Opdrukken op Philipslampen

Lucky Luke

Golden Member

Zo. Ietsjes te groot en daardoor hopelijk leesbaar (en niet in bericht geplaatst)

De tekst is onvolledig, maar daarboven staan geen adressen.

Op de ledlampen die ik hierboven gepost heb staan wel productielocatieherogliefen, 3 verschillende zelfs voor hetzelfde land, maar inderdaad, de rest is leesbare tekst.

En mei kan best. Gisteren gekocht. Ik ben nog niet zo ver heen >:) ;) dat ik dingen in winkels ga fotograferen voor de productiecodes :). (Ze kopen is erger, zeker? Oeps :+. Ik had ook het budgetmerk kunnen nemen. Al was dat duurder (en met meer vermogen dus eigenlijk niet vergelijkbaar))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Dok

Golden Member

Ik kwam hier een oude? starter van philips (aluminium behuizing) tegen.
Wat staat er op het ding
PHILIPS 61454/01
25...80 W K 3001
S10 en een S die omcirkeld is.
En een vierkant met daarin een diagonale streep van linksboven naar rechts onder en een halve centimeter verder A7 en dan made in holland.
Foto lukt even niet, want accu van mijn camera is leeg :-(
<edit>
Heeft toch ook iets met licht/lampen te maken?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Jep, starters zijn on-topic. Zijn producten van Philips Lighting en vallen binnen dezelfde codesystemen.

Een 5-cijferig lightingtypenummer had ik nog niet eerder gezien op een starter. Lijkt me vrij oud.

@Lucky Luke >:) en thanks :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Ter compensatie van al dat mileuvriendelijke LED-geweld:

Een softone in de kleur "Flame". Tegenwoordig natuurlijk superillegaal. Ik zou er een vermogen mee kunnen verdienen door 'm in een slecht verlicht steegje aan EricP te verkopen maar vind het het risico niet waard. Bovendien is 'ie defect. :P

Verder op de verpakking van een ledlamp: In het engels staat er "LED bulb, warm white, saves 84% energy". In het Russisch staat een heel verhaal waaruit je de Russische woorden voor Volt, Watt en Uur kunt leren. (Te vergroten met enige muisklikken)

(De nummers op de verpakking van deze ledlamp staan in een eerdere post, een andere verpakking met een lang Pools verhaal ook.)

En deze nog:

De productielocatiesymbooltjes zijn die van het Poolse Pila, een hoekige Pi.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

En de namen van de maanden. Als ik het zo snel even zie zonder een vertaalmachine te gebruiken, leggen ze de datumcodes uit. Het moet niet gekker worden...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo allemaal,

Mijn naam is Paul, en een van mijn hobby's is (oude) elektronica, in de vorm van buizen- en transistorradio's. Sommige mensen kennen me van het NFOR, Transistorforum en de buizenradioclub.
Maar dit is een interessant onderwerp!

In het lampvermogen geweld is dit ook wel een aardige:

en komt uit een Philips Ultraphil hoogtezon, type KL2800 uit de vijftiger jaren:

Op de lamp staat een driehoekje met een 1, of een verticale streep?
Om je ogen te beschermen tegen het uv-licht zit er bij de hoogtezon een setje "brillen"; twee blauwe kunststof dopjes, die met een dun, zwart elastiek met elkaar verbonden is.

Gr. Paul

[Bericht gewijzigd door keebrev op donderdag 19 november 2015 16:14:57 (15%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Lucky Luke

Golden Member

Geen philips, of toch wel?

De opdruk lijkt met dezelfde inkt gedaan als bij Philips. Althans, kleur en lettertype lijken erg op elkaar. De hoeveelheid info ook.

Op de foto is de kleur niet erg te zien, want om de tekst te kunnen lezen met tegenlicht gefotografeerd.

Misschien ziet de huisnummeroloog wat in het typenummer. Er zijn zo veel philipszijtakken...

Het kan ook zijn dat er gewoon maar 1 soort lampenbedrukinkt goed galgjewoord wordt gebruikt door meerdere lampenfabrieken...

