Engineering blunders (elektronica)

Op 9 november 2015 21:43:34 schreef henri62:
..
Vorig jaar een stel servo kleppen gehad (4x). Kosten 600-700 euro per stuk. Daar zit een contact op voor een failure melding.
...
...
Dat contact werkt gewoon niet, het is een contact wat pas inkomt als er iets fout is. Welke halve zool maakt er nu zoiets!

Waarom ben je boos? Je krijgt toch een failuremelding als er iets fout is?

maartenbakker

Golden Member

Behalve als het contact stuk is. Als ik het goed begrijp is het probleem dat je soms een melding krijgt als er iets fout is.

Op 9 november 2015 22:25:51 schreef wvogel57:
Dus buitenom het spoeltje aan de onderkant van de print monteren. De originele C uit het spoeltje wegboren. Daarna het AFC circuit afregelen en je bent voor de hele levensduur van de TV van het probleem af.

Goed idee! Knoop ik in m'n oren voor m'n verzameling tegen de tijd dat alles toch echt werkend moet zijn (zo ver ben ik nog lang niet).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 november 2015 22:30:54 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 november 2015 22:27:57 schreef maartenbakker:
Behalve als het contact stuk is. Als ik het goed begrijp is het probleem dat je soms een melding krijgt als er iets fout is.

Ha, nu zie ik een grote ontwerp/engineeringsblunder. Een machine is niet in staat om een fout of een storing te melden. Een machine is uitsluitend in staat om 'Alles in foutloos bedrijf' te melden. Er zijn genoeg machines met een lampje "storing". Wat als het lampje doorgebrand is?

Op 9 november 2015 22:27:38 schreef ohm pi:
[...]Waarom ben je boos? Je krijgt toch een failuremelding als er iets fout is?

Nee nop helemaal niks! Het relais wordt nooit bekrachtigd.

Het had een contact moeten zijn dat als je er voeding op zet dicht gaat zodat je een closed loop hebt, alleen zo heb je een fail safe systeem.

Valt de voeding uit, interne converter fikt uit of andere problemen valt het relais af en heb je een onderbreking. (Althans zo zou het moeten werken)
Ik heb het relais nog nooit op zien komen of zien schakelen wat ik er ook mee deed, gewoon prutswerk van de bovenste plank.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@henri62: als ik het goed begrijp hoort er een of ander certificaat bij die kleppen, toch? Staat er in die handleiding of de documentatie bij dat certificaat dan niets over die terugmelding?

De instantie die de "keuringen" heeft gedaan, mag dus ook op de zwarte lijst.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

dat is nog idd wel de grootste sufferd. Die kleppen kunnen levens van afhangen vermoed ik...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Komt uit Frankrijk, met de franse slag ontworpen dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 10 november 2015 00:25:33 schreef henri62:
Komt uit Frankrijk, met de franse slag ontworpen dus.

verkeerd ingekocht, de gewenste functie, een relais wat opkomt of afvalt bij een fout is een goed bescheven spec. Had in de aaanvraag moeten staan, als de levering daar niet aan voldoet, terug dat spul en alle bijkomende kosten verhalen. Gr A

Henry S.

Moderator

Veel gemaakte blunder: De sof(t)ware van TV's en settopboxen... Het werkt allemaal zo sloom en onbeholpen, inclusief vertraging op de AB commando's. Dat merk je nog eens extra als je een Dreambox (of kloon) zonder vertragingen en slimme indelingen gewend bent.

Een andere blunder: Een NiMH lader via USB, zonder begrenzingen! Na een half uurtje begon de behuizing te smelten en waren de batterijen gloeiend heet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 10 november 2015 03:15:31 schreef anne2:
[...]
verkeerd ingekocht, de gewenste functie, een relais wat opkomt of afvalt bij een fout is een goed bescheven spec. Had in de aaanvraag moeten staan, als de levering daar niet aan voldoet, terug dat spul en alle bijkomende kosten verhalen. Gr A

Daar ben ik het niet mee eens! Als je een auto koopt ga je ook niet vragen of er wel een stuur in zit? Dat zijn de zgn ongeschreven regels.
Hetzelfde geld voor heel veel producten, die moeten gewoon aan de normen voldoen. Heb je ooit gevraag als je bijvoorbeeld een strijkijzer koopt of die KEMA gekeurd is? Je gaat er gewoon vanuit als een product op de markt komt (binnen europa weleenswaar) dat het gewoon doet wat een redelijk mens ervan verwacht.

Nog eentje om het niet af te leren:
Een pilz relais (PNOZ3 geloof ik) ook zo'n waardeloos ding. Als je de noodstop indrukt slaat valt het relais af. Bij zo ongeveer alle relais moet je dan het startsignaal verwijderen en weer opnieuw sturen om het relais te resetten. Niet dus, als het start contact nog actief is en je onlast de noodstop komt het ding meteen op.

