waar er maar een kleinigheid mis was. Soms een mala fide of incompetente hersteller, soms gevallen waar een beetje zoekwerk, een tweedehands onderdeel of een beetje elektronica-kennis een dure herstelling onnodig maken. Als je dus een minder goeie hersteller hebt kan die een toestel misschien al afdanken na 8 jaar terwijl het gerust nog een paar jaar meer had kunnen doen.

De constructie.
Vergeet alles wat "10 jaar geleden erg goed was". Door heel wat fusies en afgestoten fabrieken en beknibbeling op productiekosten zijn de goeie merken van vroeger bij lange na niet meer hetzelfde. Sommige merknamen zijn zelfs gewoonweg verkocht aan een andere fabrikant, die dus hoegenaamd niks meer te maken heeft met de vroegere fabrikaties.
Belangrijk punt in de constructie: de meeste merken hebben tegenwoordig een kunststof buitenkuip. Dat kan je aan de buitenkant van het toestel niet zien. Miele en Asko zijn de voornaamste uitzonderingen die nog in productie zijn.
Een kunststof kuip heeft een paar gevolgen:
- alle aanhechtingspunten (voor veren, schokdempers en motor) zijn ook in de kunststof. Daar waar dus alle "geweld" van de machine en zijn kilo's was en water op komt, is plastic van een paar mm dik. De schokdempers (ook meestal plastic met een stukje mousse tussen) worden met plastic pinnetjes vastgezet die op hun beurt ook weer uitslijten. Soms zijn zelfs de aanhechtingspunten op de bodem in plastic (bvb bij Whirlpool - deze zijn wel te vervangen, gelukkig). Als 1 van die aanhechtingspunten afbreekt op de kuip => nieuwe kuip => €€€€ => meestal een perte totale.
- lageringen zitten meestal ingegoten in dat plastic, waardoor een kapot lager meestal ook vervangen van de kuip nodig maakt => €€€€. Helaas gaan die lageringen (en de dichtingen die er voor zitten) niet zo extreem lang mee; bij iets intensiever gebruik is 4 à 6 jaar niet uitzonderlijk op B-kwaliteit machines (tot grofweg €500 aankoopprijs). De andere mikken eerder op 8 à 10 jaar voor de lagering (maar dan gaat er soms wel wat anders kapot dat veel geld kost)! Bij sommige merken en modellen zijn er wel uitzonderingen waar de lageringen apart te vervangen zijn of waren.
- De meeste fabrikanten houden van dingen die ze kunnen "clipsen" of lijmen. Schroeven kost geld. Als je het dan weer uit elkaar moet krijgen zou je 10 handen moeten hebben of breek je pinnetjes af en krijg je 't niet meer fatsoenlijk dicht.
Bij Miele wordt met een inox kuip gewerkt waar gietijzeren tegengewichten aanhangen. Op die gewichten worden de aanhechtingspunten vastgeschroefd. Moest zo 'n aanhechting dus breken (wat we nog nooit meegemaakt hebben), is ze eenvoudig en goedkoop te vervangen. De lageringen zijn ook te vervangen, maar die zingen het toch meestal 25 jaar uit zonder problemen.

Dan heb je de motor. De meeste merken laten hun motoren door externe fabrikanten maken. De vermogens zijn niet zo heel hoog dus bij zware beladingen krijgen ze 't wel eens lastig. Doorbranden doen ze niet zo gauw, maar het gebeurt wel dat de contactoppervlakken van de rotor loskomen. Ook ontstaat er nogal eens verlies door beschadigde isolatie, vaak te wijten aan koolstof dat in de motor komt. De koolborstels zijn tegenwoordig erg snel versleten (zachter koolstof omwille van de zachtere rotor-contactoppervlakken?) en al dat koolstof eindigt dus nogal eens in de motor. Bijkomend probleem: fabrikanten willen graag dat hun toestellen 1400 of 1600 toeren gaan zwieren, en de lageringen of assen van motor en kuip worden vaak niet voldoende aangepast.
Miele maakt z'n motoren zelf. De kwaliteit is dus constant. De motoren die nu in de huishoudelijke toestellen zitten bewijzen al jaren hun dienst - ook in de vroegere reeksen industriële toestellen - zonder problemen. In bepaalde huishoudelijke toestellen zit nu zelfs een borstelloze motor die nu ook in de industriële toestellen wordt toegepast. Bij deze toestellen leest u "professionele aandrijving".

Vervolgens is er de elektronica: een programmator is erg duur omdat daar een groot deel ontwikkelkosten bij betaald wordt. Vele merken werken ook hier weer met externe fabrikanten. Die externe fabrikanten moeten vaak zo goedkoop mogelijk werken, met als gevolg soms onbetrouwbare software, onvoldoende stevige schakelaars (relais, triacs, soms nog mechanieken) voor de vermogens.
Miele ontwikkelt z'n elektronica zelf, en voor bepaalde modellen is er zelfs een inruilmogelijkheid als er toch defecten zouden ontstaan.