Ter vergelijking die andere:

http://www.circuitsonline.net/forum/file/8207

(Ik heb nog wel ergens een oude blauwe daglichtgloeilamp van Philips, mocht dit een dode mus zijn :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Vallen de autolampen ook onder Philips lighting? Dat spul komt uit Duitsland. Ik heb vanmorgen een H4 pit vervangen, maar daar staan hele andere codes op.
Op de lamp zelf: PHILIPS H4 12342 + nog wat andere codes zoals
en hoofdletter U en
1K
31

Op het doosje: 12342PRC1 Code: 49099560

Weet iemand waar die code voor staat zowel op de lamp als doosje:
E1
2C3
Normering of zo?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

12342 is een lighting typenummer. Die zijn nooit naar een nieuw systeem overgegaan.

E1 is een keurmerk.

De rest kan ik zo even niet plaatsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fripster

Golden Member

PRC - Peoples Republic of China

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
maartenbakker

Golden Member

Op een doosje dat uit de GDR BRD komt?

Het slaat ongetwijfeld op de uitvoering van die lamp aangezien het direct aan het typenummer geplakt is.

49099560 kan ik ook niet direct plaatsen in een systeem of een betekenis. Staat er onder de flap van het doosje ook nog een codenummer dat met 3222, 3212 of iets dergelijks begint? Dat zou op het doosje zelf slaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 november 2015 13:34:55 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

Op 30 oktober 2015 20:22:14 schreef Dok:
Ik kwam hier een oude? starter van philips (aluminium behuizing) tegen.
Wat staat er op het ding
PHILIPS 61454/01
25...80 W K 3001
S10 en een S die omcirkeld is.
En een vierkant met daarin een diagonale streep van linksboven naar rechts onder en een halve centimeter verder A7 en dan made in holland.
Foto lukt even niet, want accu van mijn camera is leeg :-(
<edit>
Heeft toch ook iets met licht/lampen te maken?

En dan nu wat foto's van het ding

Accu van de camera leeg was dat nog het kleinste probleem, foto's aanpassen duurde wat langer. nog niet eerder met GIMP gespeeld.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Lucky Luke

Golden Member

Ben beniewd hoe oud die is... Dit begint op een wedstrijd "wie heeft de oudste TL starter" te lijken :P.

Als tip voor de foto's: Shotwell. (Met shotwell viewer kun je makkelijk formaat van foto's aanpassen, en kleur/contrast etc.)

@Maartenbakker:

Op 20 november 2015 18:27:14 schreef maartenbakker:
De rest kan ik zo even niet plaatsen.

Slaat dat ook op de Sencys?

Ik ben benieuwd of je er iets philipsigs aan ziet, in de nummers. De bedrukking lijkt kwa inkt op elkaar maar dat zegt hooguit dat ze dezelfde inkt gebruiken... Elektronica in de lamp kan heel anders zijn. En hoeveel van die filamentledfabrikanten zijn er eigenlijk?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

Als tip voor de foto's: Shotwell. (Met shotwell viewer kun je makkelijk formaat van foto's aanpassen, en kleur/contrast etc.)

Ik gebruik al jaren IrfanView, hiermee kun je ook van alles aanpassen, maar ook batch conversie etc.
NL taal is ook te downloaden.

Op 21 november 2015 13:23:18 schreef maartenbakker:
Op een doosje dat uit de GDR BRD komt?

Er staat op: Made in Germany. En ook nog: Designed by Philips in Germany.
En daar staat weer onder:
Philips France.
33 rue de Verdun, 92250 Suresnes.

Daar ben ik ook eens geweest, maar geen idee wat ze daar met lampen van doen hebben.

Staat er onder de flap van het doosje ook nog een codenummer dat met 3222, 3212 of iets dergelijks begint? Dat zou op het doosje zelf slaan.