Het gekke is dat de dual contact versie (welke class dat is weet ik ook zo niet uit mijn hoofd), ook van pilz, het wel netjes doet zoals je verwacht.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Moet je niet eerst resetten dan?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 november 2015 19:58:03 schreef Henry S.:
Veel gemaakte blunder: De sof(t)ware van TV's en settopboxen...

M'n vriendin had een paar jaar terug een harddisk recorder van Ziggo. Zat een USB aansluiting op, dus... te gebruiken voor afspelen v/e film vanaf USB stick? Nee dus, hele USB aansluiting werd niet ondersteund door ingebouwde software.

Zat ook een ethernet aansluiting op. Hmm.. aan te sluiten op huis netwerk voor zelfde doel? Nee dus, ook niet ondersteund door ingebouwde software.

Wilden we een keer een nieuwe TV serie opnemen, bleek dat niet te kunnen. Verder onderzocht, wat bleek: gold alleen die serie, op die zender. Lees: gewoon een of ander signaal wat meegestuurd wordt van "dit mag niet opgenomen worden!". En dat met harddisk recorder + bijbehorend duur abonnement van dezelfde aanbieder. Waarvoor heb je dat ding dan? (inhoud wordt gecodeerd opgeslagen dacht ik, dus harddisk eruit halen en opnames kopiëren werkt sowieso al niet. In ieder geval niet zo simpel).

Bediening was vaak traag, en diverse vastlopers gezien. Al laaaaang bekende problemen werden niet gefixed. Op internet viel te lezen dat UPC klanten met exact hetzelfde apparaat veel minder problemen hadden (betere software ondersteuning).

De oplossing voor al dit gedonder: een nieuwer model harddisk recorder van zelfde leverancier... |:(
Zoals te verwachten: niet veel beter. Ach ja, rond de € 40 / mnd. voor zo'n "triple-play" abo (meerdere jaren doorlopend), maar het kastje mag niks kosten hè?

Arco

Special Member

De firmware in settopboxen en satontvangers is vaak bedroevend.
(veel hobby programmeurs zouden zich nog schamen als ze zoiets in mekaar gedraaid hadden...)
Heb een Rebox satontvanger. Heeft 4 jaar, en vele, vele, vele firmware updates gekost om tot iets te komen wat redelijk betrouwbaar werkt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 november 2015 22:36:39 schreef RetroTechie:
[...]
M'n vriendin had een paar jaar terug een harddisk recorder van Ziggo. Zat een USB aansluiting op, dus... te gebruiken voor afspelen v/e film vanaf USB stick? Nee dus, hele USB aansluiting werd niet ondersteund door ingebouwde software.

Ach ja, waar is de tijd gebleven dat we het gewoon op tape konden opnemen?

Henry S.

Moderator

Op 10 november 2015 22:36:39 schreef RetroTechie:
M'n vriendin had een paar jaar terug een harddisk recorder van Ziggo. Zat een USB aansluiting op, dus... te gebruiken voor afspelen v/e film vanaf USB stick? Nee dus, hele USB aansluiting werd niet ondersteund door ingebouwde software.

Idem bij de KPN Motorola VIP-boxen (ook supertraag), opnemen in de cloud met veel verder niet gedefineerde fouten.

Vaak zit je bij de providers vast aan een bepaalde settopbox, maar Ziggo is deels ook met een Dreambox (en in/externe DVB-C tuner) en wat truukjes te gebruiken. Dan kan je zelf weer bepalen wat je met je eigen opnames wilt doen ;).

Op 10 november 2015 22:44:52 schreef Arco:
Heb een Rebox satontvanger. Heeft 4 jaar, en vele, vele, vele firmware updates gekost om tot iets te komen wat redelijk betrouwbaar werkt.

Ik had dezelfde ramp met Mvision, veel updates, veel beloftes. Veel crashes, vooral bij USB opnames, dan was je stick of drive weer onleesbaar... Binnen een paar vervangen voor een Vu+ Duo, wat een verademing. En achter de stabiele alternatieve software zitten geen bedrijven, maar hobbyisten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
evdweele

Overleden

Op 10 november 2015 22:36:39 schreef RetroTechie:
hele USB aansluiting werd niet ondersteund door ingebouwde software.

Zat ook een ethernet aansluiting op. Hmm.. aan te sluiten op huis netwerk voor zelfde doel? Nee dus, ook niet ondersteund door ingebouwde software.

Een kennis van me heeft zo'n zelfde slim apparaat. Ik vroeg me af waarom hij films die hij wilde bewaren via scart analoog kopieerde naar een oude harddiskrecorder...
Toen ik op internet ging zoeken naar dat type wanhoop-box ontdekte ik de reden :r

Hij is nu aan het sparen voor een Dreambox-achtige die geschikt is voor satelliet- zowel als kabel-ontvangst.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fripster

Golden Member

ik ken dat soort probleem helemaal niet bij Ziggo.... Ik heb een HUMAX iRHD5100C met een externe USB disk. Neemt prima op in HD. Ding heeft een FTP server aan boord, die ik via mijn netwerk benader (kabeltje naar router). Zo kan ik de .ts bestanden naar mijn laptop kopieren. Daarna met ffmpeg even omcoderen naar bijvoorbeeld .mp4 en klaar is fripster...

