Show dumpmaterialen

evdweele

Overleden

Wat ik uit de vertaling van @FET opmaak is dat de K2 een KK2 met geselecteerde eigenschappen is.

Buizen gemerkt K2. Deze buizen verschillen in bepaalde eigenschappen (roosterstroominstelling) van de oorspronkelijke buizen

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vooropgesteld dat ik het toestel en de buizen niet ken!

Maar ik kreeg ook het idee dat er gewoon een afdeling van het leger buizen zat door te meten om ze in groepen in te delen, en ze daarna opnieuw te labelen.

De K2 (met onderverdelingen K2, K2A, K2B) was dan een resultaat van die sorteeractie.
Het waren de buizen die te ver afweken van de oorspronkelijke specificaties om zomaar te gebruiken, maar verder wel goede buizen waren. Het was daardoor de moeite er een gemodificeerde ontvanger voor te maken, zodat ook deze groep buizen bruikbaar werd.

Blijkbaar bestond de ontvangermodificatie uit een roosterstroom-instelling met een breder instelbereik.
Buizen met de oorspronkelijke specs konden er immers ook in gebruikt worden, al vonden ze dat zonde omdat er zo weinig van waren.

Ze hadden wel een wat minder verwarrend lettersysteem mogen gebruiken, dat wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Toch wel tricky dat het goed functioneren van de zendontvanger zo afhankelijk is van de spreiding in de buisparameters...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat zal ze vies tegengevallen zijn. Maar het gaat blijkbaar alleen om die roosterstroom.
e: Oh ja, en die microfonie en de te grote afmetingen van sommige.

Normaal gesproken zit er helemaal niet veel spreiding in buiskarakteristieken, maar met andere fabrikanten kan het natuurlijk wel. Ik denk dat de ontwerper maar één 'soort' KK2 had, en dat er daarna andere ingekocht werden.

In mijn eigen HF-eindversterker zitten triodes waarvan de oorspronkelijke ook niet of nauwelijks meer te koop zijn. Er is een Russische namaak, die het op zich goed doet, maar ook daar moet de roosterinstelling gewijzigd worden. Is dat gebeurd, dan zijn er verder geen problemen.
Het probleem is dus niet helemáál uniek. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Die KK2 is blijkbaar niet zo goed:
http://www.hupse.eu/radio/tubes/KK2.htm

Die K2 zou inderdaad wel eens, een uitgezocht KK2 exemplaar kunnen zijn. Misschien zelfs specifiek voor deze ontvanger!

Harstikke bedankt tot nu toe, weer wat geleerd! Misschien dat ik dan wat KK2's en KL4 op de kop tik en maar eens kijken wat die doet. Ik denk niet dat de sorteer specificaties ergens nog te vinden zijn.

@Frederick E. Terman, dit is een foto van het toestel:http://www.dumeas.com/project/Mottagare%20Mt%20m36-43/IMAG0840.jpg

Het is een ontvanger van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ontworpen in Zweden en volgens mij ook een paar verkocht aan Finland. Werkt van 1,3 tot 6,1 MHz. Het was de "wandel" versie van de 10 Watts Bärbar Radiostation 10 W Br m/39.

evdweele

Overleden

Bij die link krijg ik '404 Not Found'.

En als ik alleen http://www.dumeas.com/ intyp:

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@eddweele Ik heb daar geen last van...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Hm, vreemd. Zou ik te weinig aan XS4ALL betalen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

http://i.imgur.com/LQZtc0N.jpg

Mijn Wireless Set 19 mk. 2. De elektrische restauratie is begonnen, maar eerst een test om te zien wat er precies wel en niet werkt.
Hier laat ie een 12v 3w lampje erg fel branden :)
De B set (VHF) werkt volgens de frequentieteller ook, maar daar komt te weinig vermogen uit om 't lampje te laten branden.
Overigens vind ik 't netjes. 70 jaar oud, ongerestaureerd, en nu al grofweg werken.

