Op 16 oktober 2020 14:44:14 schreef Jochem:
Nooit van gehoord. Ik hoor graag je bevindingen.
Oké, het heeft even geduurd, maar hier zijn mijn bevindingen:
Fabrikant: Aisler (DE)
Aantal besteld: 6
Afmeting (in millimeters): 22.04x35.06 mm (met rare ronde hoeken enzo)
Prijs per stuk (in euro): €16,43 / 6 = €2,74
Verzendkosten (in euro): Gratis / inclusief. Nuja, 't zal in het tientje opstartkosten zitten. Je kunt ook spoedverzending kiezen en betalen. (Aisler rekent €10,40 + 0,084 per cm2, al heb ik dat niet teruggerekend naar mijn printjes.)
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 8 a 9 dagen (!) (zie tekst)
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 6/6
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): perfect/goed
En eventueel:
Doel (van de printplaat): Opvolger van mijn jongleerkubussen: kleiner, eenvoudiger, ronder.
Opmerkingen (over bijvoorbeeld het silkscreen of de afwerking):
Aisler zit in Duitsland, dus ze kunnen een stuk sneller leveren dan de diverse Chinese aanbieders. Ook dat een-en-ander binnen Europa wordt geproduceerd en aan Europese (milieu) normen moet volden sprak mij aan. Klein nadeeltje: ze leveren alleen groene printplaten. Maar die zijn dan dus ook wel echt groen (En gewoon binnen eu betalen, dus geen PayPal of creditcard nodig, al kan dat geloof ik wel)
Ik heb overigens niet eens voor snellere verzending gekozen: De standaard verzending duurt volgens opgaaf 5 dagen (en in de praktijk 4 - en daar zat een weekend in). Totaal vanaf bestellen tot uit de brievenbus halen een dag of 9. Ik vind dat snel, maar bij meer haast kun je dus spoedverzending kiezen.
Tijdens het hele bestelproces krijg je een aantal geautomatiseerde mailtjes, die je overigens uit kunt zetten in je accountinstellingen als je ze niet wilt hebben. Je krijgt:
* Een mailtje wanneer je printjes in productie gaan. Tot die tijd mag je nog wijzigingen aanbrengen (!), ongeveer 24 uur.
* Een mailtje met de testresultaten van de elektrische test op je printjes, inclusief toelichting hoe ze te interpreteren. (Korstluitingen / open verbindingen). Vind ik heel netjes! (Geen fouten gevonden. Ik schrok eerst van het mailtje, maar er was niks aan de hand. Toelichting zou ònder de testresultaten kunnen ipv erboven om dat te helpen voorkomen.)
* Een mailtje wanneer de printjes opgestuurd zijn. Als je voor de snellere verzendmethode kiest zit daar een trackingnummer bij, anders niet.
Je kunt ook onderdelen meegestellen. De bedoeling is dat je je hele BOM voor je print meebesteld, maar ik had de meeste dingen al liggen en heb 1 onderdeel mee-besteld. Dat kan. Voor die service betaal je wel (20% opslag + 3 euro), ze bestellen het dan voor je bij Mouser en enkele andere distributeurs. Je kunt met hun zoekfunctie kiezen welk onderdeel (fabrikant specificatie) het wordt en ziet dan ook wie het levert.
Ik heb mijn KiCAD bestand ge-upload en dit keer geen gerbers gemaakt. (Aisler kan uiteraard gewoon met gerbers overweg, maar ondersteund 'native' KiCad, in meerdere betekenissen van het woord ondersteund: Er zit ook standaard een donatie van €1,95 aan het KiCad project in je winkelmandje - die reken ik in de prijs van de printjes hierboven niet mee. Ik vind KiCad een tof project en heb die donatie dus in mijn winkelmandje laten staan, maar je kunt 'm er ook gewoon uit verwijderen.)
Dit is een soort review en geen reclame-dingetje. Met mijn eerste bestelling ging wat mis. Daardoor heb ik wel de klantenservice kunnen testen
Ze geven op de website aan Engels, Duits, Nederlands, Frans en Spaans te spreken. Ik heb dus in het Nederlands gemaild en kreeg in het Nederlands antwoord - wel met enkele Duitse woorden ertussen maar uitermate goed leesbaar en menselijk: geen standaardantwoord. Zaterdag vraag gesteld, zondag antwoord, van de co-founder. Ik gun 'm zijn weekend, het had ook maandag gemogen (dat had ik eigenlijk verwacht), maar het geeft het beeld van iemand die hart voor de zaak heeft. (En te zien aan de oplopende ordernummers is het geen klein bedrijf).
Communicatie gaat dus stukken makkelijker dan met handen-en-voeten Chinglish.
Wat er de eerste keer mis ging was het freesrandje rond de ronde hoeken: ze leveren de printjes in een vierkant paneeltje met mousebites. Ze bieden de garantie dat je krijgt wat je in hun PCB-viewer ziet, en als de maten afwijken krijg je gratis nieuwe printjes. Dat doen ze gewoon. Boem.
Al bij al, inclusief het opnieuw maken van mijn printjes en het navragen of dergelijke ronde hoeken konden (Ja, dat kan, geen enkel probleem), had ik mijn printjes alsnog sneller dan wanneer ik ze uit China had gehaald.
De eerste bestelling was 17 oktober en kwam 24 oktober aan, de vervangende printjes gingen 26 oktober in productie en kwamen 3 november aan. Als ik zo oneerlijk ben het totaal te rekenen, is dat net geen 3 weken. Post uit China kan verassend snel gaan soms, maar meestal duurt het meer dan 3 weken. Eerlijker is het te rekenen met de 8 dagen die de eerste order kostte, of de 9 dagen van de vervanging.
Dan de bordjes zelf. Zien er prima uit. Ik heb voor HASL gekozen, ENIG had ook gewoon gekund. Silkscreen is keurig, nergens "bleker" of "uitgeveegd" (Wat ik bij mijn AVRDBM-boardjes had, die kwamen geloof ik van Seeed). Silk valt weg waar het over gaten van b.v. via's zit, maar dat is hoe ik het zelf ontworpen heb, en dus niet erg. (Het zijn dus geen tented via's en dat is ook nergens voor nodig in die jongleerbal *). Nuja, zie foto's.
Foto's:
Dit zijn de goede printjes, zoals geleverd.
De printjes zonder freesrandje (mousebites staan er wel):
Dit zijn de printjes zonder freesrandje, zodat je kunt zien wat ik daar mee bedoel. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is dat keurig netjes en snel opgelost.
* De echte zeurpieten kunnen trouwens nog wel een echte ontwerpfout vinden ook. Wie mij persoonlijk kent weet ook waarom ik mijn hoofd er niet bij had. Maar dit ging over de printplaatfabrikant, en die is goed.