maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is voor zover mij bekend wat men noemt een plakmerk of een bouwmarktmerk, dus Vestel of Chinees.
Overigens was ik vanmiddag bij een gepensioneerde klant die een 40 jaar oude Philips had staan die het gezinsleven met naar ik meen 2 kinderen toch netjes overleefd heeft. Ze zullen het wel raar vinden als ik vraag om het typeplaatje te mogen bekijken aangezien ik er voor compleet ander werk was, maar ik kan volgende week eens een poging wagen (zie andere topic).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (65%)]
Ja, Maarten, toen was Philips super spul!!! Mn vriezer was een ervenis van vorige bewoner, na onderzoek stond er een datum op de thermostaat, 1? jun 1971. Maar 2 jaar geleden overleden, te veel zuurstof door lekkende persleiding bij de zijkant in gekomen, dus rooster werd pisheet en koelde niet. Helaas einde. Maar er staat er nu eentje van 1978, doet het perfect!!!! Slaat niet veel aan 2 x in het uur.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tot voor een paar jaar terug kwam je vaker jaren 70 en 80 philips witgoed tegen. m'n oma had ook een koelkast van 1975 die tot 2006 nog heeft gewerkt, een 5 tal verhuizingen overleefd. maar oma had ook nog een philips tv uit 1983 die ook 2006 heeft gehaald met vrijwel dagelijks gebruik :0
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Stukje text van jou site:
"Duurdere machines hebben vaak een inductiemotor, deze motors kunnen niet verslijten omdat ze geen gebruik maken van koolstof borsteltjes"
Maar wel lagers.
Verder wel netjes 
@smd en testman: Wij hebben een koelkast en diepvriezer van Philips uit 1988, en die doet tot op heden non-stop prima.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik heb edy volgens mij nog niet voorbij zien fietsen ?
Bestaat het uberhaubt nog ?
En waar kwam dat vandaan ?
Edy.... is er nog wel, maar kwaliteit zeker niet.
Gadget_inc: IDD er zitten in sommige gevallen lagers in, LG heeft alleen direct drive motoren zonder lagers (nou ja, bijna niet want dat zijn de trommel lagers!!!) Grootste vijand voor de lagers was het koolstof wel. Ik heb weinig defecte lagers in losse inductie motoren gehad..
De oude Philips koel en vries kasten maakte gebruik van Giobo en later IRE compressoren..... onverwoestbaar, soms alleen een start relais
testman
motorlagers is een groot deel afhankelijk van de gebruiksuren. menig lager wat ik open haal staat gortdroog. eenmaal het vet op gaat het ding janken en rammelen. ben je er bijtijds bij kan lagervet opnieuw toevoegen weer genoeg voor jaren gebruik zijn.
voor de goedkope motoren worden lagers toegepast die voor 10.000 rpm gemaakt zijn en dus sneller versleten zijn als de betere 22.000 rpm lagers van betere merken over het algemeen..
de trommellagers gaan vrijwel nooit stuk door tekort aan vet, die gaan door water en lekke asdichtingen om zeep..
pas nog de lagers van de huisafzuiging open gehad. ik had deze 2 jaar terug vervangen maar stonden nu al weer droog, met bijbehorende geluiden..
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 30 augustus 2013 18:50:54 schreef smd:
De oude Philips koel en vries kasten maakte gebruik van Giobo en later IRE compressoren..... onverwoestbaar, soms alleen een start relais
Voor zover ik in het Philipsproductiecentratopic heb kunnen concluderen kwam niet alleen de compressor maar de gehele koel- of vrieskast uit de IRE-fabriek en is minstens 1 van die productielocaties nog steeds bij Whirlpool in gebruik.
Op 24 augustus 2013 00:31:51 schreef Antonio123:
Nog nauwelijks genoemd: de noodzaak tot wassen op 60 graden, wil je de wasluis een kopje kleiner maken. Bepaalde bacteriën sterven pas bij 60 graden, hoe graag bepaalde wasmiddelfabrikanten en consumenten graag koud willen wassen.
