Herkenning!
Wat heb jij een berg liggen!
Daar moet nog een TL20-27 bij begreep ik van Ledlover.
Moeten we maar een keer regelen.
Ik heb alle kleur 27 buizen meegenomen daar een paar weken terug :)

Inmiddels met Ledlover afgesproken dat hij de TL 20W/27 mag hebben.

Jij dan een of meer 40 watt?

Op donderdag 11 september 2025 20:05:13 schreef maartenbakker:
@testman: TL5 Mini is volgens mij een redelijk gangbare benaming.

dat zijn feitelijk 2 benamingen voor philips tl reeksen, tl5 werkt alleen met een evsa, waar tl mini oorspronkelijk met een vsa werd gebruikt. tl5 levert ook meer lumen/w als tl mini doet.

echter zo ging het ook met nicd, die kun je nog steeds bestellen als pakket voor noodverlichting.

TL5 is op zich een hele goede verlichting.
Heel veel licht voor een redelijk verbruik en ik heb bij een school ( 28 en 35 watt) lampen vervangen die 12 tot 13 jaar gebrand hebben.
Nu gaat er een Philips HF ledvervanger (HO) in, geeft ook een puist licht.
De 14 watt vervanger valt tegen in opbrengst, de 28 en 35 zijn prima.
Het zijn van die smalle profiel evsa bakjes in systeem plafond eilandjes , daar is niet zomaar een vervanger in led voor.
We gaan meteen van kleur 830 naar 840, veel frisser :)

Van 830 naar 840 maakt de boel bij ons juist kil en grauw. Kan alleen maar als er bij de keuze van de inrichting rekening is gehouden met koude kleurtemperaturen.

Bij ons wordt binnenkort de verlichting in het lab vervangen. Dat was 830 en ik heb er op gestaan dat er ook weer 3000k voor terugkomt. De docentenwerkplek heeft 4000k gekregen maar dat is echt een grauw kil hok geworden.

ben onlangs nog bezig geweest om een pand naar led te brengen, een dikke 800 stuks armaturen wisselen. viel me op dat men daar bij 2700K bleef. 4000K is voor kantoren de standaard wel. zaten ook een hoop exoten kwa formaat in, van die smalle bakken in een strook apart in het plafond gemaakt. die moesten op maat worden gemaakt. ook wat philips ttx400 waar je alternatieve ledbakken voor hebt.

edit: in dit geval veel glas, witte wanden en blauwgrijze vloeren maar wel vloerbedekking. ook wat beukenkleur. in sommige kantoren zaten 4 insavers 2x26W wat veel te weinig was gezien de ruimte. daar kwamen dan ook 2x zoveel armaturen voor terug. energiezuinig was het ook niet echt, alle kantoren gingen tegelijk aan met 1 schakelaar. dus bijv op vrijdags waren er veel kantoren voor niks 8 uur verlicht. pir ertussen scheelt al een bak energie..

[Bericht gewijzigd door testman op (36%)]

2700 vind ik dan weer een beetje overdreven en werkt naar mijn mening het best op plekken waar je geen egale verlichting hebt (maar juist plekken waar er bewust gewerkt wordt met lichtere en donkerdere plekken in de ruimte), maar 4000 kan dus alleen als je inrichting daar ook op aangepast is, en de lichtsterkte voldoende is.

In het pand waar ik werk zijn er plekken met egaalgrijze gietvloer, witte muren, en houten werkbladen die tegen grijswit aan zitten. Daar is 4000k gewoon echt lelijk.
Ook bij de vaal-oranjegeel gemarmerde linoleumvloeren (inmiddels niet meer zo populair) past de 4000k niet.

In een andere vleugel zijn de muren een verzadigde donkerblauwe kleur. Alhoewel je zou zeggen dat juist blauw de boel nog killer maakt, is het daar wél een aangename lichtkleur doordat die kleur blauw donker maar verzadigd is. Er is simpelweg niet één kleurtint die overal goed werkt, dus overal maar 4000k in frotten wat hier dus werd gedaan is contraproductief.

Op donderdag 11 september 2025 21:44:21 schreef revado:
Jij dan een of meer 40 watt?

Als er verder geen liefhebbers zijn, dan wil ik deze wel.
Weggooien is ook jammer als dat moet, kleur 27 is ook zeldzaam geworden.

4000 zit nu in de open ruimtes zoals de entree en de gangen naar de liften er naast.
De entree is onlangs opgeknapt met fotofolie op de wanden en dergelijke en dit witte licht maakt het fris en veel minder "oubollig".
Maar in kantoren is het inderdaad een ander verhaal.
Daar hang ik standaard ook meestal ook 3000 ( kleur 830) in.

Gespot in een museum in Hanstholm Denemarken.

