Heeft iemand ervaring met deze klem bij het gebruik met litze (soepel draad)? Of is het toch aan te bevelen een adereindhuls te gebruiken of kun je de draad direct in de klem gebruiken (Bedrijfsstroom 16A)?
Golden Member
Je kunt deze gewoon rechtstreeks gebruiken .
Met een adereindhuls loop je juist het gevaar op een slecht contact.
Gebruik ze zelf ook zo .
[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 4 april 2015 22:52:32 (35%)
Zonder adereindhuls toepassen.
Je hebt kans dat deze juist door de veerdruk vervormd en blijft zitten als je de draad probeerd los te halen.
Dit type lasdop is er juist voor bedoeld om makkelijk diverse draadtypes te koppelen.
zonder huls gebruiken. heb deze dingen in m'n dummyload zitten zonder huls met 4mm2 soepel, dan worden ze nog net lauw met 40 amp erover..
Moderator
Ik zou het zonder doen. Wel oppassen dat alle "haren" er netjes in gaan. Maar met huls is ook geen enkel probleem
Golden Member
Offtopic/
Op 5 april 2015 00:00:10 schreef GJ_:
Ik zou het zonder doen.
Hoezo zal jij het zonder doen, jij hebt er toch nog zat?
Golden Member
Wel zeker zijn dat je de klem goed open doet. Als je het handeltje open maakt moet je nog door een "klik" heen.
Zonder !
Daar zijn ze immers voor gemaakt.
Er is nog een variant....aan de ene kant massief in, aan de andere kant flexibel uit !
Moderator
Op 5 april 2015 00:45:13 schreef Thevel:
Offtopic/
[...]Hoezo zal jij het zonder doen, jij hebt er toch nog zat?
hahaha. Een voorraad voor jaaaaaren.
Op 5 april 2015 10:27:00 schreef Gadget_inc:
Zonder !
Daar zijn ze immers voor gemaakt.
Niet perse. Ze zijn geschikt voor soepel zonder en met huls en voor massief.
Als ik ze gebruik is het vooe tijdelijk of om even wat te testen. Dan doe ik er geen huls om.
Op 5 april 2015 19:09:53 schreef GJ_:
[...]hahaha. Een voorraad voor jaaaaaren. [...]
Niet perse. Ze zijn geschikt voor soepel zonder en met huls en voor massief.
Mee eens, maar als je ze zoals jij en ikzelf ook vaak als tijdelijke oplossing gebruikt (ook permanent overigens, ik vind het geniale klemmen) word de klemkracht toch minder als er regelmatig massief in heeft gestoken.
ik heb altijd begrepen dat dat alleen werkt als je het echt goed doet. heb al wel wat slechte gezien, maar zou het niet durven doen.
Golden Member
Op 5 april 2015 19:55:32 schreef ritmeester:
Ik maak altijd deze vlecht verbindingen (eigen foto). Lasdop erop en je hebt een echte massieve verbinding. Steekklemmen en steekrandapparatuur komt er bij mij niet in. ]
Ah, nog iemand van de oude stempel, gehad, ik gebruik ook nog steeds draaidoppen.
Combinatietang erop zetten en dan draaien. Ritmeester's voorbeeld is uitstekend. Chapeau
Mijn toepassing is dus op een plek, waar het overgaat van massief naar soepel en dan is zo'n klem ideaal. Het alternatief is een 'lusture-klemmetje' (mooie Vlaamse uitdrukking ), maar dat schijnt nu weer niet te mogen in een lasdoos...
Bij dat kroonsteentje zou jedan werr beter een adereindhuls gebruiken, vandaar mijn vraag.
Voor zo'n twistverbinding met lasdop heb ik hier nog zo'n mooi keramisch ding on de draden te twisten en de lasdop er op te draaien (Foto al eens eerder op het forum gepubliceerd).
Ik zag trouwens pas nog die lasdoppen bij de bouwmarkt, dus ze worden weer 'in'(?).
Golden Member
Ik heb ze bij de gammel ook gezien.
Alleen jammer dat de meeste knutselaars ze niet goed monteren en het personeel werkelijk geen flauw idee heeft hoe het moet.
die oude draaidoppen in uitvoering zonder die veer achtige metalen kern zijn rommel ( en hebben ze dus bij de bouwmarkt) lasdoos open na jaren en de doppen vallen er zo uit.
ik vernam van een werkvoorbereider dat in fabriekshallen standaard nog die conex doppen worden gebruikt ivm trillingen. dat hun het rekenen is punt 1, maar in de praktijk worden er alleen nog steeklassen gemaakt. punt is dat die conex doppen meer tijd kosten en lang niet iedereen ze ook goed maakt. daardoor heb je meer uitval en tijd verbruikt als met lasdoppen van wago welke ook maar zelden storing geven. en al is het zo dan komt het meestal door een te vaak gebruikte dop uit een jaszak die weg gemikt had moeten worden.
de slechte draaidoppen zijn zwarte doppen en lopen spits toe. conex heeft een 6 kant kop waar een speciale conex sleutel oppast. van de week kwamen collega's die slechte doppen nog tegen in een winkel waar nog veel stoffen draad verwerkt zat. later ooit aangepast..
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 april 2015 21:12:07 (16%)
Golden Member
Bij mij in de buurt bij gammel en praxniks worden Conex lasdoppen al jaren verkocht....
Moderator
Kom nou mannen ... krijgen we ALWEER die steekdop draaidop discussie ?
Op 5 april 2015 20:22:22 schreef Tidak Ada:
Het alternatief is een 'lusture-klemmetje' (mooie Vlaamse uitdrukking ), maar dat schijnt nu weer niet te mogen in een lasdoos....
Met de nadruk op "schijnt", want NEN 1010 staat dat gewoon toe.
Op 5 april 2015 20:21:38 schreef RAAF12:
Combinatietang erop zetten en dan draaien. Ritmeester's voorbeeld is uitstekend. Chapeau
Ritmeester's voorbeeld ziet er goed uit maar daar kregen wij op school niet veel punten voor. Reden? Het deel van de draden waar de isolatie op zit mag niet getwist worden en er zitten krassen van de tang op het koper.
Ik heb in de tijd dat ik bij de weg was als servicetechnicus heel wat bouwmarkt steekdoppen vervangen door draaidoppen. Vooral inductieve lasten zoals zonnebanken vonden ze niet leuk.
Steekdoppen (mits niet vaker dan 1 keer gebruikt) van Wago zijn wel goed.
I stand corrected een mager achtje dan maar? @@Ritmeester, mogge herexamen
Op 6 april 2015 00:27:36 schreef RAAF12:
I stand corrected een mager achtje dan maar? @@Ritmeester, mogge herexamen
Helemaal mee eens.
Waarom het deel met isolatie niet getwist mag zijn heb ik nooit begrepen.... Het krassen van de tang is ook zo iets, als de metalen veer uit de (Conex) lasdop over de las is gedraaid zitten er ook krassen op het koper.
Dat deel met isolatie moet juist wel meegetwist worden, dan blijft het beter aan elkaar zitten voordat je de dop er op draait.
En die krassen van de tang? Als je er een echte lasdop op draait (een Conex dus) komen er ook groeven in.