En toch kom ik weer terug op een Miele, dit met name op het reparatie nivo, dit is bij dit merk goed te doen (kuip kan nog uit elkaar. bij andere merken niet of bijna niet meer) Meeste Mieles die je tegenkomt zijn ouder, dus hebben zich bewezen!!! Kul met minder water gebruik, was moet gespoeld worden en dat gebeurt tegenwoordig met te weinig water, dus blijft vuil/ zeepresten inzitten.
Op 16 augustus 2013 15:50:53 schreef Hoeben:
JZijn ergens goedkopere lagers te koop, net als auto-imitatieonderdelen?
Als je hier even kijkt, is de eerste die ik vond, heb er geen aandelen of wat dan ook, ga je vast wel betere lagers als het origineel hebben.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik heb net een originele set voor mijn Miele ontvangen, alle rubbers en bus origineel ivm afwijkende maat van standaard, maar wel met SKF lagers in plaats van Miele. DEZELFDE lagers als Miele levert.
Wat het scheelt? Deze set is nu ca 70 Euro. Als Miele hem mag leveren is hij 180 Euro.
Dure lagertjes.
betrouwbare web winkel : http://www.neita.nl/winkellagers.html
Ik heb ook witgoed verkocht, naar mijn smaak zijn er 3 witgoed merken die zich bewezen hebben en die je redelijk veilig kan kopen:
-Miele
-Siemens/Bosch
-Beko
Miele hoge prijs, goed kwaliteit, Beko redelijke prijs voor redelijk tot goede kwaliteit. Dit is een rijtje aflopend in prijs en kwaliteit.
De nieuwkomers LG en Samsung moeten zich nog bewijzen. Ik krijg echter de indruk dat de degelijkheid van LG helemaal niet zo goed is, maar op sites als kieskeurig merk je dat niet meteen: als het model is uitverkocht verdwijnt het van deze site. Ik heb ooit een LG ter reparatie gehad waarvan de bedieningsprint stuk was, gelijk het apparaat total loss.
Bauknecht/Whirlpool: een matig merk, in het verleden enorme problemen met lagers die vastroesten. Nu met hun nieuwste modellen een kuip die zo krap bemeten is om de trommel dat als je een muntje in je broekzak laat zitten, de plastic ribben van de trommel afbreken.
Elektrolux groep (Zanker, Marijnen, Elektrolux, Zanussi, AEG): tot voor kort zeer veel ellende met hun modules sie rondom de EWM2000 processor waren gebouwd. Zeer duur om te vervangen. Hetr verwarmingselement kon door een aardlekfout de hele module om zeep brengen. Ik lees nu nare verhalen over de AEG machines met trommel en kuip in een, als een te vervangen onderdeel indien er wat defect is.
Indesit: nooit kopen.
PS: behalve bij miele is lagers vervangen een riskante aangelegenheid zonder succes, vaak is zowel het lagerkruis en het askruis aangetast door roest, en staat uw machine nog te schudden en te bonken na het vervangen van de lagers.
Dat programma van de rekenkamer is ook gemaakt door een clubje klunzen zeg! Wat ik daar allemaal hoorde:
- Vloeibaar wasmiddel lost beter op, als je het in een wasbol gevuld met azijn stopt. Waaruit blijkt dat?
-Een A merk wasmachine gaat niet 2x zo lang mee als een B-merk wasmachine. O nee? Eens een testje Indesit-Miele doen?
-Koop een B merk wasmachine, want als hij 8 jaar meegaat, dan is een nieuwe veel energiezuiniger dan een 8 jaar oude A merk wasmachine. Hoeveel zuiniger, rekenkamer? En weegt de besparing op tegen de aanschaf van een nieuwe?
-Een B merk wasmachine gaat ook vaker stuk. Hoe prettig is dat rekenkamer, om 1-2 weken zonder te zitten? Een nieuwe is nog niet geleverd en geplaatst op het moment dat de oude stuk is.
