Voeding aangeboden op Banggood


Op 12 mei 2018 13:21:56 schreef Arco:

Ook is bij goedkope voedingen af te raden om die voor meer als 50% te belasten...


als een chinees zijn voeding heel krap berekent voor 12V 1A en jij gaat er daadwerkelijk 1A uithalen, dan is het niet overkomelijk dat die snel sneuvelt. want die chinees zal wel bespaart hebben op stroombegrenzing, temperatuurbeveiliging... en zowieso is het nooit verstandig om componenten op 100% te gebruiken. diezelfde voeding gebruiken om een nachtledje te laten branden (3,2V 300mA) zal wel perfect werken.

als ik een 5V 1A voeding nodig heb voor een raspberry, dan koop ik een 5V2A in europa van een gekend merk, of ik koop een chinees van 5V 3-5A.
beide doen het goed hoor.
ook moet je wat nadenken en feedback bekijken van andere.

als je een printje kan kopen die 230V -> 5V 1A doet en die kost 5€, dan zal het wel een goeie zijn.
als je bij een andere verkoper een voeding vind van 230V -> 5V1A en die vraagt 1€30/stuk of 4,5€ voor 5stuks, dan weet je dat je bagger koopt en waarschijnlijk zal die de eerste minuut een licht en klankshow zal geven. Worst case pak die jouw 5V apparaat ook mee naar de electronica hemel door daar 300V DC aan te geven.

alweer, als ik daar een domme led wil mee doen branden, dan neem ik wel het risico van zo een chineeske. in het ergste geval is er 5ct aan leds kapot.
maar een smartphone daar aan knopen... echt niet.

on topic: die voeding van banggood koste destijds 10€ en was nu iets van een 6€. ik had echt rommel verwacht, maar voor die prijs is het echt een prima ding. goedkoop is niet altijd slecht
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op 12 mei 2018 13:17:41 schreef wvdakker:
Thanks,

Heb een aantal China voedingen (220V - 12V/5V) draaien. Meeste rond de 3-4 jaar zonder enige problemen. Maargoed kan toeval zijn :)
Tja, dat zou zeker kunnen. Het probleem met netvoedingen is dat ze door de directe import een aantal controlemechanismen omzeilen. Zo gebeurt het soms dat de isolatie pri-sec marginaal is uitgevoerd of dat de isolatieafstand tussen de netspanningsdelen zo klein is dat er snel escalerende kortsluitingen ontstaan. Behuizingen die niet vuurvast zijn en/of open gaan door ze uit het stopcontact te trekken komen ook voor. Vervolgens kunnen ze ook nog weleens een te hoge spanning of stoorspanningen veroorzaken, dus als je iets duurs wil aansluiten vind ik het valse zuinigheid.

De directe import is hier de bron van het probleem, en niet de plaats van fabricage. Als een verkoper hier een onveilig product verkoopt dan is hij aanspreekpunt als het mis gaat, en dan zal er wel wat moeite voor worden gedaan de echte brol te weren. Zo sloopten ik en High met Henk laatst twee Chinese laders gekocht van de Action (link), en daar was weinig op aan te merken. Daarentegen explodeerde er op mijn werk recent een lader waarvan ik het vermoeden heb dat die via de directe import is gekomen:

https://farm1.staticflickr.com/912/42038470432_38908f73d6_m.jpg
JER00N

Golden Member

Ik heb mijn voeding grotendeels af. Uiteindelijk toch maar voor gewoon een enkele voeding gegaan, een dubbele met parallel/serie/symmetrisch-optie zou het allemaal wel erg complex maken.

De behuizing en trafo zijn afkomstig van een 13.8 V voeding die 10A kon leveren maar defect was.



De meters werken netjes, voor spanning is 5 digits natuurlijk een beetje overkill maar voor de stroom is het wel handig.

Ik heb er een groen CV-ledje in gebouwd die (dmv een optocoupler) brandt wanneer de rode led uit is. Dat werkt net even wat mooier dan alleen een CC-ledje.

Het knopje en ledje naast de aansluitbussen zijn bedoeld als 'output enable', dat moet ik echter nog inbouwen. Dit zal een schakelingetje zijn rond een 555 die als T-flipflop functioneert.

Er moeten nog een aantal andere dingen aan de voeding gedaan worden. De potmeters wil ik nog vervangen door meerslagenpotmers. Er moet nog een stroombron oid aan de uitgang komen om de in- en uitschakelpieken te beperken. Verder wil ik de verbeteringen die in dit topic staan doorvoeren (schottky-diodes en opamps heb ik al liggen).

