Op zaterdag 27 juli 2024 22:12:46 schreef Ledlover:
Zou je daar een keertje de U/I karakteristiek van op kunnen nemen?
Ik weet bijna zeker dat ik er 2 heb...
Dan gaat er een naar jou toe Ledlover 
Er zit een bajonetfitting aan, maar met andere pennen.
Pagina 11 van dit topic had ik hem afgebeeld.
Zo'n armatuur zou ik ook wel willen hebben.
Die hingen vroeger oa in sigarenwinkels boven de toonbank.
Links en rechts een stabilux lamp en stuks 40 watt TLS er in.
Ik moet ook ergens nog wat TLS hebben.
Ze zaten vroeger in de buiten inbouwbakken in d eluifel van de flat, 4 x TLS 20 Watt.
Later daar 3 x tl balkje met 18 watt tl voor in de plaats gezet.
Die TLS buizen gingen zeker 10 jaar mee, die gewone veel korter.
Maar toen de TLS 20 / 29 meer dan 30 euro per stuk gingen kosten was nieuwe bakjes goedkoper.
Daar ga ik binnenkort een led paneel in stoppen.
De oude TLS fittingen zijn er volgens mij uit, anders zal ik die redden...
Op zaterdag 27 juli 2024 12:06:36 schreef Ledlover:
Ja, dat is 'm helemaal!
Als je 'm kwijt wil, graag. Hoofddorp is niet zo ver weg.
Ik heb je een mail gestuurd, gisteren al. Nog niks van je vernomen.
Ah, Microsoft had me om de een of andere reden uitgelogd bij m'n e-mail waardoor m'n mailnotificaties niet meer verschijnen. Hoogst vervelend en nu lijkt ie ook niet heel veel zin te hebben om in te loggen.
Ik ga er achteraan!
Ik heb 2 stabilux lampen, er kan er een naar jou @ledlover 
De stabiluxlamp heeft een fitting gelijk aan de B22 bajonet , maar dan met 3 pinnen, dus die zal anders heten.
[Bericht gewijzigd door revado op (48%)]
Op zaterdag 27 juli 2024 18:40:03 schreef flash2b:
Die TLS 20 W/29 is voorzien van een inwendige ontsteekstrip (niet zichtbaar op de foto) zodat ze goed ontsteken op lage temperatuur. Ze zijn voor lantaarn paal gebruik. De socket was wel anders als normaal of moet dat zwarte ding eraf?Ik vond nog wel meer buizen en ook miniature types. Was op zoek naar een T12 dus verder niet meer op de foto gezet.
Nee, die zwarte blokjes zijn de fiting!
Ik kwam net met wat zoeken dit boekje tegen , dat is uit 1954 en gaat over tl, ook tl-S.
https://frank.pocnet.net/other/sos/Philips_HandleidingTLverlichting_19…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kun je wel zien dat over de jaren tl's een eind verder doorontwikkeld zijn. het grote nadeel van die constructie met gloeilamp als stroombegrenzer is dat de lampen feitelijk sneller stuk gingen als je deze korter als 3 uur aan deed. ofwel is het starten met die ohmse lamp niet al te best voor tl-s. de lamp kreeg een hoge startspanning, als de tl al warm was, was dit zeker niet goed voor de levensduur. wel grappig om te zien dat die alu starters zo oud zijn, heb er meerdere in handen gehad en dacht uit de 60's maar het is nog ouder. wat armaturen uit dat boekje ken ik, ook die schoengrote vsa voor 4 buizen. heb er onlangs nog 1 "hersteld" door de voeding op een andere klem aan te sluiten overbrug je iets in die vsa, wrs de seriecondensator.
testman
deze is iets nieuwer, die in de folder heeft aan weerszijden aansluitingen en geel/ rode kleuren op de sticker. pagina 17, ik denk dat deze zit in het tm 10 armatuur. zal weleens proberen er een foto van te maken, heb het ding als bouwlamp in gebruik waar iets beters niet voor handen is 
[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit lampje heeft alleen de opdruk 220V en het fabrieksteken voor Hamilton, Schotland, UK.
De fitting is E14, dit geeft enig idee van de grootte van het bolletje.
Wie weet meer?
Ohja, ik weet al iets meer omdat ik eraan gemeten en ge-Hopi'd heb, morgen nog even een aanvullende meting en dan schrijf ik alvast mijn bevindingen op.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
Is dat een gloeilampje of een neonlampje?
Hamilton Schotland had toch ook iets met Philips te maken, produceerde daar voor of zo iets?
Dat soort lampjes ken ik uit de rode "in bespreking" lampjes bij vergaderkamers.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt een TL lampje te zijn. Het brandt erg zwak wit, trekt ongeveer 0,5W bij een PF van 0,65. Te donker om een indicatielamp te zijn, lijkt me.
