Opdrukken op Philipslampen

Hydrargyrum high Pressure Woodsglass

jerome

Golden Member

Deze hier ook nog gevonden. Moet al een paar jaar oud zijn want in Holland worden al geruime tijd geen Philips lampen meer gemaakt dacht ik.

het kleurnummer komt redelijk overeen met het productiejaar, t zal thans niet veel schelen..

toen werden ook nog 2 digit kleurnummers gebruikt, dat werd pas na de eeuwwisseling 3 digit, maar de meeste nummers waren toen allang 3 digits. bijv 830 en 840 en 827 (vroeger 82) maar kleur 33 werd toen kleur 640..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 23 oktober 2016 17:45:07 (54%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De productiedatum is bij deze lamp in de kunststof lampvoet ingesmolten. Soms is het wat moeilijk af te lezen.
Er lijkt F 7 te staan. Dat zou de 6de maand van 1987 zijn dus juni 1987. Deze lamp komt uit de Philips lampenfabriek in Roosendaal (vierkantje met diagonaal). Deze fabriek is eind 2015 gesloten
en recentelijk gesloopt.

jerome

Golden Member

Kan de "7" dan ook niet voor 1997 of voor 2007 staan. Deze lampen hebben geen gloeidraden en moeten dus een elektronische ballast. Waren die er al in 1987?

nee, is echt 1987. dit is een pl-s die met een vsa werkt. de starter zit in de voet gebouwd, en het is een 2 pins lichtbron. die zijn er maar heel weinig met evsa..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Lampje van (waarschijnlijk) een diaprojector.

Op de middelste 2 foto's lijkt het lampje veel groter dan het is, maar dan zijn de teksten tenminste leesbaar.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

En weer een moderne voor de verandering.

specs

9290012365 en fabrieksmerktekentje etc.

3222 638 35153

Ik vind dit soort lampen een goed idee, niet alleen de helderheid, maar ook de lichtkleur veranderd bij "dimmen" (Hij is niet dimbaar, hij schakelt in 3 dimstanden d.m.v. de schakelaar en onthoud de meest recente).

(Nu nog een filament-led variant hiervan, dan krijg ik echt een lampenkoopverslaving...)

EDIT: Nadeel waar ik nu achter kom, ik hoor 'm op de radio...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
brains

Special Member

In een bruiner? Van Philips zaten de volgende buizen met een vreemd iets.
Philips tl29d15/09n made in Belgium
Vierkantje met streep links boven naar beneden rechts d3
Volgens het topic hier is dat de fabrikant Roosendaal of Oostenrijk. Maar er staat made in belgium. Zie ik dit verkeerd of heeft Maarten een raadsel erbij?

@ lucky

Dat is inderdaad een projector lampje..vorige week nog 1 van vervangen was ook een philips.

deze lampen hebben een levensduur van hooguit 50 uur.
Lampen zijn nog steeds verkrijgbaar..zowel philips als osram maakt ze nog

[Bericht gewijzigd door PL500 op donderdag 16 maart 2017 19:59:18 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Goh een drielichtslamp, oude wijn in nieuwe zakken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 maart 2017 19:57:28 schreef PL500:
@ lucky

Dat is inderdaad een projector lampje..vorige week nog 1 van vervangen was ook een philips.

deze lampen hebben een levensduur van hooguit 50 uur.
Lampen zijn nog steeds verkrijgbaar..zowel philips als osram maakt ze nog

klopt, ik heb die zat vervangen in vloeistof projectoren. die lampen gingen 2x per jaar stuk, stonden erg veel aan. er hoort wel een fan in die constant de lamp en lenzen koelt. ook scheelt het bij sommige modellen om ze van 220v naar 240V te zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gebruik ze in een dia projector
Inderdaad een dikke ventilator die een bak hete lucht naar buiten blaast. Je wilt ze niet zonder koeling hebben branden.

Ze branden op een overspanning om maar zoveel mogelijk en zo wit mogelijk licht te geven..dat dat ten koste gaat van de levensduur boeit niet.

brains

Special Member

Ik was vandaag in bouwmarkt en kwam deze autolampen tegen in uitverkoop hoekje. Verveelde want moest wachten dus dacht maak foto's voor Maarten ? Wie weet kun je er iets mee. Het heeft overlap met 12nc topic want op een doosje stond er een. Ik weet niet of dat het de 12nc van product of doosje is. Ik twijfelde of hij in lampen topic moest zetten omdat er niet een foto van opdruk van lamp te zien is maar zet hem toch maar hier omdat het om lampen gaat.
Vindt de opdruk 100% design wel grappig. Alles is toch in feite 100% design want het moet toch allemaal gedesigned worden ?

maartenbakker

Golden Member

12NC's zijn overal in de wereld en bij mij sowieso welkom dus waarom dan ook maar niet hier :9 Er staat hierboven ook al eentje.

