Op 19 juni 2017 13:45:11 schreef RAAF12:
Dat een monteur zegt dat er spanning op de lijn staat baart mij zorgen. Het ISRA punt is de basis. Dat moet goed zijn. Stoppen met betalen wegens wanprestatie is een mogelijkheid.ik snap niet dat die ellende zolang duurt. Het is m.i. beter niet langer rondsnuffelen op internet maar het laten oplossen door een vakman.

Mee eens.

Alleen als een naar wat ik kan inschatten kundige monteur er verder niet meer naar kijkt en mij achterlaat met wat een goed werkende, stabiele en snelle verbinding lijkt te zijn dan vertrouw ik op zijn kundigheid.

Dat is niet altijd goed, ik weet het.

Hij nam echt de tijd, en heeft tweemaal metingen via het ISRA punt gedaan van ruim 20 minuten.

De resultaten voor en na waren echt dramatisch verschillend.

Ik hou zelf ook nog steeds de optie van inwatering op de kabel / tweede lijn open, er waren in de periode toen het opnieuw speelde flinke buien geweest.

Als er weer buien komen zullen we zien.

Klinkt plausibel. Kan ook zijn dat de inwatering pas een tijdje, bijvoorbeeld een dag na de bui effect heeft, hangt er net van af.

Vooralsnog is de TS niet van plan de meermaals geopperde actie om alles los te koppelen uit te voeren en alleen het modem direct op het ISRA-punt aan te sluiten.
Met je armen over elkaar blijven zitten heeft nog nooit iets opgelost.

Ik stop hiermee :-(

Dus conclusie voor nu :

Beter de lijn naar de bakelieten telefoon definitief afkoppelen.

Die twee lijnen aan de PHONE lijn uit de modem vast laten zitten / opnieuw vastzetten.

Vraagje daarover :

Ik heb ze nu in een telefoon contactdoos bij elkaar gevoegd en de koperen aders met elkaar vastgeklemd, niet helemaal ideaal maar ik moest een oplossing zoeken.

Omdat de ruimte daarin en waar die doos op de plint zit nogal beperkt is is dat niet echt ideaal. Is nogal een gepiel geweest en de deksel heb ik vanaf gelaten omdat het niet paste.

Kan het kwaad om draden te twisten en aan elkaar te solderen en te tapen en er een mof of iets dergelijks om heen te verzinnen?

Of is het bij elkaar vastklemmen / vastzetten in de doos (met deksel) beter?

Op 19 juni 2017 15:35:07 schreef evdweele:
Vooralsnog is de TS niet van plan de meermaals geopperde actie om alles los te koppelen en alleen het modem direct op het ISRA-punt aan te sluiten.

Ik stop hiermee :-(

Waar baseer je dat in hemelsnaam op.

Ik heb vandaag meerdere malen onder en naast m'n bureau gelegen in een kamer met ruim 25 graden oplossingen en verbeteringen te zoeken bij het punt waar hier alles binnen / bijeen komt.

Maar alsnog mijn dank voor het meedenken, ik stelde het zeker op prijs.

En fijne dag nog.

Koop een goedkope 2e hands telefooncentrale, bijvoorbeeld een Homevox
Kun je nog onderling bellen ook :)

En fijne dag nog.

Die warmte hé.
Maar het is wel waar, het is meerdere malen gevraagd. Ik zit dit draadje van het begin af te lezen, en verbaas me erover. Ik zou hetzelfde doen, kijken of de boel werkt met alleen maar dat modem en één (1) telefoon. Dat is waar 't voor gemaakt is. Als meer werkt, is het fijn, maar niet gegarandeerd.

Als de lampje op de modem gaan knipperren denk ik aan 2 dingen.

De aansluiting op de ingang van de modem valt weg, of wel de ADSL VDSL verbinding deugt niet.

De voeding gaat over zijn nek, een power adapter die de stroom niet meer kan leveren.

