blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Bramvr,
Ook als je simpele testen wilt doen zal je rekening moeten hoeden met allerlij eigenschappen van het gebruikte component.
Dit doe je dus duidelijk niet 
Ik zal het een en ander proberen duidelijk te maken.
Als eerste dit, als je ij de datasheet kijkt zie je dat bij een Gatespanning van 8V er 20Ampere loopt.
Jij zet op je potmeter de volle 24V die je hebt, dat geeft een erg slecht regelberijk.
En ander nadeel hiervan is dat kleine variaties in de 24V op de Gate terecht komen en dit versterkt gaat worden, generatie verschijnselen dus.
Iets wat eigenlijk ook bij het bovenstaande hoort, is dat je ook de ontkoppel condensator van de Drain naar de massa aansluiting niet geplaatst hebt (10 tot 220uF)
Daarna mag je met je aansluitdraden naar je voeding gaan.
Hoe zorg je er nu voor dat je een klein beetje kan bepalen of de Fet mooi regelt.
1e
Zet een 15K weerstand tussen de bovenkant van de potmeter en de 24V, dit maakt het regelbereik van de potmeter kleiner.
2e
Plaats nu ook een condensator over je potmeter van zeg 10uF (tussen de ground en de aansluiting waar de 15K weerstand aan zit)
Deze condensator en de 15K zorgen er voor dat de terugkoppeling uit de 24 flink gedempt wordt.
3e
Plaat een weerstand van 47 tot 220-Ohm direct aan de Gate van je Fet.
4e
Je krijgt nu een "redelijk" regelbereik met je potmeter met weinig kans op generatie verschijnselen.
5e
Je hebt nu een regelberijk van "0" tot ongeveer 20-Ampere, maar!!!! alleen als de voeding waarop je deze testschakeling aansluit deze stroom kan leveren.
Zeg dat je een mooie voeding hebt die 24V bij 10-Ampere doet, zonder goede koeling is de Fet binnen een paar seconden rood gloeiend.
Het regelen van de stroom is nogal kritisch, kleine verdraaing grote stroom variatie.
Daar is nu die opamp die de Fet aanstuurd nu zo mooi voor (als je de schakeling goed opbouwd)
Ik hoop dat dit je wat meer inzicht verschaft waarom het in jouw ogen vreemd reageert.
Gegroet,
Blackdog
bramvr
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
@blackdog
Bedankt voor de goede uitleg.
Ik heb dit schema op gebouwd uit jou uitleg.
Maar helaas blijft het probleem zich aan houden 
Dit is een screenshot van mijn scoop bij ca 1A source/drain stroom.
- De gele lijn is de temperatuur van de mosfet die gemeten wordt via een LM35 die bij op de mosfet is gemonteerd.
- De roze lijn is de gate spanning
- De blauwe is de spanning over de shunt weerstand van 0.1 Ohm
Ik heb het ook is geprobeerd door de potentiometer helemaal naar de ground te draaien zodat de gate spanning zeer laag is maar dan blijft het vreemde verschijnsel zich aan houden.
Ik heb al eens een dikke diode geplaatst tussen de + van mijn voeding en de drain omdat het lijkt dat de fet stroom zou leveren naar de voeding maar dat veranderde niets buiten de 0.7V spannings- val over de diode.
Wat is er volgens jullie hier aan de hand?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Bramvr,
Als de gatespanning "0" is mag er geen drainstroom lopen!
Je kan uit de datasheet halen bij welke spanning bij 25C er drainstroom gaat lopen.
Heb je de Fet goed aangesloten?
Is de Fet nog heel?
De source en de gate doorverbonden mag er nooit stroom lopen.
Is je voeding schoon, dus je dummyload niet aangesloten maar de scope wel op de voeding, hoe ziet dat er uit, ook een rimpel?
Toch een foto's maken en hier laten zien 
Gegroet,
Blackdog
bramvr
Hier zijn de foto's (klikbaar). De koelpasta is nog wel niet mooi afgeveegd. Ik vond direct geen doekje 
Ik heb de LM35 er boven ongemonteerd en ik heb aan het boutje zo'n isolatie ringetje aangedaan zodat dit niet in verbinding staat met de drain van de mosfet.
De gele en de groene draadjes gaan naar een LM7805 om een mooie spanning voor de LM35.
Ik vind het raar want hij doet wat hij moet doen behalve dan die pieken die er niet mogen zijn.
Edit: Links in de voeding zit wel de transformator zou deze de 50Hz storing kunnen verspreiden op mijn schakeling?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt een MEETFOUT. De FET kan GEEN stroom de voeding in duwen.
Iets met een aardlus. Je heb je aard-draadje met de kroko op de GND van de schakeling gezet? Meet me je proboe ook eens "GND" daar in de buurt, en kijk of je hetzelfde ziet.... Ik verwacht van wel.
bramvr
Ok ik zal het morgen is proberen. Maar ik vind het dan wel raar dat de gate spanning (roze lijn) hier nu geen hinder van ondervind. Deze heeft immers toch de zelfde massa.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Met zulke lange draden wordt het begrip "massa" heel relatief. Die weerstand ziet er ook uit als een draadgewonden exemplaar, en dat is ook niet bepaald ideaal.
