Voeding aangeboden op Banggood

blackdog

Golden Member

Hi JER00N,

Het is niet zozeer dat je het allemaal fout doet, zie het maar dat je kennis aan het opdoen bent, je bent allerlij variabelen aan het controleren :-)

Nu even naar je mooie nieuwe BM826 DMM, als jij een stroombereik van van zeg 1A of 10A DC Ampere hebt gekozen voor het meten van je stroom.
Dan is dat bereik bijna nooit optimaal voor het meten van het AC stoor niveau met de zelfde meter.
Dit omdat je dan meestal vrij dicht tegen de ruisvloer aanzit van de AC converter in die meter.
Die dual functie werkt meestal beter als er hele grote variaties in de DC stroom zijn die je aan het meten bent.

Dit is een betere manier om een indruk te krijgen.
Sluit je belatsing aan op je voeding en dan in serie met de -aansluiting een 1 Ohm weerstand.
Laat nu 0,5 tot 1 Ampere door je belasting lopen en dit ingesteld met je stroombegrensing potmeter.
De uitgangsspanning van de voeding moet dus hoog genoeg zijn om deze stroom te laten lopen.
Dat kan met een autolamp of een dikke weerstand, wat jij wilt.

De stroom moet dus door de belasting continu lopen, daarom zeg ik een autolamp of een weerstand.

Nu meer je op de ACV stand van je Bryman de spanning over de 1 Ohm weerstand.
Je kan ook met de scoop op met de probe op de 1:1 stand de stoorspanning meten.

Wil je geen 1-Ampere gebruiken om te testen, neem dan een 10 Ohm weerstand en meet bij een ingestelde stroom van 100mA.
Bij gebruik van de scoop de -klem van de scoopprobe aan de -klem van de voeding.

Dus NIET de meetweerstand in de +aansluiting van de voeding hangen!
Je meet hier dus tegen het ground niveau van je voeding aan, dat is veiliger(denk zelf na waarom) en geeft minder commonmode problemen.

De wet van Ohm doet de rest om achter de stroomrimpel te komen :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog, JER00N geeft aan dat als de spanning op 12V afgeregeld is en de current-limit NET ingrijpt, de storing het grootst is. Dus bij een spanning van zeg 11.5V. Jij stelt twee meetmethodes voor waarbij er bij een spanning van 1V gemeten gaat worden. Dat kan nog steeds verhelderende resultaten opleveren, maar feit is (op basis van eerdere metingen) dat het AC niveau op de stroom dan minder zal zijn dan wanneer de spanning 11V is.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Even een oude koe schoppen.
Ik probeer de aanpassingen van Bram/Blackdog even uit het draadje te vissen en ze op een rijtje te zetten.

Tot zover heb ik dit :

  • Schottky dioden in de brug
  • Zener (D8) vervangen door LM329 , R6 (10K) -> 2x10K parallel
  • OpAmp vervangen door LT1007 of OP177
  • Potmeters vervangen door 10-Slagen potmeters (Bijv. Spectrol 534)

Nog een paar vraagjes :

  • Die opamp vervangen is dat bij alle 3 of alleen die van de referentie spanning ? Of de anderen vervangen door een LF356?
  • Op Bram's foto's zie ik een weerstand rechtstreeks op de power-tor, is dat verplaatsen of iets extra's ?
  • Die aanpassing op de "Sense" is me nog niet helemaal duidelijk, is dat nog nodig achteraf ?
  • Heeft het zin die negatieve voedingsspanning aan te passen zoals het bij de uA723 gedaan is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi Bram, :-)

Zou het een probleem zijn dat ik steeds tegen mijzelf praat? *grin*

De negatieve voedingschakeling van de Banggood voeding is wat anders dan die van de LM723.
En ja, voor beide geld de ingangs commonmode als oorzaak voor het gebuik maken van een negatieve voeding.

Om standaard opamps te kunne laten werken, die voldoende bandbreedte hebbne zoel de TL070 en de TL080 serie het je een negatieve spaning nodig, hier is deze 5,1V gemaakt door de Zener.
Hier is echter de -5,1V niet een onderdeel van de referentie in deze voeding, opgebouwd met U1 en de Zener D8.