Overigens zie ik een rimpel van ongeveer 100mV op de uitgang als de voeding in CC-modus werkt, is dat normaal? Valt hier nog iets aan te doen?

Wat is de frequentie van die rimpel?
JER00N

Golden Member

Op 20 mei 2018 22:45:37 schreef rwk:
Wat is de frequentie van die rimpel?


Dat is moeilijk te zeggen, maar het lijkt op 50 Hz plus een veelvoud daarvan:



De amplitude wordt minder als ik de stroom-potmeter verder dichtdraai. Op het screenshot staat de potmeter vrij hoog, bijna op het punt dat de voeding weer in CV-modus gaat. De amplitude is dan dus het hoogste.
Ik zou D11 en C7 direct op de + en - aansluiting zetten. Verbindingen naar de potmeters zo kort als mogelijk houden en de draden twisten, geen kabelboom maken. De trafo staat erg dicht op de print maar dat zal niet anders kunnen. Edit, printje kan ook rechtop gemonteerd worden, ver weg van de trafo. Het kan uitmaken als de trafo een kwartslag wordt gedraaid. Heb je een belasting aangesloten toen het plaatje werd gemaakt?
Op 21 mei 2018 17:52:59 schreef RAAF12:
Heb je een belasting aangesloten toen het plaatje werd gemaakt?
Ja, het getoonde plaatje was met een zo hoog mogelijke uitgangsspanning, dus met zo laag mogelijke belasting dat ie nog in CC Mode ging....
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je de wijzigingen van Black dog er toch in wilt maken zou ik dat eerst doen, waarschijnlijk verbeterd het dan al.
Een asymetrisch 50Hz met een resonantie van ruim 1khz erop, misschien een massa offset en een resonantie in de cc, Black dog heeft aan beide aandacht besteed toen dacht ik.
JER00N

Golden Member

Bedankt voor de tips allen. Ik zal eerst de verbeteringen maar doorvoeren en dan kijken of het beter wordt. De draden naar de potmeters zijn vrij lang (de originele lengte, zoals ze bij de kit geleverd werden). Overigens zag ik dit ook al toen het spul nog niet in een kastje zat, dus ik denk niet dat het verplaatsen van de print het probleem verhelpt.
Kijk ook eens wat er gebeurt met de uitgangsspanning als je met de hand de draden wat beweegt. Ik zie bijvoorbeeld de draden van de trafo in de buurt van die van de potmeter zitten, dat alleen al is een mogelijke bron van storing. Het is een beetje low-tech methode, maar zo vind je wel snel problemen.

Ik gok er op dat er iets is in de buurt van de hulpvoeding. De storing die ik zie is niet symmetrisch, dus misschien loopt een draad van je potmeter dicht in de buurt van de negatieve hulpspanning rond C2, D5 en D6 en omstreken of is daar een te hoge rimpelspanning oid.

Let er ook op dat de voeding (dynamisch gezien) superkritisch gebouwd is, als er ergens te lange draden zitten dan klopt de originele afstemming niet meer en kan hij instabiel worden. Misschien komt die 1kHz die rwk noemt daar vandaan (al is 1kHz wat laag voor instabiliteit).

Groet,
Kruimel
JER00N

Golden Member

Ik heb de opamps en de diodes vervangen, maar dit heeft niet het probleem opgelost van de rimpel bij CC-mode. Ook het inkorten of verplaatsen van bedrading, of van de hele print, heeft geen invloed. Wel heb ik ontdekt dat de hogere frequentie afkomstig is van de digitale voltmeter (van de ADC vermoed ik). Als ik de voltmeter loskoppel wordt het iets schoner. De 50 Hz rimpel blijft echter:




Wel zie ik dat de negatieve hulpspanning nogal vies wordt wanneer de voeding in CC-modus gaat:



(nb de koppeling van de scoop staat op AC in bovenstaande screenshots)

Is dit normaal?

Ik meet hierbij aan de anode van D7 (de zener) en de GND-clip aan GND (dus niet aan de (-)-uitgang van de voeding).
blackdog

Honourable Member

Hi Kruimel,


Zie ik het goed dat je het over 2Vtt hebt op de negatieve voeding!