Aangezien het iedere 20ms gebeurd, kan ik zo 2 grote verdachten bedenken: je voeding is niet goed, en een van de diodes in de gelijkrichter is stuk of zo, zodat deze zelf al een 50Hz rimpel vertoont, of (en dit lijkt me het meest waarschijnlijk) die enorme lus aan de gate pikt een mooie 50Hz sinus op, waarvan de positieve piek net hoog genoeg is om de MOSFET flink in geleiding te sturen.
Het je trouwens wel een goede randaarde? Zonder randaarde kunnen netfilters (o.a. in je score) ook vreemde dingen veroorzaken, omdat de ground van de scope dan op de halve netspanning hangt.
bramvr
Het je trouwens wel een goede randaarde?
Daar dacht ik ookal aan. Maar ik denk dat deze wel goed is want nul ten opzichte van de aarde geeft iets van een 4V. Of zijn er betere manieren om dit te testen?
Als ik nu de behuizing van de shunt aan de GND hang zou er dan iets moeten verbeteren. (kooi van farraday)?
Stel nu dat er een diode in de gelijkrichter van mijn voeding stuk is of de gate draad pikt 50Hz op dan kan het toch nog niet dat ik bij een gate spanning van 0V negatieve stromen krijg???
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 24 juli 2014 00:34:02 schreef SparkyGSX:
die enorme lus aan de gate pikt een mooie 50Hz sinus op, waarvan de positieve piek net hoog genoeg is om de MOSFET flink in geleiding te sturen.
Derde keer: De MOSFET kan GEEN energie aan de voeding leveren. De MOSFET kan geleiden wat ie wil, maar kan nooit door en negatieve stroom de voeding van energie voorzien.
[edit: Gokje. Draai de stekker van de scoop 180 graden om in het stopcontact. Mogelijk maskeer je het probleem daarmee.
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
bramvr
De piekjes van 50Hz heb ik weg gekregen 
Het lag aan mijn voeding er is nog een bijkomende spanning aan de voeding aanwezig waarop ik mijn LM7805 heb aangesloten om de LM35 van een mooie voeding te voorzien (gele en groene draadjes zie foto's een van mijn vorige posts). De 2 GND's liggen normaal intern aan elkaar maar ik wou toch eens zeker zijn. Nu had ik de GND van de hulpspanning aan de GND van de regelbare spanning gehangen en toen werden de piekjes wat kleiner. Toen heb ik is alleen de GND aangesloten op de regelbare spanning en de andere GND gewoon opengelaten. En ja het piekjes probleem was volledig weg 
Maar ik zit nog wel steeds dat ik een negatieve stroom meet wanneer ik de gate op 0V zet. Wat dus niet kan. Waar zou dit nog kunnen aan liggen?
@rew
De stekker van de scoop omdraaien lukt niet direct wegens de plaats van de aardpin. Ik ga straks een kort verlengkabeltje maken waarin ik de lijn en de nul kruis.
rew
Dan woon je niet in Nederland.... Dat kan.
En de labvoeding heeft zeker ook zo'n stekker?
Hoe negatief is negatief? Ik dacht dat die piekjes onder nul gingen en dat het gemiddelde rond de nul of er net boven lag.
bramvr
Haha ja da's waar ik ben van België. En ja de voeding heeft ook zo'n stekker 
Hoe negatief is negatief? Ik dacht dat die piekjes onder nul gingen en dat het gemiddelde rond de nul of er net boven lag.
20mA
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 24 juli 2014 08:00:25 schreef rew:
Derde keer: De MOSFET kan GEEN energie aan de voeding leveren.
Uiteraard, maar ik zou niet verbaast zijn als straks blijkt dat de TS een denkfout heeft gemaakt bij het aansluiten van de probes, of die ingang van zijn scope per ongeluk geïnverteerd weergeeft of zo.
blackdog
Golden Member
Hi Bramvr,
Als je er nu eens voor zorgt dat je de temperatuurmeting loshaalt,
dus niet meer die 5V aansluiting van je voeding gebruiken.
Alles los van die klemmen!!!
Als je dan nog last hebt van dat signaal, je voeding of scoop loshalen van randaarde.
LET OP!!! DIT IS VOOR EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID.
Ik heb geen idee hoe jij die voeding gebouwd hebt wat veiligheid betreft...
Je hebt kans dat het signaal optreed door aardlussen zoals rew je al drie keer heeft geprobeerd duidelijk te maken.
Voorzichtig en succes,
Blackdog
bramvr
Je hebt kans dat het signaal optreed door aardlussen zoals rew je al drie keer heeft geprobeerd duidelijk te maken.
