Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

@KIF: Je time lapse controller ziet er gelikt uit. Het valt me op dat je de uitsparingen in de behuizing voor de voedingsaansluitingen er akelig precies in hebt gekregen. Is dat gewoon bloed zweet en tranen werk of heb je er een truuk voor? Ik doe mijn best op mijn behuizingen maar zo professioneel als jij het doet lukt mij nooit.

@KIF: Bedankt voor je reactie (wil het topic niet teveel vervuilen)

klein is fijn

Moderator

Op 11 februari 2014 08:58:32 schreef djoveld:
Het valt me op dat je de uitsparingen in de behuizing voor de voedingsaansluitingen er akelig precies in hebt gekregen.

Dat is voor het grootste gedeelte bloed, zweet, een boor en een vijl. :)
Ik print wel eerst de exacte maten op een grote sticker (diskette stickers, daar heb ik nog een pak van) die ik op de behuizing plak. Zo weet ik precies waar ik kan boren en tot waar ik moet vijlen.

http://www.kleinisfijn.nl/co/time_lapse/housing_3_th.jpg

Op 11 februari 2014 22:14:11 schreef klein is fijn:
[...]Dat is voor het grootste gedeelte bloed, zweet, een boor en een vijl. :)
Ik print wel eerst de exacte maten op een grote sticker (diskette stickers, daar heb ik nog een pak van) die ik op de behuizing plak. Zo weet ik precies waar ik kan boren en tot waar ik moet vijlen.

[afbeelding]

Gebruik zelf lijmspray ( van de Action ). Print dan de boorgaten enzovoort uit, spray het met lijmspray en plak het erop.

Lambiek

Special Member

Ik doe het op de freesmachine (CNC), maak een tekening en frees het uit. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb een zogenaamde slakkenval gemaakt. Tweede versie. Vorige versie waren de printsporen aangetast door oxidatie. Vandaar deze print voorzien van een laklaag. Alleen de soldeerpunten niet. Uit ervaring weet ik dat als je dan een component wilt vervangen dat het met de beste mogelijkheid niet meer wil.

Werking is vrij eenvoudig.
Om een plantenbak komen 2 draden waar spanning op staat. Raakt een slak die 2 draden dan zal de slak gedood worden en valt deze als het goed is naar beneden. Echter als de slak vast komt te zitten dan zal na een bepaalde tijd er een alarm af gaan en de spanning uitgeschakeld worden.

http://i124.photobucket.com/albums/p23/Vincent_Myself/slakkenval1_zps6c0706da.jpg

http://i124.photobucket.com/albums/p23/Vincent_Myself/slakkenval2_zps8d698ef8.jpg

http://i124.photobucket.com/albums/p23/Vincent_Myself/slakkenval3_zps1109b50e.jpg

Ik ben bezig om op mijn STM32 bordje de DAC en ADC aan de praat te krijgen.

Ik heb, nadat ik de DAC met de multimeter heb gecontroleerd, om de ADC te kunnen testen de DAC en de ADC doorgekoppeld. Dan:

> dac 100
> adc
Got ADC=100
> dac 200
> adc
Got ADC=200

Dan denk je: Da's te mooi om waar te zijn. D'r zit een digitale terugkoppeling in dat ie het DAC output register leest ipv het ADC data register of zo. Maar nee:

> dac f0f
> adc
Got ADC=cde

... Dat werkt. De afwijking heb ik zojuist uitgerekend op 17% da's wat veel, dus ga ik onderzoeken. Waarschijnlijk de DAC die in verzadiging raakt in de buurt van de positieve voeding of zo.

[update]Dat vastlopen doet ie bij 1.6% bij de voeding vandaan. Bovenstaande afwijking lijkt nu te komen door een los contactje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Let ook op hoeveel stroom de DAC uitgang kan leveren. Een LPC1768 kan max 350uA of 700uA ("high current mode") leveren. We hadden een vervangingsweersand van 7.7k ohm (diverse weerstand netwerken, wanneer de pin als A/D input wordt gebruikt).

2.7V/7.7k = 350uA

Daarboven liep de D/A output ook max. Ik heb toen een simpel programma geschrven die niets meer deed dan:

for (i = 0; i < 4095; i++)
UpdateDAC(i);

Ik kon al gauw zien dat de uitgang linear was t/m 2.7V en toen afvlakte. High current mode deed niets, registers in dbg'er dubbel gecheckt, driedubbel.. nope, ook geen silicon errata, weerstanden weg, en het werkt...

