Digitaal dashboard

Hoi Jan,

Dat idee van een magneet met reedcontactje heb ik ook voor een 45 jaar oude boot gebruikt om een toerenteller aan te sturen werkte prima dus is zeker een optie (en goedkoop)

240diesel

Golden Member

Ik zoom trouwens net even in op de door jou geplaatste versnellingsbak-foto; daar zit toch al een elektrisch snelheidssignaal bij op of ben ik nou gek?

Of is het een voorbeeldfoto en zit die elektrische opnemer er bij jouw bak niet op?

Het is inderdaad een voorbeeld foto van een andere Fiat Cinquecento.
Mijn eigen bak kan ik op die plek alleen fotograveren als hij op de brug staat.
De bak is wel hetzelfde maar per bouwjaar waren er kleine verschillen waarvan dit er 1 is.

MNM(tm)

Golden Member

Dan zou het dus zomaar kunnen dat er gewoon een meenemer mét sensor op past. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

een andere leuke oplossing is herkennen in welke versnelling je zit. en dit vermenigvuldigen met het toerental van de motor.
aangezien je nu toch met een microcontroller zit, kan het ook perfect zo. en bijkomend kan je ook weergeven op je display welke versnelling is geselecteerd of met je toerental en gaspedaalstand weergeven dat je moet op/af schakelen.
leuke extras die het display net iets meer geven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 juni 2015 20:45:40 schreef Oldtimer-sr:
@satoer:

Dat ziet er betrekkelijk eenvoudig uit om te maken (ook qua kosten) ken je een indicatie geven wat je aan materiaal ongeveer kwijt was?

Alles kan je goedkoop op Ebay bestellen.
De microcontroller die ik gebruik is een Atmega328 en de printplaat heb ik daarbij zelf geëtst. maar het makkelijkst is om gewoon een Arduino Uno te kopen met een GPS Shield erop.
Arduino Uno: http://www.ebay.nl/itm/1pcs-UNO-R3-ATmega328P-CH340-Module-Board-Free-…
€3,62
GPS:
Let hierbij op dat het een snelle GPS moet zijn met zo'n 5 tot 10 verversingen per seconde. Dan schokt de snelheidsmeter wijzer minder bij het optrekken. (je kunt tussenstanden natuurlijk ook software matig inschatten)
http://www.ebay.nl/itm/Tinysine-GPS-Logger-Shield-For-Arduino-/3310499…
€31
Bij deze zit nog een prototype plek, om extra dingen te kunnen solderen.

Verder zat er bij mij nog een step down module op om de 12V spanning naar 5V te brengen. Op zich heb je die niet nodig als je een Arduino gebruikt. Die kan je gewoon met 12V voeden (wel op de voedingspennen aansluiten en niet op de 5V). Wil je meer stroom trekken dan die gps ontvanger en arduino, dan is het wel raadzaam een step down module te gebruiken. Deze zijn een stuk efficiënter met het omzetten van 12V naar 5V. Voel anders gewoon aan de regulator of die heet wordt.

Dit is wat is super zou vinden maar zou denken dat dit voor mij een haast een onbegonnen klus is:
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=37&t=789

Toch ga ik het een en ander wel proberen want dit vind ik er echt super uitzien.

Ik heb een vraagje, hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.
Onderstaand schema werkt maar meet (geeft weer in het display) een maximum van 80 graden Celcius.

De temp. censor DS18B20 kan 125 graden maximaal hebben (meten).
Mijn bedoeling is om de meet waarden vanaf 0-110 graden te laten lopen terwijl deze nu van -20 tot + 80 graden meet.
Hoe kan ik dit aanpassen?