De rest, bakelieten telefoons, of power adapters ed. geloof ik niet in, zie niet 1,2,3 zo snel in dat deze er voor zorgen dat de modem opnieuw op moet starten, wat wel kan is een combi van boven genoemde zaken. Bent het met een van de voorgangers hier eens.

Modem direkt op ISRA aansluiten (evt. tijdelijk even een netwerk kabel aan leggen). Als dit al problemen geeft --> KPN zijn probleem.

Gaat het dan wel goed, zelf binnen verder zoeken. Maar het hele relaas gelezen vermoed ik dat direkt aansluiten op de ISRA dezelfde problemen op levert. Dan lekker zo even laten zitten en KPN in schakelen, eens dit weer stabiel werkt kan je langzaam deel voor deel weer naar de oude situatie brengen, al was het alleen maar om ze de mond te snoeren.

Succes

Op 19 juni 2017 16:55:56 schreef mvdk:
[...]
Die warmte hé.
Maar het is wel waar, het is meerdere malen gevraagd. Ik zit dit draadje van het begin af te lezen, en verbaas me erover. Ik zou hetzelfde doen, kijken of de boel werkt met alleen maar dat modem en één (1) telefoon. Dat is waar 't voor gemaakt is. Als meer werkt, is het fijn, maar niet gegarandeerd.

Ik weet het, en die suggestie / aanpak zit zeker in mijn hoofd / planning.

Bij de een is het een suggestie / tip en advies , een enkeling ziet het als bindend , een commando bijna.

Als je het draadje van het begin af aan meesleest (sinds 2014) dan weet je ook dat er meerdere invalshoeken en aanknopingspunten en oplossingen / reparaties en langere periodes zonder enige problemen zijn geweest.

Ik stel al het advies en tips op dit forum echt altijd zeer op prijs (ook in andere topics) maar een planning hoe ik het hier probeer (blijvend) op te lossen maak ik graag zelf.

En de thermometer in deze kamer geeft nu 27,5 aan.

Ietwat warm voor onder en naast het bureau te liggen.

@evdweele: dat is de beste test, maar even wachten tot het flink gaat regenen (en dan hopen dat de bodem verzadigd raakt) is opzich wel een goede tweede. Ik ben ook wel een zwaar voorstander van een goed gestructureerde troubleshooting, maar voor mij is het nog niet zover van het ideale pad af dat ik er geen vertrouwen in heb. Hooguit doet hij wat extra werk voor niets, maar misschien bespaart hij ook weer wat lastiger werk (niet iedereen heeft een rol netwerkkabel en gaffertape achter de hand).

Op 19 juni 2017 15:36:19 schreef Max1966:
Ik heb ze nu in een telefoon contactdoos bij elkaar gevoegd en de koperen aders met elkaar vastgeklemd, niet helemaal ideaal maar ik moest een oplossing zoeken.

Omdat de ruimte daarin en waar die doos op de plint zit nogal beperkt is is dat niet echt ideaal. Is nogal een gepiel geweest en de deksel heb ik vanaf gelaten omdat het niet paste.

Kan het kwaad om draden te twisten en aan elkaar te solderen en te tapen en er een mof of iets dergelijks om heen te verzinnen?

Of is het bij elkaar vastklemmen / vastzetten in de doos (met deksel) beter?

Bedoel je met het samenvoegen van de aders dat ze samen onder 1 schroefje zitten in de telefooncontactdoos? Dat is in principe goed. Ik weet ook inet of het zinnig is om de moeite te doen om dat allemaal opnieuw aan te sluiten als je in principe geen storingen meer op het telefoniedeel hebt (behalve dan als de ADSL helemaal klappert). Dan heb je kans dat je onnodig extra werk doet, tenzij je dat toch al in de planning had.

Op 19 juni 2017 16:04:01 schreef Thevel:
Koop een goedkope 2e hands telefooncentrale, bijvoorbeeld een Homevox
Kun je nog onderling bellen ook :)

Oh, ik heb een DECT telefoonset gekocht. Dan heb je dat vanzelf en meteen dus ook draadloos binnen huis.

