@Ohm.
Nee, hij start inderdaad pas zelf bij een hogere spanning, maar bij 12V in is de uitgang iets te 'hot' voor de neon. met een hogere basisweerstand lukt dat uiteraard wel.
Er is nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering, maar voor een quick and dirty vond ik het best netjes.

@sparky
Het oscilleert ook zonder neon, puur voor de oscillator kun je het ook testen met een common mode spoeltje, die zijn typisch iets van 2x 10uH.

Het vraagtekentje is pure luiheid en voor het aantal windingen ;) 1.6mH primar secundair 24uH per wikkeling secundair primair.
Hij gaat zelfs veel minder onder nul, 5V /div dus bijna 2.5V scope hangt tussen massa en collectors.

24uH per wikkeling

??? Zelfinductie is toch evenredig met het kwadraat van het aantal windingen? Of ben ik nou (pas) gek?

Op 11 februari 2014 19:17:36 schreef SparkyGSX: De koppelfactor is daarmee natuurlijk niet bekend, en ik zou eigenlijk ook niet goed weten hoe ik die (eenvoudig) zou kunnen meten.

De betere LCR meter kan een vierpuntsmeting doen. Primaire aan de voedende klemmen, secundaire aan de meetklemmen, en de uitlezing geeft de mutual coupling. De koppelfactor is verder gewoon een sommetje.

Op 11 februari 2014 19:50:20 schreef fatbeard:
[...]??? Zelfinductie is toch evenredig met het kwadraat van het aantal windingen? Of ben ik nou (pas) gek?

Een wikkeling slaat op de totale set koper in een magnetisch circuit. Een wikkeling is opgebouwd uit spoelen, en elke spoel is opgebouwd uit windingen. Sine neemt het dus niet zo nauw, maar uit de context is vaak wel op te maken wat bedoeld wordt :).

Bravo Sine!
Je hebt 2N2222's gebruikt. Ik zat aan 2219's te denken of aan -dat wil ik vragen-: Kan het ook met enhancement FET's, zoals bijv VN10? Daar heb ik namelijk nog een stel van liggen.

Kan je globaal iets zeggen over de afmetingen van die ringkern?
Ik heb er hier nog eentje liggen met een h = 3mm; Øbu = 14mm en Øbi = 6mm Dat zou lekker klein zijn.

Heb vandaag die twee Chinese invertertjes voor electroluminicentie binnen gekregen, maar daar komt maar een driehoekige sinus van 36Vtt uit. Ze worden onbelast ook gloeiend heet. Afijn, voor €1,75 inclusief verzenden mag ik niet zeuren.

@goeievraag: Goed antwoord! Had me niet gerealiseerd dat de genoemde primaire in het circuit de secundaire is...

@tidak: worden ze nominaal belast ook zo heet?

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (18%)]

Ik ken de nominale belasting niet. Ze zouden bedoeld zijn voor 5m EL-wire. (ebay #370979633569)

Volgens mij heeft Sine het met de termen windingen en wikkelingen gewoon goed gedaan, alleen de primaire en secundaire verwisseld.

@Goeievraag: ik helaas niet zo'n luxe meetbrug, alleen een Voltcraft LCR meter (4080plux).

Het is dus zo'n open spoeltje zoals Sine had, waar ik bifilair 2 spoeltje van 20 windingen omheen heb gelegd, zodat ze zoveel mogelijk identiek zouden moeten zijn.

Ik heb het intussen geprobeerd te meten, door de primaire inductie te meten met de secundaire zijde open en kortgesloten, en door de inductie te meten met de primaire wikkeling in serie en anti-serie met de secundaire wikkeling. Hieronder de meetgegevens en resultaten:

(voor deze metingen heb ik 1 van de 2 secundaire wikkelingen gebruikt, wel steeds dezelfde)

primaire met de secundaire open: 1030uH
primaire met de secundaire kortgesloten: 403uH
berekende koppelfactor: 0.78

secundaire met de primaire open: 17.9uH
secundaire met de primaire kortgesloten: 3.0uH
berekende koppelfactor: 0.91

primaire in serie met de secundaire: 1305uH
primaire in anti-serie met de secundaire: 796uH
berekende koppelfactor: 0.94

(de volgende metingen zijn wat methode betreft identiek, maar dan met de twee secundaire wikkelingen, met de primaire wikkeling open)

secundair 1 met secundair 2 open: 18.1uH (was 17.9uH...)
secundair 1 met secundair 2 kortgesloten: 5.8uH
berekende koppelfactor: 0.82

secundair 2 met secundair 1 open: 18.2uH
secundair 2 met secundair 1 kortgesloten: 6.1uH
berekende koppelfactor: 0.82

secundair 1 in serie met secundair 2: 71.0uH
secundair 1 in anti-serie met secundair 2: 0.5uH
berekende koppelfactor: 0.97

Dus: ergens tussen 0.78 en 0.97. Zucht...