De schakeling die de negatieve voeding maakt, wordt ook in deze voeding gebruikt om het in en uitschakel gedrag netjes te houden.
Dit gebeurd d.m.v. de spanningsdeler aan de basis van Q1 welke reageert op de spanning verandering van zowel de positive buffer elco als ook die van de enegatieve buffer elco's.
Kom je aan de basis van Q1 boven de 0,6V dan gaat Q1 geleiden en trekt de sturing weg voor de powersectie.
Wat wel op een beetje botte manier gebeurd, de uitgang van de opamp TL081 wordt door Q1 hard naar massa getrokken, niet echt galant,
maar omdat de tijd dat dit gebeurd maar kort is, is het geen probleem voor de opamp.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Op 21 december 2022 12:31:02 schreef blackdog:
Hi Bram, :-)

Zou het een probleem zijn dat ik steeds tegen mijzelf praat? *grin*

Hier is echter de -5,1V niet een onderdeel van de referentie in deze voeding, opgebouwd met U1 en de Zener D8.

Groet,
Bram

Nee dat wist ik, het waren ook eigenlijk 2 losstaande vragen, items.
Dus voor de referentie spanning :

  • Zener (D8) vervangen door LM329 , R6 (10K) -> 2x10K parallel
  • OpAmp vervangen door LT1007 of OP177

Maar daarbij (losstaand) de vraag of het zin heeft de negatieve voeding "op te poetsen" zoals je bij de ua723 voeding gedaan hebt.

Weet je nog wat je geknutseld had met de sense ? Heeft dat nog nut ?

Overigens staat er een mooie beschrijving met uitleg van deze voeding op youtube, ik weet niet (kan niet beoordelen) of die 100% juist is maar ik vind hem ook heel leerzaam.
Deel 1 : https://youtu.be/H2V9OriSoN8
Deel 2 : https://youtu.be/kAlpv1yJbbg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi Bram,

Referentie deel
Ik heb als het goed is deze voeding (Banggood) ook al in delen besproken hier op CO.
De Zener kan vervangen worden door een LM329 en de opamp door een LT1007 voor de laagste referentie ruis.
Aan de uitgang van U1 staat ongeveer 10V als je de weerstanden R5 en R6 goed schaalt.

Als je R5 10K houd en R6 22K dan krijg je iets meer als 10V aan de uitgang van U1, dit hoeft niet precies 10V te zijn.
De maximale uitgangspanning van de voeding wordt bepaald door R11 en R12, deze twee weerstanden schalen de spanning naar de max spanning die je wilt hebben.
Met de opgegeven waarden zou de max. spanning rond de 30,7V worden.
Wijk je veel af van de 10V, dan zal je ook R18 moeten schalen voor het goede stroombereik.

Negatieve voeding
De negatieve voeding hoef je hier dus niet op te voeren, dat had ik al uitgelegd, de negatieve voeding maakt geen onderdeel uit van het referentie circuit.
De eventuele brom en ruis op de Zener D7, wordt goed onderdrukt door de eigenschappen van de negatieve voeding aansluitingen van deze IC"s, rond de 80dB bij lage frequenties.

Sense
De rechterzijde van R12 welke 56K is, komt direct aan de achterzijde op de 4mm aansluitklem, dat is de +sense.
In het schema wordt al duidelijk gemaakt hoe de -sense moet komen, hulde trouwens hiervoor, dat zie je niet veel dat dit goed gedaan wordt bij voeding schema's.

De horizontale lijn die onder meer vast zit aan pin-4 van de Referentie opamp U1 gaat dus zoals getekend met een draad naar de -4mm aansluitklem.
Aan deze lijn komt verder niet vastgemaakt behalve zoals het in het schema staat!

Externe referentie aansluitingen gebruik ik bijna nooit, maar ik wil wel dat mijn LAB voeding op de klemmen een zo laag mogelijke Ri hebben.
Zowel voor DC alsook AC, en dat betekend dat je de bedrading goed moet aansluiten in je voeding.

