Blunders in datasheets.

fatbeard

Honourable Member

Vishay kan er ook wat van: volgens hun application note AN806 heeft de TSSOP-8 behuizing een pitch van 0.66mm.

Linear technology had daar ook een handje van: mm omrekenen naar mils, afronden op hele getallen en dan vrolijk terugrekenen naar mm. |:(

Rare jongens, die amerikanen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ja. En "rare nauwkeurigheid". Dus een afstand is 80.45 km.... Dat zou als je het terugrekent maar mijlen 50.00 mijl zijn. Zou dat niet 5e1 mijl geweest zijn? (i.e. tussen 45 en 55 mijl?) . i.e. 80 +/- 10% km.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet echt een datasheet maar de veiligheidsinstructies van een karcher accu pack: gaan we voor een droge of natte bewaarplaats...

Op 3 juni 2022 22:32:39 schreef fatbeard:
...
Linear technology had daar ook een handje van: mm omrekenen naar mils, afronden op hele getallen en dan vrolijk terugrekenen naar mm. |:(

Rare jongens, die amerikanen...

Inderdaad, toen de eerste AGP (VGA) kaarten uitkwamen waren die card-edge slots metrisch gespect op 1.0 mm pitch.

Wij "europeanen" zijn gewend om dan de symbolen netjes ook metrisch te tekenen zoals het hoort. Dus ook bij "ons" geen enkel probleem.

Toen kwam Intel later met een vreselijke dooddoener aan kakken: Ze hadden een waarschuwing in hun application note staan voor een PC mainboard design dat je niet alle pads op een grid van 39 mil pitch moet tekenen om de connector te definieren. Tsja dan kom je bij een honderd pinnen later een paar tabjes te kort.
Echt ik zou dat nooit in een app note durven plaatsen want dat is toch wel een teken van onvermogen van Intel zelf (ze prutsen nu nog met die achterlijke inch maten en leren het nooit).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Ach, ik heb (35 jaar geleden) nog gewerkt met een PCB design pakket wat als design eenheid de mil had, zonder decimalen. Metrisch werd omgerekend met 7 decimalen |:( Close, but no cigar.
Voor metrisch gedefiniëerde IC's had ik toen maar tabelletjes gemaakt waar de pads moesten staan om het een béétje te laten passen...

Tsja, 1 inch = 25.4-nul-repetent mm, exact.
Andersom ligt dat een stuk lastiger: 1mm = 0.03937007874015748031496062992126-en-eindeloos-veel-meer-cijfers inch, dus het blijft altijd "ongeveer"...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

In de Datasheet van een 2-potige Multi-Color LED wordt een Reverse Voltage (VR) van 5V opgegeven.
Ook wordt een Reverse Current (Ir) van 10µA opgegeven.
Dat kan toch helemaal niet???

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat dat niet kan omdat de doorlaatspanning van elke LED lager is dan 5V en ze antiparallel staan? Het kan natuurlijk wel, alleen de LED's krijgen die spanning nooit te zien. Bij lagere spanningen zal er alsnog wel iets van reverse current zijn, dus het kan nuttig zijn om dat erbij te weten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 maart 2023 14:58:54 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Zal wel wat ge-copy/paste zijn van de datasheets van de LED's die met de individuele 'dies' worden gemaakt. Lijkt me inderdaad een non-issue.

Thevel

Golden Member

Op 21 maart 2023 15:03:48 schreef Kruimel:
Zal wel wat ge-copy/paste zijn van de datasheets van de LED's die met de individuele 'dies' worden gemaakt. Lijkt me inderdaad een non-issue.

Toch slordig.....

Als ik er 5V op zet is de LED naar de eeuwige jachtvelden. :)

Dat is een max stroom, de datasheet zegt alleen dat de werkelijke stroom lager is. En dat zal wel kloppen, want de antiparalel staande LED zal vrijwel alle stroom opvreten.

Maar zinloos is het wel..

Op 21 maart 2023 15:06:58 schreef Thevel:
[...]Toch slordig.....
[bijlage]Als ik er 5V op zet is de LED naar de eeuwige jachtvelden. :)

Huh? Bij mij doet ie het dan nog prima(*), zodra ik de stroom weer beperk tot 20mA en de aansluitingen omdraai.

Dit is de spec dat je kan charlie-plexen. (met 5 pootjes kan je dan 20 leds aansturen). Als je dat met 5V aanstuurt dan staat er soms 5V de verkeerde kant op op een ledje.

(*) Bij modernere leds is dit een spec die FORSE marge kent. Ik heb de labvoeding eens opgedraaid naar 30V en nog steeds bleef ie het doen als ik hem weer normaal aansloot.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 22 maart 2023 08:21:51 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Het gaat hier alleen om een bicolour LED met twee poten, daar zitten de LEDs anti-parallel en is 5V "in sper" aanbieden wel een beetje de doodslag voor de andere LED.

