Spijt me.
Was te lui om alle pagina's terug te lezen...
Opvallend dat de losse onderdelen van een wasmachine 10x meer duur waren als de complete machine, en die moet dan ook nog in elkaar gezet worden.
Zoals ze in de aflevering al zeiden, blijkbaar WILLEN ze niet dat de machines gerepareerd worden...
Trouwens, nog even iets heel anders.
Van een bevriend iemand die bij Modern werkt, heb ik gehoord dat veel machines kapot gaan omdat mensen er droog 5 kilo in stoppen, als de label zegt 5 kilo, maar dat ze het gewicht moeten rekenen als de was nat is!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Onderdelen 10 keer zo duur, zou kunnen maar verschilt per merk.
De merken waarvan onderdelen "betaalbaar" zijn, komen alsnog wel op 2 tot 5 keer zo duur uit schat ik uit de losse pols.
Dat heeft verder niets te maken met wel of niet willen repareren, maar alles met de logistieke kosten van losse onderdelen op voorraad houden of zelfs naproduceren als ze op zijn. Sterker nog, als een fabrikant de onderdelen tot 10 a 20 jaar op voorraad houdt zoals ik graag zou zien (lijkt me niet onredelijk voor witgoed), is dat juist goed voor de duurzaamheid maar slecht voor de prijs van de onderdelen.
Op 3 september 2013 14:14:44 schreef Mariusjr:
Van een bevriend iemand die bij Modern werkt, heb ik gehoord dat veel machines kapot gaan omdat mensen er droog 5 kilo in stoppen, als de label zegt 5 kilo, maar dat ze het gewicht moeten rekenen als de was nat is!
Is dat zo ? Het lijkt me toch sterk dat een fabrikant van de gebruiker verlangt dat hij een inschatting doet van het absorbtievermogen van z'n wasgoed.
Over Etna vaatwassers gesproken, ik was laatst in een vakantiehuisje waar een Etna vaatwasser in zat. Die leek qua uiterlijk van o.a. het bedienpaneeltje sprekend op mijn Ikea vaatwasser. Ik denk dat die vaatwasser uit dezelfde fabriek gekomen is als mijn vaatwasser (Whirlpool ?).
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (23%)]
Op 3 september 2013 14:34:12 schreef maartenbakker:
Onderdelen 10 keer zo duur, zou kunnen maar verschilt per merk.De merken waarvan onderdelen "betaalbaar" zijn, komen alsnog wel op 2 tot 5 keer zo duur uit schat ik uit de losse pols.
Dat heeft verder niets te maken met wel of niet willen repareren, maar alles met de logistieke kosten van losse onderdelen op voorraad houden of zelfs naproduceren als ze op zijn. Sterker nog, als een fabrikant de onderdelen tot 10 a 20 jaar op voorraad houdt zoals ik graag zou zien (lijkt me niet onredelijk voor witgoed), is dat juist goed voor de duurzaamheid maar slecht voor de prijs van de onderdelen.
Dit ruikt mij naar een idee voor de overheid om dit te subsidieren, zodat het rendabeler word om oude apparaten weer te repareren 
Maarja... zoals met elke subsidie, dan word er weer teveel misbruik van gemaakt.
Op 3 september 2013 16:39:34 schreef PE9SMS:
[...]
Is dat zo ? Het lijkt me toch sterk dat een fabrikant van de gebruiker verlangt dat hij een inschatting doet van het absorbtievermogen van z'n wasgoed.
Mij lijkt het ook sterk.
Misschien gewoon een excuus van Modern om de consument de schuld te geven zodat ze geen garantie hoeven te geven?
Over Etna vaatwassers gesproken, ik was laatst in een vakantiehuisje waar een Etna vaatwasser in zat. Die leek qua uiterlijk van o.a. het bedienpaneeltje sprekend op mijn Ikea vaatwasser. Ik denk dat die vaatwasser uit dezelfde fabriek gekomen is als mijn vaatwasser (Whirlpool ?).