Dan heb je nog de leverbaarheid van de onderdelen. Bij vele B-merken moet je toestellen afdanken omdat bepaalde onderdelen niet meer leverbaar zijn na pakweg 5-6 jaar, of omdat ze dan extreem duur zijn.
Bij Miele zijn de onderdelen normaliter 20 jaar leverbaar na stopzetting van de productie van de toestellen met die onderdelen. En aangezien er bij Miele niet om de haverklap van onderdelen veranderd wordt, kan het zijn dat onderdelen voor toestellen van 30 jaar oud nog vlot leverbaar zijn.

Heel deze uitleg dient maar om duidelijk te maken dat de ene wasmachine de andere niet is.

Ik meen me te herinneren uit mijn vaders reparatiepraktijk dat motoren in Miele stofzuigers niet altijd zo denderend waren en dan bovendien 10 keer zo duur (letterlijk) als een Philipsmotortje. Zelfde verhaal als met Nilfisk en als ik moest kiezen uit een dure ging ik dan toch maar daar voor, maar dan wel een tonnetje - die zijn efficienter.

Met Miele wasmachies heb ik geen ervaring, maar na jouw betoog twijfel ik daar zeker niet aan. Hun koelkasten zullen ook prima zijn, want die komen van Liebherr en daar heb ik ervaring met 3 exemplaren die niet stuk willen. Ik kan ook bevestigen dat de onderdelenlevering van Miele prima is, zelfs direct aan consumenten dacht ik (kom daar nog maar eens om bij anderen).

Op 26 juni 2013 08:10:07 schreef Stefaan Van Slycken:
De constructie.
Vergeet alles wat "10 jaar geleden erg goed was".............

Dan heb je de motor...............

Vervolgens is er de elektronica: .................

Dan heb je nog de leverbaarheid van de onderdelen................

Heel deze uitleg dient maar om duidelijk te maken dat de ene wasmachine de andere niet is.

En met dat hele verhaal ben ik het meer dan 100% eens.
90% van de machines is rotzooi tegenwoordig, ze zijn het geld niet waard. :(

Is er niet iets uit de profesionele markt bruikbaar ?

Ik heb van mijn ouders een afgedankte bovenlader (zanker=nu aeg geloof ik ?) hier staan al weer minstens 15 jaar, waarvan alleen de pressostaat (die waterniveau) regelt defect ging en de schokdempers lek (Zelf opgelapt met olie omdat een losse al 90 euro kostte of zo!), en het neonlichtje. Ik centrifugeer er ook mee, en dat moet je juist wel doel met een volle kuip doen omdat een bovenlader anders gaat weglopen als die niet goed gevuld is (deze heeft nog geen onbalansregeling).

Ding draait nog steeds wel minstens 2 wasbeurten per week.

Ik zou weer een bovenlader kopen, ook omdat ik qua ruimte geen voorlader kan neerzetten, maar weet niet of ik dan beter af ben met een goedkope 2e handse Miele of een AEG of Siemens of ander merkt of een plastic nieuwe. Ik denk qua lagering en electronica dat ik met Miele beter af ben.

Betere relais, contacten, motoren en afwerking, printontwerp solider dan AEG ... (laat je dus wel eens in de steek...)

Maar ik ben nieuwsgierig of er mensen zijn met goedkopere merken die wel lang meegaan. Zo had een vriend van mij een voorlader van Whirlpool (toen als best getest bij de consubond) maar ding trilde nog wel eens en maakte irritant lawaai bij draaien (sturing motor)was . Dat vond ik eigenlijk het irritantste dat bijgeluid van de electronische regeling.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (17%)]

@ Stefaan,

Het is beter om azijn achterwege te laten. Azijn tast het aluminium trommelkruis aan net zoals je zuurkool kookte in een aluminium pan vroeger, de gaten vallen er in!!! Niet doen dus...

Eens per jaar op 95 graden is te kort, eerder eens per maand, danwel met een koje chloor of bleek, dit dood de zgn "wasluis" Waarom vaker??? simpel omdat tegenwoordig de kunstof kuipen voor een enorme broei zorgen.

Zeepbak en deur openlaten na gebruik voorkomt broei ook. vaak te ruiken als "potaarde lucht", dat voorkom je dus (ook zwart geschimmelde manchetten

Tegen geschimmelde manchetten is het ook raadzaam om ze na het wassen even droog te vegen. Niet iedereen is het erover eens of dit significant verschil maakt, maar bij m'n moeder heb ik in elk geval nog nooit een manchet hoeven vervangen.

@lucky luke: kijk aan, das altijd mooi.

Op 26 juni 2013 11:53:14 schreef maartenbakker:
Ik kan ook bevestigen dat de onderdelenlevering van Miele prima is, zelfs direct aan consumenten dacht ik (kom daar nog maar eens om bij anderen).

onderdelen.aeg.nl
onderdelen.electrolux.nl (goed, das dezelfde).

@ smd: dank voor de tip, maar ik vraag me af of een 7% azijn-oplossing die dan nog eens 10x verdund wordt tijdens het wassen en 3x nagespoeld wordt problemen zal opleveren op inox...

nou hier heeft onze bosch van 5 jaar oud het ook begeven...
de AEG droger gaf ook de geest.