Ik heb zojuist de kleurtemperatuur gemeten, die ligt rond de 4100K. Op het oog lijkt hij wat geler, een beetje vuilwitte tint.
Philips Hamilton produceerde voornamelijk gasontladingslampen, voor zover ik weet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Witte 'neon' indicatorlampjes bestaan. Heb ze ooit op ebay gezien (maar dan in de standaard NE-2 bouwvorm) alleen waren ze toen uitverkocht, en ze zijn nooit meer teruggekomen.
Kan je met een spectroscoopje zien welke fosfor of gasontladingslijntjes er zijn?
maartenbakker
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
Hij geeft duidelijk een vuil wit licht, ik denk een 640-achtig poeder dat misschien niet helemaal optimaal wordt aangestraald.
De genoemde Klein K10 is een colorimeter en geen spectrophotometer, dus die bestrijkt in principe niet het hele spectrum onafgebroken. Ik zal dus moeten zoeken of ik deze met de juiste software zo ver kan krijgen dat hij iets uitspuugt dat op een spectrum lijkt. Anders moet ik eens kijken of er iets op Aliexpress te vinden is.
Als je 400 euro wil uitgeven, dan kan je een verrassend mooie spectrofotometer kopen.
Anders even iets in elkaar knutselen met een diffractierooster van een paar euro.
Ik heb ook van m'n werk een spectrum kijkertje meegenomen, hoge kwaliteit. Wil er ook wel naar kijken voor je, als je 'm op wil sturen.
Foto's maken door het kijkertje is lastig, IRL zijn de kwikdamplijntjes van deze spaarlamp haarscherp. Dit is een tweefosforlamp (vaak triphosphor genoemd maar dat is feitelijk incorrect, er zijn weliswaar 3 fosforlijnen, maar er worden daarvoor maar 2 fosfors gebruikt).
Turquoise (op de foto blauw, de camera snapt er helemaal niets van), de 'waas' rondom de groene kwiklijn, en alle lijntjes in het rode gebied zijn van de 'tri'phosphor coating.
En een halofosfaat tl buisje. De lijntjes van de directe kwikdampontlading, de rest van de gloed van de fosfor.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
nonius
set SCE to AUX.
Als je 400 euro wil uitgeven, dan kan je een verrassend mooie spectrofotometer kopen. Anders even iets in elkaar knutselen met een diffractierooster van een paar euro.
Of voor 0 euro, met een oude CD of DVD als diffraction-grating. Het internet is vergeven met zelfbouwprojecten van een simpele spectroscoop van karton en een oude CD, en het werkt verdraaid goed.
Hieronder mijn iets luxere exemplaar, van PVC-pijp. Is zijn kosten dubbel en dwars waard, hiermee is eenvoudig te zien wat voor soort lichtbron in een armatuur zit.
maartenbakker
Golden Member
Had er wel ooit van gehoord maar wist niet dat je er een net resultaat mee kon krijgen. In dit geval misschien lastig omdat het lampje erg zwak is.
Even een bijzonder iets.
Het is Philips dus ik zet het hier maar even neer.
Een kennis heeft een aantal led buizen van Philips, de glazen uitvoering.
Ze zijn een paar jaar terug even in gebruik geweest en daarna in de doos terug gestopt waar ze een jaar of wat hebben gelegen..
Heel apart is dat er 2 helemaal vergeeld zijn (intern).
De andere zijn nog wit.
De vergeelde geven ook beduidend minder licht.
Beide buizen zijn ongeveer even oud en zelfde type en lichtkleur.
Uiteraard heb ik er een mee genomen, die ligt hier voor eventueel nader onderzoek.
Hoe zou dit kunnen?
testman
Op dinsdag 30 juli 2024 22:46:30 schreef revado:
Even een bijzonder iets.
Het is Philips dus ik zet het hier maar even neer.
Een kennis heeft een aantal led buizen van Philips, de glazen uitvoering.
Ze zijn een paar jaar terug even in gebruik geweest en daarna in de doos terug gestopt waar ze een jaar of wat hebben gelegen..
Heel apart is dat er 2 helemaal vergeeld zijn (intern).
De andere zijn nog wit.
De vergeelde geven ook beduidend minder licht.
Beide buizen zijn ongeveer even oud en zelfde type en lichtkleur.Uiteraard heb ik er een mee genomen, die ligt hier voor eventueel nader onderzoek.
Hoe zou dit kunnen?
[bijlage]
[bijlage]
dit heb ik al vaak gezien, is puur de warmte van de leds die intern de buis om de strips laat verkleuren. deze buizen hebben dan doorgaans ook wel wat branduren. 1 buis heeft een datum, van 2015 lijkt het. zeker weten dat het glazen buizen zijn? die kunnen niet open, de kunstof buizen meestal wel, en die verkleuren ook.