Edit: de diagnose is begonnen. Steekproef van de papiercondensatoren genomen: ze zijn niet altijd slecht. 20Mohm lekweerstand bij 300v bijvoorbeeld. Of eentje die 2M meet, maar over een kathode weerstand staat als ontkoppeling... Niet heel netjes, maar van geen consequenties voor de werking.

Stuk voor stuk testen is in dit geval dus de beste methode.

De 3 kleine hoogspanningselco's (2µF 350v) waren wel alledrie erg kapot, met lekstromen van 20/15/6mA bij 250v).
De 275v voedingslijn meet 80k ohm naar massa. Edit: nadere inspectie wijst uit dat er een spanningsdeler in zit en dat dit normaal is.

Op de 500v voedingslijn is de lekweerstand ca. 10Mohm.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Blijft een mooie set. Die gloeilamp vind ik wel een grappig oplossing, die kende ik niet. Interessant om je meetwaardes te lezen. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

@Ledlover, hoe staat het met de restauratie van de ws 19 set?

Ik heb de 3 KK2 buizen en 1 KL4 buis ontvangen. Ik heb deze besteld bij http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm. De buizen waren netjes verpakt in buizen doosjes, de doosjes waren omwikkeld met bubbeltjes folie. Dit alles was in een doos geplaatst met kranten. Het was zeer netjes en goed ingepakt. Daarnaast was de informatie voorziening goed, heb niet lang moeten wachten op antwoorden en zijn alle afspraken na gekomen. Ik heb de gesteste en niet de nieuwe buizen besteld. Deze zien er een beetje gebruikt maar netjes uit. Ik heb de buizen nog niet kunnen testen, moet de ontvanger eerst nog nalopen. Bedankt voor de tip voor deze winkel.

Ze zijn iedergeval binnen op naar de volgende stap.

De elco's van de WS19 zijn vervangen. Hij werkt nu een stuk bromvrijer (vooral het uitgezonden signaal), en de B-set ontvangt weer. Stukje bij beetje - en met tussentijds testen - pak ik kleine probleempjes aan.

Ik heb het idee dat ie nu min of meer volgens specificatie werkt. Er zitten nog veel originele papiercondensatoren in. Ik heb een handvol gemeten en ze lijken allemaal in matige maar bruikbare toestand te zijn. Volgende keer dat ik er aan ga werken (staat in mijn werkplaats in Zaandam, ik woon in Amsterdam), controleer ik of de instelling van de buizen niet beïnvloed wordt door lekke koppelcondensatoren. Ik zie al dat sommige koppelcondensatoren zilvermica zijn en dus zelden lek zijn.
De kathode elco's moet ik nog controleren. Ik zit even te denken hoe... ik heb geen meter die dat kan meten. M'n multimeter kan maar tot 20µF meten.

Momenteel ben ik bezig met het maken van een aansluitkastje voor koptelefoon, microfoon, PTT schakelaar en wellicht een klein ingebouwd speakertje. Verder moet ik nog een afschermkap maken voor de voedingsaansluitingen (de 6 pole connector daarvoor ontbreekt). Ik denk dat er ook nog iets van antenneaanpassing bij moet komen. Ik heb een loop die wel direct aangesloten kan worden (ca. 50 ohm impedantie) maar het kan zomaar zijn dat de 5m spriet beter werkt dan de loop. Ik ben niet in het bezit van de originele variometer.

Kortom, to do:
- controleren roosterspanningen van de buizen.
- controleren kathode ontkoppelelco's
- controleren of de zender en de ontvanger op dezelfde frequentie staan bij AM gebruik.
- modulatiediepte controleren en eventueel een kleine spraakcompressor maken.
- een stevige jackplug vinden voor de seinsleutel, met plastic kapje.
- morse oefenen. Zenden gaat prima op 12-15wpm, maar bij de ontvangst maak ik regelmatig fouten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 5 januari 2016 20:44:39 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor je update. Leuk om te lezen hoe anderen dit aanpakken. Hier staat ook een 19 set ter reparatie, de uitgangstransformator is kapot gegaan na het opstarten van het apparaat. Een variometer is relatief eenvoudig aan te komen mocht je dit willen. Ik zie ze vaak op marktplaats en tweedehands.nl voorbij komen. Anders kun je contact opnemen met deze dumpzaak: http://surplusradio.be/nl/ms/ms/technical-manual-en-prijslijst-laarne-… Deze dumpzaak heeft met regelmaat nog wat oorlogsspul/ 19 set onderdelen staan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 januari 2016 20:35:02 schreef Ledlover:
[....]
[....]
De kathode elco's moet ik nog controleren. Ik zit even te denken hoe... ik heb geen meter die dat kan meten. M'n multimeter kan maar tot 20µF meten.