Was me nog niet eens opgevallen, op het flapje staat: 3222 311 80343

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lucky Luke

Golden Member

*3K Made in EC 60W

*0B made in Holland 100W

60W 3222 618 04601 (Andere flap alleen 04601 in groot font)

60W 3222 611 17661

Verschillend nummer dus, voor dezelfde lamp. Ene doosje is wel ouder.

Goh, ik lijk zowaar, een philipsverzamelaar :) (Klemtoon drs. P-en zodat het ritme klopt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Kan prima kloppen, dat is het codenummer van het doosje/drukwerk. Bij welk van de doosjes hoort die lamp?

Suresnes was ooit de hoofdvestiging van Philips in Frankrijk met ook productie van radio's en televisies, nu alleen nog Lighting geloof ik. Autolampen komen bij mijn weten vooral uit de oude Narvafabriek in Plauen, maar ook voor die tijd geloof ik al bij Lighting Duitsland vandaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet dat bij ons op de molen nog 6stuks 1000W gloeilampen liggen, mocht ik er weer zijn dan zal ik er een foto van maken.

gezocht: nieuw potje " magische rook "
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 november 2015 21:46:14 schreef maartenbakker:
Kan prima kloppen, dat is het codenummer van het doosje/drukwerk. Bij welk van de doosjes hoort die lamp?

Is niet te zeggen, de 100W lamp zat ook in een 60W doosje. Maar op de 60W lamp staat made in EC, en op het moderne groenzwarte doosje staat ook Made in EC.

Van het andere doosje ontbreekt de bovenflap.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
jerome

Golden Member

Deze lag hier ook nog, maar heb nooit de toepassing ervan geweten.
Moet iets uit de projectiewereld van toen zijn gezien de zilveren opdamp (spiegel) aan 1 kant. De opdruk is enkel leesbaar door belichting vanuit een bepaalde hoek. Moeilijk dus om daar een leesbaar kiekje van te schieten.
Philips
437c/01
220V 500W ?2A
made in Germany

brains

Special Member

Ik heb ook nog wat lampen gevonden. Grote kans dat je ze al kent maar ik plaats de foto's toch maar.
De eerste spaarlamp komt uit Terneuzen gezien het teken.
De goede oude tijd dat ze nog in Nederland werden gemaakt. Die gingen tenminste lang mee. Er hangt bij mij thuis nog een philips "jampot" die nog steeds werkt. Het huis was vroeger van mijn opa en oma en de lamp werkt nog steeds. Dat kun je va de moderne lampen niet zeggen.
De tweede is een nieuwe, made in china.
De derde, made in europa. volgens teken is dat polen.
De vierde is een ledlamp uit china.
Ik heb nog wat meer lampen maar die moet ik nog fotograferen.
Heb je ook interesse in de binnenkant? Deze zijn allemaal kapot dus ik ga ze zo ie zo openmaken om te kijken of ik ze kan repareren of onderdelen hergebruiken.

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 11 juli 2016 20:49:22 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Binnenzijde is ook zonder meer interessant!

@jerome: beetje late reactie, sorry, maar het tekentje voor de datumcode kan ik op je foto niet zo goed zien.. Is dat een gewoon leeg vierkantje? Dat werd toevallig of niet toevallig ook door de beeldbuizenfabriek in Aken gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Zo, nog wat foto's voor je collectie. Ik kwam ook deze "jampotten" tegen maar niet van philips. Het is van het merk pope. Even snel googelen levert meer info op. Pope is later, net als Splendor overgenomen door Philips. http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2009/september/Het-einde-van-de-g…
Ik voeg de foto's ook toe, misschien heb je er wat aan.

brains

Special Member

En nog 4 foto's van spaarlamp binnenkant. Ze konden niet in 1 post i.v.m. beperking aantal foto's. De oude spaarlamp bevat zelfs opmerkelijk genoeg een condensator van goed merk, nichicon ;-)

maartenbakker

Golden Member

Leuk, ook eens een jampotje. Heb je van die Pope ook een foto van de opdruk met de fabriekscode? Staat zo te zien op het conische deel van de voet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."