Ik weet niet hoe de STM32's daar mee zijn, maar kansen bestaan natuurlijk dat de (unbuffered?) DAC te zwaar belast wordt.

In buffered mode blijft ie (bij de STM32) 0.2V bij de voeding vandaan. (GND, AREF). Dat is dus m.i. niet handig. In de uiteindelijke schakeling gaat ie direct een input van een opamp aansturen. Dat loopt wel los. :-) Ik heb nog niet echt uitgezocht wat de ingangsimpedantie van de ADC is, en/of wat de uitgangsimpedantie van de DAC is. Het werkt goed genoeg om mij vertrouwen te geven dat ik de software voor alletwee redelijk in orde heb.

[update:] de plot kunnen maken:
http://prive.bitwizard.nl/dac-performance.png

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wasluis1971

Golden Member

Op 10 februari 2014 21:24:05 schreef computerman30:
@Wasluis1971,

Is het mogelijk om een het schema te mogen ontvangen
van de vleermuizendetector?

Natuurlijk, Computerman30. Waar kan ik het heen sturen?

Leve het transistortijdperk!
Wasluis1971

Golden Member

Met een 741-opamp, enkele dioden, een zevental ledjes, een handjevol transistoren en enkele passieve componenten (waaronder een NTC-weerstand) kan een vrij nauwkeurige led-thermometer worden gemaakt, zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/led-thermometer.jpg

De gevoeligheid van dit meetinstrument is met behulp van een meerslagenpotmeter ingesteld op 1°C per led. Met een andere meerslagenpotmeter is het bereik bepaald op 17°C - 23°C. De huidige kamertemperatuur bedraagt dus 19°C (zie foto).

De thermometer is voorzien van een drukschakelaar die als aan/uitschakelaar dienst doet. Dit heb ik gedaan om de batterij te sparen. Bij incidenteel gebruik gaat een 9V-batterij in deze schakeling ongeveer 1 jaar mee.

Ik heb deze thermometer toch al zeker zo'n 10 jaar in gebruik als kamerthermometer, ik heb het apparaat echter nooit ingebouwd (dat verklaart tevens het stof op de printplaat).

Leve het transistortijdperk!

Leuke projectjes weer allemaal!

If you want to succeed, double your failure rate.
Wasluis1971

Golden Member

Mijn multimeter, een Dynatek 9050, ontbeert de mogelijkheid om capaciteit te meten. Daarom heb ik in 1994 zelf maar een capaciteitsmeter gebouwd, zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/capaciteitsmeter%20%28zelfbouw%29.jpg

Eigenlijk is dit "project" niet meer dan een voorzetstukje dat op een (digitale) milliampèremeter kan worden aangesloten. Op onderstaande foto test ik een "Engels dropje" van 100nF:

http://www.uploadarchief.net/files/download/capaciteitsmeter%20aangesloten%20op%20multimeter.jpg

Het gaat hier eigenlijk om een capaciteit-naar-stroomconverter. De schakeling is zó gedimensioneerd dat een capaciteit van 1nF overeenkomt met een stroomsterkte van 0,01mA (dit bereik is in te stellen met behulp van de meerslagenpotmeter die je op de eerste foto ziet). Uit bovenstaande meting volgt dus dat de capaciteit van de geteste condensator 96nF bedraagt.

Leve het transistortijdperk!
Wasluis1971

Golden Member

8-bit A/D-omzetter met ADC0804:
http://www.uploadarchief.net/files/download/8-bit%20ad-omzetter%20met%20adc0804.jpg

Het analoge signaal wordt met behulp van een potentiometer op de ingang (pin 6) van de ADC0804 aangeboden. De schakeling op de foto is zo gedimensioneerd dat een spanning van 0V op pin 6 overeenkomt met de binaire code 0 (decimaal: 0) en een spanning van +5V met de binaire code 11111111 (decimaal: 255).

Hieronder een filmpje waarin de spanning over de ingang van de ADC0804 langzaam wordt opgevoerd (van 0V tot +5V):

http://www.youtube.com/watch?v=TdNHhc3s8R0

Leve het transistortijdperk!

Van mijn kant ook even een projectje.

ik afgelopen zomer een installatie kastje gemaakt in de schuur. Dit kastje verzorgt de sturing van de tuinverlichting, als mede de stop contacten in de schuur.