Misschien dat dode bacerieen beter zijn als levende, dat weet ik niet, maar het allerliefst heb ik toch een wasmachine dat die basterieen er uit wast. En dan kan het mij echt niet schelen of dat ze nu nog leven, of dat ze dood zijn!
Dus misschien in plaats van een hogere temperatuur, een wasmachine die sneller draait? 
maartenbakker
Golden Member
@ Maarten, bestaan ze nog wel die IRE/Giobo fabrieken?? Tegenwoordig is ACC en Aspera de meest verkochte kompressor ik zie eigenlijk geen andere. Ik wist niet dat de hele kast daar weg kwam, weer wat geleerd!!
maartenbakker
Golden Member
Er moet nog wel iets van IRE staan, althans Whirlpool heeft 'toevallig' in een deel van dezelfde plaatsen nog vestigingen. Het zou me niet verbazen als de compressorfabrieken inmiddels wel opgedoekt zijn.
Op 31 augustus 2013 11:56:03 schreef maartenbakker:
Dan denk ik niet dat je helemaal snapt hoe dat werkt
leg uit?
Op 29 augustus 2013 19:16:11 schreef testman:
tot voor een paar jaar terug kwam je vaker jaren 70 en 80 philips witgoed tegen. m'n oma had ook een koelkast van 1975 die tot 2006 nog heeft gewerkt, een 5 tal verhuizingen overleefd. maar oma had ook nog een philips tv uit 1983 die ook 2006 heeft gehaald met vrijwel dagelijks gebruik :0
Wij hebben nu nog steeds een Philips gezichtssauna, ofzoiets. Zelfs de doos er nog bij
Doet het nog steeds goed.
Ik heb het opgezocht, en het ding is nog ouder als ik! En ik ben 43.
Philips maakte destijds dus echt kwalitatief goed spul...
Op 29 augustus 2013 17:55:21 schreef maartenbakker:
Dat is voor zover mij bekend wat men noemt een plakmerk of een bouwmarktmerk, dus Vestel of Chinees.
Maar die Everglades heeft wel 3 jaar garantie. Dus wat maakt het uit als de leverancier garandeert nog hij tenminste 3 jaar blijft werken?
Zoveel vertrouwen heb ik ook weer niet in een gerepareerde Miele met 3 maanden garantie. Mijn ervaring zegt dat de het defect vaak wel repareren, maar niet de oorzaak van dat defect, en dat de kans dan groot is dat het na de garantie dus weer kapot gaat.
Ik overweeg wel een paar tientjes meer uit te geven voor een nieuwe Zanussie. http://www.bol.com/nl/p/zanussi-wasmachine-zwf-5140-p/9000000011277749…
Voordeel is dat ik nog meerdere bonnen heb van Bol.com, die ik dan allemaal in kan leveren, EN gratis verzendkosten. Scheelt toch ook weer 30 euro in vergelijking met Neckermann.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]
testman
even prijsvergelijken http://www.redcoon.nl/B309000-Zanussi-ZWF-5140P-NL-Model_Voorladers?re… met 50% verzendkosten nog 6 euro goedkoper als bol.com
lees wel goed de kleine letters door bij garantie, er zitten vaak haken en ogen aan als er veel garantie op een noname zit..
maartenbakker
Golden Member
Op 31 augustus 2013 21:48:01 schreef Mariusjr:
[...]leg uit?
Ik dacht eigenlijk dat je gezien je knipoog gewoon een grapje maakte... Draaisnelheid heeft nauwelijks of geen invloed op zulke microminiature objecten, temperatuur wel (er wordt al geschreven dat parasieten, bacterieën, etc. doodgaan boven de 60 graden, denk bijvoorbeeld ook aan de veteranenziekte). Lijkt me dus tamelijk voordehandliggend wat je wasmachine ermee moet doen.
Op 31 augustus 2013 21:54:57 schreef Mariusjr:
[...]Maar die Everglades heeft wel 3 jaar garantie. Dus wat maakt het uit als de leverancier garandeert nog hij tenminste 3 jaar blijft werken?
Garantie is geen garantie op storingsvrije werking, het betekent dat een storing zo goed mogelijk opgelost wordt nadat hij opgetreden is.
