Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel! De Nederlandse nummers op de printplaat van de radiorecorder zijn in lijn met het eerdere exemplaar dat je open hebt gemaakt, dus een prima bevestiging (die zijn soms ook handig, je moet toch weten of iets consequent was of een uitzondering) maar geen aanvulllende gegevens.

De Oostenrijkse tuner in de AZ... verbaast me niet, uit het schema had ik al gezien dat het een beetje een mix van modules was.

Ik heb nog steeds wat tijdgebrek voor diepgaandere verwerking, maar er is met de huidige gegevens nog geen doorbraak te verwachten. Ik zoek nu autoradio's van vóór 1981 die uit Tessenderlo komen (de meeste lijken toch uit Wetzlar en Rambouillet te komen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Niet direct gerelateerd aan typenummers, maar ik kwam dit tegen:

100 Jaar philips in museum boerhave.

Wellicht vind je deze foto uit hun persfotocollectie interessant:
http://www.museumboerhaave.nl/media/uploads/medialibrary/2013/09/Phili…
Wat zijn die FCJ111 en FCH131 bijvoorbeeld voor chips? (En het hybridige ding op de voorgrond?).

De Duo spaarlamp uit 1928 doet me afvragen hoe ze toen spaarlampen maakten. Ik vrees gewoon 2 gloeidraden in 1 peertje... Iets ingewikkelders zou interessant zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

De FCXxxx serie van Philips/Mullard is een Serie DTL (Diode-Transistor Logic) logica, een voorganger van TTL.

Zie: http://pdf.datasheetarchive.com/datasheetsmain/Databooks-5/XBook-7889.…

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

FJXxxx was de TTL opvolger.
De allereerste Philips logica die ik zag waren gele en oranje blokken SIL aansluiting en discrete componenten, ingegoten. Helaas niet meer binnen bereik voor foto's of type nummers.

Tidak Ada

Golden Member

Heb ze helaas aan een Amerikaanse verzamelaar gedoneerd.
Er zaten OC72's en dergelijke in. Ik heb ooit een mooie Röntgenfoto er van gemaakt, maar die is helaas onvindbaar ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De trafo uit dit topic:http://www.circuitsonline.net/forum/view/116927
is hoogstwaarschijnlijk gemaakt door PBF in Almelo.
PBF was een deel van Philips I&E en maakte o.a trafo's en andere inductieve spullen. Zij gbruikten het 4022 xxx 12NC.
PBF bestaat overigens (zelfstandig) nog steeds en ontwerpt en produceert vooral custom voedingen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Ik heb nu je dat zo zegt inderdaad eens een recentere smoorspoel in handen gehad met een 4022 code, PBF als fabrikant en geen letters erop.

De link met de letters DY had ik nog niet gelegd maar klinkt zéér aannemelijk. Dank voor de hint!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

DY werd in ieder geval door een aantal Philips bedrijven binnen I&E gebruikt als serienummer-prefix.
Ik werk zelf bij een Almelose Philips spin-off (>12 jaar geleden al) en DYxxxx wordt door ons nog steeds gebruikt als serienummer-prefix en 4022/4023 xxxx xxxx als 12NC (laatste restje Philips bloed, zullen we maar zeggen)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Interessant, maar dat schept veel duidelijkheid. Het valt me op dat alle trafo's en spoelen die ik heb genoteerd (zowel DY als P.B.F.) met 4022 36. ..... beginnen dus dat wijst op eenzelfde productgroep en/of vestiging. Als het geen bedrijfsgeheim is, kan je me eens een paar zo verschillend mogelijke representatieve 12NC's van jullie producten (met een eenregelige beschrijving van waar de 12NC voor is) sturen? Eventueel als het niet voor publicatie geschikt is noteer ik het als niet voor publicatie, maar het kan mijn overzicht wel goed vooruithelpen (ik verzamel zoveel mogelijk ook exotische codenummers zodat ik eerder een goed beeld van het systeem krijg dan een uitputtend overzicht - dat laatste is sowieso niet handmatig te doen).

@voortgang bijhouden Philipsverzameltopics: Zojuist OM-topic een klein beetje bijgewerkt en daar een paar 12NC's geoogst. Verdere bijwerkingen, fotoanalyses en fabrieksletters volgen zo spoedig mogelijk maar dat moet even systematisch gebeuren en daar moet ik wat langer achterelkaar voor achter een vaste computer met grotere monitor gaan zitten.

@Mr. Y. ook wederom bedankt en 96.. ook genoteerd. Wat moet ik me eigenlijk bij Business Electronics voorstellen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 december 2013 01:40:29 schreef maartenbakker: Als het geen bedrijfsgeheim is, kan je me eens een paar zo verschillend mogelijke representatieve 12NC's van jullie producten (met een eenregelige beschrijving van waar de 12NC voor is) sturen?

