Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Daar heb ik nog nooit last van gehad. Maar printplaten zonder bescherming in vochtige omgevingen leggen is ook niet zo'n goede combinatie. Ik coat de printen in dat geval altijd.

Volledig onbeschermd is het niet. De gehele print zit onder een laag soldermask en alleen dat zit in de vochtige omgeving.

Het is alsof de soldermask vocht opneemt en los begint te raken.


Nog een ander probleem..
Ik heb in eagle een PCB getekend, de gerbers gecontroleerd met MCN Gerbviewer en opgestuurd.

In de viewer ziet het IC Thermal pad er zo uit:
http://s26.postimg.org/kgnmbdxq1/Screen_Shot_2016_04_03_at_14_54_09.png

Dit heb ik ontvangen:
http://s26.postimg.org/95kyn0qux/P4030067.png

Wat is hier gebeurd? Het vierkant lijkt genegeerd te zijn door hun software en alleen de traces die er toevallig lagen zijn zichtbaar.

Welke gerber-laag bekijk je?

Ik zie bijvoorbeeld ook silk, dus het is al met zekerheid geen enkele laag die we in het screenshot zien.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 17 april 2016 13:27:12 (66%)

If you want to succeed, double your failure rate.
rob040

Golden Member

Zo te zien de koperlaag aan de componentzijde.
Wat zegt de fabrikant ervan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 april 2016 20:28:08 (61%)

Welke gerber-laag bekijk je?

Ik zie bijvoorbeeld ook silk, dus het is al met zekerheid geen enkele laag die we in het screenshot zien.

Je refereert volgens mij aan de foto van de print, niet aan de gerber, daar zie ik namelijk geen silk.

Waarschijnlijk heb je wel gelijk dat er in de gerber een extra laag getoond word waarin de thermal pad is opgenomen.
Een fabrikant verzint zelf geen nieuw patroon dat er niet al is.
De sporen zijn duidelijk functioneel en bewust zo getekend.
Die thermal is er ooit aan toegevoegd.

Jawel. In de gerber zie je in een iets andere kleur blauw dingen als "R8".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu zie ik het ook, moest wel de lichtsterkte wat opschroeven ;( .

fatbeard

Honourable Member

Een "ff gauw" projektje voor de baas: kabelsimulators. Voor 5V signalen tot 10kHz, dus gewoon lumped component benadering.

Besteld bij Elecrow.
aanbieding 10st max. 5x5cm DZ voor €9.85, registered airmail (7-25 dagen) voor €4.57 extra.
maat 40.5*42mm, 10 besteld, 10 ontvangen, 10 bruikbaar, kwaliteit goed.
besteld op 27-6, ontvangen op 13-7. Totale kosten €14.41 (gelukkig weten ze meer van printjes).

Haastwerk: die tekst "HOST" in spiegelschrift is op de top silkscreen layer blijven staan, mijn fout :o (is al gecorrigeerd in v1.1)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

EUR 9.85 vind ik duur. De prijs is $9.90 en ik kreeg pas nog 1.1 dollar voor m'n euro. Maar goed. Kennelijk wat omreken verschillen. En best een aardige prijs voor het versturen. Toen ik voor het laatst met de post liet sturen kostte het rond de 6 dollar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik bestel ze tegenwoordig bij 5pcb. Goed en goedkoop. (Je kunt online uitrekenen, productietijd van 1 tot 30 dagen en diverse verzendmethoden)
Je krijgt zelfs een ingegoten monstertje van de pcb met een via dwarsdoorsnede...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ziet er goed uit, maar is wel ruim een factor 4 duurder dan elecrow voor mijn project: zij rekenen ruim 4 euro per stuk (net gecheckt), elecrow deed het voor minder dan een euro...
En zo'n dwarsdoorsnede is leuk, maar voor een twee lagen PCB met deze maat traces en gaten totaal overbodig. Voor een multilayer of iets met echt kleine gaten kan het wel nuttig zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Zo'n doorsnede is ook niet echt nodig, maar het geeft je toch een gevoel dat men er wat aandacht aan besteedt. (meestal is het 'inpakken en weg ermee'... :) )
Er zit ook een rapport over de productie en test bij van vijf A4'tjes...

Die 10 stuks is inderdaad wat duurder, omdat het zo'n klein aantal is, daar lopen ze niet echt warm voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor een 16 layer met burried en microvias is zo'n doorsnede en rapport wel fijn :9

Deze week m'n bestelling van Elecrow binnen, ben tevreden!

Fabrikant: Elecrow
Aantal besteld: 5
Afmeting (in millimeters): 100x80
Prijs per stuk (in euro): 2.23 EUR
Verzendkosten (in euro): 6.2 EUR
Levertijd: 17 dagen
Bruikbaarheid: 7 ontvangen, 7 bruikbaar
Kwaliteit: perfect

Is de eerste keer dat ik met een PCB service werk, wat een gemak, ik denk niet dat ik nog veel printjes zelf ga etsen :-)

Fotootje:
http://www.subsonik.be/co/bed.pi_pcb_top_th.jpg

Het dingetje is een interface voor een RPi, met oa. een TLC5940 PWM driver, 5V voeding met battery backup, en een hoop aansluitingen voor periferie. Wordt vervolgd in het show topic...