Diode beveiliging
Zet over de uitgang van de voeding een "echte" diode dus minimaal een 1N5408 of zwaarder en zet zo'n zelfde diode over de power transistor.
Zelfs die redelijk zware 1N5408 overleeft een "rew actie" niet, wat een accu verkeer om op een voeding aansluiten is,
ik zeg niet voor nix altijd een serie diode gebruiken, als je toch een accu wilt gaan laden. *grin*

Power transistor
In de Banggood voeding zit een 2SD1047, deze heeft een duidelijk hogere fT dan een 2N3055(2SD1047 fT=20MHz),
dus als je een transistor gaat gebruiken die wat snelheid betreft ongeveer gelijk is aan een 2N3055,
dan is de voeding niet goed meer gecompenseerd voor een goede fase marge!
C9 verzorgt de compensatie voor het spanning loop en C8 dient voor compensatie van de stroomloop.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Dank voor je geduld met mijn trage brein _/-\o_

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Geen probleem Bram, ik doe het graag en dan doel ik op helpen, niet het praten tegen mijzelf. :P

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Op 21 december 2022 15:42:33 schreef blackdog:
Hi Bram,

Diode beveiliging
Zet over de uitgang van de voeding een "echte" diode dus minimaal een 1N5408 of zwaarder en zet zo'n zelfde diode over de power transistor.
Zelfs die redelijk zware 1N5408 overleeft een "rew actie" niet, wat een accu verkeer om op een voeding aansluiten is,
ik zeg niet voor nix altijd een serie diode gebruiken, als je toch een accu wilt gaan laden. *grin*

In dit geval neem ik aan dat de 1N4007 vervangen gaat worden dan voor een 1N5408? (Rood omcirkeld)

In de filmpjes op Youtube met uitleg denkt de maker van het filmpje dat D10 (Groen omcirkeld) er voor is dat de spanning op de Emitter van de powertor niet hoger word dan op de Collector, volgens mij zet jij daar een 1N5408 voor over de powertor ? Of vergis ik me ?

Dan als laatste, ik heb van iemand een handvol 10-slagen potmeters gekregen van hele goede kwaliteit, echter , deze zijn maar 1K. Kunnen deze ook gebruikt worden als de weerstanden er omheen ook aangepast worden of is de stroom er door dan toch te hoog ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik denk dat er bedoeld wordt om een zware diode (1N5408) in serie met de belasting te schakelen en een zelfde diode in sper richting over de regel transistor heen.
Voor een extra ompool beveiliging over de uitgang een zware diode in sper richting.

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Op 22 december 2022 15:12:42 schreef Martin V:

Voor een extra ompool beveiliging over de uitgang een zware diode in sper richting.

Maar dan is die 1N4007 (D11) toch overbodig ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja die staat ook over de uitgang dus die wordt vervangen door de 1N5408 of een ander type.

Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog

Golden Member

Hi,

D10 lijkt mij niet direct ter bescherming van de BE overgang.
De echte rede dat hij er in zit kan ik natuurlijk niet weten, hij is een beetje ongewoon op die plek, net als Q1.

Ik denk dat de diode D10 bedoeld is om de lading van de condensator over de uitgang en de condensatoren in de belasting leeg te trekken via R15 welke 1K is.

Wat de potmeters betreft, 1K is eigenlijk een te grote stroom voor de referentie opamp, ja de opamp kan die 10mA makkelijk leveren.
Maar zoals altijd moet je het "Holistisch" bekijken, dus... door de grotere stroom wordt de referentie opamp warmer en treed er meer drift op.
Ook wordt de stroom door de -rail hoger(de -sense dus) en wordt de Ri van deze bedrading nog belangrijker.

