Op donderdag 24 april 2025 23:14:21 schreef KoenP:
Binnenkort testen of er nog leven inzit.

Controleer voordat je de boel opstart of de voeding nog wel de juiste spanningen levert: +5V DC en plm. 9V AC

De 5V DC wil nog wel eens te hoog zijn en sloopt dan je C64(C).

Sommige voedingen zijn te demonteren, andere versies volledig ingegoten. Oorzaak is een defecte spanningsregelaar of een loszittend weerstandje (die va 30.1 Ohm in het schema)

@Roland: is dat parate kennis?

Het type monitor BM7502 Monochrome wel, de specificaties heb ik opgezocht. Heb zowel een C64 als een C128 gehad die ik met deze monitor gebruikt heb voor ondermeer tekstverwerking.

die ik met deze monitor gebruikt heb voor ondermeer tekstverwerking.

Toevallig niet WordStar onder CP/M? Dat was m'n allereerste tekstverwerker.... Allereerste keer ook dat ik met CTRL-codes te maken kreeg. In begin gaf het veel koppijn, maar als je ze eenmaal een beetje kent werkt het verdraaid snel.

Herinner me zojuist dat, op de stekker van onze Philips monitorkabel een tuimelschakelaartje zat; voor CP/M moest de schakelaar in een andere stand (80 kar/regel) worden gezet dan voor C64/C128-modus (40 kar/regel). Geen idee of dat schakelaartje origineel was, of door een handig familielid ingebouwd. Het zag er een beetje amateuristisch uit, maar dat was wel met meer zaken uit het begin van het homecomputertijdperk.

@Nonius, nee ik gebruikte SpeedScript, eerst op de C64, daarna op de C128 en toen er een MS-DOS versie was op de NMS9105 (XT)

https://en.wikipedia.org/wiki/SpeedScript

Op vrijdag 25 april 2025 18:04:30 schreef nonius:
[...]

Toevallig niet WordStar onder CP/M? Dat was m'n allereerste tekstverwerker.... Allereerste keer ook dat ik met CTRL-codes te maken kreeg. In begin gaf het veel koppijn, maar als je ze eenmaal een beetje kent werkt het verdraaid snel.

Herinner me zojuist dat, op de stekker van onze Philips monitorkabel een tuimelschakelaartje zat; voor CP/M moest de schakelaar in een andere stand (80 kar/regel) worden gezet dan voor C64/C128-modus (40 kar/regel). Geen idee of dat schakelaartje origineel was, of door een handig familielid ingebouwd. Het zag er een beetje amateuristisch uit, maar dat was wel met meer zaken uit het begin van het homecomputertijdperk.

CP/M met wordstar en Dabase 1...
Daar heb ik ook nog veel mee zitten knutselen...
Ik had een Toshiba "pc" met kleurenscherm en 2 x 5,25" floppy drives.
Ergens voor weinig gekocht en aan de gang gemaakt.

Ik heb zelf het "traject" Sinclair ZX80, ZX81, ZX spectrum en QL doorlopen. De ZX80 als 16 jarige.
Nooit een Commodore gehad.

Dat was destijds net zo iets als nu de strijd tussen aangevreten fruit ( apple) en Android toestellen :)

Dat was destijds net zo iets als nu de strijd tussen aangevreten fruit ( apple) en Android toestellen

Tsja, maar in die tijd was ik als jong knulleke al héél blij dat we überhaupt een computer thuis hadden! Minder dan een jaar daarvoor had mijn vader nog heel stellig en nors gezegd 'er komt hier nooit een computer in huis, ik wil het niet hebben, over mijn lijk!'

M'n eerste ervaring op de computerlessen van de middelbare school was met de Acorn Electron (en programmalistings uit de 'Kijk' intypen), daarna een paar weken de C64 van een oom mogen lenen. En met kerstmis stond er toen plots een C128D in de woonkamer :) Een tweedehandsje van de buurman die in de informatica werkte bij de lokale Rabobank, en zelf juist een 'echte' PC gekocht had. Aanvankelijk werd de C128 vooral in C64-modus gebruikt, totdat ik later toch CP/M wat beter op waarde begon te schatten. De Z80 en CP/M, dat was de grootste schat van die computer eigenlijk, achteraf bezien.