-Enne....wasmachines van 2000 euro, die kom ik tegen in sprookjes, een hele dure Miele doet ongeveer 1379, een model uit de exclusive lijn.
-Als je je wasmachine van 300 euro weer kan laten maken met een set koolborstels a 100 euro incl. montage, wat doet de rekenkamer dan? Toch maar niet doen?
Oja, en waarom haalt een wasmachinemonteur het bovenblad er af als hij bij de koolborstels wil zijn?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
klopt Miele is goed te herstellen, maar tel even mee:
een miele kost ca 800 euro
na 10 jaar gaan de lagers kapot a 180 euro
na 20 jaar is hij totaal afgeschreven
totaal een kleine 1000 euro EX de arbeid
Koop ik dus een bosch, zanussi, indeshit
die koop ik nieuw voor 250 euro
gaan gemiddeld 5 jaar mee.
wie is er nu goedkoper???
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Lagers inc keerringen zijn 70 euro mis je SKF koopt. Wel zelf monteren..
Tel ook mee hoe snel je was verslijt.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (37%)]
Op 22 augustus 2013 20:37:48 schreef High met Henk:
Koop ik dus een bosch, zanussi, indeshit
die koop ik nieuw voor 250 euro
gaan gemiddeld 5 jaar mee.
Een Bosch voor €250? Die hoort niet in het rijtje thuis.
nou, die van mij kostte toch ECHT niet meer...
even een aanbieding afwachten.. Die miele van 800 zijn ook aanbiedingen.
Tja, aanbiedingen... daarmee kan je niet vergelijken. Vooral niet als je daar de levensduur bij betrekt. Een Bosch/Siemens kan net als Miele 15 jaar levensduur halen.
vandaag de dag?
Echt niet, vondt de bosch een T*RING apparaat, heb nu een kort gebruikt 2e handsje siemens, we gaan zien wat die doet
Op 22 augustus 2013 21:18:12 schreef High met Henk:
even een aanbieding afwachten.. Die miele van 800 zijn ook aanbiedingen.
Ik zal het mijn vrouw voorstellen, dat ze met de hand wast totdat er een aanbieding is....
Ofnee, toch maar niet 
Ik geef liever 1x 1000 euro uit dan 4x 250 euro. Wasmaschines kopen (en op hun plek zetten, en de oude weghalen) is niet mijn hobby; mijn baas heeft leuker werk voor me.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik ben het wel een beetje met HmH eens, hoewel ik ook moeite zou hebben met het vinden van een nieuwe Bosch voor 250 euro. En eens in de 10 jaar een nieuwe wasmachine neerzetten zal m'n hobby niet zijn, maar bij mij deden de bezorgers dat voor 3 tientjes extra.
Maar de prijsverschillen tussen de goeie van 'er is geen betere' en de andere wat bekendere spelers op de markt, zijn dusdanig groot dat je gewoon 3 a 4 keer een nieuw apparaat kunt halen voor dat geld. Dat scheelt dus 3 a 4 keer de levensduur, en als je inderdaad op die momenten gelijk een nieuwe haalt, heb je geen aanvullende kosten mbt reparatie/onderhoud. Het verschil wordt dan nog veel groter.
Dus er zal heus kwaliteitsverschil zijn, maar reken ook even de aanschafprijs mee als het om verwachte levensduur gaat.
Ik krijg wel even een déjà vu gevoel, zie ook mijn post hier en de rest van dat topic.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Probleem is een beetje dat ik denk dat 1 wasmachine van 1000 euro tegenwoordig maar 3 keer zo lang meegaat als eentje van 250 euro. Zeker als je geen groot gezin hebt zou het zomaar kunnen dat de optimale prijs ergens tussen die 2 uitersten in ligt.
Op 22 augustus 2013 22:04:12 schreef High met Henk:
vandaag de dag?
Echt niet, vondt de bosch een T*RING apparaat, heb nu een kort gebruikt 2e handsje siemens, we gaan zien wat die doet
Bosch = Siemens.