Op 19 juni 2017 17:38:33 schreef maartenbakker:

[...]
Bedoel je met het samenvoegen van de aders dat ze samen onder 1 schroefje zitten in de telefooncontactdoos? Dat is in principe goed. Ik weet ook inet of het zinnig is om de moeite te doen om dat allemaal opnieuw aan te sluiten als je in principe geen storingen meer op het telefoniedeel hebt (behalve dan als de ADSL helemaal klappert). Dan heb je kans dat je onnodig extra werk doet, tenzij je dat toch al in de planning had.

Ach Maarten, een beetje extra werk verzetten is altijd goed mijns inziens, beter dan met je armen over elkaar te gaan zitten afwachten.

Al had ik met deze temperaturen liever iets anders gedaan.

En andere werkzaamheden in deze kamer (latexen) had ik al in de planning staan.

Ja, die aders zitten nu bij elkaar onder schroefjes.

Ik dacht wellicht dat solderen ook een optie / beter was en dat zou me een hoop gepriegel schelen.

Ik denk dat ik dat geheel in ieder geval netter kan maken, nu zit het allemaal een beetje krap in die contactdoos bij elkaar.

En daarbij was ik in de veronderstelling dat eventuele haperingen storingen op en in het telefonie gedeelte ook z'n weerslag zouden kunnen hebben op de modem.

De (lijn naar de) bakelieten telefoon afsluiten, denk je dat dat sowieso een wijze zet is?

Ik lees aan de ene kant advies om die af te sluiten en aan de andere kant weer advies dat de invloed op de modem en de installatie er (waarschijnlijk) er niet is.

Ik hink ook op twee benen. Een te zware belasting kan storing geven maar waarschijnlijk niet deze storing. In zo'n geval speel ik wel liever op zeketr en zou ik hem als test toch loskoppelen. Als het probleem eenmaal gevonden is en het blijkt wat anders te zijn, kun je hem later altijd weer aansluiten.

Draden samen onder de schroefjes is mijnsinziens niet slechter dan solderen, KPN doet het in elk geval al sinds de invoering van het telefoonstopcontact zo. Solderen was meer iets voor grote aansluitblokken waar tegenwoordig punch-verbindingen worden gemaakt. Het grote voordeel van schroeven is dat je het ook makkelijk weer los kunt maken om het anders aan te sluiten, weg te halen, af te takken. Ook meten is makkelijker op een schroefje dan op een met krimpkous afgewerkte soldering. Inelkaar draaien en/of solderen geeft bovendien wat meer kans op draadbreuk als je het niet degelijk afwerkt, omdat je een zwak punt creert waar de aders de las in gaan.

Op 19 juni 2017 21:35:17 schreef maartenbakker:
Ik hink ook op twee benen. Een te zware belasting kan storing geven maar waarschijnlijk niet deze storing. In zo'n geval speel ik wel liever op zeketr en zou ik hem als test toch loskoppelen. Als het probleem eenmaal gevonden is en het blijkt wat anders te zijn, kun je hem later altijd weer aansluiten.

Draden samen onder de schroefjes is mijnsinziens niet slechter dan solderen, KPN doet het in elk geval al sinds de invoering van het telefoonstopcontact zo. Solderen was meer iets voor grote aansluitblokken waar tegenwoordig punch-verbindingen worden gemaakt. Het grote voordeel van schroeven is dat je het ook makkelijk weer los kunt maken om het anders aan te sluiten, weg te halen, af te takken. Ook meten is makkelijker op een schroefje dan op een met krimpkous afgewerkte soldering. Inelkaar draaien en/of solderen geeft bovendien wat meer kans op draadbreuk als je het niet degelijk afwerkt, omdat je een zwak punt creert waar de aders de las in gaan.

Dan is de tijd gekomen om afscheid te nemen van de bakelieten telefoon.