Uiteindelijk denk ik dat jouw keus voor Zanussi voor een paar tientjes meer, inderdaad een betere prijs/kwaliteitverhouding oplevert.
Op 31 augustus 2013 22:06:33 schreef testman:
even prijsvergelijken http://www.redcoon.nl/B309000-Zanussi-ZWF-5140P-NL-Model_Voorladers?re… met 50% verzendkosten nog 6 euro goedkoper als bol.comlees wel goed de kleine letters door bij garantie, er zitten vaak haken en ogen aan als er veel garantie op een noname zit..
Als je reviews leest over Redcoon op Tweakers of op Kieskeurig, dan betaal je liever 6 euro meer om elders te kopen.
En nogmaals... ik heb voor 170 euro waardebonnen van Bol.com, dus die kan ik meteen kwijt. Ik zit in de sanering, dus ik zou het anders niet kunnen veroorloven.
Maar ik twijfel nog... ons huidige wasmachine dot het nog wel... een beetje... al is het niet echt energiezuinig om 3x de centrifugeprogramma over te doen natuurlijk.
Op 31 augustus 2013 23:29:35 schreef maartenbakker:
[...]Ik dacht eigenlijk dat je gezien je knipoog gewoon een grapje maakte... Draaisnelheid heeft nauwelijks of geen invloed op zulke microminiature objecten, temperatuur wel (er wordt al geschreven dat parasieten, bacterieën, etc. doodgaan boven de 60 graden, denk bijvoorbeeld ook aan de veteranenziekte). Lijkt me dus tamelijk voordehandliggend wat je wasmachine ermee moet doen.
Het was half grappig, half serieus bedoeld.
Ik begrijp best dat een dode bacterie beter is als een levende, natuurlijk. Al is het maar dat die zich niet meer kunnen vermenigvuldigen!
Maar serieus... liefst heb ik toch dat ze gewoon weg zijn, in plaats dat ik tussen een hoop bacterienlijken leef/slaap.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is, als die bacterien sowieso weggespoeld gaan worden, wat maakt de temperatuur dan uit. Weg is weg, of ze nu nog leven of dood zijn.
Maar ik heb werkelijk geen flauw idee welk percentage nog achterblijft, natuurlijk. Wanneer een significant gedeelte gewoon achterblijft... ok.. dan maar liever dood.
Wel iets om over na te denken idd. Wij wassen meestal op lagere temperaturen, of het moet echt vuil zijn.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
Hoe verhouden de merken Everglades, Indesit, Beko, Zanussi, Ignis en Etna tot elkaar?
En dan bedoel ik die modellen in de prijsrange tot ongeveer 300 euro.
Volgens mij zijn zanussi en beko de meest kwalitatieve en duurzame toestellen in de prijsklasse onder of rond 300 euro.
De andere merken ken ik niet zo goed.
Everglades is noname labeltjesklever
Die prijsklasse is enkel voordelig voor mensen die weinig wassen.
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
Indesit, Ignis (whirlpool) en Zanussi (electrolux) zijn merken met traditie en hebben in elk geval in het verleden goede spullen gemaakt, vaak in dezelfde fabrieken en met niet overdreven veel wisselingen van eigenaar.
Beko durf ik niet in 1 zin te noemen met niet-labeltjesklevers, maar misschien zijn ze een heel klein beetje beter omdat ze hun eigen naam durven te gebruiken. Ze hebben bij mijn weten geen verleden van kwaliteit en wel een verleden als toeleverancier van labelklevers. Ik blijf sceptisch.
Everglades is een labelplakmerk dus per definitie slechter, of op zijn minst van wisselende kwaliteit.
Etna is een traditioneel goed merk - voor ovens, fornuizen, kachels. Waar ze hun witgoed betrekken durf ik zo niet te zeggen, en zonder dat te weten kan ik alleen maar zeggen dat de kwaliteit ergens tussen Everglades en Zanussi in zal zitten.
