Opdrukken op Philipslampen

brains

Special Member

Ik weet niet of ik een fabriekscode heb zien staan op de voet. Ik zal zodra ik weer in mijn werkhok ben eens kijken. Zoja dan maak ik natuurlijk een foto ervan. Overigs, hij lag in de spaarlampenafvalbak maar hij werkt nog gewoon.
Ik meen dat ik laatst ook jampotten van splendor heb zien liggen bij een kringloop. zal nog eens kijken of ze er zijn. Van welke periode zijn de jampotten eigenlijk?
Ik kon het niet laten om even te kijken naar de geschiedenis van de jampot. Ik kwam deze leuke website tegen, misschien heb je er wat aan. Er zijn blijkbaar ook lampen verzamelaars dus als je nog foto's zoek...
http://www.marcelstvmuseum.com

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 11 augustus 2016 15:13:22 (24%)

die jampotdingen zijn nog uit begin 90's.. ben er pas ook nog 1 tegengekomen en heb er foto's van gemaakt, maar die kan ik al niet meer vinden. het blijkt vaak langer te zijn geleden dan gedacht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die grote SL "jampotten" waren van begin jaren 80 tot ergens midden jaren 90 allemaal in Terneuzen geproduceerd/geassembleerd. D.w.z. het opgevouwen TL buisje en interne starter werden in Terneuzen zelf gemaakt, het koper/ijzer VSA kwam uit de vestiging Oss en de glazen pot en kunststof lampschaal kwamen weer van elders. Daarna was de productie compleet verplaatst naar Polen. Deze lampen werden onder verschillende namen gestempeld en verkocht (Philips, Pope, Hema, Attralux, Osram, Sylvania, Mazda om de meest gangbare namen te noemen). Dit type lamp was zwaar "overdesigned" en ging heel, heel lang mee.

De elektronische versies (PLE/C, PLE/T) werden ook eerst in Terneuzen gemaakt (met de elektronica uit Oss) en daarna in Roosendaal en uiteindelijk ook in zijn geheel in Polen. Er werd toen veel aandacht besteed aan de kwaliteit om de opgegeven brandlevensduur van 10 a 12 duizend uur te halen (o.m. te zien aan de keuze voor een goed merk elco zoals Nichicon of Panasonic en een fluorescentiepoeder dat lang zijn lichtopbrengst hield).

Daarna was Philips onder druk van lageprijsconcurrenten uit China begonnen met het uitbesteden van de goedkopere types onder het mom "if you can't beat them, join them". Toen was er geen sprake meer van "overdesigned" en werd elk component tot de laatste cent uitgeknepen. Sindsdien kwamen de spaarlampen uit China (onder meer onder de naam Genie) en was m.i. het predikaat "crap" gerechtvaardigd (wat gezegd kan worden voor zowat alle tegenwoordig als Philips gelabelde consumentenelektronica maar dit terzijde).

van begin 80 af zijn die spaarlampen er niet geweest, miss wel eind 80's nog. echter kan ik ze niet eerder vinden in philips folders als 1991..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 13 augustus 2016 15:13:31 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik dacht bij het lezen van de titel dat iemand zo sportief was om zich op te drukken terwijl hij philipslampen in zijn hand heeft

:-p

maartenbakker

Golden Member

@testman: dat zijn heel erg late modellen SL die niet eens op jampotten lijken. Misschien stonden ze in eerdere jaren niet in de folders, maar begin jaren '80 zal kloppen. Eerste types waren met prismatisch helder glas.

@michel: leuk, maar je bent helaas niet de eerste.

@brains: thanks, ik wist opzich dat marcel lampen verzamelt maar had daar al een tijd niet gebladerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 augustus 2016 14:02:31 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

idd 1980 :P die sl met zwarte onderkant heb ik nooit gezien, wel die cremewit dingen nog. http://www.100jaarslim.nl/tijdlijn/1976-1980

die rood gele verpakkingen uit 1980 heb ik op t werk nog liggen. die oude lichtbronnen waren beter als wat er nu verkocht wordt, met amper kwik erin..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 augustus 2016 00:09:38 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan me in de winkels de eerste SL lampen herinneren rond 1980/1981. Eerst in een hexagonaal kartonnen doosje, daarna in een vierkante verpakking De stuksprijs was rond de 30 gulden voor de 9, 13 en 18W versie. Spaarlamp betekende toen dat je eerst moest gaan sparen voor zo'n lamp ;-) De 25W kwam iets later en kostte aanvankelijk 40 gulden. Daarna ging de prijs geleidelijk naar beneden, er kwamen naast de Prismatic versie ook een opale versie (SL Opal) met melkglas en eentje met een ronde bol van melkglas(SL Decor). Ook werd de lamp uiteindelijk wat slanker en lichter.

Veel mensen klaagden erover dat de SL lamp voor veel toestellen te groot danwel te zwaar was. Toen is Philips rond 1986 uitgekomen met de compactere, lichtere elektronische varianten (PLE/C en PLE/T). Bijkomende voordelen waren starten en stabiel branden zonder zichtbaar geknipper en minder verliezen in het ingebouwde voorschakelcircuit in de vorm van warmte. Ook deze lampen waren in het begin niet goedkoop.