Op zaterdag 13 september 2025 09:13:14 schreef revado:
4000 zit nu in de open ruimtes zoals de entree en de gangen naar de liften er naast.
De entree is onlangs opgeknapt met fotofolie op de wanden en dergelijke en dit witte licht maakt het fris en veel minder "oubollig".
Maar in kantoren is het inderdaad een ander verhaal.
Daar hang ik standaard ook meestal ook 3000 ( kleur 830) in.

stond pas in een net gerenoveerde lift uit de 70's. de enorme sleepankermotoren moesten weg, zijn in mootjes eruit gehaald. nu hoor je het ding amper nog, maar woningen tegen de schacht aan klagen wel over nieuwe geluiden :P er zit een lcd scherm in het paneel gebouwd waar het weerbericht op staat en het lokale nieuws :P

Op zaterdag 13 september 2025 22:17:24 schreef theove:
Gespot in een museum in Hanstholm Denemarken.

Hé, daar staat op dat er 1,4 lumen uit komt. Tsja, voor een verduisteringslamp wel aardig dat er dan een licht-hoeveelheid gespecificeerd is ipv alleen hoeveel vermogen het ding opneemt.

Met led-lampen was er iets dat men er "40W" of "60W" op zette om te vergelijken met gloeilampen, omdat de consument geen 'gevoel' had bij 450 lm of 750 lm. En dat dat dan niet de vermogensopname was, maar een "gloeilamp-equivalentie getal".

Maar die foto toont aan dat er oude gloeilampen zijn waarbij daadwerkelijk een specificatie in lm op de verpakking stond :)

Dat deden ze "vroegah" wel vaker.

Deze lamp heeft al een tijdje gehangen op een gevel:

Volgens mij een HGS201/080G, hier kon ik hem nog vinden:
https://www.lamptech.co.uk/Documents/Catalogues/Philips%20-%20Catalogu…
Een oude catalog van 1985!
Waarschijnlijk is de lamp maar ooit 1 keer vervangen en misschien zelfs nooit.
Een HPL-N lamp (E27 fitting) dus?

Nu komt het, het ding gaf vrijwel geen licht meer, uiteindelijk vervangen door een LED armatuur van 30W, toen ik eindelijk een hoogwerker ter beschikking had.

Nou toch eens een leuk onderzoekje gedaan wat de lamp nu echt verbruikt met bijna geen licht opbrengst meer, voordat ik de boel gestript heb en de metalen/onderdelen gescheiden heb voor de afvalcontainer.

Het is ongelofelijk: maar de lamp verbruikte echt nog de volle 80W!! (Gemeten met een kWh meter) Met een licht opbrengst van maar 5W of zo.
Die is in een mum van tijd terug verdiend.

Hij is van 1992, dus misschien inderdaad hooguit 1 keer vervangen. Met een beetje geluk staat er op de lamp ook nog een datumcode.

Die HPL ( kwik) lampen gaan eeuwig mee bijna :)
Ze gaan langzaam naar groen-blauw licht en dat wordt steeds minder.
Als je 80 watt meet is het wel minder dan een goede lamp, de vsa is bij die singen ook goed voor een kleine 10 watt.
Maar inderdaad opmerkelijk dat er toch zoveel opgenomen wordt.
Ja, de HGS serie, beroemde dingen, aan ons orgelmuseum ( antikraak) zitten er 5 aan de buitenkant.
Daar waren de lampen ook tot "gloeiende spijkers "gereduceerd, die zullen ook van 1980 of zo zijn geweest.
Een handje nieuwe HPL-N pro er in en weer volop licht.

Op vrijdag 19 september 2025 07:50:16 schreef revado:
Die HPL ( kwik) lampen gaan eeuwig mee bijna :)
Ze gaan langzaam naar groen-blauw licht en dat wordt steeds minder.
Als je 80 watt meet is het wel minder dan een goede lamp, de vsa is bij die singen ook goed voor een kleine 10 watt.
Maar inderdaad opmerkelijk dat er toch zoveel opgenomen wordt.
Ja, de HGS serie, beroemde dingen, aan ons orgelmuseum ( antikraak) zitten er 5 aan de buitenkant.
Daar waren de lampen ook tot "gloeiende spijkers "gereduceerd, die zullen ook van 1980 of zo zijn geweest.
Een handje nieuwe HPL-N pro er in en weer volop licht.

draai er 23W led in en je hebt de lampen er in een 3/4 jaar uit. heb die ervaring ook met HPL lampen, nog amper licht geven en dan blijkt de lichtbron al 20 jaar te zijn. bij SON lampen is het vaak dat ze uitvallen en weer herstarten, en dat kunnen ze jaren volhouden. meestal begeeft de vsa het eerder..

Op vrijdag 19 september 2025 08:10:52 schreef testman:
[...]

draai er 23W led in en je hebt de lampen er in een 3/4 jaar uit. heb die ervaring ook met HPL lampen, nog amper licht geven en dan blijkt de lichtbron al 20 jaar te zijn. bij SON lampen is het vaak dat ze uitvallen en weer herstarten, en dat kunnen ze jaren volhouden. meestal begeeft de vsa het eerder..

Dat klopt, maar het is niet ons pand en all in huur O-) .
Die HPL's waren 25 eurie voor 10 stuks, nieuw als restpartijtje. :)