Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

in belgie niet veel beter.
heb ruis op men telefoon, ben de provider: die doen een test en zien een kortsluiting op de lijn. internet en digitale tv werkte wel nog. komt een technieker mijn binneninstallatie uitmeten (wetende dat ik de kabel en de aansluitdoos van de provider als enigste binnen heb, telefoon zit er rechtstreeks op alsook modem). technieker meet en zegt idd dat het buitenshuis is en vertrekt. ondertussen geen tv en internet meer.
klacht ingediend, en zelf mijn binnenaansluiting opnieuw moeten doen (ben ook ex technieker van diezelfde provider ;-) ). krijg een mail terug dat mijn storingsdossier al gesloten werd als zijnde opgelost.
opnieuw klacht ingediend: na een week zelfde mail, probleem was opgelost en effectief de telefoon ruiste niet meer.

2maand later weer dezelfde ruis, weer storingen gebeld, weer een technieker die binnen kwam meten (dezelfde). staat die naast mij: "zijn ze vorige keer de kabel wel komen herdoen in de grond?" ik antwoorde nee. heeft die opnieuw de boel doorgegeven. zijn ze gisteren eindelijk de grondkabel komen herstellen.

volgens mij ook waterinsijpeling gehad in de kabel. soms viel mijn lijn zelf een seconde dood als een vrachtwagen door de straat reed.
bij mij is er een 3-4maand over gegaan tussen 1 aangifte probleem en uiteindelijke oplossing. t loopt eigelijk fout aan de andere kant van de telefoonlijn, die eerste persoon die u moet helpen :s. daar zitten mensen zonder technische kennis

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tja, die oude gplk kabels kunnen weinig hebben, als er een steen op ligt krijg je na verloop van tijd al sluiting door de doordrukkende loodmantel.

op m'n oude werk lag er nog een aantal km van die ouwe zooi. nadeel was dat de huis elektriekers die kabel niet konden lassen. er moest altijd een apart bedrijf voor komen wat weken duurde doorgaans. toen er nieuwe wegbewijzering werd geplaatst kon je de klok er dus op gelijk zetten dat er iets geraakt zou worden. paal van 10cm op een straathoek waar de kabels 1 meter breed lagen. gelukkig lag er ook nog een oud brandmeld 1,5mm2 kabelnet wat ik her en der had gebruikt ivm te krappe stamkabels op diverse gebouwen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij het lezen van de originele beschrijving kreeg ik een flashback naar de mijn "incident" in 1994: gebeld worden werd steeds lastiger, maar ze zouden de centrale gaan vervangen, dus maar doorgemodderd tot de nieuwe centrale er was. Toen konden we niks meer.... Dat was, zoals Ericp al suggereert, een aardlek in de grondkabel....

Dat gezegd zijnde: Onder het mom van "het heeft 15 jaar zo gewerkt" weiger je om dingen die nu fout zijn te verbeteren. Toen in 1994 kregen we bericht van KPN dat ze iets gingen veranderen. Tegenwoordig kan het best zijn dat ze achter de schermen zonder je wat te vertellen de boel upgraden en dat installaties die niet-aan-de-specs-voldoen dan ineens niet meer werken. Pech! En als jij je installatie dan "buiten spec" wil houden, is het niet-werken voor eigen risico.

Als je goed bent met een multimeter kan je kijken of je de aardlek kan meten.

Zorg dat je onder aansluitfactor 5 komt.

Doe de ADSL splitter waar ie hoort: Voor alle aftakkingen in huis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

De vraag is of hij daar niet al zit maar dat de bedrading binnenshuis anders loopt dan gedacht (anders zou het voorheen toch ook nooit gewerkt hebben). In de plaats van de TS zou ik dat inderdaad wel zeker willen weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het heeft een 1,5 week terug ook erg veel geregend, op veel plaatsen in het zuiden was het voor een maand aan regen normaal. dan komen rotte kabels er sneller uit. net als met de herfst als de eerste vorst komt en het grondwater in de grond wordt gedrukt..

gplk kabels zijn dan erg gevoelig voor bewegen, lijnen die eerst nog werkten vallen dan uit en de al uitgevallen lijnen komen soms weer tot leven.