Geen probleem, ik zal deze week een paar fotootjes schieten van 12NC's en DY nrs. plus de omschrijving. Die PM ik dan wel even. PM gestuurd.
Overigens ben ik zelf niet werkzaam bij PBF, maar zij maken nog wel een aantal modules voor ons.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Bert_Camper

Golden Member

Hoi Maarten,
Ik had nog beloofd om bij het Philips Museum te zoeken naar het TC raadsel. Ook daar kom ik er nog niet uit.
Ik weet ondertussen wel dat er in Utrecht TV's zijn geproduceerd met een L7 chassis. Dese TV's waren bedoeld voor landen in Noor Afrika. Een van de collega's bij het museum heeft aan deze TV's gewerkt in Utrecht, vanuit het TV-Overzee lab Eindhoven. In het museum kan ik naar zo'n L7 zoeken, maar dat heeft wat tijd nodig omdat in de museum data base het chassis niet vermeld wordt.
Ik zoek nog verder.

Groeten, Bert

maartenbakker

Golden Member

Hoi Bert, Klinkt interessant!

L7-toestellen hadden vaak (altijd? ik ken ze te slecht om van uitzonderingen te weten) typenummers met de letters TL erin, dus 24TL7xxx enzovoorts. Voorlopers als de L5 hadden mogelijk soortgelijke typenummers. Als je over de L-reeks ueberhaupt meer info hebt vind ik dat ook interessant, want hij liep schijnbaar toch naast de andere succesvolle zwart/wit reeksen zoals de Duitse E1/E2. Mogelijk ook juist met export/fabricage in kleinere assemblagefabrieken in gedachten?

Ik vermoed dat TC te zoeken is in de hoek van de autoradiofabriek die tot 1981 in Tessenderloo actief was. Het vreemde is alleen dat elke autoradio die ik "omkeer" in Wetzlar of in Rambouillet gemaakt is. Een zeldzaam oud exemplaar in Leuven (de Leuvense productie zou ooit naar Tessenderlo kunnen zijn verhuisd, veronderstel ik).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Nog steeds geen autoradio's uit Tessenderlo gevonden. Wel dat de fabriek van 1961 tot 1981 open is geweest en de laatste jaren alleen autoradio's maakte.

Citaat uit Het Nieuwsblad:

Philips Tessenderlo wedde op één paard en produceerde vooral autoradio's. Fout, zo bleek achteraf. Eerder produceerden we immers ook draagbare radio's en cassetterecorders. De Philipsvestigingen in Wetzlar (Duitsland) en Rambouillet (Frankrijk) hadden bovendien meer knowhow in huis om nieuwe ontwikkelingen op te zetten. Philips Tessenderlo scoorde op negen van de tien geboden het hoogst. Alleen op het vlak van knowhow behaalden we minder en dat werd onze doodsteek.

Oftewel er werden kennelijk draagbare radiocasseterecorders gemaakt in de jaren '60 en '70. Dat maakt de kans heel groot dat TC voor Tessenderlo staat. Blijft nog open waar IC dan voor staat (kan ook een typfoutje op het etiket zijn natuurlijk, al heb ik het vaker gezien).

Overigens hebben Wetzlar en Rambouillet een vergelijkbare geschiedenis achter de rug, op het sluiten na dan: In Wetlzar maakte men eerst naast autoradio's ook normale en draagbare radio's, in Rambouillet draagbare radio's. Op beide locaties produceerde men later uitsluitend nog autoradio's. Draagbare radio's werden vooral nog in Oostenrijk en het verre Oosten geproduceerd. Frankrijk en Duitsland waren en zijn natuurlijk ook grote autoproducenten dus dat zal er ook mee te maken gehad hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog 2 cdlezers die ik gevonden heb in een rommelbak:

PHILIPS
CDD4401/65
9305 046 40165
Made in Hungary
4VO1003DE08152
Manufactured January 2000
http://i44.tinypic.com/33csutu.jpg

en

PHILIPS
PCDV5016G/39
LW100542002181
E73362 = Sony Electronics
Manufactured October 2005
http://i39.tinypic.com/dowk12.jpg

maartenbakker

Golden Member

Jij weet in elk geval de interessante gevallen eruit te halen. Ik voeg ze toe.

UL-dossiernummers opzoeken geeft normaalgesproken uitsluitsel over de fabrikant, maar kennelijk is er een vrij bizarre fout gemaakt ergens want die drive is 100% zeker van Liteon (heb er ook zo rond dit bouwjaar genoeg door m'n handen laten gaan bij het bouwen van computers - in de archieven vond ik zelfs nog een andere Philips van Liteon terwijl ik normaalgesproken alleen Liteon en NEC monteerde, en ook het nummer rechtsonder is geen Sonynummer).

