Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

bprosman

Golden Member

De aanleiding is minder, iemand die zijn hobby heeft moeten opgeven. Kreeg dit gister overhandigd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

een Pantec. Die doet ook AC current, wat bij kleintjes niet de gewoonte is. Maar niet de meest ergonomische meter in het gebruik.

Wat een mooie meter, ik herken het; deze heb ik ook in mijn jeugdjaren in bezit gehad.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Ik heb ook nog een Pantec. Die dingen zijn"spot on".
Alleen jammer dat die van mij afwijkende stekkerbussen heeft.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
flash2b

Special Member

Ik lees wel de opmerking over dunne banaanstekkers wel vaker hier op CO. Een aanrader is om dit http://s.aliexpress.com/6VNRRb6B te kopen.

Het is goed spul KSST Connect en met deze set kan je werkelijk bijna alle conversies aan.

Tidak Ada

Golden Member

Heb je het snoertje voor de capaciteitsmeting er bij?
Schema en handleiding kan ik je aan helpen.

Jammer dat die verloopjes maar geschikt zijn tot 30V

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1aD_LGFXXXXaiXVXXq6xXFXXXQ/220792099/HTB1aD_LGFXXXXaiXVXXq6xXFXXXQ.jpg?size=7178&height=114&width=348&hash=721cd860f96534fb1b4508c37d383142

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 31 mei 2018 11:55:17 (55%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Ach die 30V zal wel loslopen. Op Hirschmann banaan spullen staat ook max 60V, maar die gebruik ik ook wel eens op 230V AC.

Ik heb zelf ook zo'n set en ben daar blij mee.

Een Pantec. Mooi Bram, Ik had "heel heel vroegah" ook een Pantec bij m'n service spulletjes. Daar heb ik menige flipperkast, jukebox, fruitautomaat, videogame etc. mee doorgepiept. Tot op de laatste dag deed ik hem steeds terug tussen het piepschuim. Ik was eigenlijk heel zuinig op mijn tools, het meeste heb ik dan ook nog. Een zolder vol :-) Te vol, toch maar eens op gaan ruimen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Eens kijken of die 22.5 V (?) batterij nog te krijgen is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Ik heb er ook zo eentje, dat is mijn enige analoge meter die spot on is in elke stand van de knop. Mijn favoriete analoge meter. Mijn batterij is nog vol.
Edit, de jouwe is anders,ik heb die rode cijfers niet maar wel een resetable zekering

Als de batterij niet te krijgen is zou je er ook zeven 3V knoopcellen in serie in kunnen zetten (in krimpkous) Hij heeft minimaal 19V nodig
http://www.pa4tim.nl/?p=5615 foto's en info

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 31 mei 2018 16:59:24 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

2 stuks 15F20 22.5V batterij voor €8,15 http://s.aliexpress.com/e6NFv2yu met post.nl tracking. In de beschrijving staat 22.5 maar select zegt 12 beetje vreemd.

Tidak Ada

Golden Member

Bij Amazone Duitsland kocht ik twee leakproof alkaline versies, maar betaalde wel wat meer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 31 mei 2018 15:23:09 schreef flash2b:
Ach die 30V zal wel loslopen. Op Hirschmann banaan spullen staat ook max 60V, maar die gebruik ik ook wel eens op 230V AC.

Ik heb zelf ook zo'n set en ben daar blij mee.

Dit is geen kwestie van kwaliteit maar een juridische kwestie.
Zelf gebruik ik de Hirschmann snoeren ook zonder problemen boven de 230 Vac.

De norm schrijft echter voor dat aanraakbare elektrisch geleidende delen (dus een "kale" banaanstekker) geen spanning mag voeren dan 50 Vac of 120Vdc in droge ruimtes.
In vochtige ruimtes is dit de helft, dus die 60 V(dc) van Hirschmann is op die manier wel te verklaren.
Bedenk hierbij dat ook een NOOB op elektro gebied hier veilig mee om moet kunnen gaan.
Hirschmann maakt uitstekende testsnoeren, maar is gebonden aan de Europese regelgeving.

flash2b

Special Member

Op 31 mei 2018 17:14:44 schreef Tidak Ada:
Bij Amazone Duitsland kocht ik twee leakproof alkaline versies, maar betaalde wel wat meer.