Hierbij ook nog de programmering van de IC:

Start

' Genie is starting massage on the connected liquid
' crystal displat (LCD)
LCD 7, "[clear] Temperatuur[line 2] word gelezen"

' Wait 2 seconds while the message is displayd.
wait 2

do
'Read digital temperature from the DS18B20 sensor
'on input signal 0 (takes about 750 ms).
in A, DS18B20 on 0

if A = 255 then

'No temperature sensore available. If simulating, you
'should first click on the Circuit Diagram tab.
LCD 7, "[clear]No sensor found;[line 2]Simulate Circuit"

else

'Temperature recieved, display message.
LCD 7, "[clear]Temperatuur >>>>[line 2]"

'convert negative temperatures(values of 128 or
'more) tp positive and display a minus sign.
If A >= 128 then
A = A - 128
LCD 7, "-"
end if

'Display the temperature in degrees C
LCD 7, "[A]°Celcius "

end if

loop

Als laatste vraagje: Ik heb dit gedaan middels Circuit Wizard waar de Genie E18 gebruikt word.
Zijn er nog andere type IC's die ik hiervoor kan gebruiken?

Al vast bedankt voor jullie antwoorden.

Er zal wel iets ergens in de software op 80 graden begrenzen. (misschien de routine die de 18b20 uitlleest?). Die moet je aanpassen.
Die Genie18 is zo te zien een PIC met een basic interpreter erin. Kun je beter met een 'gewone' pic en basic compiler doen (picbasic, mikrobasic)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nope, dat is niet het issue. het issue is dat de TS het datasheet niet even heeft gelezen, daar staat duidelijk in dat bij osptarten de meting op 85C is ingesteld, en ook hoe dat dan anders kan.

stop het overmatig spatiegebruik !

Op 20 juni 2015 10:01:19 schreef Oldtimer-sr:
Dit is wat is super zou vinden maar zou denken dat dit voor mij een haast een onbegonnen klus is:

Toch ga ik het een en ander wel proberen want dit vind ik er echt super uitzien.

Alle LED's en LEDbalkjes en 7-segments digits zou je via charlieplexing kunnen multiplexen. Dan in software modules maken die de bits en bitreeksen beinvloeden (de tellers, balkjes en meters)
Hoeveel LED's zijn dat, 500? Dan heb je een mega AVR nodig met wel 30 i/o pinnen (aansturing LED's en ingangen voor de signalen uit je auto) 23*(23-1)=506 LED's. Je hebt wel LED drivers (tri-state) nodig achter elke i/o, aangezien de pulsduur heel kort wordt met zoveel LED's. 23 i/o's betekent 46 kleine transistors.

RES

Kortom voor mij veeeeel te hoog gegrepen.
Ben inmiddels een aantal dagen met Circuit Wizard (Student versie)aan het spelen in de hoop iets (beter) te begrijpen hoe het een en ander werkt.
Dit lukt totnu toe vrij aardig al kun je met Circuit Wizard lang niet alle componenten "vinden" zoals b.v. PIC18F252 en PIC16F628 die toch wel redelijk veel in schema's voorkomen

Eerder werd al gevraagd naar de OBD en onderzoek heeft uitgewezen dat de Fita wel een OBD heeft (OBD1) die alleen uit te lezen is met IAW scan en zelfs niet met FiatEcuScan

Onderstaande zou dus ook geen optie zijn daar dat weer gebruik maakt van OBD2
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autodiagnosticsandpu…

ik denk dat je dergelijk apparaat beter als verschillende toestellen los van elkaar bouwd.

bv: de 4 balkjes van vermoedelijk: brandstof, temperatuur, accu, olie zou je als 1 geheel kunnen maken met een compact micro controllertje.

de snelheidsmeter door 1 microcontrollertje laten uitvoeren...