Dat kan/mag niet, er is een zener daar aanwezig, waarde is lastig te zien in het schema in dit topic, maar ik denk dat hij 5.6V is.
Zie je toch op die "5.6V" de 2V rimpel, dan is er zeker iets niet goed.

Dan is het verbruik op de negatieve voeding te hoog, of b.v. de weerstand voor de zener te hoog van waarde.
De -5.6V mag onder normaal gebruik bijna niet veranderen, daar is het namelijk een zener voor.

Je kan ook kijken naar de elco, volgens mij 47uF in het schema, is deze goed?

Groet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
JER00N

Golden Member

blackdog,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb nu praktisch alles rond de negatieve voeding vervangen: de twee 47u elco's, de zener en de 2 1N4148. De weerstanden in die buurt meten nog goed. Overigens had ik geen 5.1V zener liggen (die zit er origineel in) dus daar zit nu een 4.7V zener in, lijkt me niet al te kritisch.

Parallel aan C3 heb ik nu een 220 uF elco gezet. De negatieve voeding is nu redelijk schoon (nog ongeveer 100 mV rimpel), maar de rimpel op de uitgang blijft hetzelfde! :?

https://farm5.staticflickr.com/4401/36295999242_8f65f30268_o.png
blackdog

Honourable Member

Mooi JEROON,

Dan gaan we de volgende stap in het uitsluiten van problemen.
Eerst deze nog, je heb voor de negatieve spanning nu één condensator vervangen,
maak de tweede nu ook de zelfde waarde (C2)

En dan nog een stapje om er zeker van te zijn de de bedrading toch niet te veel brom op pikt.
De spanning die als referentie dient voor de maximale stroom komt van de loper van P2.

De bovenzijde van die potmeter die aan R18 zit, heeft een hoge impedantie en is hierdoor gevoelig voor stoorvelden.
Ook wordt een deel van de prut en ruis van de referentie generator opgebouwd door U1 en D8 aan de U3 opamp toegevoerd.
Dit wordt wel voor een deel gedempt door de verhouding van R8, P2 en de stand van P2.

Plaats een extra elco van zeg 10uF, + aan de bovenzijde van P2, dat is het punt waar ook R18 aan vast zit.
De - van de elco komt aan de onderzijde van P2, en dat is waar R17 aan vast zit.

En dan nog dit
Als de voeding in de stroombegrensing stand overgaat, dan wordt de versterking zeer hoog van U3.
Stoorsignalen en ruis worden dan volop versterkt die aan de ingangen van U3 staan.
Ook afhankelijk van de belasting (zijn impedantie) verschijnt dit signaal op de uitgangsklemmen van de voeding.
Er zijn niet veel fabrikanten die op een goede manier laten zien hoeveel stoorsignaal aanwezig kan zijn in de stroombegrensings stand.

Onderstaande is waarschijnlijk niet je probleem maar maakt de voeding wel beter.
Ik had in een topic over de Banggood voeding nog wat verbeteringen aangegeven, zoals de D8 ervangen door een LM329 en de bijbehorende weerstand zodat je weer ongeveer 10V aan de uitgang van U1 hebt.
Ook had ik wat aan de print veranderd zodat de uitgangsweerstand veel beter werd(lager)
Lees het topic hier maar over.

Groet,
Bram
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Ha Bram is dit wat ?https://duckduckgo.com/?q=you+tube+5+a+powersupply&ia=videos&iax=videos&iai=4H6iwiPIaJI
Mooi filmpje , wel reclame voor pcb's erin.
Komt blijkbaar oorspronkelijk uit elektor .
blackdog

Honourable Member

Hi Jan,

Ik zie geen reclame :-) goede filtering hier...

Dit is zo laag in kosten dat ik weinig verwacht van de eigenschappen.

Geen moment zou ik er aan denken een telefoon of ander apparaat hier mee op te laden.
Of b.v. het voeden van Arduino of andere microcontrolers.

Ben je bezig met lampen en motoren, dus spul dat tegen een stootje kan en je wilt goedkoop klaar zijn, dan zou ik zeggen probeer het eens.

Voor de duidelijkheid ik vergelijk deze voeding niet met wat ik zelf ontwikkel.
Ik kijk er naar als "Hobby" voeding, maar ik heb te veel rommel gezien in deze prijsklasse.