[....]

Kortom, to do:
- controleren roosterspanningen van de buizen.
- controleren kathode ontkoppelelco's
- controleren of de zender en de ontvanger op dezelfde frequentie staan bij AM gebruik.
- modulatiediepte controleren en eventueel een kleine spraakcompressor maken.
- een stevige jackplug vinden voor de seinsleutel, met plastic kapje.
- morse oefenen. Zenden gaat prima op 12-15wpm, maar bij de ontvangst maak ik regelmatig fouten.

Ik denk dat het voor jou een goede investering is om zo'n Chinees LCR-ESR-Halfgeleider testertje aan te schaffen voor maar 15 - 35 Euro'tjes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor de tip! Originele hoofdtelefoon en microfoon is natuurlijk altijd leuk. Voor 15 euro ga ik dat niet laten.
Variometers zie je regelmatig op de 2e hands websites, maar mijn financiële situatie is niet zo gunstig op het moment. De prijzen van de originele variometer liggen vaak hoog.
Edit: zelfs voor mij betaalbaar bij de bovengenoemde dumpzaak. Bedankt voor de tip!

@ Tidak: zou inderdaad wel handig zijn ja.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 5 januari 2016 23:06:15 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 5 januari 2016 20:35:02 schreef Ledlover:
Ik zie al dat sommige koppelcondensatoren zilvermica zijn en dus zelden lek zijn.

Zou heel goed kunnen, maar er is wel een heel vieze instinker met Amerikaans spul. Een bekend merk papiercondensatoren heet daar micamold en zit in rechthoekige bruine gegoten omhulsels die op het eerste gezicht identiek zijn aan die van micacondensatoren. Het gaat dan om de iets hogere capaciteitswaarden, de lage zijn als het goed is wel echt mica.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb bij dhr. Meys een orginele koptelefoon en microfoon gekocht. Je moet wel goed informeren naar de staat ervan. Hij had er liggen van slecht tot goed.

Tidak Ada

Golden Member

Als je echt goede condensatoren wilt zul je naar glascondensatoren moete zoek en daar ook voor moeten betalen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Ledlover, wat is de maximale afstand die je verwacht om verbindingen mee te maken met de 19 set? Zover ik weet is hij bedoelt in "tank" gebruik om ongeveer 20 kilometer te overbruggen. Echter heb ik een keer gelezen dat mensen tientallen kilometers overbrugd hebben. Wat is jullie ervaring hiermee?

Pfoeh. Hangt allemaal van de antenne af. Momenteel heb ik niets echt goeds. Op een tank heb je een sprietantenne van een paar meter, dus dan kom je inderdaad maar enkele tientallen kilometers.
Op de 40 en 80m band heb ik geen ervaring. Uit de ontvangst van anderen (van luisteren leer je een boel) weet ik dat je met 5-10w op 45m met een inverted V, in AM gewoon 100km ver komt. Ik heb ook wel eens iemand met een Yaesu FT-7 (+-15w) op 80m gehoord tijdens de AM ronde. Deze persoon woont in België.

In CW zal het bereik nog een stuk groter zijn. Met mijn magloop op 3m hoogte, met ca. 10w op de 20m band hebben mensen in Wit-Rusland en Denemarken mijn signaal gehoord. Moet wel zeggen dat Wit-Rusland meer tekens niet dan wel kon verstaan. Mede door mijn matige morsevaardigheid.