Op 13 juli 2016 19:24:14 schreef rew:
EUR 9.85 vind ik duur. De prijs is $9.90 en ik kreeg pas nog 1.1 dollar voor m'n euro. Maar goed. Kennelijk wat omreken verschillen. En best een aardige prijs voor het versturen. Toen ik voor het laatst met de post liet sturen kostte het rond de 6 dollar.

Als je bij Elecrow bestelt, zorg dan dat je op de site in dollars afrekent en PayPal de omrekening naar Euro's laat doen. Als je op de site direct in Euro's afrekent heb je een veel ongunstiger koers!

Fabrikant : Elecrow http://www.elecrow.com/
Aantal besteld: 5, Gekregen 23!!
Afmeting (in millimeters):35x42x0.6mm
Prijs per stuk : € 0,37
Verzendkosten : €3,83
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 15 dagen
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen): 23/23
Kwaliteit : Goed

Doel : eps8266 Temperatuur en luchtvochtigheid mqtt node
Foto's :

rob040

Golden Member

Nou, 5 printjes bestellen en er 23 krijgen is een mooie bonus.

fatbeard

Honourable Member

5 = 2+3 zullen ze wel gedacht hebben, en vervolgens de plus vergeten. :p

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Fabrikant: Elecrow
Aantal besteld: 5
Afmeting: 80x50
Prijs per stuk: $2,30 (€2,05)
Verzendkosten: $4,59 (€4,09)
Levertijd: 18 dagen
Bruikbaarheid: 5/5
Kwaliteit: goed

Doel: Oprit detectie

Opmerkingen: Geen

Foto's:

weet er iemand een snelle fabrikant die niet in china zit en toch redelijk betaalbaar is.
Heb met spoed printen nodig, maar het is net vakantie deze week in China.
Heb zelf al gekeken bij euro circuits. Zijn er nog goedkopere alternatieven?

Ben ik ook wel benieuwd naar, enige wat ik even snel kon vinden was deze: www.multi-circuit-boards.eu (geen ervaring mee) Maar nog steeds best duur als je normaal china gewend bent.

heb het maar bij Eurocircuits besteld.
Ben benieuwd. Ze hebben daar wel een erg mooie en uitgebreide online nabewerkings tool. Je kan gewoon je eagle .brd file uploaden en vervolgens heb je online een goede gerber viewer en kun je daar nog correcties doen. Zo was mijn freesstuk in de milling layer niet herkend. Die kon je online nog even uit knippen :)
Kost wat, maar hopelijk toch op tijd in huis.

zo ze zijn binnen :)
Fabrikant:Euro Circuits
Aantal besteld: 40
Afmeting (in millimeters): +- 80mm * 60mm
Prijs per stuk (in euro): +- €8.- (ja duur, maar het moest vooral snel)
Verzendkosten (in euro): 0
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 7
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 40/40):
Kwaliteit: goed, maar toch ook wel wat kleine slordigheden in soldeermasker en finish. Uiteraard waren deze printen veeeel te duur en qua kwaliteit vind ik een elecrow of seeed zeker zo goed. Echter de vlotheid van bestellen, de snelheid en de professionaliteit van het productie en bestel proces is erg goed. Zo zag ik na het uploaden van de brd file dat het gat wat ik voorzien had om uit te laten frezen niet zo begrepen werd. Dat kon je online in hun portal dan nog corigeren. Ook apart is dat je bij je order de hele productie gegevens ter beschikking krijgt met alles process stappen en alle maskers en layouts die ze hebben gebruikt. Voor mij niet zinvol, maar wel apart. En keurig de beloofde tijd aangehouden. Maar goed voor een factor 4 a 5x duurder mag dat ook wel. Wegens tijdgebrek en vakantie in China had ik helaas geen keus. Zal het niet snel vaker daar bestellen.

En eventueel:
Doel (van de printplaat): Kan ik helaas geen uitspraak over doen
Opmerkingen (over bijvoorbeeld het silkscreen of de afwerking): Kan beter
Foto's (echte thumbnails graag):

Ook binnen op woensdag: Printjes van Elecrow. 80x60, 100 stuks. 101 geleverd. Geen gedoe met "frees niet herkend", gewoon in 1x goed. incl verzenden 1.60 per print. (ook nog 70 andere printen besteld tot even veel uitgegeven als stijnos). Maar goed. Wegens feest dus wel eerder in moeten leveren.

Stijnos, heb je wel rekening gehouden met de antenne? Volgens mij gaat dat ding niet passen. Of d'r moet een ander ding op gaan dan ik gegokt heb.... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 oktober 2016 09:33:00 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik denk dat de uitsparing juist voor een antenne is; er gaat denk ik een hope RFxx op.