Zoals gezegd: ik ken dat soort problemen niet. Of is die HUMAX domweg zo goed?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Henry S.

Moderator

Kortweg ja, en met een in verhouding goede gebruikersinterface.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
guidob

Overleden

Ik heb ook zo'n soortgelijk humax ding en ben redelijk tevreden. Opstart tijd is wat lang en soms wil hij niet meteen en heel soms wordt iets niet opgenomen. Maar toch eigenlijk wel heel tevreden. Is ook CI en niet CI+ voor zover ik weet, dus ze kunnen niet gaan "sturen".

Ik heb ook al live concerten opgenomen en de ts file uit elkaar gehaald voor de muziek. flac ervan gemaakt en een mooi live album op de NAS.

Verder een keer een ouder (geen HD) type gerepareerd waarvan de voedings elco's gaar waren. Mijn ding ook maar bekeken en dezelfde rommel in de voeding. Meteen maar preventief vervangen, was toch aan het bestellen. Verder nog een stuk blanco foto negatief voor het display (te fel) en het ding is goed bruikbaar :)

leime

Golden Member

Die humax is inderdaad een prettig ding, maar de (wel erg lange, mijn computer boot echt veeel sneller) opstarttijd herken ik ook. Hier kun je vinden hoe je m sneller kunt laten opstarten.

Inmiddels staat er een tv met ingebouwde ci+ ontvanger, de overstap naar digitale tv haalde niet zoveel uit op onze breedbeeld beeldbuis.

evdweele

Overleden

Even een kleine zijsprong.

@ Henry S.
Heb jij ervaring met die externe USB DVB-C ontvangertjes?
Werkt dat goed in samenwerking met een VU+Duo (type 1, met alleen DVB-S2 ontvangers)?

Dat zou misschien een alternatief zijn voor mijn kennis omdat hij al een oude VU+Duo heeft.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 10 november 2015 22:01:07 schreef henri62:
[...] Daar ben ik het niet mee eens!

Nog eentje om het niet af te leren:
Een pilz relais (PNOZ3 geloof ik) ook zo'n waardeloos ding. Als je de noodstop indrukt slaat valt het relais af. Bij zo ongeveer alle relais moet je dan het startsignaal verwijderen en weer opnieuw sturen om het relais te resetten. Niet dus, als het start contact nog actief is en je onlast de noodstop komt het ding meteen op.

Het gekke is dat de dual contact versie (welke class dat is weet ik ook zo niet uit mijn hoofd), ook van pilz, het wel netjes doet zoals je verwacht.

typisch, als JIJ vindt dat na het indrukken van de noodstop het apparaat na vrijgeven niet direct mag aanlopen, dan moet je dus geen PNOZ3 gebruiken. het vreemde is dat je de alternatieven wel kent.

daarnaast, als je vindt dat apparatuur gewoon aan de algemeen bekende normen moet voldoen, dan is het een kleine moeite om die in de inkoopspecificatie te vermelden (cut&paste) en daar dan ook op te testen. bij afkeur, alles terug, kosten verhalen.

maar zoals gewoonlijk koopt men iets zonder exact te weten wat men wil (of moet hebben), er wordt niet getest of onvoldoende en na een tijdje in gebruik te zijn geweest (maw projectbudget is dicht) komen de bezwaren. tja dan is het te laat of wordt het extra duur.
gr A

GJ_

Moderator

Op 11 november 2015 10:38:14 schreef anne2:
[...]

typisch, als JIJ vindt dat na het indrukken van de noodstop het apparaat na vrijgeven niet direct mag aanlopen, dan moet je dus geen PNOZ3 gebruiken.

Mag inderdaad niet. De PNOZ3 is trouwens niet meer voor nieuwbouw beschikbaar.

Een PNOZ, of welk noodstoprelais dan ook, voldoet eigenlijk per definitie aan de op het moment van verkoop geldende wetten. Alle veiligheidcomponentenn moeten door een NB goedgekeurd zijn.

Op 11 november 2015 11:05:02 schreef GJ_:
[...]Mag inderdaad niet. De PNOZ3 is trouwens niet meer voor nieuwbouw beschikbaar.

Was ook een ding wat ik nog ergens in een oudere voorraad gevonden had.

Eigenlijk is het ding hetzelfde als een good-old-start-stop relais constructie met een maak en verbreek contact. Met dien verstande dat je wel een safety contact hebt. Het hele ding had eigenlijk ook jaren terug nooit op de markt mogen komen, naar mijn mening.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 11 november 2015 01:03:45 schreef evdweele:
@ Henry S.
Heb jij ervaring met die externe USB DVB-C ontvangertjes?
Werkt dat goed in samenwerking met een VU+Duo (type 1, met alleen DVB-S2 ontvangers)?

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, helaas worden niet alle USB ontvangers ondersteund. Mijn RTL stick wordt aangemeld, maar vervolgens weer ontkoppeld vanwege een onbekende tuner.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.