Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Klopt, maar niet zo heel lang: van idee tot eerste model een week of bvier (proost), daarna nog twee weken om de foutjes eruit te halen en de kast te maken...
Ben daarna nog doorgegaan op het idee maar nu met vier ipv twee bits geheugenbreedte, maar ik liep vast op de keuze voor de geluiden. Wilde het eigenlijk uitrusten met de gyrator-drummer modules van Elektuur maar zag op tegen het bouwen van tien gelijke modules. Plus dat ik dan ook een 'echte' versterker nodig zou hebben om al die geluiden tot hun recht te laten komen.
Rond die tijd kwamen ook de eerste betaalbare rhitm-boxjes op de markt en dat (samen met het feit dat het vriendinnetje hiermee al heel erg tevreden was) schopte de fundering onder het project weg: ikzelf heb weinig met muziek.
Kwam laatst nog wel een deel van het chassis tegen van die opvolger met de schakelaars en display. Nouja, dat vindt wel weer een andere toepassing...

Over een klein half uur zou het filmpje te zien moeten zijn: http://youtu.be/OiQwlgDM494

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Je moet het filmpje nog even public zetten. Nu geeft hij : Deze video is privé.

fatbeard

Honourable Member

Ik zei: met een klein half uur, jouw reactie was slechts 5 minuten na de post...
Nu doet-ie het wel.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zondag 28 september 2014 17:17:14 (10%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi Fatbeard,

Netjes gemaakt!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zo, Ik mag weer eens :)

Sinds het krijgen van het idee in november 2013 ben ik hier mee bezig, een nieuwe 4-delige versterker. Vanwege omvang/gewicht/vermogen heb ik het ding Beast genoemd, grote projecten krijgen bij mij altijd een passend naampje :P

Hier staat het foto album. Een voorproefje, welke niet in het album staat:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_5618%20(1024x683).jpg

Het is een modulaire 2x10W SE bak, welke nog niet helemaal ontplooid is tot zijn volle potentie. Het vermogen is echt al groot genoeg voor mijn kamer. De 2x18W die ik kan krijgen bij vervangen van eindbuizen/gelijkrichter en minimale aanpassingen van het circuit ga ik uiteindelijk toch niet nodig hebben.

Ohja, hij klinkt geweldig :) Ik heb geen THD etc.. meter, maar ik heb hem wel in en uitgangs signalen laten overlappen met de oscilloscoop, overdracht gecontroleerd, enz, en ook deze resultaten zijn weer een flinke verbetering op de vorige versterkers!

(hiervoor Minimi en 2e26-SE. Een nieuwe projectbak vult zich al weer langzaam.... :P)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Thevel

Golden Member

Henry S.

Moderator

Dat ziet er heel netjes uit, heb je ook nieuwe foto's van de binnenkant?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

En misschien buiten gezichtboek? ... niet iedereen heeft dat of wil daar noodzakelijk iets mee te maken hebben (hum)

Ik zie dat ik nog geen foto heb van de binnenkant van de voorversterker module... Die zal ik morgen even maken! (ik heb er nu even geen tijd meer voor) De rest is hopelijk redelijk zichtbaar, het is een aardig karwei om alles weer open te schroeven :D

Sine, ik heb de link aangepast. Je kan ze nu als ook bekijken zonder Fb account, mijn fout. Het album is nogal groot dus ik upload ze liever niet nog een keer...goed genoeg zo?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Klein "Side Kick" projectje deze keer. Ik had voor de deltameter een hulpvoeding nodig en heb daar een klein printje voor getekend. Het is gewoon recht toe recht aan, trough hole, goed verkrijgbare componenten. Het schema hoef ik niet te plaatsen denk ik, standaard 78xx TO-220 toepassing.
Is iets netter dan steeds op gaatjesprint iets bouwen. Heb er een aantal laten maken, komt altijd van pas. Het printje is 28 x 30.5 mm.

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Electronics/uregboard_zpsd303b1ad.jpg

Nee, dat lijkt me hier totaal overbodig.

If you want to succeed, double your failure rate.

