WAGO lasklem. Adereindhuls gebruiken?

Henry S.

Moderator

Op 8 april 2015 22:21:19 schreef Sine:
Jep, op de combinatietang manier heb ik het ook nog geleerd, en inderdaad een beetje van de isolatie meer twisten.

Dat twisten gaat ook goed met de striptang ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Dat twisten gaat ook goed met de striptang

Gereedschapsbeul :)

Ik heb gezien dat ze het ook deden twisten met een vlechttang.
Verder gebruik ik de gewone draaidoppen ook nog, lekker ambachtelijk met de combinatietang zoals het hoort.

Over het originele probleem: Die doppen met handeltjes gebruik ik nu juist speciaal om verbindingen te maken met soepele draden (in verlichtingsarmaturen bijvoorbeeld). Geen adereindhulsen dus, zijn ze niet echt voor bedoeld.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ben die wago doppen zelfs tegengekomen in een kabel tussen een adsl modem en isra punt. dat werkte ook nog met die 0,10 mm2 draad uit een rj11 kabeltje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
chuckie

Honourable Member

Ik vind ze ideaal en ze zijn minstens zo goed als een draailas.
'tis nu eenmaal vooruitgang en zoals Testman ook al eerder aangaf, ze zijn voor tijdelijke test verbindingen ook perfect en je kan ze flink mishandelen maar geven geen krimp...(behalve waar het moet...)

Tegenwoordig worden dit soort producten ver buiten de specs beproefd voordat ze op de markt komen...
Ik zou in ieder geval nooit meer terug willen naar de draailas...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 7 april 2015 11:53:03 schreef RAAF12:
Stampen,wel de doos dichtmaken! Aan open dozen heb ik een bloedhekel.

En anders hang je een mooi schilderij van grootmoeder voor een open doos :7

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
RAAF12

Golden Member

Ik heb alleen foto's van hey grandma ;-)
https://www.google.es/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=EVQmVZe…
NICE SONG!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 april 2015 12:28:46 (70%)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Toch nog maar even de foto's van die dradentwister voor lasdoppen:

Twisten

Dop vast/los draaien

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Thevel

Golden Member

Heb zo'n ding nog nooit gebruikt.
Hoeveel draden kun je er meet twisten?

Staat me bij zo'n vier of vijf.
Ging veel fijner en regelmatiger dan met een combinatietang.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

zo'n zelfde ding maar dan in groen conex kunstof heb ik van de week nog uitgegraven in de mystery gereedschap bak. niemand gebruikt dat ding voor die conex doppen, de oude garde doet dat met de combinatietang..

Sine

Moderator

Voor die nieuwe conex hoeft dat dan ook niet

Draden recht er in en dop er op schroeven, klaar.

TIP:
Conrad biedt momenteel 50 stuks van die WAGO-lssen voor €13.
Das wat anders dan de €0,70/stuk bij de GAmmel!

Dag,

Nog wat reclame en voer voor discussie op een zonnige vrijdag...

https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI

groeten

Robbe

mel

Golden Member

kan die daar niet eens tegen? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 april 2015 23:28:06 schreef Sine:
Voor die nieuwe conex hoeft dat dan ook niet

Draden recht er in en dop er op schroeven, klaar.

Bedoel je die groene doppen?

http://www.obibouwmarkt.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/5/5510211.jpg

Volgens mij moet bij deze toch echt het koper in elkaar getwist worden.

Sine

Moderator

"nieuw" is relatief, dat is ook alweer 15 jaar geleden .. maar op het doosje stond specifiek dat ze zelf twistend waren.

pa3gws

Golden Member

Op 10 april 2015 15:16:47 schreef mel:
kan die daar niet eens tegen? :)

Het contact blijf anders prima zitten als die afgekoeld is tape erom heen en klaar. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik merk wel dat ik WAGO al jaren verkeerd uitspreek.... het is blijkbaar: WAOGO

Jinny

Golden Member

Ik zweer bij de steeklassen, zeker daar waar ik het door anderen moet laten doen, in mijn huis heb ik vrijwel alle draaidoppen vervangen door steek, wel goede, omdat de elektra monteur in '71 bij de nieuwbouw een slechte week had gehad met de draaidoppen blijkbaar.
Had geen zin om echt alles nieuw te trekken.

Zelf heb ik toen op de LTS geleerd de perfecte draaidop te maken, maar voor de snelheid is een goede wago een stuk handiger.

Ontopic, de 'soepele wagos' van de OP altijd zonder adereindhuls gebruiken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 11 april 2015 16:57:27 schreef Jinny:
Ontopic, de 'soepele wagos' van de OP altijd zonder adereindhuls gebruiken.

Met huls is niet beter maar ook niet slechter. Het kan allemaal bij deze lasdoppen.

maartenbakker

Golden Member

Ik had geen Conexen meer liggen (doe normaal alleen installatiewerk bij mezelf, dus geen voorraadartikel), geen zin in Jaspers, ueberhaupt geen zin om 5 draden met een tang te lijf te gaan eigenlijk... Dus ik heb even snel bij de bouwmarkt een blistertje soepele Wago's meegenomen, en die doen het prima op 1,5^2 en 2,5^2 VD. Dit in een installatie die volzat (en zit) met slordig aangebrachte grijze Wago's, dus hoe dan ook zijn deze vrolijke oranjegezinde gevalletjes niet het zwakste punt in de installatie. Zou ik me ooit volledig tot steekdoppen bekeren, dan zijn dit kandidaten.

Als contactdoos trouwens wel een echte Schneider (Elso) gebruikt. Die hebben schroefjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Steek-, klem- of draailas maakt me niet uit(wel altijd Conex of Wago). Kwestie van gezond verstand gebruiken en je aan de voorgeschreven lengte houden (het staat zelfs op de steeklasdop en dan zijn er nog van die $%%JFN##@!! die het verkeerd doen).

In de afgelopen 13 jaar slechts 3 keer een slechte las gehad. 1 draailas en 2 steeklassen (waarvan 1 doos vol met water door een opening in een wartel, leuk oude installaties). Zelfs mijn draailassen met 3x4mm en 3x6mm zijn nooit een probleem gebleken. Komt misschien omdat bij praktijkles op de MTS op een slechte las tijdens het praktijkexamen de doodstraf stond. Heeft het toch nog zijn vruchten afgeworpen. :D Steeklassen maak ik liever niet met 4mm of meer omdat er vaak te veel mechanische spanning op de draden komt in de doos.

Tegenwoordig zie je stagiaires die niet eens een 3x1,5mm YMvK aan kunnen snijden zonder de kern te verwoesten, laat staan een draailas kunnen maken. Wordt er op het MBO überhaupt nog wel praktijkles gegeven wat dit soort basishandelingen betreft?

om die 4, 6 en 10mm2 ymvk kabels op te lassen worden abox lasdozen op t werk gebruikt met 5 klemstroken erin die te schroeven zijn. idd is de wringkracht van de draden icm steeklassen een probleem. gebruik overigens nooit een mes om aan te strippen, kan prima aanstrippen met een zijkniptang..

Sine

Moderator

Op 29 april 2015 01:59:00 schreef maartenbakker:
Als contactdoos trouwens wel een echte Schneider (Elso) gebruikt. Die hebben schroefjes.

Ook daarvan kun je je afvragen waarom je die zou willen schroeven.