Momenteel heb ik geen heel beste 40m antenne - mijn magloop presteert prima op 20m maar op 40m zal het rendement flink lager zijn.
Mijn spriet aan de gevel... idem dito. Maar we zullen zien. Ik kan 'm altijd op mijn fietskar zetten met een paar flinke accu's er bij, en een dipool spannen in het park tussen twee bomen :)
Dat is sowieso wel een fijne bezigheid voor een warme zomeravond.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En we zijn in de lucht :)
Heb even CQ zitten seinen op 40m. Geen reactie gehad, de band is ook behoorlijk dood en ik zit omdat ik N-amateur ben buiten het gebied waar je meestal morse aantreft.
Hoe ziet dat er uit? Zo:
http://i.imgur.com/ISeOBHe.jpg

Het is een beetje rommelen wat betreft werken met het ding. De hele 40m band past tussen twee schaalverdelingen. Verder heeft ie geen sidetone op CW. Ik heb dan ook de (nukkige...) BX925a als frequentie-indicator en als sidetone er bij staan. Dan nog de seinsleutel die je op je been moet klemmen (waarbij je vooral niet de spanningsdragende contacten aan wil raken) en het TX-RX schakelen dat je handmatig moet doen door de seinsleutelplug er half uit te trekken... Maar ik heb er plezier in :)

De voeding (bovenop de WS19, moet nog worden voorzien van een kastje) kan het allemaal maar net bijbenen. De 250v voeding zakt bij zenden 10v (van 230v naar 220v) en de 500 voeding zakt grofweg 70v (van 550v naar 480v ongeveer). Bij gebruik van de B-set zakt de 250v voeding naar onder de 200v, maar ik verwacht niet dat ik die zoveel ga gebruiken.
Desondanks is de chirp acceptabel en niet echt hinderlijk. De stabiliteit op de lange termijn... mwah. Het is te doen al zou ik niet op een heel druk stukje band gaan zitten werken.

In het zwarte doosje wat op het klavier staat, zit de PTT-schakelaar en de microfoon en koptelefoonaansluiting. De bedrading voor de B-set en intercom lopen er wel heen, maar heb ik nog niet aangesloten.

Kortom, er zit leven in. Een dezer dagen nog even wat dingen controleren en de 5m sprietantenne voorzien van topcapaciteit en een aanpassingsspoel zodat die een beetje beter wil stralen :)

De bx925, da's weer een verhaal apart. Het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende dient zich weer aan. Ik vrees dat ik toch een complete condensatorrevisie moet doen, anders blijft dit zo doorgaan :/

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor je update en de meetwaardes. Leuk om te zien dat de WS19 set werkt en de gebouwde nodige externe componenten! Is het een zelf gebouwde voeding?

Ik was even benieuwd naar de afstanden hoever die WS19 set zend. Op het dorp is er een herdenking van de tweede wereldoorlog en het streven is om een werkend zendstation de lucht in te hebben naast de tentoonstelling.

Succes gewenst met de CW verbindingen.

Hehe, je kan met een WS19 gemakkelijk een tentoonstellingsterrein overbruggen hoor :)
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Met een BC611 handytalky kom je al een paar kilometer, en dat is 300mW in een sprietantenne op 80m.
Houd er wel rekening mee dat je als zendamateur puur communicatie mag doen met andere zendamateurs. Omroep mag niet, tenzij je een evenementenfrequentie aanvraagt bij het AT.
Wat wel leuk is: als zendamateur mag je andere mensen (zonder registratie) begeleiden in het gebruik van een zendstation onder jouw callsign, als jij direct in kan grijpen en ze zich aan de regels houden. Jij moet ze dus kennen zodat zij ze niet overtreden :)

De voeding is zelf gebouwd. Die staat daar bovenop de WS19 en moet je vooral niet aanraken, want er staat netspanning, 500v en 250v dc met een flinke berg elco's op :)
Uiteraard ga ik die nog netjes veilig afschermen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!