Waarom? Nou gewoon omdat het kan ;)

Omdat de schakeling in de schuur ook het stopcontact aanstuurt van de vriezer en het relais wat hiervoor verantwoordelijk is niet terug opkomt als de netspanning terug opkomt wil ik de MFD titan van een back-up spanning voorzien.

Anyway, de schakeling die ik heb gebruikt komt van de velleman site.
Ik heb 2 relais toegevoegd zodat wanneer de ingang spanning wegvalt de batterij spanning op de uitgang word gezet. wanneer de voeding spanning weer wordt ingeschakeld wordt deze rechtstreeks op de uitgang gezet en wordt de batterij weer bijgeladen.

De lader heeft de volgende specificaties:

Laadspanning = 6 of 12VDC
Laadstroom = 0.3A <4Ah of 1A >4Ah

hier een paar foto's:

http://i62.tinypic.com/1z4hl69.jpg

http://i62.tinypic.com/21l8kjq.jpg

http://i61.tinypic.com/2nsozo2.jpg

http://i57.tinypic.com/107nvqt.jpg

[Bericht gewijzigd door wassertje op vrijdag 21 februari 2014 21:07:39 (12%)

Wauw mooi zeg, hoe kom je aan die behuizing en connectoren?

dat zijn behuizingen en stekkers van phoenix contact. kan je prima andere printen in steken. gebruiken die op het werk ook met hopen

http://www.phoenixcontact.be/local_content_images/if_analog_prodpic01_xxl.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ziet er professioneel en compact uit!

En dat ADC-printje van Wasluis is natuurlijk ook een mooie elementaire opstelling.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat soort behuizingen kun je kopen bij, conrad.nl, tme.eu.
Ik heb ze gekocht via mijn bedrijf direct bij Phoenix Contact.

De behuizing wordt geleverd met connectoren, als iemand interesse heeft heb ik ook nog een cad tekenening van de printplaat.

Nou, daar heb ik zeker wel interesse in!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hier is de link naar de DWG file:

http://sharesend.com/g0p4qvg5

Ik heb als extra ook maar meteen het script file voor eagle geupload:

http://sharesend.com/8tzohsby

welk specifiek type is dit?
En waar dient dat eagle script voor?

edit: Al gevonden, tekent de outline en holes op de juiste plek, nu wil ik alleen nog antwoord op de eerste vraag :p
ook maar is eentje bestellen, heb je toevallig een Farnell nummer?

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op vrijdag 21 februari 2014 23:21:39 (60%)

Deze printplaat layout kan gebruikt worden in de ME17,5 UTGN en de ME22,5UTGN. ik heb voor dit project de ME22,5 gebruikt.

als je deze behuizing zou willen aanschaffen:

bovenkant + connectoren: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/743475/Phoenix-Contact-ME-225-OT-MS…
Onderkant: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/743462/Phoenix-Contact-ME-225-UT-GN…

totale prijs van de behuizing is: €29,71,- exclusief verzendkosten.
Het is best een prijzige behuizing als je hem bij conrad koopt. ik heb hem via mijn bedrijf gekocht voor de zelfde prijs maar kreeg ik er gelijk 10stk.

Het eagle scriptje heb ik erbij gedaan zodat je hem direct kan invoeren als pcb dimensions. Dit doe je als volgt.

Je maakt een nieuw board file aan, je verwijderd de standaard PCB. klik nu op het icoontje SCR naast de use a library "Boekjes" en selecteerd dan het PCB scriptje. als het goed is heb nu de juiste PCB dimensions.

Ik hoor het wel als het niet lukt.

Gr Jordy

Edit, kon zo snel alleen dit vinden: http://nl.farnell.com/phoenix-contact/2907114/housing-base/dp/1082634

Heel erg bedankt!!
In eagle is alles gelukt :-)
heb je dan ook een exacte productlink (desnoods via mail) waar jij ze koopt? dan kan ik ze misschien via mijn werk wel kopen
Edit: @ hieronder, klinkt goed, bedankt alvast!

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op vrijdag 21 februari 2014 23:57:20 (12%)

Dat zal ik dan moeten vragen aan de vertegenwoordiger van Phoenix Contact, als deze een dezer dage langs komt zal ik het de beste man vragen, de link ben ik vergeten, is al een tijdje geleden dat ik deze behuizing besteld heb namelijk.

Gr Jordy

Jordy, kun je de kale print dimesions (zoals door het script gegenereerd), ook even als .BRD file aanmaken? Dan kan ik 'm ook in Altium importeren.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dit topic is gesloten