Dit is nu allemaal geschiedenis sinds de LED lamp zijn intrede heeft gedaan.

de sl had met die lompe vsa wel 1 voordeel, hij kon ingezet worden in buitenlampen. dat kon met de elektronische versie niet. daar had je weer de sl voor in exterieur uitvoering toen de vsa versie van de sl verdwenen was. op een klus stonden buitenarmaturen met e27 fitting waar sl lampen inzaten, merendeel stuk. de opvolger werd een 18W pl electronic. dat ging maanden goed, maar na de eerste koude week waren ze bijna allen kapot gegaan, terwijl die lampen 15.000 branduren konden halen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 augustus 2016 14:20:58 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Op 11 juli 2016 21:19:35 schreef maartenbakker:
Is dat een gewoon leeg vierkantje? Dat werd toevallig of niet toevallig ook door de beeldbuizenfabriek in Aken gebruikt.

De opdruk is echt vaag maar vanuit een bepaalde hoek is toch duidelijk te zien dat er een kruisje in het vierkantje staat.
Sorry voor de late replay.

Lucky Luke

Golden Member

Dacht dat ik 'm al 's gepost had, maar toch:

Over jampotspaarlampen gesproken.

Ze kunnen trouwens best stuk... Als je ze laat vallen. Dat is met deze ook gebeurd, kijk maar naar de schroefdraad.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Nu die superrrillllegale Nedergloeiperen steeds zeldzamer worden, is dit misschien toch nog een leuke.

Uiteraard horen lamp en doosje weer niet bij elkaar, want oud spul.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

de gele philips dozen periode, zal rond 2004 zijn geweest. ervoor zat de groene periode die eind 90's begon..

C2 kan 70's of 80's zijn, 1973 februari of 1983 februari. nu staat er ook weer C op lampen van dit decennia. C staat het ene decennia voor de maand en het andere decennia voor het jaar meen ik, kan dus ook 1972 maart en 1982 maart zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Zo, nog wat philips lampen gevonden in mijn werkhok of recyclebak. Ook een doosje maar weet niet of je er iets aan hebt.

maartenbakker

Golden Member

Doosjes gaan in de 12NC-verzameling dus ook altijd goed. Ik kan op de eerste foto alleen het type niet zo goed lezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

je hebt gelijk, ik dacht dat de foto scherp was maar op groot scherm is het inderdaad wazig. Sorry, ik zal de volgende keer als ik in mijn hokje ben een nieuwe foto maken. Dus verpakkingen van philips mogen ook, ik zal het onthouden. Heb je ook wat aan foto's van nieuwe verpakkingen in winkels van bv lampen?

maartenbakker

Golden Member

Heb er altijd wat aan, ben er niet heel actief naar op zoek maar wat binnenkomt noteer ik - bij nieuwe lampen liefst inclusief type en datumcode van de lamp. Waar ik wel actief achteraan moet zijn foto's van de productiecodes op de cirkelvormige TL-buizen, en dan inclusief de 12NC op de verpakking. Mocht je er wat van tegenkomen, graag. Anders moet ik zelf nog een keer op expeditie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Cirkelvormige TL-buizen in verpakking kom ik niet vaak tegen. Los in een bak misschien wel maar ik weet niet of je wat aan een foto hebt van een losse zonder verpakking.
Ik heb nog wel 2 autolampen in verpakking in gefotografeerd toen ik laatst bij de action was, heb je er wat aan?
En nog een betere foto van de verpakking uit mijn vorige topic.

tl-e in verpakking zie niet niet zo vaak, komt dat het de slechtste verpakking van lampen is die er bestaat onderhand. vlakke plaat karton met 4 lipjes om de buis heen gevouwen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Autolampenverpakkingen (in principe alles waar een 12NC op staat) zijn altijd welkom, dankje.

Bij de ronde TL's zijn de fabrieksmarkeringen en datumcodes het interessantst. De verpakking is interessant omdat de 12NC van de buis zelf er vaak op staat, maar ook zonder verpakking altijd welkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Trillingsbestendige lamp, de gloeidraden gaan langer mee. Deze zit al een jaar of 20 in een vestibule.

Ondergrond is een platenhoes, 3 keer raden :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 14 oktober 2016 20:25:27 (17%)

brains

Special Member

@raaf12, grappig, zo'n lamp had ik nog nooit gezien. Ik wist eens dat ze niet bestonden. Maar ik denk dat een hamer toch wel niet trillingsvrij is ;-)
Ik heb toch een tijdje naar de hoes gekeken maar ik herken hem niet. Krijg ik een hint?
nog twee lampjes. een autolamp made in germany en een spaarlamp made in china.

RAAF12

Golden Member

Wellicht is die lamp nog veel ouder dan 20 jaar. Versterkte constructie symbool, die hamer. (looplampen ect) Ok, hinten :-) de hoesmaker kreeg gisteren de Nobel prijs. Het is een gedeelte van een platenhoes, links onder. De plaat is in 1968 verschenen. Het was het eerste album van die band. De muziek style is 'Americana'

Ik zal die lamp maar goed bewaren, kan best eens een museumstuk worden :-)

Ik heb hier nog een lamp, misschien weten jullie hier meer over?

Het zou volgens mij een groei/kweeklamp moeten zijn

-

nee hoor, is een blacklight lamp hpl 125W, die heb ik ook eens 1 gehad. kleur 08 als ik me niet vergis. lampen in vliegenvangers zijn kleur 05.

waar rook was, werkt nu iets niet meer