Losse LEDs kunnen afhankelijk van hun technologie meestal wel wat aan, ik kwam eens tegen dat het met die oude rode (geloof ik) mogelijk was ze met aleen een voorschakelweerstand op het net te zetten.

Oh, Ik googlede naar dat typenummer en vond een datasheet van een haakse rode led.

Maar goed, dan is het de spec voor de individuele leds dat bij max 5V (in de praktijk max de doorlaat van de andere) er max 10 µA gaat lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 maart 2023 08:20:13 schreef rew:
[...]Huh? Bij mij doet ie het dan nog prima(*), zodra ik de stroom weer beperk tot 20mA en de aansluitingen omdraai.

(*) Bij modernere leds is dit een spec die FORSE marge kent. Ik heb de labvoeding eens opgedraaid naar 30V en nog steeds bleef ie het doen als ik hem weer normaal aansloot.

Ik heb paar jaar terug een (moderne) groene led via twee weerstanden van 33k alles in serie op 230Vac aangesloten. Werkte prima. Ledje 'zenerde' ergens in een gebied van 20V tot 40V in sper. Zenergebied was niet scherp.

Voorbeeld van een layout voor een ADC van Texas Instruments. De pin pitch is 0.5mm, dus je moet maar ergens hele kleine through-hole condensators zoeken, blijkbaar.
Als je SMD condensators gebruikt, zou het kunnen met 0201 capjes, maar dan daag ik je uit om een 22uF exemplaar te vinden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 24 maart 2023 11:54:18 (26%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
PE9SMS

Special Member

In de manual van het ADS8688 eval board kun je zien hoe ze het zelf opgelost hebben. :)

This signature is intentionally left blank.

Op 23 maart 2023 18:49:17 schreef ohm pi:
... 230V.... 33k ...
Ledje 'zenerde' ergens in een gebied van 20V tot 40V in sper. Zenergebied was niet scherp.

Mijn stelling is dat je het originele opgegeven vermogen mag verstoken in dat ding. Dus 3V * 20mA = 60mW. Bij 230V en 33k gaat er 7mA lopen. 7mA * 30V = 210mW. Te veel. Zeg je, dat loopt maar de helft van de tijd, dan zit je nog op 110mW, nog steeds fors meer dan wat ie mag hebben. Met 3mA geeft ie zat licht en zit je enigszins in de richting van je toch een beetje aan de specs houden. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

Geen 33k maar 66k. Dus dan wordt jouw 110 mW gehalveerd en zit je onder 60 mW.

This signature is intentionally left blank.
Lucky Luke

Golden Member

Geen blunder, maar een gewoon vouwtje:

In de datasheet van de Attiny261a/461a/861a, documentnummer en revisie 8197C–AVR–05/11 (momenteel de nieuwste), op bladzijde 25.

PLL system clock - CLKADC -> CLKPLL

(screenshot is bewust zo groot, zodat documentnummer er ook op staat).

(7753G–AVR–06/14 voor de automotive variant heeft dit vouwtje niet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 juni 2022 22:32:39 schreef fatbeard:
Vishay kan er ook wat van: volgens hun application note AN806 heeft de TSSOP-8 behuizing een pitch van 0.66mm.
[bijlage]

Linear technology had daar ook een handje van: mm omrekenen naar mils, afronden op hele getallen en dan vrolijk terugrekenen naar mm. |:(

Rare jongens, die amerikanen...

Pas maar op, ik heb alle varianten al gezien, 0.65mm, 0.66mm en 25 mil (=0.635mm) 8)7

Waarschijnlijk klopt die datasheet dus wel met de afmetingen van hun chips.

PS : Vishay DG1411 heeft een pitch van 0.65mm. Dus misschien toch een bug in de Application note.

Lucky Luke

Golden Member

Weer Atmicrochip... Heeft iemand wel eens van een cryatal gehoord? Nieuw component? >:)

Goed, het is gewoon een typevouwtje. Maar ergens, ergens, als je er achter komt dat bij Grote Bedrijven ook gewoon Feilbare Stervelingen werken en het is niet iets waar je Last van Hebt dan maakt dat zo'n Groot Bedrijf toch wat Menselijker. En dat is Leuk.

(documentnummer en revisie staan in het screenshot, dat is niet de nieuwste, maar in DS40002061B wat de huidige nieuwste is, nog steeds cryatal ipv crystal op blz 40))

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 28 juni 2023 12:38:46 (24%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 mei 2023 22:31:47 schreef Lucky Luke:
PLL system clock - CLKADC -> CLKPLL

'Lastig hoor, al die subscripts. Ik kopieer wel even, en dan tik ik er wel even.. hé, telefoon'

't Is altijd feest / met copy & paste

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/