als je echter van een andere leverancier als kpn afneemt en ook nog geen bedrijfs aansluiting hebt kan dit weleens lang gaan duren in de zomervakantie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik hou het op een te hoge aansluitfactor. TS heeft een stuk of 10 toestellen op 1 lijn staan...
Dat het vroeger wel zo gewerkt heeft doet niet ter zake. KPN kan immers iets gewijzigd hebben. Je moet gewoon aan de eisen voldoen.

pa3gws

Golden Member

Op 23 juli 2014 10:09:20 schreef Max1966:
Zonet 3e maal met KPN gebeld om de afspraak van de monteur te verzetten.
Prima medewerker die me uiteindelijk vertelde dat zij op haar scherm zag dat de fout ondergronds zit....

@hierboven. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Een ingewaterde kabel heeft ook al gauw een te hoge aansluitfactor... En kennelijk ziet de meetapparatuur van KPN die wel.

@hieronder: Als de KPN de klant de schuld kan geven (en een betaalde monteur sturen) zullen ze nooit bij voorbaat suggereren dat het aan henzelf ligt.

Er zijn meerdere manieren om vanuit de centrale de aard van de fout te meten, of de afstand tussen de centrale en de fout. Als die afstand 1km en het huis staat op 2km, dan mag duidelijk zijn dat er in elk geval onderweg (ook) een fout zit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 juli 2014 17:27:12 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@PA3GWS: als ze een te lage weerstand meten kunnen ze wel zeggen dat het ondergronds zit, het is de vraag waar die te lage weerstand echt vandaan komt ;)

Arco

Special Member

Gplk kabels waren/zijn best stevig en betrouwbaar. (Als je er een paaltje doorheen slaat gaan ook PE/GPE kabels dat niet leuk vinden...)
Heb in de jaren '80 in Groningen nog aan PTT kabels gewerkt die in 1902 waren gelegd (toen leefde Bell nog!), en die waren nog in prima staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

met weinig kabels is iets snel mis, zolang er maar geen herbestrating, rioolwerken, glasvezelaanleg, bomen omwaaien langs die kabels..

hier in ehv wordt langzaam de hele stad voorzien van glasvezel, dat raakt ook af en toe wel wat..

in de oude wijken ligt riolering en waterleiding uit de jaren 30 nog, nu proberen ze die te vervanging te combineren met straatrenovatie. wacht je te lang gaat bij verzamelputten de grond verzakken door de moerasondergrond die langs dikke leidingen het zand wegspoelt. door die verzakkingen gaan kabels ook weer sluiting geven.

pas nog zoiets gehoord bij een storing in een woonwijk, waar een straatkabel hoofdzekering eruit lag. na vervanging stonk het op 1 adres ineens naar gas uit de mantelbuis van de voedingskabel. de sluiting van de grondkabel had dus een naastgelegen gasleiding van een gat voorzien enkele meter verderop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 23 juli 2014 20:56:10 schreef Gadget_inc:
Dit was idd een oude kabel, met teer ??? en jute.

Idd zit er ook teer in die kabels

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Monteur is net weg. Aardige en kundige man. Hij ontdekte bij het doormeten dat de fout buiten in de grond ergens zit.

Omdat er twee lijnen in dit huis binnen komen kon hij meten dat er 1 niet goed meer was (gaf weerstand / verzuipen aan) , dat was de lijn waarop ik zat aangesloten.

Vervolgens kon hij me overzetten op de andere goede lijn in het telefoon verdeelpunt dat een paar straten verderop staat.

En hij heeft meteen een nieuw ISRA punt gemonteerd , nu had ik nog een oudere grijze lasdop.

Klus duurde inclusief het werk in het verdeelpunt bij elkaar nog geen half uur.

Mocht het probleem nog bestaan dan moeten ze gaan zoeken in de grond maar hij dacht dat dit nu opgelost was omdat er een verschil in sterkte meetbaar was tussen lijn 1 en 2. En zou de kabel buiten kapot zijn dat ze waarschijnlijk allebei storing zouden hebben.

Ik hoop dat het nu opgelost is , mijn hartelijke dank voor alle tips en het meedenken. Dat stel ik zeer op prijs.