Waarschijnlijk gaat die dan helemaal weg en koppel ik de lijn los.

Dank voor de tips betreffende het samenvoegen, dat wordt dus bij elkaar voegen en vastschroeven en met die lijn van de bakelieten telefoon minder zal het wat makkelijker gaan.

Nadenkend over de wenselijkheid van de modem dicht bij het ISRA punt in het kastje van de gasmeter te plaatsen en de mogelijkheid / haalbaarheid om van daaruit een netwerkkabel omhoog te laten gaan kwam ik op een idee.

Het zou kunnen dat de kabel die ik ruim 10 jaar geleden omhoog heb aangelegd en waarvan ik nu alleen de rood/oranje en blauw gebruik een UTP kabel is.

Als dat zo is, en als die kabel inderdaad goed is, dan zou ik die kabel ook als zodanig kunnen gaan gebruiken.

Als ik een foto zie van een UTP kabel lijkt die wel erg op de kabel die ik in gedachten heb.

http://netwerkaanleggen.com/wp-content/uploads/2011/03/cmp-nwu.jpg

De rol moet ik ergens hebben liggen, als ik die vind heb ik meer zekerheid.

Dat op de foto is inderdaad een utp-kabel.
En daarvan gelieve niet verschillende paren bij elkaar binden om het modem aan te sluiten, dan krijg je reflecties in de kabel.
Wat je wel mag doen is 2 afzonderlijke paren bij elkaar binden en die naar het modem brengen.
Gebruik alsjeblieft geen varkenssnuitje om je modem aan te sluiten, dat gaat storen.
Gebruik een kontaktdoos met rj11 connectoren om de modem aan te sluiten, heeft een betere verbinding dan die oude varkenssnuitjes!

Vanochtend bedacht ik me :

Als ik de modem naast het ISRA punt bevestig heeft dat meteen weer nadelen.

Dat punt zit namelijk bij de entree op de begane grond (ik woon in een dubbel bovenhuis uit 1906) in een in speciaal klein kastje in de muur met een dik houten deurtje bij de gasmeter.

De aansluiting van de twee Dect sets op de 1e en 2 etage daarop gaat ook weer om een kabel vragen.

En nog belangrijker : het WIFI signaal van de modem zit dan verder dan ooit van de plekken in huis waar ik het nodig heb.

Het blijft een puzzel waar ik op den duur hopelijk het laatste stukje van kan leggen.

Nogmaals mijn dank aan iedereen voor het meedenken en de vele bruikbare adviezen en tips!

Op 19 juni 2017 23:55:44 schreef Roches:
En daarvan gelieve niet verschillende paren bij elkaar binden om het modem aan te sluiten, dan krijg je reflecties in de kabel.
Wat je wel mag doen is 2 afzonderlijke paren bij elkaar binden en die naar het modem brengen.
Gebruik alsjeblieft geen varkenssnuitje om je modem aan te sluiten, dat gaat storen.
Gebruik een kontaktdoos met rj11 connectoren om de modem aan te sluiten, heeft een betere verbinding dan die oude varkenssnuitjes!

De monteur heeft me daar al iets over verteld toen hij me wees op het feit dat ik alleen de rode en blauwe draad had gebruikt.

Dat deden / doen heel veel mensen zei hij en dat anders oplossen zou eventueel een kleine verbetering kunnen betekenen.

Zijn uitleg ging erg snel en ik zal me er even in moeten verdiepen hoe ik dat moet gaan doen.

Ik ga nieuw materiaal kopen om alles bij elkaar te brengen.

De lijn naar de modem zit nu rechtstreeks op de lijn die in deze kamer vanaf het het ISRA punt binnenkomt.

Als ik met goed herinner heb ik die (rood en blauw) er op gesoldeerd en getapet.

Ik kan nu alleen de twee kabels zien met ertussen de verbinding die getapet is.

Op 20 juni 2017 09:58:21 schreef Max1966:
En nog belangrijker : het WIFI signaal van de modem zit dan verder dan ooit van de plekken in huis waar ik het nodig heb.

