Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Ik had ook niet alle componenten goed zitten. De orientatie van enkele diodes was verkeerd om en de opamp was niet goed georienteerd. Ik heb ze er niet over gehoord van ze maar ze hebben het wel gecorrigeerd.
Ik vraag me nog wel af hoe ik met kicad de orientatie van de componenten (en evt offset) wel goed krijg.

Dan moet je als het kan hun library gebruiken. Als je een KiCAD bestand stuurt krijgen zij in essentie de verschillende lagen in je PCB en een aantal centerpunten en oriëntaties van componenten (dus in de vorm van een x- en y-coordinaat en een hoek). De nul-oriëntatie (dus hoe het component georiënteerd zou zijn bij een rotatie van 0°) wordt niet meegeleverd, omdat de manier waarop het component in je library staat niet wordt opgeslagen in je KiCAD_brd bestand. Het voordeel is wel dat als je een KiCAD bestand stuurt en geen silk gebruikt de informatie meestal wel in het bestand staat zodat ze kunnen zien hoe het component moet staan.

Ik heb nog geen library gevonden van hun, die ik in kicad kan gebruiken.
Dan zou ik easyEda moeten gebruiken en die tool ken ik nog niet.

In dat geval moet je gewoon zorgen dat het altijd duidelijk is waar de pinnen zitten, en er van uit gaan dat zij het recht zetten. Meestal is dat wel aardig te doen, je moet alleen even opletten bij footprints die je zelf hebt getekend.

Ik vraag me nog wel af hoe ik met kicad de orientatie van de componenten (en evt offset) wel goed krijg.

Die kun je aanpassen door het component te roteren in de Kicad footprint editor. Ook de offset kun je daar aanpassen door de footprint te verschuiven.

Centerpunt en orientatie zijn standaard, en moeten normaal matchen met de orientatie van de component in de spoel van de fabrikant. Staat (vaak) in de datasheets.

Correctie:
Veel datasheets hebben dat dus niet. Staat in aparte 'tape and reel specifications'.

[Bericht gewijzigd door deKees op 17 oktober 2020 20:46:51 (10%)]

In dit geval lijkt er een constante offset te zijn in de print.

Ivm de eerder genoemde pin-4-markering op leds hebben ze me ook wel eens gemailed: "we krijgen die leds van jou niet aan, whatsup?". Dan zat ie verkeerdom of ze testten het verkeerd. Kortom, ze kijken wel eens met wat verstand van zaken naar een PCB en zoeken uit hoe ze kunnen controleren of eea goedom staat.

Ik heb met eagle precies hetzelfde: De nul-rotatie-richting is de manier waarop ik het onderdeel in de library getekend heb, en dat is compleet random/zoals ik dat kies.

Ik probeer wel een pin-1-markering in de silk te maken. Bij een diode doe ik tegenwoordig: [==| dus een vierkant waarbij 1 zijde losgebroken is. Dat begrijpen ze. (lijkt het. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 oktober 2020 17:25:30 schreef rew:
[...]Ik laat series maken van 100+ bordjes. Dan willen ze nog wel eens een foto sturen met is het zo goed. Gisteren: Kennelijk had ik iets verkeerd gedaan met het herontwerp van een stukje van m'n print en hernummering van de componenten. Op de BOM stond een U4 en daar konden ze geen plekkie voor vinden. Blijkt dat ie op het plekje gemarkeerd "U6" moest. En kennelijk was er vroeger ook een U6, maar die heet nu "U2". Dus ze hadden het chipje wat op de plek U2 moest op U6 gelegd. Maar ze hebben na 1 stuks dus een foto opgestuurd en ik heb het er uitgehaald....

Jou WS2812 heeft redelijk goed een "pin 1 markering". Als je die ook zichtbaar op de print hebt staan gaat het gewoon goed.

"Gewone" RGB leds zijn trickyer: Ik heb ooit een zwik gekocht die BRG waren, maar mijn bestukkingsfabriek koopt GRB volgorde. Daarnaast heb je van die krengen met een driehoekje om pin 4 aan te geven.... Complete chaos.

Dat is een nette service dat ze een foto sturen ter controle.

Die pinaanduiding is dus net het gevaarlijke er aan...de duidelijke aanduiding is niet pin1 maar pin4.
Maar idd met een duidelijk aanwijzing op de silk zou moeten lukken!

Nouja, alle varianten blijken te bestaan. Dus ook de "we hebben alleen de pins anders genoemd", en ook de "het binnenwerk zit andersom, dus we hebben de pins hernoemd (maar de schuine kant laten zitten) om dezelfde pin1-kathode-R tabel te houden)". Reken maar dat dit bij mij verkeerd is gegaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/