Denk ook niet dat elk onderdeel van een apparaat door de fabrikant zelf gemaakt word. Die gaat natuurlijk ook shoppen... kopen b.v. de motor in, de trommel ergens anders... en misschien de behuizing ook wel?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nee, althans doorgaans niet. Als het eruitziet als een eend en kwaakt als een eend, is het meestal ook een eend. En ja voor pompen, motoren, etc. worden wel toeleveranciers gebruikt.
Mogelijke verklaringen:
- IKEA koopt of kocht zo nu en dan ook bij Gorenje
- ATAG koopt of kocht zo nu en dan ook bij Whirlpool
- Apparaat is op het eerste gezicht weliswaar sterk gelijkend maar bij nader inzien toch niet.
Whirlpool is simpel te herkennen, van Gorenje en veel andere merken weet ik het niet.
Ok, terug on-topic dan.
Ik sta op het punt om een nieuwe wasmachine te bestellen, en ik ben op zoek naar nog een beetje informatie.
Is het gewicht van de wasmachine nog een goede indicatie om te bepalen of het een duurzaam kwaliteit is, of niet?
Als ik me niet vergis, word het gewicht van de wasmachine vooral kunstmatig verhoogd door middel van een steen op de bodem, om de trillingen tegen te gaan?
Ik ben deze 3 nu aan het overwegen:
http://www.bol.com/nl/p/etna-wasmachine-ewm146bwit/9200000008136378/
http://www.bol.com/nl/p/etna-wasmachine-ewm126lwit/9200000008135839/
http://www.bol.com/nl/p/zanussi-wasmachine-zwf-5140-p/9000000011277749…
gewicht varieert van 26 tot 60 kilo. Aardig groot verschil dus...
Zou je kunnen zeggen dat die van 26 kilo meer trilt, omdat die minder zwaar is? Of kan je ook stellen dat die machine minder trilt en ze om die reden minder zwaar hebben hoeven te maken?
Als man zijnde ga ik natuurlijk voor robuust, en meer zwaar geeft een meere robuust gevoel. Mijn vrouw wil die van 26 kilo, wat practischer is, mochten we nog gaan verhuizen bijvoorbeeld.
Noemenswaardig is misschien nog te vermelden dat we er nog een droger bovenop willen zetten.
maartenbakker
Golden Member
Ik heb een lichte machine van Indesit in gebruik en in mijn ervaring trilt of wandelt die niet veel meer dan een zware Zanussi. Gaat wel om oude machines. Repareren en verhuizen is een stuk makkelijker.
Verschil tussen 45 en 59kg is misschien inderdaad op te lossen met goede dempers. De Indesit die ik heb (ouder dan 7 jaar, mogelijk uit de tijd dat ze degelijker waren) zou wel eens dempers kunnen hebben en de Zanussi (nog weer wat ouder) spiraalveren. Zal een dezer dagen eens kijken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (42%)]
Omdat we nu een Indesit hebben met problemen, willen we dit keer voor een ander merk gaan.
Misschien onterecht, want de machine is 7 jaar oud, en daar zouden we voor getekend hebben.
Maar over het algemeen word het merk hier op het forum toch de grond in gepraat.
Het valt me wel op dat vooral de Etna dus opvallend licht is, en dat de iets duurdere versie de lichtste versie is. Wat suggereerd dat lichter beter is.
26 kilo... hoe krijgt Etna ze zo licht, en wat is de consequentie hier van?
Jij zegt dat jouw machine niet meer of minder trilt als een andere machine.
Ik heb ergens gelezen dat de moderne wasmachine schokdempers hebben in plaats van een betonnen blok?
Die 26 kilo lijkt mij trouwens een fout. Volgens een andere site is hij namelijk 45 kilo.
Desondanks toch aanmerkelijk lichter als de andere merken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Alle merken hebben (plaat)schokbrekers EN betonblok of gietijzer als tegencompensatie voor centrifugeren. Anders springt machine de lucht in!!! 45 Kg is erg licht, een echt plastic machientje met weinig toeren waarschijnlijk.
Overigens een indesjit van 7 jaar is wel OK, mag je in je handjes klappen!! de meeste halen het echt niet. Mijn probleem met Indesit is brakke kwaliteit van alle gebruikte materialen, veel electronische storingen etc.
[Bericht gewijzigd door smd op (33%)]
Marius, wees geen avonturier en neem een BEKO. Goed, goedkoop en bij Wehkamp met 5 jaar garantie. Bij je plaatselijke vakhandelaar kost 2 jaar extra garantie 29 euro extra. Maar wel top service bij de laatste.
maartenbakker
Golden Member
Mijn indruk van Beko is dat het juist een merk bij uitstek voor avonturiers is. Er is geen aantoonbare geschiedenis van kwaliteitsbesef. Televisies ken ik uit eigen ervaring en zijn zonder meer gammel, wasmachines waren in Duitsland populairder dan hier maar wat ik zo links en rechts gelezen heb waren er veel klachten over deze "Tuerkenkarre". Ik herinner me vaag eerder iets positiefs over Beko gelezen te hebben wat me nogal verbaasde; ben jij degene met goede ervaringen met Beko? Als je de achtergrond al eens uitgelegd hebt zal ik het forum wel afzoeken, anders ben ik zeer benieuwd.
Op 3 september 2013 23:46:55 schreef Antonio123:
Marius, wees geen avonturier en neem een BEKO. Goed, goedkoop en bij Wehkamp met 5 jaar garantie. Bij je plaatselijke vakhandelaar kost 2 jaar extra garantie 29 euro extra. Maar wel top service bij de laatste.
ja das een goeie. Er bestaat heus minder avontuurlijk (overigens, hoe definiëer je dat in relatie tot een machine?)dan dit merk.
Maar er zullen best wel mensen tevreden over zijn, zoals er zeker iemand te vinden is die ontevreden is over zijn miele of Bosch.
dat is een trouwens een typisch probleem van forums en vrije verkiezingen, alleen de "extremen" komen er op af en je krijgt dus geen gegrond oordeel gebaseerd op cijfers.
groeten
Kris
Op 3 september 2013 14:08:23 schreef Mariusjr:
Was te lui om alle pagina's terug te lezen...
zou je dit wel even willen doorlezen. De onnodige topickicks in dit topic zijn niet op een hand te tellen.
Op 3 september 2013 23:46:55 schreef Antonio123:
Marius, wees geen avonturier en neem een BEKO. Goed, goedkoop en bij Wehkamp met 5 jaar garantie.
Alleen heel misschien voor die 5 jaar garantie, ik zou me er niet de handen aan branden.
Beko moet zich nog heel erg bewijzen, totnutoe is alles wat daar vandaan komt 1e klas rommel.
Op 4 september 2013 00:49:51 schreef maartenbakker:
Mijn indruk van Beko is dat het juist een merk bij uitstek voor avonturiers is. Er is geen aantoonbare geschiedenis van kwaliteitsbesef. Televisies ken ik uit eigen ervaring en zijn zonder meer gammel, wasmachines waren in Duitsland populairder dan hier maar wat ik zo links en rechts gelezen heb waren er veel klachten over deze "Tuerkenkarre". Ik herinner me vaag eerder iets positiefs over Beko gelezen te hebben wat me nogal verbaasde; ben jij degene met goede ervaringen met Beko? Als je de achtergrond al eens uitgelegd hebt zal ik het forum wel afzoeken, anders ben ik zeer benieuwd.
Een familielid van mij heeft nu een BEKO(Arcelik) wasmachine en die werkt al 8 jaar zonder problemen,Er wordt wel niet veel mee gewassen.