En mocht er toch nog iets mis zijn dan horen jullie natuurlijk het vervolg.

maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de melding!

Het is inderdaad gewoonte om eerst een ander aderpaar te proberen.

Heeft als nadeel dat als je ooit een tweede lijn zou willen, ze alsnog moeten repareren, en dat het goede aderpaar ook achteruit kan gaan door de oorzaak die het slechte aderpaar al aantastte.

Het grote voordeel is, dat het inderdaad zeer snel opgelost is en afhankelijk van de storing ook nog jaren goed kan gaan op deze manier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ze proberen idd eerst een ander paar, die oude meuk zal een keer buiten gebruik komen dus elk jaar wat geen extra graafwerk/reanimatie oplevert voor die vooroorlogse kabels is er 1..

heb pas op t werk ook eens de patchkast opgeschoond. alle losse draden vastgezet enz. er kwamen ook nog 12 aderparen van het israpunt af welke geen van allen meer spanning erop hadden staan. alles dus los gehaald van het israpunt, was nog analoge lijn en adsl die al vervallen was.

4 van de 20 paren stond 100v op voor de isdn lijnen van de centrale, maar 1 paar had er wel 95v op staan, maar de meter impedantie was genoeg om deze spanning langzaam in te laten zakken. volgens de boekhouding werd er voor 4 lijnen betaald, dus die spooklijn ook los gewipt. dit was volgens mij ook een rotte lijn die aan 1 ader tegen een andere isdn lijn aanzat ergens op de grondkabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 juli 2014 13:27:03 schreef Max1966:
Mocht het probleem nog bestaan dan moeten ze gaan zoeken in de grond maar hij dacht dat dit nu opgelost was omdat er een verschil in sterkte meetbaar was tussen lijn 1 en 2. En zou de kabel buiten kapot zijn dat ze waarschijnlijk allebei storing zouden hebben.

nu je het zegt..... bij ons hebben ze het toen ook zo gedaan. Binnen een week ging de andere lijn ook stuk. Voordeel is wel dat je weet wie je moet bellen, en dat je niet weer weken gaat modderen, zou er iets met /mijn/ installatie mis zijn?.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

betreffende het opgeloste probleem van de TS.

Als ik het goed begrijp gaat door defekte kabel (water erin bvb) deze werken als een VDR. tijdens het AC belsignaal wordt hij laagohmig, waardoor hij hoorn vd haak simuleert. Eens het belsignaal ophoud wordt de kabel weer "normaal", waardoor de hoorn op de haak gaat. En dat alles in een mum van tijd. (een echte belklingel)

En ja, de ellende is helaas weer opnieuw begonnen.

Verbinding valt af en toe / vaker weg, zowel telefonie als modem.

KPN kon zien dat mijn modem vandaag 32 keer was herstart uit zichzelf.

Ik hoop echt niet dat de tweede lijn nu aan het verzuipen / rotten is, maar vrees het wel.

Dan heb ik / heeft KPN een groot probleem.

Morgen komt er een monteur.

maartenbakker

Golden Member

3 jaar valt nog wel mee als de kabel al rot aan het worden was. Probleem is nu puur voor KPN. Ik neem niet aan dat ze je gratis een glasvezel aanbieden dus dan zou het toch nieuw koper moeten worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nu het gortdroog was en het heeft weer wat geregend komen er meer en meer rotte grondkabels uit, vandaag ook een boel storingen voorbij zien komen mbt grondkabels.

pas nog iets dergelijks gehad bij een storing met een intercom welke werkte op een analoge telefoonlijn met een 40 meter kabel ertussen. ding kraakte behoorlijk en belde uit zichzelf steeds op. in de stromende regen erbij geweest, en ja hoor, de telefoonlijn was slecht, had ook lage weerstand naar de aders van de voeding die over dezelfde kabel liep. van de 8 aders de beste 2 voor de telefoonlijn genomen, en de set 2e beste draden voor de voeding genomen, werkt nu nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juni 2017 19:39:19 schreef Max1966:
En ja, de ellende is helaas weer opnieuw begonnen.

Verbinding valt af en toe / vaker weg, zowel telefonie als modem.

KPN kon zien dat mijn modem vandaag 32 keer was herstart uit zichzelf.