Alkaline kan ook voor €11,11 http://s.aliexpress.com/JRB3IrI3 met post.nl tracking.

mel

Golden Member

@Fred101, is dat de uitvoering met AF generator?
En ja die 22,5 batterijen zijn nog te koop..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een PLC testbord gratis opgehaald gister. Nu nog alle bedrading opnieuw doen om hem aan te sluiten op mijn Telemecanique TSX17

haasje93

Golden Member

Dankje Flash, ik had ze al eens gezien. Mooi dat je ze hier deelt!

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Op 21 november heb ik een Sony TA-AX410 versterker aan straat gevonden in Breda. Die stond bij een ondergrondse afvalcontainer bij de bushalte waar ik altijd in- en uitstap van/naar mijn werk.
Ik had 's ochtends al "een zwart ding wat verdacht veel op een apparaat lijkt" zien staan bij het uitstappen, maar doordat het donker was en ik haast had om op tijd op mijn werk te zijn heb ik niet verder gekeken. Daarbij speelt enige schroom om iets van straat mee te nemen ook zeker een rol.

's Avonds op de terugweg toch even gekeken en het bleek dus een versterker te zijn, die ik gauw in mijn tas propte (paste net en was een lekker gewicht om mee te zeulen).

Na het eten maar eens getest. Hij ging aan, maar ik kreeg er met geen mogelijkheid geluid uit en de bron-keuze indicatie werkte alleen bij de cd ingang (natuurlijk die ingang dan maar gebruikt met testen).
Aangezien ik niet veel tijd had maar weer aan de kant gezet.

Op een rustiger moment mee verder gegaan en toen kwam er wel geluid uit (waarschijnlijk stond de tape-monitor functie aan, maar als de indicator niet werkt is dat moeilijk te zien). Ik heb nieuwe lampjes erin gezet (het waren nog gewone pilootlampjes en geen LED's en dat heb ik voor het gemak in ere gelaten door er weer lampjes terug in te zetten). Blijkbaar had iemand ooit al een paar lampjes vervangen en één ervan werkte niet omdat die niet (goed) vastgesoldeerd was.

Tijdens het testen viel het geluid af en toe weg bij dan het ene en dan weer het andere kanaal. Het speakerrelais doorgesoldeerd en gereinigd en hij speelt weer als een zonnetje.

Het schijnt een vrij exotisch model te zijn die tweedehands nog best wat op kunnen leveren...

Ik heb (nog) geen foto's gemaakt van de spelende versterker.
Ook is de versterker nog niet schoongemaakt, hij staat bij mij toch opgeslagen in de schuur.

Bijna gratis aanwinst: Skil Model 340B-T1 voor E1,00 in de kringloop. https://stevenjohnson.com/soldering/selffeeding.htm
Is de 2e op deze pagina. Bijna compleet alleen de knop aan de zijkant met dat plaatje ontbreekt. Helemaal van bakeliet gemaakt schijnt een eind jaren 60 ding te zijn.

zit sinds 2009 in de PV.

Paar leuke kastje gevonden vandaag, in ieder geval al bruikbare kastjes,

ASPA-tech.be

En de rest,
De 19 inch bak word wss een Raspberry Pi bak.
Inhoud nu is een Pentium 3 met 128mb geheugen, netwerkkaart met bnc

ASPA-tech.be
Semtexx

Golden Member

En een floppy drive en een iomega zip drive!
Goud van oud voor mijn generatie....

Hensz

Golden Member

Op 19 december 2018 19:06:42 schreef bordje: De 19 inch bak word wss een Raspberry Pi bak.

Maar dan toch wel een cluster van 20 stuks o.i.d., plek zat en de voeding zit er alvast in! :D

Don't Panic!

Op 13 december 2018 22:19:57 schreef Twan1983:
Op 21 november heb ik een Sony TA-AX410 versterker aan straat gevonden in Breda.

Leuk ding! Ik ken hem niet en de waarde kan hoog zijn maar het is nooit echt duidelijk met Sony. Wel goed dat je hem gered hebt want hij is zeker zeldzaam.