Ik kan me ook nog vaag herinneren dat mijn ouders vroeger een koelkast hadden van het merk Majestic-BEKO.
Er worden hier op dit forum best wel goede tips gegeven, die mee kunnen helpen met de keuze van een nieuwe wasmachine.
Maar je moet hier niet gaan vragen welke je moet kopen, of welke goed of slecht is, want de adviezen zijn dan zo 180 graden verschillend, dat je er echt werkelijk niets aan hebt! 
Ik ben een redelijke avonturier. Noodgedwongen, omdat ik het geld niet hebt om een merk te kopen wat zich al lange tijd bewezen hebt. Maar ook weer niet zo'n avonturier dat ik die onbekende chinees hebt besteld van 200 euro.
Ik ben dus voor de Etna van 300 euro gegaan.
1200 toeren. 1400 zou beter zijn omdat die zuiniger is? Het is misschien sneller klaar, maar zuiniger? Een auto die 140 km/h rijd verbruikt ook meer benzine, ook al is hij er sneller.
Ik kijk liever rechtstreekts naar de totale energieverbruik, en die is meestal wel te vinden. Ik geloof dat ze zo beetje allemaal zuiniger zijn als mijn WIDL146 
Of je met een lager gewicht inlevert aan kwaliteit, daarben ik nog steeds niet achter. Ik kan er echt niets over vinden, en de meningen zijn hier ook weer verdeeld. Hier word gezegd dat het wel allemaal plastic zal zijn. Zelf denk ik wel dat het mee zal vallen. De kuip zal vast wel gewoon van RVS zijn. En de behuizing? Och... die gaan toch niet kapot. Misschien is het wel een voordeel als er veel van plastic is. Als je naar mijn huidige machine kijkt, er breken hele stukken aan de onderkant af, vanwege de roest. Hij staat nu eenmaal noodgedwongen in een vochtige badkamer.
Wel heb ik nu inmiddels een mat aangeschaft zodat het tenminste weer iets hoger staat.
Ik was niet zo heel vaak. 1 a 2 keer per week. Niet bepaald nodig dus om een industriele wasmachine te kopen van 2000 euro.
Garantie is belangrijker! Etna heeft standaard 2 jaar garantie, maar ik zag vandaag dat, als je de machine registreerd, je er gratis 3 jaar bijkrijgt tot een totaal van 5 jaar! Onsite. En dat vind ik toch wel een groot voordeel. Met de garantie dat ik minmaal 5 jaar kan wassen, kan 300 euro natuurlijk nooit een miskoop zijn.
Wel ga ik jullie nog op de hoogte houden wat er allemaal dan wel plastic aan is, of niet. Tenminste, de buitenkant dan, ik ga hem niet openmaken 
Ik zal kort ingaan op mijn voorkeur voor BEKO.
1. Ik werd door een collega witgoedhandelaar gewezen op BEKO. Hij verkocht deze machines vaak aan gezinnen die in Leiden een wasmachine mochten kopen van de sociale dienst. Zijn woorden "ze krijgen die BEKO niet stuk."
2. Mijn leverancier destijds, Ter Heegde, zei ook eens "over Beko hoor ik wel heel weinig klachten."
3. Van alle machines die ik heb verkocht heb ik een klacht gehoord, "de was duurt lang." Maar er was ook een express programma. Voor de rest geen klachten, wel iemand gehad die na 2 jaar zijn kooolborstels had versleten, deze zijn misschien wat zacht. Maar dat is oplosbaar en valt bij BEKO onder de garantie.
4. Een Liebherr koelkast monteur sprak mij toe "dat BEKO is niet alleen goed, maar ook nog eens goedkoop."
5. Op Kieskeurig lees ik alleen goede ervaringen, op klanten na die een badhanddoek willen wassen en dan klagen dat de machine niet zijn balans vindt.