Over de 12NC met 9305 beginnend van de echte Philipsdrive is ook wel wat te zeggen. Kennelijk vielen optische drives (net als losse lasers en modules) steevast onder componenten inplaats van onder consumentenelectronica of iets dergelijks. In de 93xx reeks werden verder vooral buizen en halfgeleiders genummerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Ik kwam in een oude ((c) 1989) NEC pinwriter printer (Een P2 plus) opeens een philipslogo tegen op de print. Elcotjes zijn ook philips, IC's zijn NEC (Ireland en Japan), Sony, ST, en diverse anderen (maar geen NXP/Philips)

Nummers op de print: 136-456279-A-1 (koper, zowel boven als onder, dus 2 keer), 136-436279-001 (Silk), 48798 (Stickertje).

Als je foto's wilt moet ik even m'n camera overgooien (Kaart is vol).

EDIT:
En op EPROMstickertje: G8ETP9BA 09 (Maar dat krijg ik niet goed gefotografeerd, want erg verbleekt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

De nummers op koper en silk zijn waarschijnlijk NEC-nummers, maar het 5 cijferige nummer kan eventueel Philips zijn. Omdat er een Philips-logo opstaat ben ik toch wel heel benieuwd naar verdere details, dus ik zou wel eens foto's willen zien. Misschien is de connectie met Philips toch op een of andere manier vast te stellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 januari 2014 18:41:15 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me dat de printplaat door Philips gefabriceerd is, misschien ook bestukt, maar het ontwerp verder volledig NEC is. Kennelijk geleverd bij wijze van commercieele printservice. Ik kan op het logo na verder geen spoor vinden van Philips.

P.S. Philips maakte zelf in de consumententijd geen printers meer (geen idee hoe dat in de mainframetijd ging). Ik meen wel eens wat Olivetti gezien te hebben, maar het kan natuurlijk dat men ook wel klant was bij NEC en er op die manier wederzijds handel werd gedreven. Als ik zover ben dat ze gesorteerd liggen, toch eens in de Philips servicemanuals kijken of er ook NEC-achtige nummers op de printplaten staan, voor zover niet weggeretoucheerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 16 december 2013 00:12:44 schreef markce:
De allereerste Philips logica die ik zag waren gele en oranje blokken SIL aansluiting en discrete componenten, ingegoten. Helaas niet meer binnen bereik voor foto's of type nummers.

Ik heb hier nog een boek van liggen, alleen ligt die diep in het archief. Zover ik me kan herrinneren werden de onderdelen op pertinax gesoldeerd. Ik zal eens graven, want er staan mooie detailfoto's in dat boek.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ben hier een Philips 223V5 monitor tegengekomen, serienummer begint met UKCA en productiedatum is 1335 en is gemaakt in China, op de doos staat er een 8670-code en voor de rest allemaal TPV-nummers.

Vanavond volgen de foto's

Weet je iets over deze UKCA fabriek?

maartenbakker

Golden Member

UK moet ik ergens op papier en op de foto hebben staan van een recente 226V4LSB monitor, maar is nog niet in de computer terecht gekomen. Het was volgens opschriften aan de binnenkant een joint-venture van TPV en een andere tent ergens in de binnenlanden van China. Het gebruikte paneel was van TPV zelf met gezien de opdruk van een van de aangehechte printplaten een vorig leven als Sharp (goedkoop TN paneel). Trivia: Sharpcodes zijn net zo herkenbaar als die van Philips, en als je ze leest of uitspreekt is soms al duidelijk van wat voor artikel ze zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 januari 2014 11:36:15 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

http://www.youtube.com/watch?v=mR_wJkxKSXU bij 13 minuten een stuk Philips in een 19" rack van de (NEC)TV zender channel 7 in Sidney

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Grappig. De hele zender van NEC, maar een Philips PM5588 TV Stereo Sound Modulator vermoedelijk later toegevoegd toen men in stereo ging uitzenden.

Inmiddels heb ik een aantal letters toegevoegd, waaronder de nieuwste vangst van vandaag NG voor de magnetronfabriek in Zweden (netjes alfabetisch achter NF voor de bruingoedfabriek). Op de typesticker linksonder ook weer het symbooltje dat op de witgoedfoto's van luckyboy te zien was.

Oproep (je weet maar nooit) voor het spotten of verklaren van de letters N en K (ik heb daar elders ooit al eens iets onzekers over geschreven, gelieve niet met mijn eigen materiaal bij me terug te komen want dat hoeft niet correct of compleet te zijn ;)). N waarschijnlijk uitsluitend jaren '30, misschien '40. K begon ook in die tijd maar is langer en op veel meer verschillende spullen uit wellicht meerdere fabrieken (behalve radio's ook onderdelen) gebruikt.

Tot nu toe bekende objecten zijn diverse radio's voor de letter N, voor de letter K ook radio's waarvan de meest opvallende de BX462A en later ook portables, spoelenbussen, televisietuners.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten