Zelfbouwpoging "Differential Scope Probe"

blackdog

Honourable Member

Hi benleentje,

Ik denk niet dat het toeval is...
Na wat onderzoek bij Farnell betreffende 1Meg weerstanden ban ik bijna niets wijzer.

Dit ligt niet aan Farnell maar aan de weerstand fabrikanten.
Deze laten weinig los over het gedrag boven een paar honderd Khz.
Een uitzondering is deze hieronder.
Kijk op pagina 6 t/m 8, daar kan je de fase en het impedantie gedrag zien van de verschillende waarden.
Kijk vooral bij het gedrag van de 1Meg, dan zie je waarom ik zo aan het worstelen ben geweest.

http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/melf-01.pdf

Volgens mij is wat ik nu heb wel de grens van wat haalbaar is met de opamp die ik gebruikt heb.

Ik zal later nog laten zien, hoe de probe is ingeblikt.
Nu eerst weer wat gaan verdienen, het is druk :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vishay heeft grafieken impedantie-frequentie bij veel soorten weerstanden.
Vishay levert ook speciale RF weerstanden.
Ongeveer kun je boven 500MHz beter SMD weerstanden gebruiken en waardes boven de 100k, bij niet SMD, vermijden.

is het inmiddels ingeblikt?

Nog wat foto's er van, en nabouw info beschikbaar?

blackdog

Honourable Member

Hi Lord Anubis,

Ik moet je teleur stellen, nog geen tijd gehad om daarmee verder te gaan.
Er is wel nog een andere opamp besteld en deze heb ik ook al binnen, maarja, ik moet het met 24 uur in een dag doen.

Er zijn eerst wat andere projectjes die ik ga afmaken na het afsluiten van de Dummy Load.

De probes horen bij het meetinstrumentarium die ik nodig heb voor het meten aan b.v. voedingen.
Het komt wel maar gedult.
Of je begint gewoon aan het schema wat ik al heb laten zien met de LME49710 en de buffer er achter.

Hou je aan de bouwwijze zoals ik aangeef, of zoek zelf uit hoe je de ingangsweerstanden capaciteitsarm opbouwd.
Wat je nodig hebt is een scoop en een functie generator die tot 10Mhz gaat om de commonmode optimaal te kunnen instellen.

Hou er rekening mee!!!!! dat met gewone weerstanden je NOOIT aan zoiets als 230V Netspanning kan gaan meten.
Het zelfde geld voor het meten aan b.v. buizen schakelingen met vele honderden Volts spanning.

Dit kan aleen met speciale onderdelen en zorgvuldige opbouw.
Ik ga uit van spanningen tot 100V zoals voorkomt in de analoge electronica waar ik mee werk.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

En, we zijn nu ruim een jaar verder. Hoe heb je hem "ingeblikt"? Ben er ook 1 aant bouwen, en heb last van stoorsignalen van de voeding die ik gebruik.

blackdog

Honourable Member

Hi Koekie43, :-)

Jammer genoeg nog wel wat gesleuteld maar nog niet ingebouwd...
Wel een flink aantal keren nodig gehad!

Het schema is verder goed en mat mijn opmerkingen moet je een goede probe kunnen bouwen.
Kan je wat foto's laten zien van hoe je het gebouwd heb?

Waarom denk je dat je last heb van die stoorsignalen, leg dat eens verder uit als je wilt?

Gegroet,
Blackdog

PS
Het afbouwen komt als ik mijn Miedema referentie klaar heb, en dat is nu bijna :-)