je kan namelijk ook zulke tellers los kopen en aftermarket inbouwen, en die worden allemaal als 'losse' units verkocht. hoef je geen monster schema te gaan bouwen maar alles gewoon opsplitsen.
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v2/581250827_1/2-52mm-BLACK-font-b-DIGITAL-b-font-BOOST-WATER-OIL-TEMPERATURE-OIL-PRESSURE-VOLT-TACHOMETER.jpg

als je dan eens wat gaan 'foefelen', dan kun je waarschijnlijk al een hoop van die 'digitale sensoren' gewoon kopen.
bv
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v3/555517727_1/Car-DC-Digital-Voltmeter-DC-0-100V-font-b-Three-b-font-font-b-Wire-b.jpg

accu meter kan je deze al rechtstreeks gebruiken.
voor je brandstofmeter (in liters of in %) maak je gewoon een omzetting die van het gemeten signaal naar een 0-10V gaat. je schakeld dan gewoon het ene puntje uit om van 0-100 te gaan (5,2 op het scherm zou dan weergegeven worden als 52. dan heb je (52liter brandstof of 52% afhankelijk wat je maakt).

eigenlijk kan je dat dan ook voor RPM en km/h doen (die cijfertjes).
dan heb je 1 analoge uitgang nodig per signaal dat je wil weergeven.
als je dit signaal dan ook gebruikt om aan een schakeling aan te bieden die de ledjes in die cirkel aanstuurt. het enige dat je µcontroller dan doet is wat signalen omzetten (analoog naar analoog)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het grote probleem van die gekochte display's is dat ze veel te fel zijn.
Die voltmeter op de onderste foto is veel te fel voor s'nachts in een auto, ik heb witte en rode gekocht hier op CO, die witte daar kun je 's avonds bijna niet in kijken.
De rode zijn iets beter maar zeker niet voor in een auto en zijn niet dimbaar, een rood displayglas ervoor mindert de lichtsterkte te weinig.

Voor andere projecten zijn ze voor mij bijna onmisbaar geworden.

Zelf iets in elkaar knutselen en dimbaar maken lijkt mij veel beter voor in een auto.

Een paar jaren geleden heb ik mijn zoon geholpen om een digitaal dashbord in te bouwen in zijn Honda S2000 (het eerste model in de link).
Alhoewel het enigzins dimbaar was, was het nog niet genoeg.
In de laagste stand was het 's nachts nog te fel om rustig te kunnen rijden.
Hij moest toegeven dat het een miskoop was, en er was niks aan te veranderen, een witte print met een laagje witte verf over de componenten.

LDmicro user.

@ MGP:

Dat is ook de reden dat ik middels Circuit Wizard dingen aan het proberen ben om uiteindelijk wanneer het naar mijn zin is het defintief te gaan maken.

Wel heb ik inmiddels een middenconsole gemaakt (zit standaard niet in de Fiat Cinquecento).
In de opening die vloeiend omhoog loopt en aansluit aan de onderzijde van het dashboard komt dan een aluminium plaat waar het volgende in moet komen:

-Voltmeter
-Amperemeter
-Temperatuurmeter (voor binnentemperatuur)
-Temperatuurmeter (voor buitentemperatuur)

Misschien dat jullie me een advies kunnen geven voor een programma wat vrij te downloaden is en ook schakelingen test zoals Circuit Wizard.
Circuit Wizard heb ik wel in de student versie maar hier ontbreken heel veel componenten.

Sorry, maar zulke programma's gebruik ik niet en zou ook niet weten wat er bestaat.

Edit: ik zou dat allemaal in enkele pic's steken en aan elkaar koppelen met 1 master.

In bijlage een paar foto's van dat toen ingebouwde consoledisplay.
Je ziet hoe helder dat display was in zijn laagste stand.
Om korte ritjes te maken ging dat nog, maar lange ritten heel vermoeiend.

LDmicro user.

Verschrikkelijk zeg, lijkt wel een "mistlicht".
Inderdaad voor korte stukjes zou het nog wel gaan maar op de langere afstand krijg je toch echt hoofdpijn van dat felle licht.

Zou de spray die ook gebruikt word om b.v. achterlichten of ramen te tinten geen oplossing kunnen zijn?

Hij heeft dat probleem niet meer, de auto is perte totale door een fietser die zonder kijken de straat overstak vanuit een zijstraat en voorrang moest verlenen.
En het was overdag :p in geval er pientere individuen moesten meelezen.