6. Voor een laag bedrag krijg je 4 jaar garantie, bij Wehkamp standaard 5 jaar. En dat voor een Indesit prijs....
7. Wie uit de BEKO fabriek een duurdere lijn wil, neemt een Blomberg. Komt ook uit de BEKO fabriek. ("ja, maar vroeger...")
8. Hier op het forum staat Walkura die zeer te spreken is over de extreem hoge eisen die BEKO stelt aan zijn apparaten.
Op 9 januari 2013 21:24:43 schreef walkura:
@MaartenBakker.
Het spijt me om het te zeggen, maar ik heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van verscheidene Arcelik wasmachines en de test specificatie voor hun machines gaat ver voorbij die van west europese machines.
Beko klinkt mischien goedkoop voor U, maar voor die machines op de markt komen zijn ze voor heel wat meer getest dan bijvoorbeeld de Duitsche machines.
Ik ben het er mee eens dat de televisies van BEKO niet hetzelfde zullen/hoeven te zijn als da witgoedtak.
Met BEKO heb ik nog geen problemen gezien maar ik ken enkel de vries- en koelkasten.
Ik wil wel even mijn ervaring met AEG meedelen. Ik kocht een AEG wasmachine voor 600€ met 5 jaar garantie. serie LAVAMAT Silent plus. Mijn zus kocht dezelfde.
Meteen viel op dat de machines niet stil waren en veel schudden tijdens het op toeren komen. Mijn zus liet een hersteller komen van AEG, die zei dat er niks aan de hand was en draaide wat aan de pootjes omdat ze zogezegd niet pas stond. De 2e keer constateerde de hersteller dat er een andere demper in moest en de 3e keer dat hij langskwam had hij de demper mee. (terwijl aan de telefoon duidelijk het typenr. en de klacht gemeld werden)
Mijn machine schudde ook veel en na 4 jaar liet ik hem ook herstellen. De trommel werd vervangen (de machine werd ophaald en terug gebracht) maar wellicht werden de veren en demper niet vervangen (dit kon men mij niet vertellen) want het resultaat was nagenoeg gelijk. De 3e keer dat de hersteller langskwam bestelde hij de demper en hopelijk wordt de machine vandaag hersteld.
Resultaat 4 keer thuis zitten wachten op een hersteller voor een machine van 600€ en nog geen 5 jaar oud. De machine werd de eerste 3 jaar overigens slechts 1 keer per week gebruikt. Het grootste probleem was dat ik mijn droger er niet meer bovenop durfde te zetten.
De volgende keer koop ik een Miele voor 900€ zoals mijn ouders deden, het verschil in geluid en trilling is gigantisch. De service is ook beter.
Ik kocht laatst een Miele vaatwas voor 650 €, Bosch en AEG waren slechts 120€ minder dus de keuze was snel gemaakt. Mijn vorige vaatwas was een Bosch en die ging snel stuk.
Het is volgens mij vooral bij wasmachines zo dat Miele soms 3 maal duurder is, maar het kwaliteitsverschil is bij deze toestellen ook het grootst. Voor een koelkast of droogkast overweeg ik ook goedkope merken. Vanaf nu neem ik iets goedkoop (vb BEKO, Zanussi) ofwel een Miele want in de middenklasse heb ik geen vertrouwen, die merken teren volgens mij op hun goede naam.
Overigens zie ik op de site van Etna staan dat het sinds 2000 een fusie is van ETNA, ATAG en Pelgrim.
In dat licht vind ik het ineens niet vreemd meer dat ze wasmachines maken, want Pelgrim deed dit natuurlijk al langer.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
@Mariusjr
Zou je misschien een nieuw en eigen topic willen aanmaken ipv. dit otzettend te zitten kapen.
Geen interesse in een eigen topic.
Maar ik dacht een nuttige bijdrage te kunnen leveren aan dit topic wat betreft kwaliteit en levensduur en dergelijke met info en relevante vragen.
Maar ik weet wanneer ik teveel ben en zal hier dan niet meer verschijnen.
excuses.