Een goede schoolvriend had toen de eerste PC van de klas: een Philips NMS 910x (met twee 3.5" floppies, geen HDD, amber monochrome scherm). Toen hij vol trots die PC toonde en opstartte vanaf floppy en vervolgens DOS-commando's begon in te toetsen was m'n allereerste reactie: 'hé, da's net CP/M!'; dir, .com, pip werd copy, maar voor de rest leek het als twee druppels water op elkaar voor mij, als eerste indruk.

Eerste ding was: mijn adresgegevens invoeren in z'n adressendatabase. Daar kwam toch behoorlijk wat disk-jockeywerk bij kijken met floppies.... opschrijven in een papieren adresboekje zou toch een stuk sneller geweest zijn ;), maar niet zo leuk. Daarna lekker 'battlechess' gespeeld, met animaties. Waarbij voor elke animatie eerst de floppy een halve minuut luidruchtig tekeer ging om de animatie te laden....

CP/M had, (en heeft)het voordeel dat er geen virussen voor zijn..De vroegere PLC programmers van Siemens hadden ook geen last van virussen..

Mijn eerste was de KIM-I microcomputer met 6502 uit 1976. In het begin hadden we geen assembler. Je moest zelf de instrukties omzetten naar een hex adres en data. Het geheugen was 1Kx8.

https://live.staticflickr.com/65535/54477514153_3e11524ccc_c.jpgKIM-I 6502 Microcomputer 1976 by Frans, on Flickr

De board zelf heb ik nu niet meer. Later hadden we wel een videokaart als extentie en hadden dan ook een assembler. Vele radio amateurs zijn hier toen langs gekomen. Uitwisseling van informatie gebeurde via de 2m band op 144.900 MHz. Die tijd was ik nog acktief als ON5DK. Later heb ik mijn licentie terug ingegeven. Daarvan heb ik achteraf wel wat spijt.

Op zaterdag 26 april 2025 00:32:28 schreef nonius:
[...]
DOS-commando's begon in te toetsen was m'n allereerste reactie: 'hé, da's net CP/M!'; dir, .com, pip werd copy, maar voor de rest leek het als twee druppels water op elkaar voor mij, als eerste indruk.

In mijn stage heb ik een stappenmotorbesturing gebouwd in een GESPAC system (wat toen al snel begon outdated te zijn). Die runde de motorbesturing op een 8085 maar gecompileerd werd met een Z80 onder CP/M.

De taal was MT+pascal. En inderdaad, ik had ook die ervaring dat MSDOS 99.9% een kopie was van CP/M. Pas later met folderstructuren etc begon MSDOS uit te breiden.

En als je overal naleest, het klopt ook dat het een kopie was. Gladde jongen, die Bill. Maar hij is er wel rijk mee geworden.

Op zaterdag 26 april 2025 18:13:45 schreef Hoeben:
[...]
De taal was MT+pascal. En inderdaad, ik had ook die ervaring dat MSDOS 99.9% een kopie was van CP/M. Pas later met folderstructuren etc begon MSDOS uit te breiden.

Niet helemaal, er was een hoop gejat van CP/M behalve het goede spul uit CP/M. De multitasking, multi user etc zat er niet meer in. Kortom gewoon verpest.

DOS is geen copie van CP/M, Bill heeft het ding gekocht en er een 16bits versie van gemaakt. Wetende dat de 8bit tijd over was. 8086 en 68000 en waarschijnlijk nog wat andere waren in opmars.

Ik denk dat dit de vooruitziendheid van hem was.

Ik haatte DOS O-)
Maar Windows nog meer :'(
Zegt een ouwe OS/2 fan :P

Groetjes,
eSe

Op zaterdag 26 april 2025 19:57:14 schreef eSe:
Ik haatte DOS O-)

En toch kon je het goed gebruiken voor machine besturing, wij hebben heel wat uitgehaald onder DOS. :)

ik heb jaren de synthesiser van een 2 meter set aangestuurd met een pc met DOS. werkte prima :9

Op vrijdag 25 april 2025 14:30:18 schreef KGE:
[...]