LDmicro user.

Op 13 juni 2015 12:03:18 schreef MGP:
.

Edit: ik zie dat Fcapri al zijn kunsten heeft getoond in het andere topic maar dat is niks voor u, veel te ingewikkeld met beperkte kennis. ;)

Allereerst, excuses voor mijn reactie van 5 jaar te laat. Maar dat krijg je ervan als je de zoekmachine gebruikt:D
Ik wil zelf namelijk een digitaal dashboard ontwerpen, maar weet nog niet helemaal hoe ik dit aan ga pakken (ik zal hiervoor een topic aanmaken).
Maar ik ben benieuwd of u (of iemand anders) nog weet naar welk topic van Fcapri MGP hier verwijst. Ik kan het niet vinden namelijk

Jochem

Golden Member

Dat zal een verwijzing zijn naar het dubbeltopic van Oldtimer-sr destijds. Klik op zijn naam en dan kom je er:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126823

In de eerste reactie van fcapri showt hij z'n bouwsel (TFT in Golfje). De plaatjes van destijds staan kennelijk niet meer waar ze toen stonden. Als je via archive.org kijkt dan zie je nog wel waar het over ging: https://web.archive.org/web/20170205071208/https://www.circuitsonline.…

[Bericht gewijzigd door Jochem op 17 november 2020 17:45:43 (33%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 november 2020 17:41:47 schreef Jochem:
Dat zal een verwijzing zijn naar het dubbeltopic van Oldtimer-sr destijds. Klik op zijn naam en dan kom je er:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126823

In de eerste reactie van fcapri showt hij z'n bouwsel (TFT in Golfje). De plaatjes van destijds staan kennelijk niet meer waar ze toen stonden. Als je via archive.org kijkt dan zie je nog wel waar het over ging: https://web.archive.org/web/20170205071208/https://www.circuitsonline.…

bestaan nog steeds, alleen is de domeinnaam veranderd (fcapri.homelinux.com => www.fordcapri.be of www.cwad.be)
http://www.cwad.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9789.JPG

http://www.cwad.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9790.JPG

maar blijkbaar kan je geen oude posts meer editen...

alles wat ik destijds online vond als voorbeelden, plus mijn eigen prototypes staan hier. dashboard bestaat helaas niet meer, de auto is overleden (31jaar, 536 000km en koppeling begon te slippen)
http://www.cwad.be/off/pics/eo/arduinodash/.
ik ben nog altijd van plan om eens een volledig dashboard te ontwerpen weer, in stijl van de oude digifizz.

de grootste ellende was het stabiliseren van de meetwaardes. als je aan het rijden bent varieet de brandstof makkelijk 10-15liter door op te trekken, af te draaien, bruggen op en af...
je kan het dan heel extreem gaan vertragen, maar dit geeft ook meer nadelen.
bij een analoge meter heb je de traagheid van de opwarming van het bimetaal, maar als je tot de liter nauwkeurig wil... moet dan wel sneller en stabieler gaan.
ik heb deze software in een 2de poging nog herbruikt om een LPG brandstoftank te meten van mijn volvo.
ALLES maakt gebruikt van de auto eigen sensoren, NIKS wordt bijgeplaatst.
en extreem klein gemaakt zodat het in een vrij schakelaargat kon.
http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/IMG_20190326_155807.jpg
nog altijd zelfde principe, alleen geen speciale icoontjes of kleurtjes aangezien ik een single color oled gebruikte hier (0,96").
brandstof in liters, en dan in het klein rechts de accu spanning, met daaronder het minimum aantal km's te rijden, en daaronder het max aantal kilometers.
die oled schermen zijn echt wel klein om er zoveel info in te steken, vandaar het kleine lettertype, zodat ik genoeg ruimte had om de 5L zichtbaar weer te geven.
als ik nog eens tijd heb, maak ik hier wel een universele versie van. ik haat die 3-4led LPG metertjes waar je niks mee bent

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken