testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat zegt ts in de openingspost van wel. maakt overigens niet uit, de echte labo uitvoeringen van dit merk zijn ook niet van de beste kwaliteit..
ik vermoed dat de dc spanning op de elco inzakt met flinke last. die 3 2n3055 hoeven niet veel meer te verstoken bij 12a. door die enkele diode is de klemspanning op de elco behoorlijk ingezakt bij die stroom. kom je onder de benodigde spanning om de regeling nog te laten werken dan krijg je natuurlijk een te lage uitgangsspanning. meet dus de ingangsspanning eens onder last!
Op 14 juni 2015 14:54:14 schreef testman:
blijft de spanning wel goed op een andere plek is het punt van meten verkeerd.
Gemeten op de aansluitpunten met de banaanstekkers van de meter erin 11,7V
Gemeten aan de binnenzijde kast op de aansluitingen van de contrastekers (moer op schroefdraad: 11,7 V
Gemeten op de print: 11,7V
spanning is nu nog maar regelbaar tussen 15,8 en 16,1 V.
Raak ik nu van de regen in de drup?
Op 14 juni 2015 14:54:29 schreef Gadget_inc:
Wat voor soldeertin gebruik je ?
Een hoop verbindingen zijn niet lekker gevloeid.
Dan moet je bij Conrad zijn, ik heb er niets aan gebouwd 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi raymonidas,
Ik zie je print nu ook ik zou eerst beginnen met de print te reinigen oude tandenborstel en een beetje water en droog deppen.
Daarna wat Gadget_inc ook al aangeef de soldeer verbindingen na lopen een te grote overgang weerstand naar je 2N3055 en het is over met de stabilisatie!!
Op het schema staat Q1 als een 2N3055 bij jou zit hier de D313.
Gr Henk
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Op 14 juni 2015 14:55:47 schreef Gadget_inc:
[...]Het is geen labvoeding, maar een vaste op 13.8Volt.
Ha collega houtbewerker. Dit is eerder een surplus onderdelen afvoer put.
14 1n5408 in de brug. 14! Niet 12 of 16 maar 14!. Dan de 3055 als aansturing en drie keer in de uitgang.
Een simetrische trafo die niet gebruikt wordt an zich. Lagen er blijkbaar ook nog een hoop van.
Dit lijkt mij niet ontworpen om een goede voeding te maken, maar ontworpen om een redeleijke voeding te maken met de onderdelen die over waren.
Oke, maar wat kan ik met deze info? Je hebt je gal gespuwd
nu graag een oplossing
want ik wil de voeding graag weer in orde krijgen voor de koper.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Op 14 juni 2015 15:26:06 schreef raymonidas:
[...]Oke, maar wat kan ik met deze info? Je hebt je gal gespuwd
nu graag een oplossing
want ik wil de voeding graag weer in orde krijgen voor de koper.
Ja daar heb je een goed punt. De oplossing heb ik niet maar ik volg dit draadje al wel van dag een, en het schema vind ik om eerder genoemde redenen raar. Ik vind dat dit gezegd moest worden. Wie weet helpt het om de oplossing te vinden.
stand van zaken:
Ik heb de voeding opengemaakt op de eettafel liggen, stuurprint ook losgeschroeft.
Transistoren doorgemeten en er blijken twee 2n3055 kapot te zijn. De spanning was goed regelbaar.
Diodes doorgemeten die ook goed blijken te funktioneren. Printje met natte tandenborstel schoongeborsted, drooggedept.
Nu echter blijkt dat de spanning nauwelijks nog regelbaar is.
Bovendien is het probleem van terugzakkende spanning nog niet opgelost.
Er zijn dus nu twee problemen aan de hand.
Wie kan mij goed helpen om beide problemen te tackelen, zodat ik in elk geval de tafel weer kan leegmaken voordat 'het spul' uit zuidlimburg (PinkPop) terugkomt op de honk?
Ik ga eerst maar een met perslucht de print droogblazen, wellicht dat er nog water in een een of ander kiertje is achtergebleven.....
Nope perslucht heeft niets uitgehaald.
Kan het uit en weer insolderen van die kleine transistor hem kapotgemaakt hebben, waardoor de spanning nu ineens nauwelijks meer regelbaar is? Of heeft die er niets mee te maken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
Tja, met beperkte middelen is het een tijdrovende klus. Zonder scope kan je bijv. niet 'zien' hoe 'schoon' de gelijkspanning is. Op het AC bereik kan je wel rimpel meten. We zijn nu 5 dagen verder <G> en het wordt alleen maar erger <G>
De trafo en de weerstanden en instelpotmeter hebben de minste kans op foutverschijnselen de rest kan nader onderzocht worden.
Maar niet getreurd met de universeelmeter kom je een heel eind. Elco op de print op lek testen. Alle diodes, ook die 14 stuks, in 2 richtingen testen.
En anders ff verhuizen van de eettafel...
Petje af voor je doorzettingsvermogen en vooral omdat het ding in principe al niet meer je eigendom is.....
edit
hierboven
> 10 seconden warm stoken kan fataal zijn, gaat ie lekken. Pootjes niet verwisseld?
Op 14 juni 2015 16:50:09 schreef raymonidas:
Kan het uit en weer insolderen van die kleine transistor hem kapotgemaakt hebben, waardoor de spanning nu ineens nauwelijks meer regelbaar is? Of heeft die er niets mee te maken?
Heb je Q1 op de juiste manier ingesoldeerd? Controleer dat aan de hand van je foto's. Ander moet je hem er toch maar uithalen, weer controleren en terugzetten.
electron920
Hi raymonidas,
Als je het printje schoon heb even foto posten dat is wel zo handig voor de mensen die je willen helpen!
Print op soldeer verbindingen controleren en je moet 3 x 2N3055 vervangen die dingen staan koud parallel dus als er twee defect zijn is de derde ook niet meer bruikbaar gaat op zeker binnen een jaar defect.
Ik denk behalve inspectie dat je nu niet verder kan eerst de transistoren vervangen.
En let op of je de transistor goed terug geplaatst heb!!
Het er uit solderen mag totaal geen invloed hebben.
Gr Henk.
Op 14 juni 2015 18:17:52 schreef electron920:
Ik denk behalve inspectie dat je nu niet verder kan eerst de transistoren vervangen.En let op of je de transistor goed terug geplaatst heb!!
Het er uit solderen mag totaal geen invloed hebben.Gr Henk.
Dat de transistor binnen een jaar kapot gaat maakt mij niet uit. Ik heb de voeding verkocht maar heb hem teruggekregen van de koper, omdat ik hem een kapotte voeding zou hebben verkocht. Aangezien dat niet controleerbaar is neem ik mijn verantwoordelijkheid als verkopende partij en wil hem voor de koper in orde maken. Ik hoef de voeding niet te verbeteren of zoiets, gewoon werkend zoals Conrad hem verkocht heeft aan mij. Behalve dat het mijn zondag zo'n beetje gekost heeft moet ik ook investeren in transistoren en heb drie autolampen gekocht. Maar goed de 3055 kost €1,- dus er gaan drie besteld worden met een nieuwe 8050
De kleine transistor is goed teruggeplaatst, hierbij een foto van de print nadat ik er overheen geragt heb met een vochtige (oude) tandenborstel. Daarna met tissue drooggedept en vervolgens met perslucht drooggeblazen. Kan niet zeggen dat hij zo mooi schoon is geworden. Het lijkt wel of er vervuiling in de beschermlak van de banen zit....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat uitsolderen mag geen invloed hebben maar het kan wel. Als je bv de boel te heet stookt. Maar ook bij meten kun je dingen kapot maken. Nu is het in die voeding allemaal redelijk stevig spul dus je moet echt fouten maken of heel lomp zijn. Dit soort acties wordt kapot repareren genoemd.
Ook kan je een slechte niet mooi uitgevloeide soldeerverbinding maken welke dan geen goede verbinding maakt.
Een print met water afwassen is niet altijd een heel goed idee. En daarna goed laten drogen (in een oven of een paar dagen). Beter met IPA.
Mijn eerste verdachte bij dit soort situaties zijn de elco's.
Werk vooral systematisch. Ga niet de boel aanzetten met defecte onderdelen of zonder onderdelen tenzij je echt weet wat je doet.
Edit, die bruine troep zal flux zijn. (hoop ik, het kan ook geroosterd pcb zijn
)
Op 14 juni 2015 18:57:45 schreef fred101:
Dat uitsolderen mag geen invloed hebben maar het kan wel. Als je bv de boel te heet stookt. Maar ook bij meten kun je dingen kapot maken. Nu is het in die voeding allemaal redelijk stevig spul dus je moet echt fouten maken of heel lomp zijn. Dit soort acties wordt kapot repareren genoemd.
Werk vooral systematisch. Ga niet de boel aanzetten met defecte onderdelen of zonder onderdelen tenzij je echt weet wat je doet.Edit, die bruine troep zal flux zijn. (hoop ik, het kan ook geroosterd pcb zijn
)
Hallo Fred,
Ik weet niet echt waarmee ik bezig ben, heb geen reserve onderdelen, dus heb ik CO ingeschakeld en hier krijg ik allerlei adviezen die ik uitprobeer, dus ook met een vochtige tandenborstel de print schrobben, metingen doen etc etc. Alles in de hoop de fout te kunnen ontdekken en de komende week de voeding weer naar de eigenaar terug te sturen.
De adviezen die ik allemaal krijg zijn stuk voor stuk goed bedoeld, daar ben ik van overtuigd. Dat de een wat pragmatischer is en de ander juist theoretischer, dat zal best zo zijn. Maar alleen red ik het zeker niet.