Ik hoop echt niet dat de tweede lijn nu aan het verzuipen / rotten is, maar vrees het wel.

Dan heb ik / heeft KPN een groot probleem.

Morgen komt er een monteur.

De monteur meet ohms tussen aarde en de aders van de lijn.
Daar zal dan waarschijnlijk uit komen dat er sluiting is of te weinig weerstand, daarna kunnen ze tot op de meter nauwkeurig vaststellen waar het lek zit.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Dank voor de reacties.

Ik wacht nu het bezoek van de monteur af.

Als die geweest is zal ik de uitkomst hier weer melden.

Op 12 juni 2017 21:28:03 schreef Roches:
[...]

De monteur meet ohms tussen aarde en de aders van de lijn.
Daar zal dan waarschijnlijk uit komen dat er sluiting is of te weinig weerstand, daarna kunnen ze tot op de meter nauwkeurig vaststellen waar het lek zit.

Interessant...dat wist ik niet.

daarna, is vaak wel een ander team welke de storingen in kabels oplost. die werken met een ander soort meter om de storing te vinden. bij telecom kun je er niet zomaar 4kV op gaan zetten zoals bij voedingskabels, de andere lijnen op die stamkabel moeten blijven werken, ook de poorten van de kpn centrale :P

de techniek bij kpn is goed, hun monteurs kunnen het opgelost krijgen. het aansturen van de juiste mensen voor een storing/ aanpassing/ verhuizing gaat echter vaak fout. men houd vaak van klanten meerdere files bij in hun systemen waar dan uiteraard fouten inzitten door aanpassingen in de jaren die in een andere file opgeslagen zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[eidt]Oh. Ik zie dat dit een oude koe is... Ik zie ook dat ik al eens gereageerd had, lang geleden. Bij ons toen 1 week bij jou drie jaar.... Tja.. kan. :-)

Op 22 juli 2014 10:16:46 schreef Max1966:
We krijgen dan geen toon te horen, de verbinding is meteen weg.

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maarrr... In 1995 heb ik hetzelfde probleem gehad. Toen was er water in een kabel aan het lopen in de straat. Eerst hebben ze het gefixed door ons op het "reserve" aderpaar te zetten. Dat werkte een week of zo. Toen was die ook aan de beurt... Maar goed. Monteur gaat dat uitmeten en als het goed is laten fixen....

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 13 juni 2017 10:23:13 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De monteur is net weg. Vriendelijk en kundig persoon.

Hij zag via meting aan het ISRA punt meteen dat er enorm veel storingen waren / vele foutmeldingen op de lijn.

Hij heeft een stukje van de KPN kabel geknepen, gestript en weer verbonden. Dat strippen was een hele klus omdat de kabel ruim 50 jaar oud is.

Lijn was toen meteen veel rustiger, veel minder meldingen, ruim binnen de foutmarge.

Toen een nieuw ISRA punt aangebracht en alles weer gemeten.

Lijn was nog even rustig.

Daarna via de modem getest, ook die was mooi rustig en sneller.

Conclusie is nu :

Bij lomp en grof uitgevoerde werkzaamheden vorig jaar (waar ik toen zeer ontevreden over was) bij het vernieuwen van de gasleiding is het ISRA punt beschadigd (dat wist ik nog), dat is toen provisorisch hersteld maar waarschijnlijk niet goed.

En daarbij had de vorige KPN monteur een paar kleine (schoonheids-) foutjes gemaakt bij het aanleggen van het ISRA punt.

Daardoor hebben problemen zich opgestapeld met de storingen van de afgelopen tijd als resultaat.

Inwatering van de kabel leek nu gelukkig niet voor de hand te liggen.

Tevens wees hij mij er op dat ik alleen de rode en blauwe draad van mijn getrokken kabel had gebruikt, en die fout maken heel veel mensen zei hij. Hij raadde me aan eventueel dat nog te herstellen en de rood/witte en blauw/ witte verbindingen te gebruiken.

Gezien het feit dat nu alles weer prima werkt laat ik dat nu voorlopig zoals het nu is en al 11 jaar zit.

Ik hoop van harte dat het nu weer / echt is opgelost.