Controleer voordat je de boel opstart of de voeding nog wel de juiste spanningen levert: +5V DC en plm. 9V AC

De 5V DC wil nog wel eens te hoog zijn en sloopt dan je C64(C).[bijlage]

Dit is een belangrijke. Veel van die commodore power bricks gaan spontaan kapot. Wat sommigen doen is een crowbar in de C64 zelf monteren.
Bij het defect raken van de spanningsregelaar is de gevolgschade in de c64 vaak groot, en niet alle IC's daarvan zijn nog even makkelijk te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]

Op zaterdag 26 april 2025 19:57:14 schreef eSe:
DOS is geen copie van CP/M, Bill heeft het ding gekocht en er een 16bits versie van gemaakt. Wetende dat de 8bit tijd over was. 8086 en 68000 en waarschijnlijk nog wat andere waren in opmars.

Ik denk dat dit de vooruitziendheid van hem was.

Ik haatte DOS O-)
Maar Windows nog meer :'(
Zegt een ouwe OS/2 fan :P

Groetjes,
eSe

De Microsoft DOS is (een kopie van) QDOS.
https://spectrum.ieee.org/did-bill-gates-steal-the-heart-of-dos

De Microsoft DOS is (een kopie van) QDOS.

Mooi zo, weer een andere versie van het verhaal.
Spannend :)

Op vrijdag 25 april 2025 14:30:18 schreef KGE:
[...]

De 5V DC wil nog wel eens te hoog zijn en sloopt dan je C64(C)

Onbelast gemeten:

Sommige voedingen zijn te demonteren, andere versies volledig ingegoten. Oorzaak is een defecte spanningsregelaar of een loszittend weerstandje (die va 30.1 Ohm in het schema)

Mijn voeding is inderdaad (helaas) ingegoten, maar verschilt wel van het schema dat je postte, ik zie 4 diodes en een 7805 in de hars... Misschien een nieuwere versie?

Echt wel spijtig dat de hars rechtstreeks in de behuizing gegoten is, anders was het eenvouding een nieuwe voeding in de oude behuizing te steken...

Dat kan nog steeds, je hebt plek zat in dat ding. Ik heb er ooit een 5V switcher in gelepeld.

Is de versie met de 78S05 misschien ook bedrijfszekerder? Minder exotisch IC en geen extra weerstand? Dan zou met het toevoegen van een transzorb kunnen worden volstaan.

Op zondag 27 april 2025 12:10:14 schreef eSe:
[...]

Mooi zo, weer een andere versie van het verhaal.
Spannend :)

Ik heb de link nog niet doorgelezen, maar gezien de bron lijk het me de "officiele versie". QDOS en daarmee de eerste versies van MS-DOS waren zeer zwaar geïnspireerd op CP/M maar het aantal overeenkomsten nam wel langzaam af met elke nieuwe versie. Tot op de dag van vandaag kun je in Windows nog dingen herkennen als je je ogen goed samenknijpt.

Dat is geen antwoord op de vraag waar het artikel mee begint, natuurlijk. QDOS kan functioneel equivalent zijn zonder code te hebben gestolen.

EDIT: de conclusie van het artikel was inderdaad dat dat het geval is. Het zal misschien geen 'clean room' actie zijn geweest zoals het Compaq BIOS, maar alsnog wel een rewrite.

Ik heb het arikel gelezen, niet direct een éénduidig antwoord. Teveel verloren geschiedenis.

En ik knijp mijn ogen altijd helemaal dicht met Windows :D

Maar ik ga het topic niet kapen.

Groetjes,
eSe

Weinig speciaal maar kon het moeilijk laten liggen (lag naast de papiercontainer met een magnetron en een tafelgrillplaat zonder plaat die ik allebei heb laten liggen).

Snelle Google leert dat de B16 30mA alamatje toch een 50€ is...
Dus komt er voor elke airco (planning is minimaal 3 voor de zomer) een alamat ;)

Das niet verkeerd! In ieder geval een bekend merk en geen chint rommel.

Mooie vangst!
Die hager aardlekken hebben een brutoprijs van 163 per stuk ex btw :)
Zijn voor ( veel) minder te koop maar toch.
En zoals gezegd geen emat of chint zooi.

Vandaag mijn mooiste gratis aanwinst opgehaald!

1) Een Exitron roostergestuurde kwikgelijkrichter CV3710/AR63

De CV3710/AR63 buis

De ontsteker

De verpakking

YT-Filmpje: https://youtu.be/OU4UOjGQhzM

Data:

This is an excitron.doc

Lengte 47 c.a. cm