Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Paypal beweert "gunstig" om te rekenen, maar ook dat valt tegen. Waar de chinezen voor "boven de $1000" adviseren om het over te maken, is het al veel sneller gunstig om de ING koers + 12 euro te betalen dan om het via paypal te doen waar de fee in een minder gunstige wisselkoers wordt verstopt.

Voor mij, met her en der wat amerikaanse klanten loont het de moeite om ze in dollars op m'n paypal te laten storten, daar kan ik dan zonder 2x wissel-verlies weer printjes bij JLC van bestellen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 1 februari 2021 16:22:55 schreef rob040:
Dat heeft hij nou net niet gedaan, je kunt immers kiezen voor betalen in euro.

Klopt, je krijgt dan alle bedragen in euro te zien en je factuur is ook in euro; alleen welke wisselkoers ze hebben gebruikt blijft onbekend. Teruggerekend moet dat een koers zijn van een paar maanden geleden, toen was de euro ruim 4% meer waard.
Vervolgens gaan ze achter de schermen afrekenen in dollars, waarbij paypal dan een actuele middenkoers hanteert (en die ook keurig toont).
En dan wordt je dus met hogere bedragen dan op de factuur geconfronteerd...

JLC's reactie: the amount is correct 8)7
Paypal's reactie: the difference is due to additional fees, shipping charges or currency conversion rates.
Mijn reactie: Stierenpoep! Afrekenen wat op de factuur staat!

Inderdaad de laatste keer dat ik dat gedaan heb, ik doe weer fijn alles in dollars (dan klopt de factuur tenminste met de afrekening)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Vreemde actie van JLC inderdaad.
Maar als jij je Paypal betaling doet, dan moet je op dat moment een bedrag in dollars gezien en bevestigd hebben

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Klopt, maar op dat moment toont paypal de omrekening nog niet, en JLC heeft het dollarbedrag nooit getoond...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik gebruik al sinds jaar en dag de US$ als standaard munteenheid als in buiten Europa zaken doe. Ik denk dat een hoop mensen ook niet weten dat wanneer je je PayPal standaard currency op Euro's zet en er ook Euro's op staan, je bij een betaling in dollars dus weer met de wisselkoers te maken krijgt. Dat gaat je dus geld kosten want ze rekenen een minder gunstige wisselkoers dan je bank of creditcard maatschappij.
Betaal je dus regelmatig met PayPal op bv eBay dan is het verstandiger om je primaire munteenheid op US$ te zetten.
Ik ben er ondertussen al zo aan gewend om alles in Dollars te doen en het uiteindelijke Euro bedrag wat er wordt afgeschreven valt dan ook altijd mee (uiteraard alleen zolang de Euro meer waard is dan de Dollar).

Bij JLC merk ik ook regelmatig dat ik niet full electrical test kan aanduiden. Ik vermoed dat het niet kan als ze het te druk hebben. Dan maar ergens anders besteld.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Ik denk dat het regeltje is: Bij "kleine serie" kan dat niet, bij prototypes wel.

Maar ze schijnen het nu erg druk te hebben ja. Mijn klant wilde "spoed" want ze konden niet wachten tot na chineesn NJ. De "chat-service-agent" wist te vertellen dat in de 2.5 uur tussen mijn bestellen en "nu" (het moment dat ik om de upgrade naar "spoed service" vroeg) hadden ze de optie van de website gehaald....

De volgende ochtend bleken ze toch bereid om m'n geld te accepteren en hebben ze het met spoed gedaan. De printjes zijn ondertussen gemaakt en naar mijn klant getransporteerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Nog een JLC gerelateerde tip:
Als je kiest voor verzendwijze 'europacket' wordt het eerst naar een Duits distributiepunt gestuurd en vanaf daar met DHL naar de eindbestemming.

De service desk van JLC had daarover het volgende te zeggen:

for some countries, the DHL DE service is not good and the courier may drop it around the destination

en gaf het advies

i suggest you to try DHL Express Priority or DHL Express Standard rather than EuroPacket(DHL DE), their service is great.

Kost wat meer, maar je pakket kwijtraken kost meer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Gaat bij mij altijd prima bij JLCPCB met FedEx Priority...

Enige waar ik nog steeds problemen mee heb is de bottom silkscreens... :(
Soms goed, soms in spiegelbeeld, blijft een soort loterij...

Maakt niet veel uit of ik een 'gewone' of een reflected Gerber stuur (reflected gaat iets vaker mis)
Ik weet dat de meeste Chinezen geen Engels kunnen lezen, maar 't blijft lastig en staat lelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Je kunt ook kiezen voor 'confirm production file'.
Dat zou voldoende moeten zijn om het goed te krijgen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Op 23 april 2021 11:55:11 schreef Arco:
Gaat bij mij altijd prima bij JLCPCB met FedEx Priority...

Enige waar ik nog steeds problemen mee heb is de bottom silkscreens... :(
Soms goed, soms in spiegelbeeld, blijft een soort loterij...