[Bericht gewijzigd door Mariusjr op (92%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
ik bedoel dit niet verkeerd of vervelend hoor 
Maar het topic gaat anders zijn doel voorbij, vandaar...
maartenbakker
Golden Member
Op 4 september 2013 11:12:26 schreef Mariusjr:
Overigens zie ik op de site van Etna staan dat het sinds 2000 een fusie is van ETNA, ATAG en Pelgrim.
In dat licht vind ik het ineens niet vreemd meer dat ze wasmachines maken, want Pelgrim deed dit natuurlijk al langer.
Ik schreef ook al zoiets, maar omdat Pelgrim niet relevant was (bij mijn weten gewoon ook een fornuizenboer, die pas later witgoed is gaan inkopen - voor of na de overname) liet ik die naam weg. Het moederbedrijf is trouwens simpelweg ATAG, ETNA was de failliete boedel die ze voor een paar cent konden krijgen maar fusie klinkt beter.
@Gadget_inc: Ik denk dat MariusJr hier door zijn kaap (ontzettend lijkt me ontzettend overdreven - zijn probleem is vrijwel hetzelfde als dat van jouw collega) wel een hoop nuttige achtergrondinfo over levensduur (on-topic) naar boven heeft gekregen. Jammer alleen dat niemand ervaring heeft met Gorenje.
Wat mij betreft laat hij hier weten wat hij heeft gekocht, en om de 5 jaar (of tussentijds in geval van significante problemen) wat op dat moment de onderhoudsstatus is van zijn machine. Da is het niet alleen on-topic maar ook nog eens hands-on! Het lijkt me interessant als jij datzelfde doet, ervan uitgaande dat je collega zo lang in beeld blijft.
ik logeer een tijde bij mijn ouders, en mijn moeder heeft een kapotte wasmachine panie... dus als hij stuk is moet er snel een nieuwe.
Nu staat er een vrij recente bosch (minder dan 5 jaar) welke nu volgens mij een leuke rammel in de lagers heeft. Had mijn Zanker uit 1981 ook.... maar wel pas een jaar of wat geleden.
Gadget_inc
Hoho, stop de pers !
Nogmaals ik bedoel het niet verkeerd oid.
Er komt inderdaad ook een hoop nuttige info voorbij.
Maar het topic begint al aardig te groeien (en niet iedereen wil zo'n lang topic doorlezen) dus vandaar dat het MIJ wel handig leek om een nieuw topic te openen in de trend van "Advies gevraagd bij aanschaf van een budget wasmachine"
No hard feelings
En daar heb je zeker een punt, "wat is een goede budget maschine?", niet iedereen heeft de centen voor een Miele/Siemens/Bosch/Elektrolux. Maar idd is dat iets voor een nieuw topic, hier geeft het een stuk ruis om ook velen niet beknibbelen op de kosten. En dan krijg je dit:
Op 4 september 2013 09:31:05 schreef Mariusjr:
Er worden hier op dit forum best wel goede tips gegeven, die mee kunnen helpen met de keuze van een nieuwe wasmachine.
Maar je moet hier niet gaan vragen welke je moet kopen, of welke goed of slecht is, want de adviezen zijn dan zo 180 graden verschillend, dat je er echt werkelijk niets aan hebt!
Dus voor de volgende die advies wat betreft budgetmachines heeft: Graag een nieuw topic starten.
Op 4 september 2013 11:46:44 schreef Mariusjr:
Geen interesse in een eigen topic.
Maar ik dacht een nuttige bijdrage te kunnen leveren aan dit topic wat betreft kwaliteit en levensduur en dergelijke met info en relevante vragen.Maar ik weet wanneer ik teveel ben en zal hier dan niet meer verschijnen.
Zo heet zal de soep niet gegeten worden, maar wie een beetje ervaring met fora heeft weet wat on/off topic inhoudt.