Je hebt groot gelijk...
Golden Member
Je hebt groot gelijk...
Gertjan,
De laatste print wil ik graag van je kopen. Stuur later een pm.
Gr. Paul
Golden Member
Ha Paul,
Je bent welkom.
Ik geloof niet dat CO een PM functie kent. Maar je vindt mijn e-mail adres in mijn profiel.
groet, Gertjan.
Gertjan,
De print is vandaag in goede orde aangekomen. Ziet er mooi uit! Dank je.
Groeten,
Robert
Golden Member
Ha nabouwers!
Ook per e-mail heb ik van verschillende mensen bericht gekregen dat ze de print ontvangen hebben.
Door UPS gedoe had ik met moeite de printen net op tijd op de bus.
En dan is het leuk te horen dat ze inderdaad de volgende dag aankomen!
Alles bij elkaar zijn er nu 14 nabouwers.
Nog even over de voorschakel weerstanden voor de LED's (vooral R10 en R17)
Er zit veel verschil in het rendement van Low current LED's.
Zo kocht ik laatst low current LED's die 5x meer stroom nodig bleken te hebben dan m'n oude. En Blackdog had LED's die zo weinig stroom nodig hadden dat ze niet eens echt uit gingen als de schakeltor in de LM393 dicht zat....
Het is dus nodig om zelf proefondervindelijk de waarde van de voorschakelweerstanden voor je eigen LED's vast te stellen.
Zelf doe ik dat zo:
Door de LED even op een breadboardje te prikken kun je heel makkelijk verschillende weerstandjes inprikken om de helderheid te beoordelen.
Zelf heb ik de rode en gele LED wat feller gemaakt als de groene, omat de rode en gele een waarschuwing geven ("attentie: 10MHz nog niet betrouwbaar")
De LM393 kan maximaal 16mA sinken.
groet, Gertjan.
Hallo iedereen,
Zojuist is mijn OCXO geleverd door de pakketdienst (van Ebay member flyingbest). Hij ziet er vreselijk mishandeld uit, dus ik ben benieuwd wat hij gaat doen straks.
Voorlopig weinig tijd om er aan te knutselen helaas, maar de vakantie komt er aan!
Gegroet,
Giovanni
Golden Member
Ha Giovannii,
jij hebt je OCXO snel binnen!
Zoals eerder gezegd worden die OCXO's niet echt zachtzinnig uit hun vorige omgeving gesloopt....
Je kunt natuurlijk vrij simpel testen of je OCXO OK is.
Dat is sowieso een goed idee, denk ik, voor je hem op je print soldeerd.
Ik doe dat zo:
Links is de meest simpele manier, maar prima om te controleren of de OCXO werkt.
Rechts is eigenlijk identiek aan de toepassing op de print.
Zo heb ik aanvankelijk de eigenschappen van de OCXO bepaald.
Sluit de OCXO aan, bij voorkeur op een stroombegrensde labvoeding. (12V, stroombegenzing 600 à 700mA)
Je ziet dan aanvankelijk een stroom lopen van rond de 500mA, die na een minuut of 7 terugloopt naar 200-250mA. Je weet dan dat de oven goed werkt.
Verder natuurlijk een scoop en/of counter er aan, en kijken of er ongeveer 10MHz uitkomt, en of je die kunt tunen. De golfvorm moet mooi sinusvormig zijn.
Kijk ook of de glazen afdichtingen nog heel zijn. Bij mij zaten er op z'n minst barsten in, bij eentje kon ik naar binnen kijken.
Ik heb dat gerepareerd met een beetje epoxylijm. Je kunt het op bovenstaande foto zien, maar meer hierover hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1729157#1729157
groet, Gertjan.
Golden Member
Zojuist ook mijn exemplaar binnen gekregen, incl beertje.
Pootjes krom, verder nog controleren onder het vergrootglas.
Honourable Member
De mijne liggen kennelijk nog in China, op 2 juli 2 stuks gekocht maar nog niet verstuurd. Ook via verkoper flyingbest...
Ik heb nog wel een paar mooie Piezo 2920136 OCXO's liggen van een ander project, deze zijn ook 12V maar hebben een 10Mhz TTL uitgang.
Hallo iedereen,
De afdichtingen zagen er onder de stereomicroscoop niet heel slecht uit (1 barstje), voor de zekerheid zal ik ze bewerken met een epoxy.
Heb hem snel even getest en de stroom loopt mooi terug van 490mA naar 250mA. Hoewel ik niet precies de juiste weerstandswaarden in de buurt had (en niet eens een 5k multiturn potmeter), heb ik toch even gekeken hoe hij presteert bij een fixed Vf = 4.894V.
Sinus ziet er in het begin niet zo heel mooi uit maar dat trok redelijk recht na een minuut of 14. De genoemde tijden zijn geen exacte wetenschap, heb dit snel in de pauze even gedaan.
Het scope beeld na 2 minuten:
SA beeld:
SA beeld uitgerekt en met harmonische:
Groeten,
Giovanni
Golden Member
Ha Giovannii,
Zo te zien heb je een prima OCXO
De ovenstroom klopt.
Die warme waarde van 250mA gaat nog omlaag als de OCXO in een afgesloten behuizing zit.
Je uitgangsniveau is met +4dBm in 50Ω standaard, en ook de harmonischen zijn net zo hoog als bij mij.
Inderdaad is het uitgangsniveau tijdens het opwarmen hoger, met meer vervorming.
Vandaar dat ik bij de aandachtspunten al heb geschreven dat je het uitgangsniveau van de buffers pas moet instellen (met R20A) nadat de OCXO goed is opgewarmd.
groet, Gertjan.
Golden Member
Ook hier is de OCXO (bijna) klaar. Ik wil er alleen een TTL uitgang bij hebben en eventueel 10-delers er achter.
Nu zijn er zat schema's te vinden van sinus naar TTL maar ik zoek iets met zo laag mogelijke jitter. Iemand anders met ideeën hierover?
Golden Member
Als je een gewone 7413 Schmitt-trigger gebruikt krijg je een mooie blok op de output. En daarachter een delertrein met 7490's. Hoezo jitter? De sinus input is toch hoog genoeg om de 7413 te laten omklappen?
Golden Member
@RAAF12
Dat hij zal omklappen is inderdaad geen probleem. Ik vraag me alleen af of dat elke keer exact op hetzelfde punt gebeurt.
Zal eens in de oude voorraad op zoek gaan naar een 7413.
@rbeckers
De 74S140 is inderdaad een goede tip.
@ fzwart,
Hiervoor moet je een 0 doorgang detector gebruiken.
Het punt met TTL is dat door de hysteresis jitter ontstaat.
Als het kan heeft synchroon delen de voorkeur.
Gr Henk.
Overleden
Het punt met TTL is dat door de hysteresis jitter ontstaat.
De meeste apparatuur die aan een OCXO, hier 10MHz sinus, hangt werkt intern met TTL-achtige logica. Dus in die apparatuur zit dat wat de TS vraagt.
De 7413 is een Schmitt trigger met 4 ingangen, een gewone Schmitt triger met één ingang is de 74HC14.
Je kan ook een 74HC74 gebruiken met als uitgang 2,5MHz.
Zo zijn er meer oplossingen zoals een 74HC161 welke deelt door 16.
@ heer rbeckers,
Geen idee ik dacht dat uit het ontwerp van heer miedema een sinus komt.
De vraag van fzwart om van een sinus een blok te maken was mijn reactie de nauwkeurigheid weet ik ook niet.
Ik denk dat de uitgang van het ontwerp hier niet echt geschikt voor is het zal best wel werken maar in het algemeen moet je een overgang maken iets met een driver of zo.
@ fzwart,
Een deler kan je ook analoog maken is stabieler en schoner op de voeding let daar op als je (TLL) in het algemeen digitaal en analoog combineert.
Gr Henk.
Golden Member
Iedereen bedankt voor de tips, zal eens één en ander proberen met Schmitt triggers.
@electron920
De voeding is gescheiden en ik zal de circuits ook zoveel mogelijk van elkaar afschermen.
Overleden
Een comparator kan maar veel types zijn te langzaam en de uitgang moet aan de TTL specs voldoen.
Golden Member
Hi,
Comparator...
Al al een wat oudere maar nog steeds snel en goed de LT1016!
Gegroet,
Bram
Overleden
Die kende ik nog net, wel bijv. de LT1018.
Voor iedereen die dit IC wil gebruiken:
Lees de tekst bij fig3 en 4.
Golden Member
Op 19 juli 2015 17:56:14 schreef fzwart:
@RAAF12
Dat hij zal omklappen is inderdaad geen probleem. Ik vraag me alleen af of dat elke keer exact op hetzelfde punt gebeurt.
Zal eens in de oude voorraad op zoek gaan naar een 7413.@rbeckers
De 74S140 is inderdaad een goede tip.
Ja, dat zijn wel oude IC's die niet iedereen heeft liggen, maar er is zat moderner spul te koop. Maak je de TTL delertrein erachter met 7490, 74390 o.i.d?