De droger is al paar jaar terug vervangen door een budget Zanussi. En die blijft het wel doen.

ik overweeg nu ook een Zanussi wasmachine te kopen. Het zal wel troep zijn, maar er zit zo weinig in dat ik er 4 miele's voor kan kopen. als ze allemaal 5 jaar meegaan, dan is het nog goed.

overigens bij de bosch had ik paar maanden terug al een versleten manchet, die vervangen, nu is het ding finaal uit zijn lagers gelopen (waarsch begonnen bij achterste lager, maar voorste glijlager is van kunststof en komt er nu in stukjes uit..)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]

Nu is een aflevering van de Rekenkamer bezig op de TV, wel interessant. Volgens een van de experts moet je juist een B merk kopen. Het is onder andere juist goed dat hij minder lang meegaat, want dan kan je vaker een nieuwe kopen die weer modernere efficiëntere technieken gebruikt..

@ Da_VincI: Wat een kul! Alle wasmachines gebruiken nu eenmaal water en stroom en dat zullen ze ook altijd doen!! En verwarmen vreet stroom. En een bepaalde hoeveelheid water heb je nodig. Repareren spaart energie en milieukosten en kwaliteit dient hierbij voorop staan bij duurzaamheid.
IK heb gemerkt dat bij mijn laatste gekochte vaatmachine er zeker momenten zijn die zowiezo de levensduur kunnen beperken bii onachtzame gebruikers, zoals vervuiling van het zgn. waterdoorstroom labyrint dat de waterstop doet activeren en de machine doet stoppen. Schoonmaken met een magneetje en wat staalwol hielp om hierbij het smalle kanaaltje te reinigen ipv een hele nieuwe labyrint te bestellen. Ook de aanuit schakelaar is zo gemaakt dat ie zeker kapot gaat na laten we zeggen 1000 x gebruik en die is dan weer zo specifiek dat je er niet zomaar een andere in kan zetten. En die kost dan wel bijna 30 euro. Maar goed de pomp is wel goed, hoewel de afvoerpomp gevoelig is voor vetaanslag en dan ook vastloopt (echt een soort aanbaklaag die eruit moet en je nauwelijks kan zien op de zwarte kap)
En een slecht aansluitstekkertje op de print dat de verwarming niet goed liet werken en doorsolderen de oplossing was.

Onderhoud is nu eenmaal belangrijk voor een lange levensduur net zoals dat geldt voor een auto..... maar wie neemt hier nog de tijd voor??? Nieuw kopen is zeker weer een belasting voor het milieu alleen maar goed voor de verkoper met zijn nieuwe berekende winstmarge en verdere nauwkeuriger ingeschatte afschrijving van het apparaat..

Jullie vergeten 1 ding:
De prijs van een wasmachine is niet alleen de aanschaf, maar ook de kosten. Verbruik van water en vooral stroom.

Maar nog belangrijker is hoe zuinig hij met je was omgaat. Een Miele is daarin goed. Sommige goedkope merken laten je was snel verslijten. Je zult niet herkennen dat het aan je machine ligt, dus zie je ook niet wat die je werkelijk kost.

Een Miele is ge-designed op een leeftijd van 10.000 uren. Onze W373 (ergens tussen '99 en '00 aangeschaft denk ik) begint net wat te rammelen op zijn lagers, maar hij heeft denk ik al zo'n 11.000 uren.

Weet iemand of het veel werk is het lager te vervangen? Ik weet dat een setje 180 Euro kost, en laten repareren zo'n 300 tot 350 Euro (maar daar heb ik al een Bosch voor).

Zijn ergens goedkopere lagers te koop, net als auto-imitatieonderdelen?

Wij hebben 2 wasmachine's:

Een Bosch WFK2401 die het al 15 jaar doet(2 herstellingen(stuurprint en koolborstels))
En een Arcelik(Beko) van 300€ die het al 8 jaar doet(1 herstelling(inlaatventiel bevroren))

Op 16 augustus 2013 12:11:09 schreef Bart64:
Schoonmaken met een magneetje en wat staalwol

Hé, dat is eigenlijk een geweldige tip voor het reinigen van allerhande slangetjes en dingen in (vaat)wasmachines, aquaria en weet ik veel! Ga ik onthouden! (hopelijk :))

Op 16 augustus 2013 12:11:09 schreef Bart64:
@ Da_VincI: Wat een kul! Alle wasmachines gebruiken nu eenmaal water en stroom en dat zullen ze ook altijd doen!! En verwarmen vreet stroom. En een bepaalde hoeveelheid water heb je nodig. Repareren spaart energie en milieukosten en kwaliteit dient hierbij voorop staan bij duurzaamheid.

De gemiddelde consument kan natuurlijk niet zelf zijn wasmachine repareren en monteur is natuurlijk erg duur..Ik moet de uitzending nog een keer kijken maar volgens mij klopt ook niet alles idd.
Maar terugkijken kan hier:
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_4_2013/afleveringen/15-08…