Maakt niet veel uit of ik een 'gewone' of een reflected Gerber stuur (reflected gaat iets vaker mis)
Ik weet dat de meeste Chinezen geen Engels kunnen lezen, maar 't blijft lastig en staat lelijk...

Je moet nooit een reflected sturen, alle lagen zouden dezelfde oriëntatie moeten hebben (als in: vanaf boven bekeken). Als ze een gerber die in deze oriëntatie is gestuurd ergens gespiegeld hebben is dat hun fout geweest. Je spiegelt de koperlaag of het soldeermasker toch ook niet?

Hoe vaak heb je het mis gehad bij het sturen van ongespiegelde data? Het klinkt mij in de oren als een beginnersfout van de voorbereiding. Ik heb het idee dat ze de groentjes op de goedkope bordjes zetten om die in te werken, en dat de controle niet optimaal is.

Arco

Special Member

Not reflected gaat ongeveer de helft mis, bij reflected bijna altijd.
Ik zal volgende keer voor 'confirm' kiezen. (printen zijn wel te gebruiken, maar staat wel slordig zo...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Nog nooit vastgesteld. Kan je dit niet zien als je de gerber upload en dan layer per layer bekijkt of het klopt.

De laatste bestelling heeft wel een lange levertijd (eu parcel). 6/4 in productie. 11/4 uw bestelling is onderweg. Vandaag gekeken en de zending zou nu in Duitsland zijn. In het verleden was dat heel dikwijls minder dan een week.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Kruimel

Golden Member

Het zou sowieso te zien moeten zijn in de Gerber viewer, maar ik neem aan dat het probleem in een stap erna zit. Is het ordernummer ook gespiegeld? Zo niet, dan is er iets raars aan de hand. Volgens mij is er wel een attribuut "mirror image" of iets dergelijks in Gerber X2, waardoor dit mis zou kunnen gaan, maar een mens ziet toch dat het mis is? Ik zal er op letten, volgens mij heb ik nooit iets besteld met tekst op de onderkant.

Ik heb een ontwerp waarbij een gat voor een tab in een SMD pad zit. "allpcb" blijkt nu dat gat WEL in de gerbers te laten zien ("Please check production file"), maar uiteindelijk zit het vol met iets metaligs, dus je ziet wel dat er een gat onder zit of zo, maar je kan er niet doorheen kijken. Historie bekijkend hebben ze dit zo keer op keer zo voor me gemaakt.

Hmmmm. Mogelijk hebben ze er soldeerpasta ingesmeerd. Het is een debug-connector: die hoeft meestal niet gemonteerd te worden. Ze lijken nu na de reflow deze connector te willen monteren (deze keer is het niet de debug-connector) op m'n "demo board", en dat is lastig als de gaten volgevloeid zijn met soldeer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Een gat voor een tab? Ik snap je beschrijving niet helemaal. Als ze het ook voor je hebben geassembleerd dan moet je even kijken of er een gat in je "paste" laag zit, want dan zit er inderdaad waarschijnlijk soldeerpasta in, dat is heel normaal. TH gaten hebben geen opening in het stencil, maar dat kan je in de meeste CAD programma's wel aanpassen. Als je een TH connector op de plek van een SMD pad heb zitten dan wordt dat sowieso handwerk om te monteren, en dat moet je voor een productierun groter dan prototypes gewoon aanpassen. TH componenten worden zo goed als altijd later gemonteerd.

Het is een SMD connector, maar hij heeft twee "pootjes":

Omdat het wel prettig is als dat ook aan de binnenkant van het gat vastgesoldeerd raakt heb ik geprobeerd dat ik daar plated through-holes voor krijg. Ja er zit pasta gedefinieerd, maar deze moet gemonteerd worden in de SMD assemblage stap. Dan is de pasta nog zacht.

Volgens mij zijn ze bezig met mijn "proef-exemplaar" maken, en zijn ze vergeten deze er op te leggen voordat ie gereflowed werd. Dan zit dat gat vol met harde soldeer en krijg je hem er niet zomaar meer in.

(Op de foto lijkt ie wat voorover te leunen... IN het echt is ie precies waterpas.)

Update: In china krijgen ze mijn connector (door mij aangeleverd) nu ook in hun printen. Past gewoon. Heeft wel 3 uur werk gekost met design controleren opmeten, microscoop kijken. gat meten, paste verwijderen etc etc....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Hoe heb je ze aangeleverd dan? Meestal is de belemmering dat ze in bulk ofzo geleverd zijn zodat ze die niet tijdens de automatische SMD plaatsing plaatsen. Als dat het geval is moet je er geen paste definiëren en het component als een TH of handmatig behandelen.

Ze waren bezig met het "1e exemplaar ter goedkeuring via fotos".

Wat ik vermoed is dat ze pasta gesmeerd hadden en "alle" SMD componenten er op gelegd hadden en vervolgens de boel in de reflow oven gedaan hadden.... Blijkt dat ze "doen wel later wel effe met de hand" of "oeps vergeten" deze connector niet hadden gedaan.