Groet,
Bram
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
JER00N

Golden Member

Op 25 mei 2018 22:40:14 schreef blackdog:
Mooi JEROON,

Dan gaan we de volgende stap in het uitsluiten van problemen.
Eerst deze nog, je heb voor de negatieve spanning nu één condensator vervangen,
maak de tweede nu ook de zelfde waarde (C2)

En dan nog een stapje om er zeker van te zijn de de bedrading toch niet te veel brom op pikt.
De spanning die als referentie dient voor de maximale stroom komt van de loper van P2.

De bovenzijde van die potmeter die aan R18 zit, heeft een hoge impedantie en is hierdoor gevoelig voor stoorvelden.
Ook wordt een deel van de prut en ruis van de referentie generator opgebouwd door U1 en D8 aan de U3 opamp toegevoerd.
Dit wordt wel voor een deel gedempt door de verhouding van R8, P2 en de stand van P2.

Plaats een extra elco van zeg 10uF, + aan de bovenzijde van P2, dat is het punt waar ook R18 aan vast zit.
De - van de elco komt aan de onderzijde van P2, en dat is waar R17 aan vast zit.

En dan nog dit
Als de voeding in de stroombegrensing stand overgaat, dan wordt de versterking zeer hoog van U3.
Stoorsignalen en ruis worden dan volop versterkt die aan de ingangen van U3 staan.
Ook afhankelijk van de belasting (zijn impedantie) verschijnt dit signaal op de uitgangsklemmen van de voeding.
Er zijn niet veel fabrikanten die op een goede manier laten zien hoeveel stoorsignaal aanwezig kan zijn in de stroombegrensings stand.

Onderstaande is waarschijnlijk niet je probleem maar maakt de voeding wel beter.
Ik had in een topic over de Banggood voeding nog wat verbeteringen aangegeven, zoals de D8 ervangen door een LM329 en de bijbehorende weerstand zodat je weer ongeveer 10V aan de uitgang van U1 hebt.
Ook had ik wat aan de print veranderd zodat de uitgangsweerstand veel beter werd(lager)
Lees het topic hier maar over.

Groet,
Bram


Ben nog even bezig geweest met de voeding.

De andere elco (C2) had ik al vervangen, dit gaf ook geen verschil.

Ik heb de stekker van de stroom-pot losgehaald, en een potmeter direct op de aansluiting (onderkant van de pcb) gesoldeerd om lange bedrading uit te sluiten, dit gaf ook geen verbetering. Een 10 u elco over de potmeter hielp ook niets.
blackdog

Honourable Member

Hi JER00N,

Wat voor belasting heb je aan de voeding zitten als je de rimpel meet?

Groet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Had ik ook al gevraagd maar geen antwoord :-) De CC pot stond wel helemaal opgedraaid meen ik me te herinneren. Zou de voeding kaal testen zonder die stroom en spanningsmeters.
JER00N

Golden Member

Excuus RAAF12, ik had erover heen gelezen.
Ik gebruik een autolampje van 8 watt, bij mijn metingen trekt het lampje dan een paar honderd mA.

[Bericht gewijzigd door JER00N op 26 mei 2018 16:01:19 (18%)]

blackdog

Honourable Member

Hi RAAF12,

Zonder belasting zou de gain bijna oneindig zijn :-)

JER00N
Bij de stroombron functie van een voeding meet je de AC stroom door je belasting.
En dan kijk je naar de verhouding met de DC stroom die er loopt.
Die verhouding zegt je dan hoe goed die voeding is betreffende deze eigenschap.

Alleen de AC spanning meten zegt dus weinig, omdat je nu een openloop meting doet...

Groet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
JER00N

Golden Member

Op 26 mei 2018 15:36:42 schreef blackdog:
Hi RAAF12,

Zonder belasting zou de gain bijna oneindig zijn :-)

JER00N
Bij de stroombron functie van een voeding meet je de AC stroom door je belasting.
En dan kijk je naar de verhouding met de DC stroom die er loopt.
Die verhouding zegt je dan hoe goed die voeding is betreffende deze eigenschap.

Alleen de AC spanning meten zegt dus weinig, omdat je nu een openloop meting doet...

Groet,
Blackdog


Ik begrijp dat ik eigenlijk verkeerd meet, klinkt op zich ook wel logisch. Maar bij een ohmse last als een lampje zou je toch een constante stroom en spanning moeten zien?