Handig. Maar zie ik daar de V- van de uitgang gelijk naar de brugcel lopen ? :/ Wat meer rimpel zal in de praktijk voor de meeste toepassingen niet uitmaken, maar ik krijg er de kriebels van ;)

Nee, zekering zit er niet op, leek mij handiger om dat apart te doen, beetje afhanklijk van waar en hoe het printje gebruikt gaat worden. En over de V-, ja die zit ook aan de brugcel, maar wat is hier dan best practice dan ?
Moeten alle minnen centraal naar een punt ? Denk dat dat zoals je zegt hier niet echt uitmaakt maar ben benieuwd naar de theorie hierachter.

Nee; een stervormige opzet is een wat achterhaald idee dat vooral goed werkt bij opamp-achtige eindtrapjes waar veel stroom en veel gain samen komen. Daarbij is het eenvoudig toe te passen, je hoeft niet te begrijpen hoe de schakeling werkt. Dit terzijde.

Een doordachte routing zorgt dat je geen last hebt van de weerstand van de koperbanen. In dit geval komt het er op neer dat je van de min van de brugcel eerst naar onderkant van de buffer-c gaat, vanaf daar door naar de gnd van het IC en tot slot naar de uitgang.
Door het stukje baan tussen brugcel en buffer-elco loopt bij belasting immers een (relatief) grote AC stroom, en hierover valt dus door zijn onvermijdelijke weerstand een grote AC spanning. Deze verschijnt nu aan de uitgang in de vorm van 100 Hz rimpel met veel harmonischen.

Jinny

Golden Member

Het lijkt mij niet dat het is bedoeld om meerdere tientallen ampères te trekken, dus ik denk dat die rimpel mee zal vallen.
En anders is een stukje 1.5 of 2.5 kwadraat over het betreffende baantje solderen een probaat middel.

@The Engineer, heel mooi gebouwd.
De voeding, is die gestabiliseerd?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 oktober 2014 21:28:00 (14%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bedankt voor de uitleg. Dit printje is bedoeld voor een paar honderd mA maximaal. Dus in de praktijk zal die rimpel wel meevallen dan. Zat er nog even over te denken, als je nu de min met meer sporen met elkaar verbind verlaag je ook de weerstand, is altijd goed dus ?

We gaan intussen wat ver offtopic, waarvoor excuses.

Bedenk wel dat die paar honderd mA in korte pulsjes, in de korte tijd dat de diodes open zijn, in de buffer c geladen wordt, dus de piekstroom is veel hoger dan dat.

Een 78xx ruist zelf zonder extra maatregelen op iets van -70 dB(u), ik verwacht dat dat hier ver overtoffen wordt door de interferentie.

Meer koper helpt iets, maar er zijn bij een printontwerp vaak al genoeg lastig te verenigen wensen en als je het goed rout is het niet nodig. Ik geloof ook wel dat het hier in de praktijk niet belangrijk zal zijn, maar een betere print kost niets extra behalve wat aandacht.
Mocht je ooit iets analoogs gaan doen dan wordt dit soort dingen wel belangrijk, en als het erg genoeg is gaat het met digitaal ook mis.

Je kunt de uitgang voor de grap eens met en zonder load aan een scoop of via een c'tje aan een audio ingang hangen voor een indruk van wat er gebeurd. Idealiter is er enkel ruis, geen brom.

Ik stel voor het hierbij te laten in dit topic.

blackdog

Golden Member

Hi D&H,

Toch wil ik nog een opmerking maken over de -aansluiting.

Het gaat er vooral om, dat de maker, hier dus Rolo begrijpt waarom zijn manier van opbouw beter kan,
dit geld ook voor de gene die meelezen en dan deze opbouw enigzins gaan nabouwen.

Het probleem is deze, Rolo geeft dit zelf al aan, handig ik heb er meerdere gemaakt.
De volgende keer trekt hij wel meer stroom dan een paneelmetertje en/of hij geet een gevoelige schakeling hieruit voeden.
Dan is de kans groot, dat je de poppen aan het dansen hebt. :-)

Zeg bij een half Ampere uitgansstroom, zijn de laadstromen een stuk hoger.
Deze stromen zijn hoger, omdat je het laden/ontladen van de buffer Elco moet zien als energie,
de energie die naar je belasting gaat wordt in een veel kortere periode vanuit het 230V net aangevult.
Dit kan alleen in een kortere tijd, als de stroom naar verhouding dus hoger is, energie uit = innergie in.