En gooi die aub niet op een hoop met de b-merken.
Op 23 augustus 2013 00:25:08 schreef maartenbakker:
Probleem is een beetje dat ik denk dat 1 wasmachine van 1000 euro tegenwoordig maar 3 keer zo lang meegaat als eentje van 250 euro. Zeker als je geen groot gezin hebt zou het zomaar kunnen dat de optimale prijs ergens tussen die 2 uitersten in ligt.
Dan kom je ook weer bij Bosch/Siemens/Electrolux (alleen de echte, niet de aangekochte b-merken) uit.
Op 20 augustus 2013 23:06:46 schreef Hoeben:
Ik heb net een originele set voor mijn Miele ontvangen, alle rubbers en bus origineel ivm afwijkende maat van standaard, maar wel met SKF lagers in plaats van Miele. DEZELFDE lagers als Miele levert.Wat het scheelt? Deze set is nu ca 70 Euro. Als Miele hem mag leveren is hij 180 Euro.
Dure lagertjes.
Dan zijn het 'original serviceparts' geworden, blistertje er om en het dubbele vangen. Nedis en Aswo hebben zo veel geld verdiend.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
tja nu weet ik van deze ook: als die kapot gaat... Dan flikker ik hem weg en koop ikw eer een andere.
voor mij gaat een B merk echt net zo lang mee als een A merk. Ik heb alleen nooit een miele wasmachine gehad, maar wel een stofzuiger. Tja die loopt ook alweer op zijn einde... ook een jaar of 5 oud.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
BSH (bekend van Bosch en Siemand) is voor mij een B-merk, dus dan zouden de ingekochte modellen van C-merken zijn (het OEM-produceren van goedkope modellen voor A- en B-merken is bij mij een van de voorwaarden om C-merk te zijn, maar ik geef toe dat dat nogal arbitrair is).
Ik schat binnen de B-merken de Italianen van bijvoorbeeld Electrolux hoger in dan BSH.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]
Ik heb een Siemens bovenlader, na 2 jaar ging er een klein plastic
rolletje van het klepje van de trommel kapot, daardoor bleef er wasgoed aanhangen tijdens het draaien, met gevolg gaten in mijn kleren.
Monteur vertelde dat de hele machine ontleed moest worden, en dat
hij liever een nieuwe machine aanbood, wel gratis want het was in de garantie, super service dat wel, maar stel dat het buiten de garantie zou vallen, dan had ik zelf een nieuwe moeten kopen, en dat voor een stukje plastic van 0,20 eurocent.
Verder best een degelijk apparaat, hij maakt rare geluiden, en het lcd display geeft alleen maar rare tekens, maar hij blijft goed wassen...
Hiervoor altijd Miele gehad, is echt een super machine, na 20jaar
kleine revisie laten doen, en draaien maar weer.
Op 23 augustus 2013 12:55:47 schreef maartenbakker:
BSH (bekend van Bosch en Siemand) is voor mij een B-merk.
Welke merken zijn voor jou dan A-merken?
We hebben al 15 jaar een Bosch WFK2401. Ervoor een Zanker gehad die het meer dan 25 jaar gedaan had.(heeft hier wel nog jaren in de garage gestaan,typenummer was 5055 geloof ik)
Op 23 augustus 2013 12:55:47 schreef maartenbakker:
Ik schat binnen de B-merken de Italianen van bijvoorbeeld Electrolux hoger in dan BSH.
Dat dacht ik ook, maar ik heb voor de aanschaf van een nieuwe machine goed laten voorlichten door witgoedhandelaren/reparateurs in m'n kennissenkring. Die zijn het allemaal met elkaar eens dat de kwaliteit van de aangekochte Electrolux merken sterk is gedaald.
Ik sluit me eigenlijk bij Antoni0123 aan met het lijstje:
-Miele
-Bosch/Siemens
-Electrolux
En daaronder de rest.
maartenbakker
Golden Member
Op 23 augustus 2013 15:48:20 schreef Luckyboy:
[...]Welke merken zijn voor jou dan A-merken?