De 12NC is van het doosje zelf, fabriekscodes van licht beginnen met 32 en 44. Verkoopsnummers van licht beginnen met 91 en 92. Ik denk 91 voor accesoires en 92 voor lampen (en vroeger ook batterijen, maar die horen al jaren bij consumer lifestyle). Op Panasonic batterijblisters kom je ook nog wel fabriekscodes beginnend met 32 tegen, die fabriek was vroeger van licht.

Wat opvalt is dat de verkoopsnummers zelden op de verpakking staan. Soms wel op de lamp en ik denk wel altijd op de omdoos, omdat ze kennelijk voor de logistiek wel gebruikt worden. Op de lampdoos zelf staat een typenummer (zoals 12496SV S2) een codenummer volgens een eigen systeem (zoals 47982230) en dan hier ook nog eens een catalogusnummer exclusief voor het VK. Veel gekker moet het niet worden.

Op 16 maart 2017 18:48:54 schreef brains:
In een bruiner? Van Philips zaten de volgende buizen met een vreemd iets.
Philips tl29d15/09n made in Belgium
Vierkantje met streep links boven naar beneden rechts d3
Volgens het topic hier is dat de fabrikant Roosendaal of Oostenrijk. Maar er staat made in belgium. Zie ik dit verkeerd of heeft Maarten een raadsel erbij?

Linksboven naar rechtsbeneden zou inderdaad toch echt Roosendaal moeten zijn. Turnhout had een streep van middenboven naar middenonder. Gmunden van rechtsboven naar linksbeneden.

Andersom ken ik een dergelijk 'foutje' wel van Philips, de consumentenelectronicafabriek in Leuven heeft volgens opschriften toch tientallen jaren in Holland gelegen. Dat is op minstens 2 manieren toch erg fout...

D3 vat ik op als 1983, of zou het 2003 zijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 14 augustus 2017 23:31:00 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 14 augustus 2017 23:30:50 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Maarten heeft alweer gelijk, wat betreft de batterijverpakking van Panasonic :)
Toevallig gisteren een 9 V batterijtje van Panasonic gekocht, en zat nog in de verpakking..De fabriek staat in Asse-Zellik , Belgie :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hier nog een philips evsa uit den beginne toen er nog speciale HF tl buizen van 50W in moesten. ding heeft intern nog een grote gewikkelde ontstoringsspoel.
dit was de 2e reeks uit 1990, zaten philips 350V elco's in die hier nog allen netjes 47uf waren. de 1e reeks uit 1988 had er van die grijze primaire elco's in welke rot werden. wel hadden al deze evsa's last van flink rotte kleine elna elco's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Leuke aanvulling voor bij de lampen. Als je toevallig nog een plaatje van de binnenzijde hebt is dat ook altijd welkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Werden die ballasts in Oss gemaakt?
De elna condensatoren zijn dat soms donkerrode radiale?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

yep, donkerrode radiale waar de chemische zooi uitlekt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Elna is sowieso van alle "bekende" merken de lekgevoeligste zooi. Heb er meer dan genoeg ellende mee gezien.

De origin letters LA staan inderdaad voor Oss.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die heb ik nog een doosje liggen van die lekkende zooi (oude boedel via iemand van Philips Oss ooit lang geleden gehad), dat wordt dus klikoteren.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 1 september 2017 01:05:09 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

wat nummers van een oude evsa, nog ouder als die van 2 weken terug. deze dingen waren uitgevoerd met trillingsdempers omdat de ontstoring spoel als een magneetrelais inschakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Vond deze sticker op een doosje. (Ik kocht een lamp bij massive en deze vervoerd in klein doosje ter bescherming)
Aangezien het om een lamp gaat post ik het hier i.p.v. andere 12nc topic.
Ik was vergeten de foto bij te voegen maar krijg geen foto bij gevoegd via de upload knop :-(
Nu nog een keer geprobeerd maar helaas.
Zal morgen proberen op de laptop i.p.v. smartphone.
Update 2
Eindelijk gelukt!