Het is daarom dat ik straks een klein verlengkabeltje ga maken dat de lijn wisseld met de nul
In België kun je spijtig genoeg niet zomaar de stekker om draaien 
Uiteraard, maar ik zou niet verbaast zijn als straks blijkt dat de TS een denkfout heeft gemaakt bij het aansluiten van de probes.
De shunt hangt langs de ene kant aan de ground en op de andere kant heb ik mijn probe hangen. Ik denk toch dat dit correct is.
of die ingang van zijn scope per ongeluk geïnverteerd weergeeft of zo.
Als dat zou zijn zou de stroom toch veel negatiever moeten worden als ik de fet open stuur? Ik kan hem open sturen tot +1.3A wat normaal is want dan gaat mijn stroombeperking van mijn voeding in werking. Het is alleen maar als de fet gaat sperren dat er een negative stroom gaat vloeien. Ik heb even gekeken en de stroom zou negatief worden rond de 5V gate spanning. Wat klopt met de datasheet.
rbeckers
Overleden
Bij een scoop niet de veiligheidsaarde los halen.
Dat is gevaarlijk, vervalst de meting en is, met wat moeite, ook niet nodig.
bramvr
Nu heb ik een rare ontdekking gedaan.
Als ik de scoop op 10mA/div zet dan zou ik een stroom hebben van -11mA.
Als ik dan de scoop op 5mA/div zet dan zou ik een stroom hebben van +60mA
Wat is er hier toch aan de hand? Het is niet toevallig want ik heb het enkele keren getest en altijd de zelfde resultaten. Ik weet wel dat Rigol de waardes van het scherm afleest.
Ps: De LM7805 los treken veranderd ook een beetje de waarden.
[Bericht gewijzigd door bramvr op (11%)]
rew
Oh. je leest "Vavg" van je RIGOL af?
Rond de nul dat ding gewoon niet vertrouwen. Ik snap het algorithme niet wat ie gebruikt om dat te bepalen en d'r klopt geen bal van. Bijvoorbeeld: je krijgt ineens hele andere getallen als je van bereik verandert.
Je kan prima het verschil tussen 5.4 en 5.5V aflezen, maar bij 10mV moet je uitkijken. De golfvormpjes bekijken op de scoop, en het gemiddelde bepalen met de multimeter of zo.
bramvr
Aa dus daar kan het rare geval dan van komen van die - stromen.
Dus eigenlijk is mijn schakeling in orde?
Op 24 juli 2014 13:14:28 schreef rbeckers:
Bij een scoop niet de veiligheidsaarde los halen.
Dat is gevaarlijk, vervalst de meting en is, met wat moeite, ook niet nodig.
? er zijn nogal wat scopen zonder randaarde en die zijn niet echt gevaarlijk en die vervalsen de metingen, zeker van kleine waardes veel minder dan eentje met een randaarde.
groeten
Kris
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
veel scopes met ongeaarde stekker hebben een trafovoeding op 50hz. een scope met randaarde stekker en smps aan boord heeft van de fase en nul uit een condensator naar de aarde, zonder aarde krijg je spanning op het chassis. de modellen met 50hz trafo hebben daar geen last van..
ja testman, dat weet ik. Maar die spanning die via d onstoor-C op de kast komt is helemaal niet gevaarlijk,tevens ben je ze niet helemaal kwijt via de randaarde. (Zeker bij meten kleine signalen blijft er rommel rondzwerven, een deel daarvan komt via de randaarde naar binnen)
blijf het vreemd vinden, een toestel dat mV meet en je dan aan een vervuilende ground gaat hangen.
greoten
Kris
rbeckers
Overleden
@kris van damme
Ik weet dat er scoops zijn zonder veiligheidsaarde. Die zijn ontworpen zonder die aarde. Een van mijn scoops, een oude 25MHz PM3212 is zo'n scoop.
Een van de problemen is dat de GND, die van de BNC, op een hoge spanning kan staan. Daarom hebben veel van die scoops probes met isolatie om de BNC connector. O.a. de voeding, schakelaars zijn ook aangepast.
Het meetprobleem kan o.a. ontstaan t.g.v. parasitaire capaciteiten.
Er is genoeg meetapparatuur die een veiligheidsaarde heeft die minder dan 1mV kan meten.
SparkyGSX
Waarom zou het zo levensgevaarlijk zijn om de randaarde van de scope los te maken, als er nog steeds huizen zijn (zoals het huurhuis waar ik nu in zit) die voor het grootste deel nog wandcontactdozen zonder randaarde hebben? Dat mag blijkbaar ook, en "levensgevaarlijk" valt wel mee, denk ik.
@Bramvr: of je schakeling nu goed is of niet weet ik niet; doet hij wat hij moet doen? Wil je alleen een statische stroom trekken, of wil je hem ook kunnen moduleren? Hoe reageert hij op plotselinge veranderingen van de ingangsspanning? Hoe is het opstartgedrag?
Hoe meet je die stroom nou eigenlijk? Meet je de spanning over de weerstand die in serie staat met de source van de MOSFET, meet je over een shunt in de voeding, of heb je daadwerkelijk een stroomprobe voor je scope?
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (45%)]