We hebben al 15 jaar een Bosch WFK2401. Ervoor een Zanker gehad die het meer dan 25 jaar gedaan had.(heeft hier wel nog jaren in de garage gestaan,typenummer was 5055 geloof ik)
Vroeger waren de meeste grote namen wel A-merken. Ik twijfel nog een beetje. Je zou kunnen zeggen dat Miele een A-merk is en binnen de BSH groep Constructa ook nog, en je had nog een paar van die duurdere merken meen ik. Dan zijn alle andere BSH- en Electroluxmerken B-merken. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat de kwaliteit algemeen achteruit is gegaan en dat dat van A-merken niet opeens B-merken maakt.
De term C-merken blijf ik in elk geval reserveren voor dubieus labeltjesspul uit het nabije en verre Oosten. Misschien Crosslee ook wel, uit het nabije Westen.
Er zijn ook nog andere namen die onbekend zijn in de witgoed zoals:
-LG(Wasmachine)
-Panasonic(Droogtrommel)
-Samsung(Wasmachine en droogtrommel)
Hoe zijn deze in kwaliteit?
Hieronder een tekst van de website van Stefaan Van Slycken(Stefaan is witgoed-verkoper)
Vergeet alles wat "10 jaar geleden erg goed was". Door heel wat fusies en afgestoten fabrieken en beknibbeling op productiekosten zijn de goeie merken van vroeger bij lange na niet meer hetzelfde. Sommige merknamen zijn zelfs gewoonweg verkocht aan een andere fabrikant, die dus hoegenaamd niks meer te maken heeft met de vroegere fabrikaties.
Belangrijk punt in de constructie: de meeste merken hebben tegenwoordig een kunststof buitenkuip. Dat kan je aan de buitenkant van het toestel niet zien. Miele en Asko zijn de voornaamste uitzonderingen die nog in productie zijn.
Een kunststof kuip heeft een paar gevolgen:
- alle aanhechtingspunten (voor veren, schokdempers en motor) zijn ook in de kunststof. Daar waar dus alle "geweld" van de machine en zijn kilo's was en water op komt, is plastic van een paar mm dik. De schokdempers (ook meestal plastic met een stukje mousse tussen) worden met plastic pinnetjes vastgezet die op hun beurt ook weer uitslijten. Soms zijn zelfs de aanhechtingspunten op de bodem in plastic (bvb bij Whirlpool - deze zijn wel te vervangen, gelukkig). Als 1 van die aanhechtingspunten afbreekt op de kuip => nieuwe kuip => €€€€ => meestal een perte totale.
- lageringen zitten meestal ingegoten in dat plastic, waardoor een kapot lager meestal ook vervangen van de kuip nodig maakt => €€€€. Helaas gaan die lageringen (en de dichtingen die er voor zitten) niet zo extreem lang mee; bij iets intensiever gebruik is 4 à 6 jaar niet uitzonderlijk op B-kwaliteit machines (tot grofweg €500 aankoopprijs). De andere mikken eerder op 8 à 10 jaar voor de lagering (maar dan gaat er soms wel wat anders kapot dat veel geld kost)! Bij sommige merken en modellen zijn er wel uitzonderingen waar de lageringen apart te vervangen zijn of waren.
- De meeste fabrikanten houden van dingen die ze kunnen "clipsen" of lijmen. Schroeven kost geld. Als je het dan weer uit elkaar moet krijgen zou je 10 handen moeten hebben of breek je pinnetjes af en krijg je 't niet meer fatsoenlijk dicht.
Bij Miele wordt met een inox kuip gewerkt waar gietijzeren tegengewichten aanhangen. Op die gewichten worden de aanhechtingspunten vastgeschroefd. Moest zo 'n aanhechting dus breken (wat we nog nooit meegemaakt hebben), is ze eenvoudig en goedkoop te vervangen. De lageringen zijn ook te vervangen, maar die zingen het toch meestal 25 jaar uit zonder problemen.