Het toeval wil dat ik vandaag mijn nieuwe multimeter ontvangen heb (Brymen BM829) en die kan tegelijkertijd AC- en DC-stroom meten. Als ik de voeding dan net in CC-modus regel meet ik bij 11,5 V: 536 mA DC en 2.2 mA op AC.
Op 25 mei 2018 20:42:43 schreef blackdog:
Hi Kruimel,

Zie ik het goed dat je het over 2Vtt hebt op de negatieve voeding!
[...]
Niet per definitie 2Vtt, maar wel rommel op de negatieve voeding. Een slechte soldering of een foute weerstand in de negatieve leiding geeft makkelijk problemen. Ik vermoedde een fout op de negatieve leiding door de asymmetrische vorm van de storing. Meest waarschijnlijk leek mij op een te grote stroom, Want dan zakt de spanning telkens in tussen de laadpulsen. Dat lijkt hier echter niet het probleem.
Op 26 mei 2018 16:34:39 schreef JER00N:
[...]Het toeval wil dat ik vandaag mijn nieuwe multimeter ontvangen heb (Brymen BM829) en die kan tegelijkertijd AC- en DC-stroom meten. Als ik de voeding dan net in CC-modus regel meet ik bij 11,5 V: 536 mA DC en 2.2 mA op AC.
Op zich is dat niet gek, hij meet dan de stroom en geeft de RMS waarde van de rimpel daarbij aan. De rimpel is dus niet eens absurd hoog, want 2,2mA rimpel op de 536 kan veel erger.

Wat is de schaalverdeling van je oscilloscoop? Ik leidt af dat de rimpel ongeveer 200mV is, klopt dat? Misschien heeft de mijne dat ook, ik heb het nooit gemeten. Dan zou ik hem nog eens uit de mottenballen moeten halen. Misschien werkt het ook om de P2, R17 en R18 eens 10x kleiner te maken om te zien of dat de storing vermindert, maar dat is speculeren.

PS Ik hoor veel goeds over Brymen, dus ik heb goede hoop dat je er fatsoenlijke resultaten mee zult behalen.
blackdog

Honourable Member

Hi JER00N,

Het is niet zozeer dat je het allemaal fout doet, zie het maar dat je kennis aan het opdoen bent, je bent allerlij variabelen aan het controleren :-)

Nu even naar je mooie nieuwe BM826 DMM, als jij een stroombereik van van zeg 1A of 10A DC Ampere hebt gekozen voor het meten van je stroom.
Dan is dat bereik bijna nooit optimaal voor het meten van het AC stoor niveau met de zelfde meter.
Dit omdat je dan meestal vrij dicht tegen de ruisvloer aanzit van de AC converter in die meter.
Die dual functie werkt meestal beter als er hele grote variaties in de DC stroom zijn die je aan het meten bent.


Dit is een betere manier om een indruk te krijgen.
Sluit je belatsing aan op je voeding en dan in serie met de -aansluiting een 1 Ohm weerstand.
Laat nu 0,5 tot 1 Ampere door je belasting lopen en dit ingesteld met je stroombegrensing potmeter.
De uitgangsspanning van de voeding moet dus hoog genoeg zijn om deze stroom te laten lopen.
Dat kan met een autolamp of een dikke weerstand, wat jij wilt.

De stroom moet dus door de belasting continu lopen, daarom zeg ik een autolamp of een weerstand.

Nu meer je op de ACV stand van je Bryman de spanning over de 1 Ohm weerstand.
Je kan ook met de scoop op met de probe op de 1:1 stand de stoorspanning meten.

Wil je geen 1-Ampere gebruiken om te testen, neem dan een 10 Ohm weerstand en meet bij een ingestelde stroom van 100mA.
Bij gebruik van de scoop de -klem van de scoopprobe aan de -klem van de voeding.

Dus NIET de meetweerstand in de +aansluiting van de voeding hangen!
Je meet hier dus tegen het ground niveau van je voeding aan, dat is veiliger(denk zelf na waarom) en geeft minder commonmode problemen.

De wet van Ohm doet de rest om achter de stroomrimpel te komen :-)

Groet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Blackdog, JER00N geeft aan dat als de spanning op 12V afgeregeld is en de current-limit NET ingrijpt, de storing het grootst is. Dus bij een spanning van zeg 11.5V. Jij stelt twee meetmethodes voor waarbij er bij een spanning van 1V gemeten gaat worden. Dat kan nog steeds verhelderende resultaten opleveren, maar feit is (op basis van eerdere metingen) dat het AC niveau op de stroom dan minder zal zijn dan wanneer de spanning 11V is.....
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/