EDIT @Techno Turk: als je de moeite had genomen om het topic te LEZEN, was je wellicht opgevallen dat het Tidac te doen was om een WISSELSPANNING. En waarom zou je daarvoor eigenlijk een 2N3055 gebruiken, met zo'n lage versterkingsfactor?!?

Bovendien gaat het niet om een CCFL lamp/buisje, maar om electrofluorescentiedraad of -paneeltjes, die hebben een wisselspanning van zo'n 90 à 100 V nodig en geen 700 zoals een CCFL buisje.

@fatbeard:
Dat zal ik donderdag eens proberen (ben morgen bezet).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]

je kan toch wel spelen met de windingen dat je 90 ,, 100 v krijgt ? om een neon lampje te laten branden

@Sparky:
Als je bedenkt dat die meter met 1kHz meet zie je dat kleine zelfinducties (<10µH) niet echt nauwkeurig te bepalen zijn: 1µH vertegenwoordigt op die frequentie slechts een impedantie van net iets meer dan 6mΩ...
Op mijn werk hebben we de HP-variant (U1732C) die het met 10kHz doet en zelfs dan is het vrijwel onmogelijk om <1µH (of <10pF) nauwkeurig te meten, ook met het speciale meetpincet.
Als ik het perse nauwkeurig moet weten pak ik mijn eigen VNA (HP3577B) erbij, en een bekende condensator/spoel (allemaal omdat mijn baas de E4980A niet voor me wilde kopen :D)

Die kleine waardes, dat blijft lastig.

@T.T.: Maar het blijft een pulsspanning, geen sinus of mooie blok.

Op 11 februari 2014 19:50:20 schreef fatbeard:
[...]??? Zelfinductie is toch evenredig met het kwadraat van het aantal windingen? Of ben ik nou (pas) gek?

Een wikkeling inderdaad, 1 van de twee primaire wikkelingen.
kwadratisch gaat praktisch natuurlijk weer niet helemaal op, 91uH zijn ze in serie, 24 enkel.

Op 11 februari 2014 20:21:16 schreef Goeievraag:
Een wikkeling slaat op de totale set koper in een magnetisch circuit. Een wikkeling is opgebouwd uit spoelen, en elke spoel is opgebouwd uit windingen. Sine neemt het dus niet zo nauw, maar uit de context is vaak wel op te maken wat bedoeld wordt :).

Correct.
Ik heb primair en secundair verdraaid, my bad.

Op 11 februari 2014 21:14:19 schreef Tidak Ada:
Bravo Sine!
Je hebt 2N2222's gebruikt. Ik zat aan 2219's te denken of aan -dat wil ik vragen-: Kan het ook met enhancement FET's, zoals bijv VN10? Daar heb ik namelijk nog een stel van liggen.

Dat zijn de enige snelle torren die ik had liggen die ook niet te bang zijn voor een paar mA meer.

Kan je globaal iets zeggen over de afmetingen van die ringkern?
Ik heb er hier nog eentje liggen met een h = 3mm; Øbu = 14mm en Øbi = 6mm Dat zou lekker klein zijn.

De puntjes op het papier staan 5mm uit elkaar, niet al te groot dus, het kerntje zal iets van 12mm zijn gok ik, maar dat kan vast kleiner. Zoals ik zei, dit komt uit de grabbelton.

Voor wie het interesseert :

primair ( volle wikkeling ) met secundaire open : 91.4uH
primair ( volle wikkeling ) met secundaire kort : 1.8uH ( met de opmerking van de meter dat dat wel erg dicht aan zijn meetgrenzen zit. )

Secundair met primaire open : 1.726mH
Secundair met primaire kort : 39.8uH

Opvallend is dat het rendement van de schakeling met open spoel niet veel slechter lijkt.

