Op woensdag 31 juli 2024 07:25:51 schreef testman:
[...]

dit heb ik al vaak gezien, is puur de warmte van de leds die intern de buis om de strips laat verkleuren. deze buizen hebben dan doorgaans ook wel wat branduren. 1 buis heeft een datum, van 2015 lijkt het. zeker weten dat het glazen buizen zijn? die kunnen niet open, de kunstof buizen meestal wel, en die verkleuren ook.

100% zeker glas,
Daarom verbaast mij dat verkleuren.
Die 2015 kan best kloppen, ze zaten toen een tijdje in ene magazijn en zijn daarna opgeslagen jarenlang.
Of zit er ook nog een of ander fosfor aan de binnenkant?
Het komt dus wel vaker voor blijkbaar.

De buis zonder overduidelijke datum heeft het probleem niet. Kennelijk dus uit verschillende batches.

Weer wat gevonden.
Zou deze uit een zoeklicht of vuurtoren komen?
Oud is ie zeker.
Mooie constructie.

En ik heb er 2, @marcel, heb jij deze al?

Dat is een projectorlamp, herkenbaar aan het vlak opgespannen filament om een egaal vierkante verlichting van de film en de optiek te verkrijgen.
Dit is een screenshot van de catalogus van 1970 - de jouwe lijkt wat ouder te zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]

Ja, dat is inderdaad zo'n lamp.
Ben benieuwd of je de fitting dan kan verdraaien in die projector, anders krijg je de lamp nooit goed gepositioneerd.

Ik heb nog een leuk object, een volgspot.
Daar zal ik een apart topic over openen, is geen Philips.

[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2526129#2526129

Ik heb hier even een thread gestart voor verlichting en lichtbronnen in het algemeen, zodat we dit topic weer specifiek voor de opdrukken kunnen houden.

Gevonden een Philips lamp 220V 30W 16cm diameter, origineel oranje maar verf is verwijderd.

Enig idee waar deze oranje lampen voor werden gebruikt?

Kan een doka lamp geweest zijn. Is het een peer vorm?)
Oranje ('geel') werd gebruikt bij het fixeerbad om de eerste beoordeling van de (zwart-wit) afdruk te kunnen doen.

Als het zo'n klein bolletje is kan het ook voor een Voorwereldlijk (nat) kopiëerapparat zijn geweest. Hieronder zo'n lampje voor 220-225V 15W 85 PHILIPS. Er staat nog iets achter als 101, maar dat is zo vaag, dat ik het niet zeker weet.

Op zondag 4 augustus 2024 12:46:51 schreef flash2b:
Gevonden een Philips lamp 220V 30W 16cm diameter, origineel oranje maar verf is verwijderd.

[bijlage]
[bijlage]

Hoort dat garantiezegeltje er bij?

Er zijn vroeger ook gekleurde ( lees geverfde )lampen gebruikt voor feestverlichting.
Ik heb daar ook nog wat van liggen, zal eens kijken wat daar op staat.
Dat heb ik ooit van iemand gekregen die dat bij de bevrijding had opgehangen...

Foto toegevoegd in mijn post hierboven.

Wie weet trouwens meer van het merk 'Radium'? Is dat ook een Philips tak, zoals Pope?

Op zondag 4 augustus 2024 12:46:51 schreef flash2b:

[bijlage]
[bijlage]

De datumcode is slecht leesbaar, maar wellicht is daar nog een hint uit te halen.

Wie weet trouwens meer van het merk 'Radium'? Is dat ook een Philips tak, zoals Pope?

Helpt dit, Tidak Ada?

https://www.radium.de/en/business/history

Is een tijdje eigendom geweest van Osram (OSI), dus concurrent van Philips.

@Tidak Ada: Het is géén klein bolletje, 20CM doorsnede. E27 fitting

@revado : Dat garantiezegeltje is een lucifer doosje om de grote van de lamp te relateren.

@maartenbakker: extra foto's van de opdruk toegevoegd

De lamp was ooit helemaal met een matte oranje verf aan de buitenkant bedenkt.

Wat een maf ding. Mijn beste gok is dat het een doka lamp is. De grote ballon en het lage vermogen betekent een lage oppervlakte-helderheid en een goed diffuus licht, wat voor dokawerk gunstig is.
De messing sokkel doet denken aan iets ouder dan 1960 ongeveer.

Maar ik kan 'm nog niet in de catalogi vinden. Hier vind je een heleboek catalogi van allerlei merken inclusief Philips: http://www.lamptech.co.uk/Literature.htm

Je kan zelf nog even gaan bladeren.

@nonius:

Bedankt! Het is dus een zelfstandig bedrijf met een directe band met T.A. Edison, dat samen ging met Osram en nu weer zelfstandig werkt.

Ik denk teveel aan Philips met lampen ;)

@Ledlover:

In het algemeen zijn dokalampen van het normale peer model; Kleuren rood.
Ik heb er een stel liggen uit mijn dokatijd, groen, geelgroen, oranjegeel (weemoed ;( ).