Kun je geen signaal versterker "Wifi Repeater" toepassen dan?

Op 20 juni 2017 10:07:26 schreef Max1966:
Zijn uitleg ging erg snel en ik zal me er even in moeten verdiepen hoe ik dat moet gaan doen.

witblauw-blauw horen bij mekaar. Die zijn speciaal gemaakt om samen een telefoon of ander soort signaal te transporteren. Ook wit-oranje-oranje is een paartje wat samen prima zo'n signaal kan transporteren. Zo zijn er vier paren. Maar je moet niet 1 draad van het ene paar met een draad van het andere paar gaan gebruiken. Dan werkt het minder goed. Soms goed genoeg, maar soms ook niet. Liever gewoon goed doen.

Het gaat mij boven m'n pet waarom je niet een paar dagen "ongemak" kan trotseren door het tijdelijk aan te sluiten zoals het hoort, om te kijken of dat het probleem oplost. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Het gaat mij boven m'n pet waarom je niet een paar dagen "ongemak" kan trotseren door het tijdelijk aan te sluiten zoals het hoort,..........

Ja mij ook, ik zou het ook gewoon proberen. Dan weet je tenminste zeker of het daar aan ligt of niet. :)

Op 20 juni 2017 10:53:05 schreef Lambiek:
[...]
Kun je geen signaal versterker "Wifi Repeater" toepassen dan?

Wifi repeaters enz (of hoe ze het ook marketen) gaan altijd ten koste van de snelheid en stabiliteit.

Doe jezelf een plezier en plaats een accesspoint ergens centraal. Eventueel meerdere als je een grotere oppervlakte of verdiepingen wilt dekken.

Kost iets meer, maar dan heb je ook iets wat gewoon goed, snel en stabiel werkt.

Beste prijs/kwaliteitsverhouding is de KPN Wifi oplossing: Een volwaardig 3x3 AC accesspoint met alle dingen die je anno 2017 mag verwachten: Bandsteering, DFS, 3x3 AC, dual band enz.

Als je meerdere zenders nodig hebt: Unifi AC serie. Kost wat meer en je moet ergens software draaien (al dan niet eenmalig), maar dan heb je ook een prima oplossing om overal dekking te krijgen.

Leg een netwerkkabel naar elk accesspoint en je hebt een stabiele verbinding.
Geen netwerkkabel mogelijk (teveel moeite): Dan Moca (over een coaxkabel). Als dat ook niet kan, dan powerline, maar wel de nieuwere G.hn technieken. Die gebruiken ook de randaarde (moet die wel aanwezig zijn) om zo over 3 aders een stabiel mogelijk signaal te krijgen. Setjes zonder randaarde zijn helemaal een gok of het werkt: Veel rommel vervuild het lichtnet, met powerline is dus geen enkele garantie te geven op stabiliteit. Kan prima werken, en zo ineens nietmeer. Met een extra ader (de randaarde) vergroot je de kans op een werkend iets

En vergeet niet: het gaat op dit moment alleen om een test. Tijdelijk ongemak is minder problematisch en vergt minder planning dan een definitieve verplaatsing.

Op 19 juni 2017 23:55:44 schreef Roches:

Klopt helemaal!
UTP heeft verschillende twistings spoed per paar en als gevolg daarvan en andere lengte en transmissie eigenschappen.

De echte binnenhuis PTT kabel is de 1x4+1, dat is een stergroep + blanke aarddraad in het midden.
De kleuren rood/blauw (pair1) / oranje/wit (pair2) mag je ongestraft parallel zetten voor deze toepassing, rood met oranje en blauw met wit. Zo halveer je de kabelweerstand.

Die oude 1x4 is zo gek nog niet!!!

Ik zou ook gewoon een 1x4 trekken van de meterkast naar het modem. En dan rood/blauw en wit/oranje bij elkaar binden en aansluiten....