Dus, door die hoge stroompieken krijg je ook een hoge piekspanning over de verkeerd gekozen "-" aansluiting.
Deze pieken zitten snel boven het ruisniveau van de 7800 serie regelaar.

Ik heb even een testje gedaan aan de voeding van mijn Dummy Load, omdat deze op tafel lag.
De verbruikte stroom is rond de 12mA door de 7812 en over de 7812 direct gemeten is de ruis/stoorspanning -87dBV RMS gemeten.
Sluit ik de - van de Audio Presicion meetset nu aan op de "-" van de brugcel dan is de ruis/stoor afstand -83dBV RMS gemeten,
dit is al bijna de helft slechter bij 2,5cm dikker koper dan Rolo zijn printje.
Beide metingen zijn gedaan met een bandbreedte van 22Hz en 22Khz filters in de AP meetset.
De filtering uitschakelen had niet zoveel zin, de waarde veranderde bijna niet.
De ruis in het middengebied van de 7812 regelaar samen met de brom zijn dominant.
Mijn massabaan is een stuk dikker dan het minibaantje van het printje van Rolo, dus mijn metingen zullen beter zijn dan het printje van Rolo.

Moraal...
Zelfs bij deze simpele schakelingen is het wijs om goed na te denken hoe de stromen lopen.
Vooral als je de schakeling later ook gaat gebruiken voor b.v. gevoeliger electronica.
Zoals audio, AD/DA converters enz.

Rolo,
Zie het als opbouwende kritiek, ik wil je printjes steeds beter zien worden ;-)
Wat de "-" betreft, je gaat vanaf de brugcel naar de Elco, de Elco "-" die gaat appart naar de "-" van de 7812.
De uitgang van je voeding komt vanaf de Elco en direct vanaf uitgang van de 7812.
Ik zie ook nog wat film condensatoren op het printje.
Een film condensator over de buffer Elco kan soms helpen tegen storing uit het net, bij gebruik van een "Low ESR" elco is deze niet nodig.
Een condensator aan de uitgang van de 7812, hou deze klein, de meeste datasheets geven 0,1uF aan als condensator.
Het is beter zeg 10 of 22uF bij je te voeden schakeling te zetten.
Als je de waarde van deze condensator te groot maakt, heb je kans dat bij kleine belastingen de regelaar stuk kan gaan,
dit doordat b.v. de bufferelco aan de ingang eerder leeg is dan de elco aan de uitgang.
Komt niet veel voor, maar een simpele diode (1n4007) over de 7812 lost dit op.
Dit help dan ook bij de onkoppel condensatoren bij je te voeden electronica.

Maar, je hebt nu de printjes, laat het zo, heb je last van een ratel bij een latere toepassing,
leg dan een extra verbinding tussen de - van de brug en de min van de Elco.

Als je nu nogmaals een voeding maakt, los bedraad of op een printje gaat het vrijwel zeker goed :-)
Je werkt netjes en dat waardeer ik.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi Blackdog,

Wat voor mij nog wat duister is, is het verschil in impedantie tussen het een paar milimeter korte printbaantje en en de dikke en langere(?) koperen draad (of is het een kopervlak op de print?) bij jou.
Jouw dummyload draait bovendien met veel grotere stromen. Kan je die twee dan wel direct vergelijken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Morge Tidak Ada,

Ik leer iedere keer weer wat voor "error terms" er kunnen optreden bij het gene, dat ik probeer uit te leggen.
Dat betreft dan hoe ik iets probeer duidelijk te maken en vaak de "links" die de lezer legt.
Ik was me allang bewust dat ik geen "Jim Wiliams" ben *grin* en ik beschik ook niet een aantal redacteuren om mij te corrigeren, dat zijn jullie eigenlijk :-)

OK, mijn referentie naar mijn Dummy Load heeft betrekking op het kleine voedingsprintje dat de power LED en de NE5534A van voeding voorziet.
Dit heeft verder niets te maken met zeg de opbouw rond de Power Mosfets in mijn Dummy Load.

Een beetje natuurlijk wel, want het gaat om bedradings technieken.
Bij de Dummy Load gaat het vooral om het HF gedrag en bij het voedingsprintje van Rolo gaat het om de 50Hz en zijn harmonische.