Goed isopropanol heb ik niet, is contactreiniger ook goed? Of bevorderd dat juist geleiding....
Een digitale condensatortester heb ik gehad, maar ivm nooit gebruikt ook maar weggedaan. Dus hoe kan ik vaststellen dat een gemonteerde elko kapot is?
@fred
Onze Flipse aka NXP is nog wat strenger in maximale soldeertijd
The maximum permissible temperature of the solder is
260 °C; this temperature must not be in contact with the
joint for more than 5 s. The total contact time of successive
solder waves must not exceed 5 s.
Bij TH transistors zeggen ze er niet bij of je na 1 pootje solderen moet wachten voordat je de andere pootjes gaat solderen. Nou heb ik de laatste 40 jaar nooit iets te heet gesoldeerd dus zal het wel meevallen.
Ge is/was een stuk lastiger dan Si Bij Ge zette ik weleens een koperen knijpertje tussen huis en bout om de warmte aftevoeren.
Op 14 juni 2015 15:17:51 schreef ArjanEmm:
14 1n5408 in de brug. 14! Niet 12 of 16 maar 14!.
Tis geen brug, maar 2*7 diodes parallel....
@TS
Je kan de elco ruw testen door die te laten opladen op het ohmbereik.
Dan slaat de meter uit, als je die weer omgekeerd op de meter aansluit.
Dan weet je 'dat ie lading vasthoud' Tis niet foolproof op die manier maar beter dan nix.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
electron920
Hi raymonidas,
Printje is goed schoon is nu van af de foto te volgen op slechte soldeer verbindingen want daar gaat het om niets meer aan doen.
IPA is beter maar daar heb ik maar niet om gevraagd ik denk dat is te veel.
Je moet nu eerst de 3 2N3055 als ze binnen zijn terug plaatsen dan kan je verder en ik verwacht dat je voeding (of voor de klant) weer werkt.
Je spanningen tot aan de serie transistoren is goed je kunt een klein beetje regelen 1 volt ongeveer dat lijkt ook in orde.
De brom kan je nog niet meten want je kan niet belasten geen 2N3055.
De spec van je voeding is 13,8 Volt onbelast.
Bij 12 Amper continu zal de spanning zakken naar ongeveer 12 Volt gezien de bedrading.
En je mag 15 Amper piek korter dan 5 minuten belasten.
Het maximale vermogen is 138 Watt.
De voeding moet dan vrij opgesteld worden dus niet in een kast staan.
@ Gadget_inc,
Q1 zit wel zoals die zat of dat goed is ??
Gr Henk.
Op 14 juni 2015 19:28:08 schreef Gadget_inc:
Ik zou (net als ohm pi) ook denken dat Q1 180graden gedraaid zit.
Heren, een beeeetje vertrouwen graag

k heb er nu even genoeg van. No ff chillen en verder als de drie 3055 binnen zijn.
Bedankt voor jullie hulp zover.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Op het schema staat Q1 als een 2N3055 bij jou zit hier de D313.
Q1 is ook geen 2SD313 , dat is een TO220 behuizing.
Wat is het eigenlijk voor een tor ?
Q1 is een S8050 331 (opschrift op transistor zelf)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]
Q1 zit goed.
Gewoon wachten op de nieuwe 2N3055's en na vervanging van de 2N3055's de voeding eerst onbelast testen. De uitgangsspanning moet instelbaar zijn en moet op de juiste waarde afgeregeld kunnen worden.
Verder volg ik nu @testman die schrijft dat de voeding niet al te best is en dat de uitgangsspanning nogal inzakt bij een relatief hoge belasting.
Conrad zegt namelijk dat deze voeding kortsluitvast is, maar ik zie in het regelcircuit geen stroombegrenzingsschakeling (de 0,18Ω weerstanden van @Roland van Leusden)
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Raymond,
Mocht het echt niet lukken, stuur de voeding dan maar naar mij in de huidige staat. Ik betaal je hetzelfde als wat de andere koper betaald zou hebben.
De koper heeft al betaald en is dus eigenaar van de voeding. Maar hij heeft al aangegeven er vanaf te willen (email kan ik je laten zien).
Daar ben ik nog niet op ingegaan, omdat ik dan weer met de voeding 'in mijn maag zit' 
Fideel van je, de 3055 zijn al besteld en betaald, misschien kan ik dat nog annuleren
Ik stuur je in elk geval een PB
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
electron920
@ bprosman,
Ik had me in het Q nummer vergist die 2N3055 zit apart op de koeling Q1 is de SS8050 maar dat had ik al geschreven €0,29 bij Conrad.
Gr Henk.
Op 14 juni 2015 21:51:46 schreef Roland van Leusden:
Raymond,Mocht het echt niet lukken, stuur de voeding dan maar naar mij in de huidige staat. Ik betaal je hetzelfde als wat de andere koper betaald zou hebben.
Ik heb je een email gestuurt