De oplossing is het ontvangen van een Kerstcadeau uit Amsterdam van je naamgenoot. ;)

https://www.bramcam.nl/Diversen/bprosman-LM723-03.png

Stuur me een e-mail met je gegeven en ik stuur ze naar je op, asjes zijn 6mm.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Dat zeg ik, U heeft e-mail! :+

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog een korte beidrage aan dit topic over de "Banggood" voeding.
Het schema komt niet van Banggood of een andere schema site, maar zover ik het kan achterhalen is het ontwerp van: R.Lawrence B.Sc.
En voor het eerst geplubicceert in: Practical Electrinics van Oktober 1978, is het toch nog anders, dan hoor ik het graag. ;)

Ik heb de pagina's die betrekking hebben op de voeding uit het pdf bestand getrokken en daar een nieuw bestand van gemaakt, welke hier beneden als link staat.

www.bramcam.nl/Diversen/PSU-Practical-Electronics-1978-10.pdf

Wat valt op in het "orginele" schema, als eerste is het iets anders getekend en ten tweede de toegepaste componenten die bijna allemaal "Old School" zijn.
Denk vooral niet dat als je dit schema aan houd, dat het dan beter is, dat is niet zo.
De uA741 opamps zijn traag en vooral ook de 2N3055 als je er een uit de oude generatie hebt.
Dat resulteerd dan in een minder goed gedrag bij varierende belastingen.
Het enige voordeel is dat dit oude schema moeilijker aan het gillen te krijgen is al C6 en C8 kloppen wat waarden in dit schema betreft.

Ik was vorige maand begonnen één van de "Banggood" voedingprintjes die ik nog het liggen een beetje om te bouwen voor een laagspanning voeding, zeg to zo'n 10V en 2.2-Ampere.
De extra winding van de trafo is mooi te gebruiken voor het meter circuit of iets anders, dat beslis ik later.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Banggood-PSU-10.png

.
Dit is en leuk voedinkje, voroal als je de info leest uit het begin van dit topic hoe je de voeding beter kan maken.
Dit door een andere Zener te nemen, goede opamp voor de referentie spanning te nemen en een printbaantje te onderbreken,
zodat je de sensedraad aansluiting op een goede manier kan doen, dit voor het bereiken van een zeer lage Ri van deze voeding.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt Bram voor de pdf van de originele auteur. De chinezen hebben er een handje van om ontwerpen van anderen te "lenen" en te verkopen zonder dat de originele auteur daar beter van word. Ik heb ook nog een paar van deze kitjes liggen, maar voorlopig voldoende andere zaken die voor gaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Jeever

Golden Member

LET OP DE SECUNDAIRE SPANNING VAN DE TRAFO!
Ik heb deze zogenaamd 'Chinese' voeding in mei 2021 ook gebouwd en er wat metingen op verricht.
Mensen die deze voeding naar aanleiding van dit topic gaan bestellen moeten gewaarschuwd worden voor het feit dat de geadviseerde 24 V trafo in feite iets teveel spanning levert voor de toegepaste op-amp's.
Remedie: ofwel een 20 V trafo gebruiken en genoegen nemen met een kleinere maximale uitgangsspanning, ofwel andere op-amp's toepassen.
De resultaten van mijn tests ziet u hier:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/hesai-30-v-3-voeding.htm…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Goed dat je het opnieuw opmerkt, dit had Bram reeds eerder gedaan. Baco verkocht destijds mooie 20V trafo's die prima geschikt waren voor deze voeding.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Op 2 januari 2023 13:01:17 schreef Jeever:
LET OP DE SECUNDAIRE SPANNING VAN DE TRAFO!
Ik heb deze zogenaamd 'Chinese' voeding in mei 2021 ook gebouwd en er wat metingen op verricht.
Mensen die deze voeding naar aanleiding van dit topic gaan bestellen moeten gewaarschuwd worden voor het feit dat de geadviseerde 24 V trafo in feite iets teveel spanning levert voor de toegepaste op-amp's.
Remedie: ofwel een 20 V trafo gebruiken en genoegen nemen met een kleinere maximale uitgangsspanning, ofwel andere op-amp's toepassen.
De resultaten van mijn tests ziet u hier:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/hesai-30-v-3-voeding.htm…

Is er nog een nette manier om de aangeboden (trafo) spanning (24V AC) te verlagen zonder de trafo af te wikkelen ?
(Het is een ingegoten ringkern).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Je kunt het beste de op-amps vervangen voor LF356 zoals blackdog al melde. Verder zou je een diode in serie kunnen opnemen, maar dat blijft behelpen.