Wat ik geprobeerd heb te laten zien, is de kleine stukjes verbinding op b.v. het printje van Rolo al aardig kunnen gaan uitmaken,
dit afhankelijk van de toepassing.
Gaat dit printje gebruikt worden voor het voeden van een ledstrip of motortje zonder gevoelige electronica, vergeet dan mijn opmerkingen.
Blijft het nog steeds een niet zo goede opbouw maar voor die toepassing verder niet intressant.

Maar nu gaat de ontwerper een intercom bouwen, waarbij de electret microfoon uit zo'n printje gevoed gaat worden,
en neem nu even aan dat als de intercom aan gaat, er ook een lampje aan gaat van zeg 100mA.
Je kan dan aardige pieklaadstomen krijgen door die dunne bedrading, die opgeteld worden bij de 12V uit de 7812 met een ratelende brom als effect.

Ik heb net geprobeerd wat duidelijk foto's te maken van dit effect, aan de hand van het mini voedinkje van de Dummy Load.
Dit gaat echter niet lukken doordat een zendamateur hier in de buurt "bezig" is, ( Scoop op de 1mv/Div stand ) ;-)
Nog een tweede puntje dat er mee te maken heeft is dit, door mijn "mini" trafo die ik op de voeding heb zitten,
kunnen die laadstromen niet echt hoog worden, ze worden "uitgesmeerd".
Bij een "goede" trafo zie je een echte piek op de zaagtand van de voedings rimpel, bij mijn printje ronde hoekjes.
Belast ik deze voeding nu met een extra 100mA, dat krijg je afgeplatte toppen op die driehoek, stroom te kort door de Ri van de trafo.
Je hebt een soort ingebouwde piekstroom begrenser door de hoge Ri van de trafo.
Dus je zal het moeten doen met de waarden die uit de Audio Precision kwamen voor dit voedinkje.

Ik wil met mijn opmerkingen laten zien dat dat weerstanden, capaciteiten, inducties enz altijd aanwezig zijn,
ook als de ontwerper een aanname doet dat het voor nu even niet van belang is.
Ik heb ruime ervaring met storingzoeken in allerlij installatie's, van electromonteurs die een 24V relais uitgang gebruiken om 230V motoren te sturen, waarbij ik bijna het leven liet, CMOS ingangen die niet gedefineerd waren en b.v. al een jaar of drie goed werkte en daarna in een "random" stand gingen staan enz, enz.
Heel veel bedradings fouten, heel veel slechte kabel/connectoren <= inkoop beleid, goedkoop is duurkoop,
de garantie bezoeken, kosten veel meer dan een beter kabeltje/connector...

Het doel van mijn opmerkingen is niet dat alles perfect moet zijn, maar dat als je meer kennis hebt,
uiteindelijk betere producten en minder storingen/fouten krijgt.
Of dit nu voor hobby of werk is.

Het is weer een heel verhaal geworden, ik hoop dat het nu duidelijker is. (of voor nog meer vragen zorgt :-) )

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 5 oktober 2014 11:00:17 schreef blackdog:

Het doel van mijn opmerkingen is niet dat alles perfect moet zijn, maar dat als je meer kennis hebt,
uiteindelijk betere producten en minder storingen/fouten krijgt.
Of dit nu voor hobby of werk is.

Het is weer een heel verhaal geworden, ik hoop dat het nu duidelijker is. (of voor nog meer vragen zorgt :-) )

Gegroet,
Blackdog

Het prettige vind ik zelf door dit soort commentaar van jou en diverse anderen, dat het voor nu, huidig project, of een project later een duwtje in de rug geeft om weer een stapje verder te denken.

Jinny

Golden Member

En daar sluit ik me bij aan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Thanx blackdog, voor je uitgebreide uitleg.
Ik had inderdaad een totaal afwijkend beeld van je dummyload en dacht dus dat het op de sterkstroom (stroom, dus geen hoogspaning!) bedrading ging.

Ben net terug avn de kleinste en "flopperigste" radiobeurs, die ik ooit bezocht heb. Ik dacht van, kom het is dichtbij laat ik maar eens kijken. Dat duurede dus ongeveer 10 minuten, inclusief aankooptijd van een SMA>N kabeltje (je weet vast wel waarvoor, grin).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Weer een hoop geleerd ! Vroeg mij gelijk af hoe je dan een print moet maken met een floating regelaar zoals de LM317. Maar wordt te veel off-topic. Maar eens een ander draadje voor starten.

Dit topic is gesloten