Dan heb je de motor. De meeste merken laten hun motoren door externe fabrikanten maken. De vermogens zijn niet zo heel hoog dus bij zware beladingen krijgen ze 't wel eens lastig. Doorbranden doen ze niet zo gauw, maar het gebeurt wel dat de contactoppervlakken van de rotor loskomen. Ook ontstaat er nogal eens verlies door beschadigde isolatie, vaak te wijten aan koolstof dat in de motor komt. De koolborstels zijn tegenwoordig erg snel versleten (zachter koolstof omwille van de zachtere rotor-contactoppervlakken?) en al dat koolstof eindigt dus nogal eens in de motor. Bijkomend probleem: fabrikanten willen graag dat hun toestellen 1400 of 1600 toeren gaan zwieren, en de lageringen of assen van motor en kuip worden vaak niet voldoende aangepast.
Miele maakt z'n motoren zelf. De kwaliteit is dus constant. De motoren die nu in de huishoudelijke toestellen zitten bewijzen al jaren hun dienst - ook in de vroegere reeksen industriële toestellen - zonder problemen. In bepaalde huishoudelijke toestellen zit nu zelfs een borstelloze motor die nu ook in de industriële toestellen wordt toegepast. Bij deze toestellen leest u "professionele aandrijving".
Vervolgens is er de elektronica: een programmator is erg duur omdat daar een groot deel ontwikkelkosten bij betaald wordt. Vele merken werken ook hier weer met externe fabrikanten. Die externe fabrikanten moeten vaak zo goedkoop mogelijk werken, met als gevolg soms onbetrouwbare software, onvoldoende stevige schakelaars (relais, triacs, soms nog mechanieken) voor de vermogens.
Miele ontwikkelt z'n elektronica zelf, en voor bepaalde modellen is er zelfs een inruilmogelijkheid als er toch defecten zouden ontstaan.
Dan heb je nog de leverbaarheid van de onderdelen. Bij vele B-merken moet je toestellen afdanken omdat bepaalde onderdelen niet meer leverbaar zijn na pakweg 5-6 jaar, of omdat ze dan extreem duur zijn.
Bij Miele zijn de onderdelen normaliter 20 jaar leverbaar na stopzetting van de productie van de toestellen met die onderdelen. En aangezien er bij Miele niet om de haverklap van onderdelen veranderd wordt, kan het zijn dat onderdelen voor toestellen van 30 jaar oud nog vlot leverbaar zijn.
Heel deze uitleg dient maar om duidelijk te maken dat de ene wasmachine de andere niet is.
Grofweg kan je zeggen, bij 7 -10 machines per week:
Goedkope modellen <500€ (Beko Zanussi Friac Haier...) = 4 - 6 jaar
Middenmoters 500-900€ (Bosch Siemens AEG)= 6 - 10 jaar
Topklasse (Miele Asko en vroeger Olympia) = 15 - 20 jaar.
LG zie ze te veel, trommelkruizen gebroken of lagers/simmerring defect, meestal rond de 5 jaar. Nu geconstateerd dat ze andere trommelkruizen/simmerringen gaan leveren, met een opstaande rand om vervuiling te voorkomen.Electronica is wel ingegoten om vocht tegen te gaan, is redelijk. Veel tachogeneratoren defect (1 weerstandje)
Panasonic, nog niet gezien voor reparatie.
Samsung..... Met Telefoons zijn ze veeeeel beter!!! Wasmachines niet. Motor ophangingen die afbreken, trommels die niet gecentreerd draaien in de kuip, lagers en kruizen.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Ik heb een AEG, al zo'n dikke 25 jaar denk ik.
Enige probleem dat ik heb gehad was dat de pomp niet werkte, moest ik even de kuip leeg laten lopen...alles deed het weer.
Maar ja, ik woon natuurlijk wel in mijn eentje, die wordt dus niet zwaar belast.