Zie vervolg hhieronder !!

Vervolg van hierboven !

Nu nog voor maartenbakker:

'Photocrecenta'lamp

Deze zijn speciaal voor vergrotings apparatuur.
De Argentacoating is egaler en de opdruk staat niet op de top. Dat is om de egaliteit van het licht niet te verstoren.

Deze foto deed me aan iets denken uit m'n Philips-Lighting tijd, iets wat mij destijds behoorlijk verbaasde:

Als je een Bill of Materials (BOM) van een standaard gloeilamp bekijkt dan staan daar een heel aantal items op (glasballon, fitting, wolfram gloeispiraal, molybdeen steundraden, etc.etc.)

Vraag: wat is nu het duurste onderdeel van de gloeilamp?

(het antwoord staat eigenlijk al op de foto.... de kartonnen verpakking).

Op zondag 28 juli 2024 23:27:12 schreef maartenbakker:
Dit lampje heeft alleen de opdruk 220V en het fabrieksteken voor Hamilton, Schotland, UK.

De fitting is E14, dit geeft enig idee van de grootte van het bolletje.

Wie weet meer?

[bijlage]

Ohja, ik weet al iets meer omdat ik eraan gemeten en ge-Hopi'd heb, morgen nog even een aanvullende meting en dan schrijf ik alvast mijn bevindingen op.

Het lampje is hier aangekomen, later meer :)

Ik wist het...
Even op de zolder boven de garage gespit en gevonden :)
@testman heeft eens gevraagd: heb jij dan alles liggen.
Eeh, verzamelaars bewaren alles :P
Dus ook een paar van die bollen.

Deze zijn overgeschilderd, ze zijn oorspronkelijk oranje geweest, dat is te zien bij de fitting.
De ene is rood geschilderd, de andere eerste rood en daarna blijkbaar geel/ oranje.

Wat ik er van weet is de herkomst, en dat geeft iets meer duidelijkheid.
Een goede vriend van mij was lang huismeester in onze flat.
Een n og ergere verzamelaar dan ik, maar dat even terzijde.
Hij is vroeger de dorpssmid geweest van Wateringen, een bekende familie smeden.
Na de smederij is hij huismeester geworden, die smeden waren alleskunners.
Uit zijn verzameling kreeg ik een paar van deze lampen.
Ze zijn van voor de oorlog, dat is zeker.
Hij vertelde trots dat hij ze had verstopt om met de bevrijding ze op te hangen bij de kerk in Wateringen.
Ze zijn oud en een waardevolle herinnering vertelde hij en ik heb ze netjes bewaard.
Helaas leeft Arno al een jaar of 15 niet meer, dus ik kan het hem niet meer vragen.
De (identieke) papieren verpakkingen zijn er nog bij.
Helaas staat daar niets op, en op de voet is het niet te zien.
Ik zal de verf er eens voorzichtig af halen.
Ik meen ze ook ooit in een hele oude lichtgids te hebben gezien als feestverlichting, daar waren ze ook voor.

Zijn die verpakkingen nog ongescheurd? Dan zou ik ze zeker strijken en een nieuwe golfkartonnen verpakking maken. Dan kan je die lampen daarin bewaren.
Veel interessanter voor de échte verzamelaar!

Op dinsdag 6 augustus 2024 23:19:35 schreef Tidak Ada:
Zijn die verpakkingen nog ongescheurd? Dan zou ik ze zeker strijken en een nieuwe golfkartonnen verpakking maken. Dan kan je die lampen daarin bewaren.
Veel interessanter voor de échte verzamelaar!

Nee, helaas, de verpakking is slechter dan het golfkarton.
De verpakking is ooit in een grote doos met houtwol gestopt met de lampen.
Maar ook dat zal oud zijn.

Ik zal kijken of ik de verpakking kan opknappen, strijken is een goed idee.

Leuk !

Zijn deze ook 30W, dan zullen ze hetzelfde zijn als de mijne.

Op woensdag 7 augustus 2024 07:31:53 schreef flash2b:
Leuk !

Zijn deze ook 30W, dan zullen ze hetzelfde zijn als de mijne.

Dat kan ik niet zien, maar grote kans van wel.
Ik zal eens meten hoeveel stroom de opnemen.
Geen idee of ze mogelijk nog 127 volt zijn...

Mijn lamp werkt nog goed en is ook nog niet schoon !

Het is alleen door de hogere netspanning een 40W lamp geworden.

Ik zou hem toch liever achter een variac hangen op 220V (of minder), Dat scheelt flink in de levensduur.
Voor mijn kooldraadlamp heb ik een klein verhuis(auto)trafo'tje gekocht Bij BACO. Hoop dat die zo net zo lang brndt als dat lampje in die New York-e brandweerkazerne ('EOL' zal ik overigens sowieso niet meer meemaken)