@testman: inderdaad zelfde categorie, hoewel ik op basis van andere topis en 1 eigen ervaring de koel- en vrieskasten van bosch/siemens lager inschat dan de rest.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
testman
als ik het etna van nu vergelijk met een model van 16 jaar terug is mijn gok eerder dat er een sticker plakker gelukkig mee geworden is. het is geen kwaliteit meer ( dat bewijzen de vele vaatwastopics van het merk hier wel) en de andere toestellen zijn ook niet je van het.. zeker niet beter als whirlpool en bauknecht .
Volgens de uitspraken:
Volgens mij zijn zanussi en beko de meest kwalitatieve en duurzame toestellen in de prijsklasse onder of rond 300 euro
en
kan ik alleen maar zeggen dat de kwaliteit ergens tussen Everglades en Zanussi in zal zitten
kan ik dus eigenlijk concluderen dat Zanussi de beste keuze is uit dit rijtje volgens de deskundigen hier op het forum.
Zeker gezien het feit dat deze, op Indesit na, die redelijk word afgekraakt, de voordeligste keus is van Bol.com, waar ik dus mijn waarde en cadeaubonnen van kwijt wil.
Persoonlijk had ik gezegd dat ik het meest vertrouwen heb in het merk Etna, maar inderdaad, ik ken ze eigenlijk alleen van de ovens!
Maar ik kan me wel voorstellen dat ze hun goede naam niet ten grabbel willen gooien door onder dezelfde naam slechte wasmachines te maken of te laten maken door OEM-leveranciers.
Op 1 september 2013 13:38:05 schreef ohm pi:
[...]http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis
interessante link.
Het probleem is dus eigenlijk iet alleen dat de kleding vies gaat ruiken, maar dat het ook niet echt goed is voor de wasmachine!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
Op 2 september 2013 10:46:42 schreef Mariusjr:
[...]
Persoonlijk had ik gezegd dat ik het meest vertrouwen heb in het merk Etna, maar inderdaad, ik ken ze eigenlijk alleen van de ovens!
Maar ik kan me wel voorstellen dat ze hun goede naam niet ten grabbel willen gooien door onder dezelfde naam slechte wasmachines te maken of te laten maken door OEM-leveranciers.
Dat is een gok die je kunt nemen, maar als je ziet wat grote merken allemaal te grabbel gooien dan is dat niet iets waar je op kunt vertrouwen (denk aan Philips dat zaken doet met onder andere uitermate belabberde toeleveranciers als Vestel en Funai en nog tientallen andere minder bekende OEM's van wisselende kwaliteit).
Tot zover de theorie. Zoekwerk levert op dat Etna een handelsmerk is van ATAG en dat ATAG sinds 2008 eigendom is van Gorenje. Tot 2008 zou ATAG veel in eigen beheer ontwikkeld hebben van wat er aan de OEM's uitbesteed werd (maar dat kan ik zo snel niet verifieeren en dat wordt wel vaker door bedrijven beweerd).
De overname in 2008 zou doen vermoeden dat het witgoed wellicht door Gorenje gemaakt wordt. Ik heb daar helaas geen ervaring mee, maar het gaat om een fabrikant die in de loop van de jaren wel altijd aan de weg getimmerd heeft en in moeilijke omstandigheden overleefd. Een zeldzaamheid tussen de Oost-Europese fabrikanten die ten tijde van het ijzeren gordijn ook nog een tijd een fabriek in West-Duitsland had zelfs. Tegenwoordig zijn ze ook eigenaar van high-end merk Asko.
Qua traditie plaats ik ze dus tussen de Italianen, maar waar precies? Als je ervan uitgaat dat alle goedkopere Italianen de afgelopen 15 jaar minder zijn geworden, kan het ook zomaar dat ze door een Sloveen ingehaald worden.
Jouw instinct kan dus best kloppen en als ik zelf moest kiezen ging de strijd op basis van de gevonden gegevens waarschijnlijk tussen Etna en Zanussi.
Aangezien ik mijn eigen spullen repareer ook even steekproefsgewijs gekeken naar leverbaarheid van Gorenje-onderdelen via de gangbare groothandel en dat lijkt prima in orde en betaalbaar.