Dan zit ondertusen het "mechanische" plated through-hole vol met soldeer en krijg je hem daar niet zomaar meer in....

Het verwarrende was dat ze bij hoog en bij laag beweerden dat er geen soldeer op zat en dat ie niet in de oven was geweest.

Ik heb dus gezegd: pak nu eens een kaal printje en kijk of deze connector past.... Het antwoord daarop was dus "God!". Minder dan een uur later waren de fotos van het proef-model klaar. 15:00 onze tijd. Dat was ook het moment dat de fabriek naar huis gaat, dus maandag ochtend gaan ze verder met m'n opdracht. (1/3: d'r staan er drie uit...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een beetje offtopic: ik ben niet zo'n fan van die connectoren, want die solderingen aan de zijkant krijgen met reflow maar weinig tin en als je een beetje kracht erop zet breekt de connector los en zijn daarna ook de sporen stuk.

Ik "los" dit op door een apparaat wat ik opengemaakt heb (ben ik de enige die altijd alles openmaakt en overal de garantie verbreekt van spullen die je koopt?) altijd even met een flinke blob tin even goed na te solderen om het te verstevingen.

Mijn vraag daarom: is er een mogelijkheid om een fabrikant dat te laten doen? Voorkomt uitvallen, garantieklachten (ja heus), dus de businesscase is er..

Ik heb wel eens cut-tape gezien met stukjes tin erin, deze waren in verschillende maten te krijgen.
De pick en place machine kan dan een extra stukje tin op het eilandje van de smd connector plaatsen.
Als de print dan in de oven gaat krijgt de connector wat extra soldeer voor stevigheid.
Ik loop met rot te googlen, maar kan niet meer vinden hoe deze soldeer toegevingen in cut-tape heette.

Kruimel

Golden Member

Tegenwoordig gebruiken ze nog wel dunnere stencils om wat kleinere componenten te plaatsen (zoals 0,4-0,5mm pitch BGAs en ≤0402 componenten) en dan zit er weleens minder tin dan optimaal in zo een gat omdat je de 'apertures' niet groot genoeg kan maken.

Op 25 april 2021 18:46:33 schreef rew:
(1/3: d'r staan er drie uit...)

Ah ok, dan doen ze het waarschijnlijk helemaal met de hand. Met grotere hoeveelheden maakt het wel uit of je de dingen aanlevert in tape of in bulk. Ik heb wel te maken gehad met klanten die dan een zak met dit soort connectoren aanleverde. Dat kan in China misschien met een arbeidsloon van een paar dollar per dag, maar hier begin ik er niet aan. In dit geval is het gewoon een onervaren plaatser geweest.

Sorry. Vergeten te melden: De connectors koop ik "full reel" en stuur ik dan als "cut tape" naar hun toe.

@2N3055: HIer vind ik een fabrikant die het aanbied.

"Cut tape" is de verkeerde zoekterm. Zo koop jij het misschien bij Farnell als je niet een hele reel nodig hebt, maar volgens hun heet het "op reel".

@geert jan: Ik denk dat ik het perongeluk bij deze goed doe.... (eindelijk!). Ik heb een plated through hole en dat zit midden in een SMD pad. het complete gat wordt dan vol gesmeerd met soldeerpasta: Na reflow zit het gat redelijk solide dicht met pasta. Ik denk dat ie zo een behoorlijk stevige verankering in de PCB heeft. Maar dit is dus een beetje hybride SMD/TH connector met soldeerbare pootjes, maar wel SMD-PNP compatible.

Ik heb zelf van het weekend een batch in mekaar gezet waar ik nog de oude footprint op had :-( . Dan zitten deze gaatjes voor de pootjes verder uit mekaar (ander merk connector). Dus dan past mijn "ik heb er genoeg ik heb een hele reel" connector niet. Dan buig ik de pootjes plat en ook dat wordt mooi en redelijk stevig. Nu is er een redelijk groot pad, waar de soldeer netjes een pyramide vormt naar de platgeslagen poot als "top".

Update: Nu net nieuwe PCBs en stencils besteld. De max maat voor goedkoop versturen is 190x195 mm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik was benieuwd of iemand bij jlcpcb ook wat vertraging ervaart of het niet nakomen van levertijden.

Ok ok ik wordt misschien wat ongeduldig na een week :), maar toch ben ik gewend dat ze wat sneller leveren. Ik heb het idee dat producten onnodig lang blijven liggen voor ze geshipped en werkelijk opgehaald worden door DHL.
Normaal bestel ik en heb ik ze exact ene week later in huis.
Nu heb ik vorige week vrijdag besteld, maar ik wacht nog tot DHL het op komt halen.
Geen ramp dit keer, maar het viel me op.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een bestelling gedaan op 28/4 DHL express prioritty 4/5 opgehaald door DHL en afgeleverd op 7/5.

Een andere bestelling gedaan op 22/5 Europacket 26/5 opgehaald. 27/5 ingeklaard in Keulen. Zal waarschijnlijk maandag hier zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.