De koppelfactor lijkt dus 0.990 of 0.988 te zijn, met respectievelijk de eerste en tweede set metingen. Het lijkt me duidelijk dat de nauwkeurigheid van de metingen geen 4 significante getallen verantwoorden, maar dat is vooral om het verschil tussen de resultaten zichtbaar te maken.

Met een open spoel hoeft het rendement natuurlijk niet perse veel slechter te zijn; de energie die werkelijk uitgestraald wordt, lijkt me relatief klein, terwijl de lekinductie met een dergelijke resonant LC circuit wel voor wat extra weerstandsverliezen zorgt, maar die zullen ook niet heel dramatisch zijn.

Ik denk dat je met de open spoel, en dus de slechtere koppelfactor, misschien die serieweerstand van 33k wel weg zou kunnen laten.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]

Op 11 februari 2014 23:47:06 schreef SparkyGSX:
[....]
Ik denk dat je met de open spoel, en dus de slechtere koppelfactor, misschien die serieweerstand van 33k wel weg zou kunnen laten.

???? Waar staar daar wat over?

Zo ... ik ben even uitgestunt met het ding, maar een wikkeling extra levert iets controleerbaarders.

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/Neon_inverter/IMG_0011.JPG

En blijkbaar zijn mijn wikkelingen niet helemaal gelijk ...
http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/Neon_inverter/NewFile1.bmp

Ohja, 12V 40mA
En met een ctje over de 1k5 wordt de drive nog net iets heftiger.

Wat zijn de wikkelrichtingen?

Dat is het goede antwoord! ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]

Euh, Goed om :P

Als het niet werkt dan de feedback wikkeling omdraaien.

Het nadeel van een degelijke constructie vind ik eigenlijk dat er een situatie kan bestaan waarbij de oscillator afslaat, met beide torren in geleiding. Of het realistisch is dat het ooit op zou treden valt te bezien; voor een normale oscillatie is er een bepaalde flankstijlheid nodig, en bij een brownout of langzaam opkomende voeding wordt die mogelijk niet gehaald. Ook zou de hele oscillator af kunnen slaan als de spoel door een extern magnetisch veld gedeeltelijk verzadigd raakt, maar dat is voor de meeste switchmode converters funest.

Ik moet wel toegeven dat de golfvormen er erg netjes uitzien, zeker voor zo'n elegante, minimalistische oplossing.

Startproblemem heeft dit ding niet, ik heb hem inderdaad getest door langzaam de voeding vanaf 0V op te schroeven, en bij een paar volt begint het ding al te oscilleren.

De 120k weerstanden zijn ook primair om de torren iets in geleiding te brengen. Zelfs al zou het ding stoppen met oscilleren dan heb je met een Hfe van 100 nog maar ~10mA per tor. En ook dat is nog wel een experiment waard, ik vermoed dat de collector basis weerstanden nog wel wat groter kunnen.

Bedoel je soms de basisweerstenden? Ik zie namelijk helemaal geen weerstand in de collectorleiding (en verwacht die ook niet).
Waarom zit er aan de linker tor een 1k5 stop-weerstend en bij de andere niet?

Sine, nogmaals kan je hier zonden problemen ook die VN10 FET's in zetten?

Op 11 februari 2014 22:21:29 schreef Tidak Ada:
@T.T.: Maar het blijft een pulsspanning, geen sinus of mooie blok.

ja oke dat is dan wel weer zo :)

Eh ja .. basisweerstanden uiteraard.

Of er zo een fet in kan ... geen idee, de diodes zullen in ieder geval zeners moeten worden. En waarschijnlijk heb je wat meer windingen nodig op je feedback wikkeling.

-edit-

Waarschijnlijk niet, als de oscillator met fets stopt heb je zo ongeveer volle sluiting. Het is ook niet nodig, het geheel doet ocharm 40mA

OK, bedankt. Ga ik morgen gewoon verder met torren :)

Welke draaddikte heb je gebruikt?

Ik denk dat ik eens op eBay een klos 24 of 30 AWG wire-wrap draad ga aanschaffen. Lijkt me heel practisch voor dit doel.

Ik heb mijn secundaire van 0.15 mm gemaakt eerst op een satehstokje gewikkeld en dat als 'schietspoel' gebruikt. Ging best lekker!

Leuk ding Sine. krijg bijna zin er ook een te maken. Mijn eerste schakeling was een 1 kHz wiebrug.